Last news in Fakti

15 Август, 2022 12:00 8 839 33

Хотелиерите в стрес

  • хотелиери-
  • цени-
  • услуги-
  • туристи

Недостигът на персонал е тревожна тенденция, която сериозно се задълбочи покрай пандемията

Хотелиерите в стрес - 1

Противоречиви отзиви пристигат от българското Черноморие това лято. Туристическият бранш не е единодушен в оценката си за сезона. Някои го определят като слаб, други пък са доволни, като отчитат немалък ръст на туристите. Но всички са категорични – войната в Украйна, неизвестността и инфлацията правят невъзможно всяко планиране, а и не е ясно дали бизнесът им е на печалба или на загуба покрай галопиращите цени на пазара.

Според допитване на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели, през първото полугодие на тази година много малка част от хотелиерите могат да се похвалят с ръст на приходите, който да е по-висок от инфлацията. Същевременно 43% от тях са били принудени да повишат между 10 и 20% цените на услугите си.

Веселин Налбантов, заместник-председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) и собственик на хотел в Слънчев бряг, твърди, че хората са "ошашавени от хаоса с цените" , а това е сериозен стрес за бизнеса му. "Например в момента ВИК Бургас завиши цената на водата двойно. Те казват, че е с 60%, а на практика ръстът е с почти 100%, да не говорим за неизвестността около газа…", обяснява хотелиерът и добавя:

"При мен почиват англичани, румънци, поляци, чехи, имаме и някой друг немец. Преди работих предимно с немци, сега няма такова голямо количество. Румънците и поляците компенсират липсата на гости от Русия, а руснаците бяха прекрасни клиенти! Някои твърдят, че при нас има и украинци, но няма такива. Те са във война. Всъщност войната най-много вреди на нашия бранш."

Недостигът на персонал е тревожна тенденция, която сериозно се задълбочи покрай пандемията. Налбантов обаче не е съгласен, че причината е ниското заплащане:

"Непрекъснато се говори, че не плащаме, а плащаме много повече, отколкото можем да изкараме. Ще ви направя една малка сметка. През 1989 г. Слънчев бряг беше потънал в растителност и с едва 38 хиляди легла. В момента курортът разполага с 500 хиляди. За обслужването на тези легла са необходими десетки хиляди работници. Ние откъде да ги вземем?" – пита Налбантов. И добавя, че при него няма заплата на неквалифициран работник под 1000 лв. В момента в хотела му работят хора от Киргизстан и Украйна. Миналата година наел персонал от Сенегал. "Но това са временни работници и е ходене по мъките. Плащам им и самолетните билети и ми излиза дори по-скъпо от това да наема българи" – твърди хотелиерът.

Въпреки добрата заетост по Черноморието това лято, хората в бранша не са сигурни дали до края на сезона няма да са на загуба. Причините са не само войната, инфлацията, недостигът на персонал, газовата криза и пр., но и нестабилната политическа обстановка в страната ни. В момент, когато секторът се нуждае от решителна и ефикасна подкрепа от държавата, България отново е със служебно правителство, на прага на поредните парламентарни избори с непредвидим изход. Налбантов и колегите му очакват след изборите Министерството на туризма най-сетне да бъде оглавено не от политическа фигура, а от представител на бранша, който да е наясно с действителните проблеми в сектора.


Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 27 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 ТаУмВзе

    34 2 Отговор
    Зависи, кой е поданик на бадката алибегов и кой е послушен гербераст съответно!
  • 3 Миризлив пор

    63 2 Отговор
    Стига с този недостиг на персонал, не достига персонал за заплати които сте обявили. На кой не му харесва заплатата е свободен да си намери работа някъде другаде. Кой не може да издържа и е на загуба затваря и това е.
  • 4 Шарко

    66 2 Отговор
    А защо увеличихте леглата от 38 000 на 500 000? Много хубаво си беше преди - зеленина навсякъде.

