Проблемите на бранша са свързани с решения, които са в компетенциите на множество различни министерства и Министерството на туризма се опитва да посредничи и да ги разрешава, но не винаги успява и изпълнява ролята на буфер. Българският туризъм е изключително неустойчив на сътресения. Това каза Даниела Стоева, член на УС на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) пред Bloomberg TV Bulgaria.
Според нея, туризмът, не само в България, но и по света, никога не се е славил с много високи заплати. Но тук сме влезли в един кръг и проблемът се корени далеч в миналото. Позиционирахме се като евтина дестинация, а станахме такава, заради презастрояването на Черноморския регион, каза още Стоева. По думите ѝ, когато предлагането в пъти превишава търсенето, ценовата война е нещо естествено. А оттук и най-лесният начин да намалиш разходите си – намаляване на заплащането или съкращаване на персонала.
"Ние се въртим в тази спирала вече много години, но тъй като глобално туризмът вървеше нагоре, много дълго време и България също береше плодовете на това общо позитивно развитие. Но когато настъпи пандемията, установихме, че нашият бранш е изключително неустойчив на сътресения“, каза експертът.
Едно от най-болезнените неща, които се случиха в нашата сфера след пандемията, бе избухването на войната в Украйна. Тя оказа изключително негативен ефект специално върху немския пазар, подчерта Стоева, защото той е традиционен за България и "не говорим само за морски туризъм, а и за културен, природен".
"Пазарът в Германия е много чувствителен. Винаги е бил такъв. Той е един от пазарите, които са най-реактивни на всякакъв вид катаклизми или някаква несигурност. Немският турист е готов да се въздържи от пътуване в съответната дестинация при първите такива сигнали. Това го видяхме още 90-те години, когато войната бе близо до нас, на Балканите. Усети се веднага и по време на пандемията. Това беше пазарът, който най-бързо дръпна назад“.
Това се случи и при войната в Украйна, допълни Даниела Стоева. „При другите пазари също има известно отдръпване, но там много по-бързо се преодоля този страх и потокът започна да се възстановява. Например британският пазар миналата година се представи доста добре по отношение на пътуванията“, каза Стоева.
По думите ѝ германският пазар, според статистическите ни данни, е все още с минус 50% назад спрямо 2019 година“.
Очакванията на бранша за предстоящото изложение в началото на март в Берлин са големи, защото "това е най-голямото изложение в света и там наистина се среща търсенето и предлагането на туристическите продукти на целия свят", добави експертът. „Традиционно на този тип изложения участва Министерство на туризма с национален щанд. На този национален щанд всеки бизнес, който работи пазар входящ туризъм и има интерес, може да участва. Обикновено участват 30-40 фирми, като всяка фирма плаща определена такса“.
14 Февруари, 2023 18:18 3 109 37
Експерт: Презастроихме Черноморието и се превърнахме в евтина дестинация
Българският туризъм е изключително неустойчив на сътресения, смята Даниела Стоева, член на УС на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА)
Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 24 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 изхода
18:19 14.02.2023
2 Малиииии...дежа
18:20 14.02.2023
3 комундер капитализЪма
18:21 14.02.2023
4 Мутра с хотел
18:23 14.02.2023
5 Експерта :
18:24 14.02.2023
6 там е работата...
Коментиран от #10
18:36 14.02.2023
7 Това си има име
18:40 14.02.2023
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 ха ха
18:41 14.02.2023
10 Миризлив пор
До коментар #6 от "там е работата...":
Тук си в грешка, за теб не е евтино, в същото време за немци и англичани при ранно записване разбирай в края на предходния сезон говорим за цени ол инклузив от порядъка на 30-50 евро на човек. В същия хотел за българи стаята е 300+ лева с включена закуска и без цветна гривна даваща право на пиене на фалшив алкохол и ядене на блок маса до пръсване.Коментиран от #22
18:42 14.02.2023
11 Балкански Турист
18:45 14.02.2023
12 айде
18:48 14.02.2023
13 Точен
18:52 14.02.2023
14 БСП МИЛИАРДЕРИТЕ
18:54 14.02.2023
15 СЛЪНЧЕВ БРЯГ Е НАЙ ПОСЕЩАВАНИЯ
18:55 14.02.2023
16 Наивник с розови очила
18:56 14.02.2023
17 БОРБАТА Е ЗА ПЪРВА ЛИНИЯ НА СЛЪНЧАЛА
18:56 14.02.2023
18 СЛЪНЧАКА
19:00 14.02.2023
19 БСП МИЛИАРДЕРИТЕ
19:01 14.02.2023
20 АБВ
19:04 14.02.2023
21 СЛЪНЧАКА ВСЯКО ЛЯТО Е ФРАШКАН
19:06 14.02.2023
22 НЕ СИ В ЧАС
До коментар #10 от "Миризлив пор":
Ол инклузив за 50евро на първа линия в 4 хотел няма по нашите морски курорти....сумата е около 75 евро на калпак...за чужденците е по евтино, щото идват на групи, пълнят хотелите и им правят големи отстъпки...19:11 14.02.2023
23 аааа
Коментиран от #26
19:12 14.02.2023
24 СЪНИТО
19:13 14.02.2023
25 уфф
19:16 14.02.2023
26 КВА ДЕСТИНАЦИЯ БЯХМЕ ПРИ СОЦА
До коментар #23 от "аааа":
Запазени стаи за ""ДРУГАРИТЕ", комсомолски и партии и секретари с любовниците си, за народа бунгалата с общи бани и кенефи....и масово руски групи на тълпи пеещи руски спешни.19:18 14.02.2023
27 Леля Гошо
Коментиран от #28
19:20 14.02.2023
28 ТО ЗАТОВА Е ФРАШКАНО С ДЕЦА
До коментар #27 от "Леля Гошо":
И млади хора по морските ни курорти....19:24 14.02.2023
29 Перо
Коментиран от #33
19:52 14.02.2023
30 12344321
Коментиран от #34
19:55 14.02.2023
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 мани мани
20:28 14.02.2023
33 ЩО БЕ
До коментар #29 от "Перо":
То в Турция и Гърция сервитьори и камериерки са все с висше образование....20:42 14.02.2023
34 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #30 от "12344321":
Всеки който е пообиколил по света ще ви каже, че това с българския морски туризъм е като "бягане в чужда писта" . Никога няма да можем да се конкурираме успешно, просто такива са даденостите по света и у нас... Бях по много страни в света. Пaк пoвтaрям, "бягaмe в чуждa пиcтa" зaщoтo кoпирaмe ЧУЖДОТО НОУ-ХАУ... По-природно крайбрежие, от Българското Черноморие няма, въпреки бетона...Турските мoрcки курортни центрове са изкуствено създадени с цената на милиардни инвестиции.. В Гърция е добре за разглезени любители на натурализма... За урбанизираните крайбрежия на Испания, Франция, Италия и т. н. нямам думи...Нe рaзвивaмe пълнoцeннo уникaлнитe ни и cпeцифични прирoдни дaдeнocти нa чeрнoмoриeтo, кaтo пoчнeш oт дурaнкулaшкитe блaтa, пeщeритe нa Яйлaтa, лoнгoзнитe гoри, мнoжecтвoтo прaиcтoричecки aрхeoлoгичecки oбeкти, oбилнaтa минeрaлнa вoдa и cтигнeш дo тaйнcтвeнaтa, дeвcтвeнa и oмaгьocвaщa Cтрaнджa...това изреждане е непълно за да не се насочват печалбарите.Коментиран от #35
20:49 14.02.2023
35 ...
До коментар #34 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
За да се предложи качествен продукт, включително и туристическа услуга, се иска мениджмънт, който има ресурс и знае какво прави. Мениджмънт, не само на ниво хотел и хотелски комплекс, ами концептуално за курортния комплекс, инфраструктурата, региона и т.н. За да се случи това е необходима собствеността в курортния комплекс да не прекалено разпокъсана, както е в нашия случай. Липсва интелегентен мениджмът, за сметка на поединичния егоизъм и алчност, което доведе до безпрецеденто презастрояване. Липсата на грижа и визия за цялостната инфраструктура и липса на всякаква обща политика и презастрояване в даден курортен комплекс, с малко изключения, снижава качеството и приходите падат. На това му се казва самоизяждане от глупост и алчност...02:35 15.02.2023
36 Иван
08:29 16.02.2023
37 Няма кадри които да работят
Сега като влезем в еврозоната ще дойдат и туристи с застраховка живот
18:52 16.10.2023