Комисията за защита на потребителите (КЗП) не е разгледала клаузите в общите условия на телекомите, които позволяват индексирането на абонаментните планове с годишния индекс на инфлацията и няма произнасяне относно това дали те създават неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора. Това стана ясно по време на изслушването на нейния председател Стоил Алипиев на провелото се през седмицата заседание на Комисията по икономическа политика и развитие в парламента.
Той съобщи, че проверката на КЗП на общите условия на мобилните оператори е приключила, голяма част от клаузите са неравноправни и (ден преди заседането в НС!) до трите телекома са изпратени писма с искане за тяхното отстраняване.
На въпрос на председателя на Комисията по икономическа политика и развитие Мартин Димитров и на омбудсмана на Република България проф. д-р Диана Ковачева неравноправна клауза ли е липсата на право на отказ на потребителя без неустойки при индексация, Алипиев не даде становище с аргумента, че Комисията трябва да вземе колективно решение и пое ангажимент след заседание на членовете да има произнасяне до края на идната седмица.
Това означава, че прегледът е приключил без позиция по тези „горещи“ в момента текстове. Но всички клаузи трябва да се анализират в съвкупност, защото техните последици са взаимносвързани и само така контролният орган може да се произнесе дали е налице неравноправна клауза или не.
Остава въпросът поради каква причина не са разгледани клаузите за индексация и иска ли КЗП реално да защити потребителите или не желае? Тези съмнения се засилват и от невъзможността представителите на КЗП да очертаят определените от контролния орган за неравноправни клаузи при извършения преглед на общите условия на телекомите.
Проф. Ковачева заяви, че според нея при извършената от КЗП проверка не са взети предивд важни обстоятелства, а именно: „Съгласно чл. 143, ал. 2, т. 13 неравноправна е тази клауза, която дава право да търговеца или доставчика да увеличи цената, без потребителят да има право в тези случаи да се откаже от договора, ако окончателно определната цена е значително завишена в сравнение с цената, уговорена при сключването на договора.“
Директорът на дирекция „Правна“ в КРС г-жа Мария Бончева призна, че „единственият вариант е тази клауза да бъде обявена за неравноправна“.
Така стигаме до Параграф 22!
Контролните органи заемат позицията, че щом тази клауза е налична в общите условия към договорите и потребителите са ги подписали, са задължени да плащат. Потребителите пък нямат възможност да влияят върху клаузите и изборът им е сведен до това да подпишат договора или да се откажат изобщо от ползването на тези услуги, защото клаузи с подободна формулировка има и при трите телекома. Т.е. въпросът е не дали хората трябва да спазват договора, а дали са поставени в неравноправно положение, с което са се съгласили, защото нямат избор!
Въпреки призивите на народни представители от Комисията по икономическа политика и развитие да бъдат дадени съвети на потребителите как да постъпят в така създалата се ситуация, бяха подхвърлени неефективни алтернативи като напр. предоговоряне на условията, което от реплика в залата стана ясно, че ще доведе до по-неизгодни за потребителите условия.
Известно е, че договорите се подписват, за да гарантират сигурност и предвидимост за двете страни. В случая при сключването на конкракт мобилният оператор се ангажира, че ще предоставя на своя клиент (краен потребител по смисъла на ЗЗП) определени услуги, на предварително уточнени цени за конкретен пероид от време. Потребителят се обвързва с телекома за посочения период, за да може да получава въпросните услуги при договорените цени.
Оставена е обаче „вратичка“, която позволява на дружеството да повиши първоначално договорената цена, без потребителят да може да има полезен ход – той трябва или да приеме новите условия, или да плати неустойките (повечето от потребителите са със срочни договори) и да се прехвърли при друг оператор, който обаче има клауза с подобна формулировка и същия на практика ефект за потребителя, твърдят от онлайн платформата „Ние, потребителите“.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ТаУмВзе
10:12 29.01.2023
2 Крум
10:14 29.01.2023
3 Петър
10:14 29.01.2023
4 Българка
Коментиран от #7, #24
10:15 29.01.2023
5 Гоуст
Как никой не се сети да разгледа милиардните печалби на банките, които вдигат таксите навсеки 6 месеца. Как никой не направи заседание, за да разгледа картелното поведение на хипермаркетите, които вдигнаха цените със 100%. Не, всички сега се огледаха в смешните 2-3 лева на месец на операторите.
Коментиран от #13
10:17 29.01.2023
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Много правилно
До коментар #4 от "Българка":
просто трябва да има сериозен закон и никой няма да си позволи да прави овъртяни договори, защото в съда няма да издържат пред закона. Кой пише законите в България ? Глутница полуграмотни депутати...10:29 29.01.2023
8 Стоян Александров
10:29 29.01.2023
9 ГРАД КОЗЛОДУЙ
10:33 29.01.2023
10 вечна слава на русия
те са големи щото сме вражеска държава, щом сме вражеска сичко иде от новия краварски брат ама иде скъпо ама вие викайте слава на украйна и гледайте си празните кисий, ще се сетите че срещу русия не се върви
Коментиран от #17, #18, #26
10:35 29.01.2023
11 Малко е ..но е нещо☝
Има антени НА теле комите
Те плащат някакъв наем
Та собствениците да индексират
Наема спрямо инфлацията.........
Има и друга инфраструктура КОЯТО може да
Използва тази клауза.............🤔
10:36 29.01.2023
12 хак да ви е краварската демокрация
имахме си държавни пощи и телефони на 2ст разговора ! па ако щеш седи цял ден на тоя телефон и говори пак беше 2ст разговора ся ще плащате и ручате банани и няма ревете
10:37 29.01.2023
13 Член
До коментар #5 от "Гоуст":
Смешните паричковци, си сменят договора по тяхна преценка и сакат отговора да бъде ДА. Там е проблема. Утре ще решат и кой точно апарат да имаш, ама и да им го платиш, на цената която искат.10:38 29.01.2023
14 ПСР
10:39 29.01.2023
15 хак да ви е увце5
10:39 29.01.2023
16 От Варна
Увеличение м . Ноември 2022 с 8 лв? Отговориха ми, заради инфлацията! Ако не бях попитал, нямаше да знам!
Януари 2023, вече получих съобщение, ще има увеличение до 2 лв. на услуга. Направих си сметката, значи още до 8 лв, или до 70 лв. И ….сметка за януари-82 лв! Говоря с познати по безплатните Вайбър, скайп и д-р. масово ползвани възможности, даже не им ползвам всичките безплатни минути. Плащам за домашния телефон, изобщо не го ползваме, но да ни е резервен вариант. От 200 излишни включени Тв канала ползваме5-6, но си плащаме за всички, включени в услугата, нямаш избор! Като редовен клиент??? ми дадоха “безплатна” карта за “ неограничен” интернет, отказах я , нямам втори телефон. Но и за нея ми оттържат около 5 лв? Да не говорим, служителите им в офисите колко са некоректни и колко любезно лъжат и заблуждават! И да се откажа от Виваком в случая, всички работят по един тертип, нямаме изход! А цялата ни държава е Параграф 22, където и да пипне човек. И за тази комисия, която ще ме защитава, наистина да се ликвидира. Работят само по сигнали, и пак витиевати заключения накрая! Прословутият Параграф 22 се изправя само с активни и безкомпромисни действия на истински контролни органи, които ги има в изобилие, но файда от тях-никаква!
Коментиран от #22, #34
10:40 29.01.2023
17 ПРАВ СИ ЧОВЕЧЕ
До коментар #10 от "вечна слава на русия":
Вече не им се...А и п...я в 🚽🚽🚽на тия глобалистичната тоалетнатаСтискам и давам влака за москва
И от там.....директно в....езерото байкал
Кеф....Кеф ....ПУ.РУ.ФИЛИ ...правете го👍
10:41 29.01.2023
18 Родолюб фон Барух Ал Сабах дьо Муажон
До коментар #10 от "вечна слава на русия":
Ей. Ей. Ти да траеш. Всички бегом на касите.10:41 29.01.2023
19 мдам
10:44 29.01.2023
20 Пътят на телекома
10:46 29.01.2023
21 Стоян Александров
10:48 29.01.2023
22 Типичния
До коментар #16 от "От Варна":
Ами като те слушам ти си типичния с две слушалки в ръка , все едно си борсов посредник, жена ти също , домашен телефон , ама не го ползвам , това не ползвам онова, ама да има.Същото е с колите- живее в 65 квадрата,ама 4 броя коли, от които една или две не мърдат от паркинга ,Ама да има !
11:01 29.01.2023
23 Ама моля ви се ,
11:05 29.01.2023
24 Мислителят
До коментар #4 от "Българка":
казват се синекурни длъжности . Има ги навсякъде . Разликата е ,че преди бяха малко , а сега са навсякъде .11:11 29.01.2023
25 Демократ
13:09 29.01.2023
26 Абе
До коментар #10 от "вечна слава на русия":
Я заминавай веднага за Русия ,вместо от тука да й викаш слава.Иди да го кажеш лично на Путин,да ти се зарадва и да те прати в Украйна.Толкова болни мозъци,каквото и да се коментира лазерните хвалят Русия.Великият ви Путин разсипва Русия и руския народ и я превърна в концлагер, нашите малоумници го възхваляват.Коментиран от #28
13:14 29.01.2023
27 Ами
13:18 29.01.2023
28 Ами
До коментар #26 от "Абе":
СЛАВА РОССИЙ- АЙДЕ ИДИ СЕ ГРЪМНИ ДЕ.13:21 29.01.2023
29 Анонимен
20:05 29.01.2023
30 един от многото
21:25 29.01.2023
31 Потребител на А1
Операторите прокараха всичките си клаузи постепенно, благодарение на удобно спящите КРС и КЗП. Т.е.свариха ни като жаби на бавен огън. Спряха прехвърлянето към предплатена услуга, за да бъдем крепостни до живот. Аз от три карти, останах с една. А1 вместо 70.00 лв. вече получава от мен 25.00 лв. Това е начина!!!
19:23 31.01.2023
32 Потребител на А1
05:11 01.02.2023
33 Потребител на А1
05:40 01.02.2023
34 по прост от теб
До коментар #16 от "От Варна":
като си овцаще те стрижат.плащам споделен интернет 5 лв с комшията
гледам безплатно иптв по интернет 5000 канала.от тях руско езични англо езични и всички спортни и музикални.
един гсм на тарифа 5 лв. и разговор само по вайбер.в краен случай говоря по гсм.
плашам 15 лв с ддс 18 лв
какви 50 лв какви 80 лв говорите
малко ви дерат трябва по 200 лв всеки месец да ви дерат
16:38 07.02.2023