    Коментиран от #9

  • 5 обективен

    70 2 Отговор
    Искате да печелите милиони за два месеца , но българина вече не е балък !!Кажете колко данъци криете ,и как осигурявате работниците си
  • 6 На море

    37 2 Отговор
    Противоречиви? глупости - сезона е катастрофа... ще разберете след месец-два, а зимния ще е още по-голяма катастрофа
  • 7 Абе той

    61 1 Отговор
    хубаво дава 1000лв на неквалифициран работник, ама какво иска срещу тях, че ако чиляка носи 24/7 дежурство и е момче за всичко, хич не е много заплатата, та да не се бие толкова в гърдите.
  • 8 десьз

    46 19 Отговор
    Ще се молите да има руски платежни клиенти. В услуга на краварите, шепа предатели развалиха отношенията с Русия, от което ще страда бизнеса и България. А в бъдеще време руснаците ще бъдат най богатите и платежоспособни туристи. Внимавайте кого избирате и като го видите че е подлога на мустафата гонене незабавно. Заради една шепа платени грантаджии, страдат българите. Ритници трябват.

    Коментиран от #13

  • 9 ха ха

    22 0 Отговор

    До коментар #4 от "Шарко":

    Първото нещо, което човек с деца от средната класа гледа като избира ол инклузив курорт е зеленината. Подозирам, че в България парите потъват за реклама, а не за маркетинг. А, може би вече е така презастроено, че нито маркетинг, нито по-добър мениджмънт могат да помогнат. На портите чакат невидимата ръка на пазара и разрушителите за да освободят мяасто за растения...
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Дада

    56 4 Отговор
    15 часов работен ден 7 дни в седмицата нон стоп бачкане като роб за парче имитационно сирене и най ниско качество хляб с трици + 1000 лв жалка заплата на фона на 15 г членство в ЕС и европейски цени . Да се смееш ли да плачеш ли. И нямало работници видиш ли и от къде да ги вземем . Еми другари робовладелци и антибългари милиционери . 5 дневна работна седмица на 8 часов работен ден с определени задължения за позицията на работника и 5 000 лв средна заплата и аз ви гарантирам че не само ще имате БЪЛГАРИ РАБОТНИЦИ И КАЧЕСТВЕН ПЕРСОНАЛ НО И ЩЕ МОЖЕ ДА ИЗБИРАТЕ. Но пуста БКП ганьовска АЛЧНОСТ ПРЕСТЪПНА НЕЗЕМНА С МУТРЕНСКОТО МИСЛЕНЕ ВСИЧКО ЗАТРИВА И ЗАТРИ

    Коментиран от #19

  • 13 Макс

    17 26 Отговор

    До коментар #8 от "десьз":

    На Майорка е супер без руски туристи. Дори живеещи тука руснаци избягват да говорят на руски на публични места , защото се срамуват от Путин и действията му. Запознах се с две семейства , едните руснаци , другите украинци , хората са приятели от 30 години и почиват заедно тук от 10 години всяко лято . Дано скоро не се притесняват и срамуват качествените руснаци от кръвожадните си политици.

    Коментиран от #32

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Босса

    15 0 Отговор

    До коментар #1 от "Койдозлу":

    Проблема с недостига на персонал е във всички браншове и всички региони на България. Липсата на конкурентност в българските фирми не е само при производството на продукти. Те са неконкурентни и на пазара на труда. Няма да споделям моята гледна точка защо е така и защо въобще се стигна до такова положение.
  • 17 ревизор

    20 0 Отговор
    Хотелиерите са в стрес. Пенсионерите без максипенсии също.
  • 18 етикет

    42 0 Отговор
    За тия малки заплати и по 12 часа смени,няма кой да ти слугува.Направете европейски условията на труд и заплащане,и нещата ще си дойдат на място. Никой в Европа не работи за 500 евро по 12-15 часа на денощие.
  • 19 Тралала

    12 4 Отговор

    До коментар #12 от "Дада":

    Що го асоциираш с БКП? Миналата седмица бях Троя/Португалия. Та в този много демократичен курорт в тази много демократична страна, целия персонал беше от бразилци. Там виждах камериерките в хотела да тичат и стават сервитьорки в заведенията наоколо. Просто си нямаш на идея за какъв гърч става въпрос. Всички изглеждаха, като пребити. Мога само да гадая колко им плащат ама ще да е много малко.

    Коментиран от #33

  • 20 Хак да им е

    27 0 Отговор
    Сега хотелиерите, ресторантьорите и концесионерите изобщо не са за съжаление, защото те сами се докараха до това положение с това "Ден година храни". Е сега нека да ги храни деня. Свикнаха да не се съобразяват по никакъв начин с клиентите от където им идват парите и се взеха за велики, но се видя, че клиентите им връщат това, което са си заслужили.
    Другият им проблем са персонала. И там положението е такова, защото пак те натвориха една камара безобразия като ги лъгаха с парите и спукваха от работа, защото имаше време на много мераклии за работа и те имаха избор "Като не си ти ще е друг". Е да де, ама и там нещата се размирисаха и хората разбраха, че и да работят и да не все ще са прецакани и вече никой не иска да работи, за да не си търси после парите, които никога и няма да получи. Та сега и да обещават големи заплати никой няма да им се върже, защото не е за вярване. Отделно от това в днешно време 1000 лв. не е голяма заплата. Хитреците се опитват с трици маймуни да ловят, ама няма да им се получи и всяка следваща година ще е по-лоша от предходната. Това го чака този туристически бизнес. Та не пандемията е виновна заради липсата на персонал и туристи, а номерата, които вгорчаваха живота години наред и на персонала и на туристите. Докато не се научат, че и едните и другите трябва да се уважават и да се спазват уговорките няма да се оправят нещата, а както знаем тук нашите тарикати не са свикнали така и те искат да диктуват условията и поради това ще ф
  • 21 Хак да им е

    23 0 Отговор
    Докато не се научат, че и едните и другите трябва да се уважават и да се спазват уговорките няма да се оправят нещата, а както знаем тук нашите тарикати не са свикнали така и те искат да диктуват условията и поради това ще фалират.
    Може ли една порция цаца на различните места да струва между 13 и 15 лв.?
  • 22 Тралала

    18 1 Отговор

    До коментар #14 от "Механик":

    Ти сериозно ли бе!? Ще си говоря, в България, със сервитьора на сенегалски ли?

    Коментиран от #27

  • 23 Иван

    27 0 Отговор
    Заместник председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация а по времето на бай Тошо портиер в Казиното ето такива хора ни управляват чакай да се оправим а га лапа кифтета не рива
  • 24 Тази

    19 0 Отговор
    ненужно голяма леглова база води до липса на почиващи, намаляване на качеството на обслужване и услугите, защото се правят компромиси.
    Хотелите се превърнаха в семейни почивни станции, където децата ползват СПА, същото е и балнео медикъл хотелите, бебета в лечебните басейни с минерална вода, викове, крясъци, за дрес код да не говорим - в ресторантите на хотелите( висок клас) бебешки колички, тротинетки, тичане,, същото е и в хотел - санаториумите. Край басейните няма място от бебешки колички, деца, за които не се плаща- до 11.99години, заемат места, консумират храна, легла, шезлонги. Този компромис, в резултат на незапълнената леглова база, води до спадане на качеството на услугите и ще доведе до нов отлив на българските граждани поради гореспоменатото ( не може да се осъществи релакс, почивка и лечение).
    Решението е да се увеличат хотелите / само за възрастни/ и да се предостави комфортен отдих и лечение, защото българските хотелиери ще се загубят още една категория хора.
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Карък

    17 0 Отговор
    Леле, живи да ги ожалиш. Срам нямат, вечно недоволни айдуци те.
  • 27 Механик

    5 7 Отговор

    До коментар #22 от "Тралала":

    Не , бе , той сенегалеца знае английски за разлика от теб . И български ще научи пак по-бързо от теб .
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Последствия

    16 0 Отговор
    Ами, нека и собствениците на хотелите да сменят чаршафи, да видят какво е!
  • 30 Трънчо

    7 0 Отговор
    Да фалират всички дано
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Гларус

    0 0 Отговор

    До коментар #19 от "Тралала":

    Защо ли не съм видял бразилци обслужващ персонал в нашите хотели? След като в Португалия им плащат мизерни пари?
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове