Не осъществяваме контрол върху избора на когото и да било. Това заяви американският посланик Кенет Мертен за предаването "Панорама" по БНТ, в първото си телевизионно интервю. Пред Бойко Василев той определя подхода на кабинета "Денков-Габриел" към Украйна като по-решителен.
Посланик Мертен, да започнем с вашата мисия тук, в България. Кое е на върха във вашия списък със задачи?
- Всеки посланик, където и да е, има за висш приоритет грижата за благоденствието на американските граждани и бизнес. Това е на първо място за всеки посланик. За България по-конкретно, искаме да видим допълнителен обмен на хора, т.е. повече туристи, но и повече бизнес обмен. Бизнесмени от САЩ да идват тук, както и български бизнесмени да обмислят инвестиции в САЩ. Това ще е полезно и за двете страни. Ще подкрепяме колкото е възможно усилията на България за по-силна интеграция в европейските структури. Готови сме да работим съвместно за модернизация на въоръжените сили. И приветстваме подкрепата на България за Украйна.
Но тук има ново правителство. И въпросът е: участвахте ли по какъвто и да е начин в сглобяването му? С влияние, или с натиск?
- Абсолютно не! Това, което ние като посланици правим, е да се застъпваме за политиките, които САЩ подкрепят. В Европа подкрепяме нашите съюзници, трансатлантическата ориентация на нашите приятели и съюзници. Но не участваме в избора на управляващи. Не осъществяваме контрол върху избора на когото и да било. Не се занимаваме с такива неща. Твърдо вярваме, че това е избор – в конкретния случай – на българския народ. Затова се провеждат избори, затова хората гласуват. Отговорност на българите е да избират кои да са техните лидери и кои да са в управлението. Ние сме готови да работим с тези, които българите изберат.
Не смятате ли обаче, че санкциите „Магнитски“ са вид влияние, тъкмо като налагате вето на определени лица? И в този смисъл, постигнаха ли тези санкции някакъв резултат?
Санкциите по закона „Магнитски“ са последствие от законодателен акт, приет от нашия Конгрес. Имат световен обхват, не са фокусирани конкретно върху България или Европа. Политиката на администрацията е да помагаме на приятелските държави да се борят с корупцията и да укрепват върховенството на закона. Няма да давам оценка за това дали санкциите по закона „Магнитски“ са полезен инструмент за подпомагане на партньорите при укрепването на върховенството на закона. Лично аз не виждам връзка между това и тези, които идват на власт. Тези санкции засягат отделни личности и отношенията им със САЩ, а не възможността им да действат в собствените им страни.
Разглеждате ли нов списък от санкции за България? С нови имена?
Няма да спекулирам за действията ни в бъдеще. Имаме „Магнитски“ като способ за подпомагане на приятелите и съюзниците при укрепването на върховенството на закона. Към момента не разглеждаме допълнителни стъпки. Но това остава инструмент, който правителството на САЩ може да използва.
Третата по големина партия в българския парламент - „Възраждане“, говори за американското влияние в България. Ще коментирате ли? Третата партия заслужава ли коментар от ваша страна?
- Лидерът на „Възраждане“ очевидно е човек, който обича страната си и е много ревностен. Но трябва да кажа, че те разбират и обясняват нашето или моето влияние напълно погрешно. Не се занимаваме с такива неща, за които ни обвиняват. Ние защитаваме позиции. Така е във всяка страна. Това правят дипломатите: застъпват се за позициите на своето правителство. Понякога успяваме да убедим правителствата в страните домакини да подкрепят нашата позиция - било за резолюция на ООН, било за друга политика - а понякога – не. Нормално е. Това прави българското посолство в САЩ. Това правим ние тук. Това правят дипломатите по цял свят. Но не се занимаваме с нещата, за които ни обвиняват.
Г-н посланик, да поговорим за Русия и Украйна. Имаше бунт в Русия точно преди седмица. Как вие – и Вашингтон – виждате най-важния резултат от този метеж? Как той променя ситуацията?
Аз съм посланик в България, не в Русия. Не считам, че е удачно да коментирам тази тема. Не съм експерт по Русия. С този въпрос трябва да се занимават руснаците. Нашата задача, нашата политика е да подкрепяме Украйна в усилията ѝ да изтласка Русия от своята територия и да даде отпор на непредизвиканата агресия.
Смятате ли, че днес българската позиция в подкрепа на Украйна е достатъчно смела? И виждате ли промяна в нея?
Високо ценим всичко, което българското правителство направи в подкрепа на Украйна през последната година и половина. Също така оценяваме подхода на настоящето правителство, който можем да определим като по-решителен. Високо оценяваме това, което кабинетът обяви, че ще прави за Украйна. Мога спокойно да заявя, че сме много удовлетворени от ролята, която България играе.
Мислите ли, че ще дойде ден, в който от България ще бъде поискано да даде войници за Украйна? Директно на терена?
Чета за това в медиите. Според мен е фалшива информация. Разпространява се, за да плаши хората - не само в България, но и другаде. Според мен просто не е вярно. Не смятам, че изпращането на войници в Украйна е в дневния ред на когото и да било.
Но вие знаете за специалните връзки между България и Русия в историята. Дали днес американската позиция е да отдалечи България от Русия?
Бихме искали да видим по-малка зависимост от Русия в определени сфери, като енергетиката например. Напълно разбираме историческата значимост и роля, която Русия е изиграла, например за независимостта на България. Не искаме да изтриваме или омаловажаваме това. Нашият проблем не е с Русия. Русия е допринесла много за света в областта на науките и изкуството. Има изключителен принос в културата изобщо. Но властта в Русия предприе стъпки, които остро осъждаме и считаме за опасни за всички ни, по цял свят. Нашата цел е да се гарантира, че властта ще си понесе последиците - и агресията няма да бъде допусната повече.
Днес отбелязваме 120 години отношения между САЩ и България. Могат ли тези отношения да бъдат равноправни? Или винаги ще има командване, директно или деликатно?
Не бих използвал такива определения. За мен това е партньорство между равни. Имаме щастието България да е наш партньор и съюзник. Работим в много сфери заедно, сътрудничим си в НАТО, споделяме много общи цели с България като част от ЕС. Проучваме как да създадем работни места и възможности за гражданите на нашите страни. Да, имаме американски инвестиции тук – бих искал да има и още повече американски инвестиции в България. Но има и българи, инвестирали в САЩ. Това е полезно за нас, създава работни места и възможности за американците. За мен това е партньорство между равни.
Но да ви дам един пример с разговора между Северна Македония и България. Американската посланичка в Скопие Анджела Агелер е казала, че България използва „агресивен език, който не се основава на факти“. Така ли вижда Вашингтон общуването между двете страни?
Не съм посланик в Северна Македония. Не че поставям под съмнение това, което казвате. Но знам, че нашата политика е да насърчаваме това, което искаме да видим в Югоизточна Европа. А искаме да видим задълбочена европейска интеграция. Което означава присъединяване към ЕС на Албания и Северна Македония, а и на други държави от региона. Осъзнаваме, че нямаме глас в този процес. Но се надяваме да се случи. Бихме искали и в двете държави да се направят стъпки за намаляване на тона на реториката. Така че да могат да се водят още разговори как различните виждания на България и Северна Македония да бъдат разрешени по разумен и организиран начин.
Бяхте посланик в Хърватия и познавате нашия регион. Какво ви изненада в България?
Страхотен въпрос! България е много различна от Хърватия, въпреки че и двете са в Югоизточна Европа. До момента престоят ми в България е чудесен. Хората тук са изключително мили. Имате прекрасна страна с невероятна история. Трудно е да кажа какво ме е изненадало. Държавите са различни и ценя България такава, каквато е – а тя има толкова много да покаже. Надявам се, че ще успеем да привлечем повече американци тук, да се насладят на всичко, което може да се изживее и види.
Ще изкарате първия ви 4 юли тук, в България. Бихте ли описали с една дума първото ви впечатление от България като страна и хора?
С една дума? Мисля, че би била “Чудесно“! До момента опитът ни е превъзходен. Както казах, българите са изключително гостоприемни и приветливи спрямо американците. Имате да предложите толкова много! Въпреки че успях да посетя вече няколко региона - бях във Варна и Бургас, по Черноморието, както и в централната част на страната - има още толкова много за откриване. Очаквам с нетърпение идните седмици и месеци.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Коз Як
Коментиран от #41
22:50 30.06.2023
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Калпазанин
Коментиран от #39
22:52 30.06.2023
6 Магнитски
22:55 30.06.2023
7 12343211
От системата не може да се избяга.
22:56 30.06.2023
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 хихи®
23:02 30.06.2023
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Артилерист
23:03 30.06.2023
12 Хахаха хахахха
23:09 30.06.2023
13 Тони
23:11 30.06.2023
14 Избирател на ГЕРБ ПП ДБ
23:12 30.06.2023
15 Нямаме търпение
23:23 30.06.2023
16 мер
23:23 30.06.2023
17 М3 голд
23:34 30.06.2023
18 Българин
23:42 30.06.2023
19 Гост
23:43 30.06.2023
20 а пък
( любопитен съм освен в САЩ и Бг някъде другаде действа ли този "закон"!?)
23:44 30.06.2023
21 Коментар
Разбрахте ли сега?Набийте си го в канчетата!Много ясно,че няма да има грижата за българския бизнес и българските граждани,а нашите политици нас не гледат...гледат си комсионните и как да се подмажат.После ще ходят на някой остров.
23:46 30.06.2023
22 Гост
00:00 01.07.2023
23 Гориил
02:12 01.07.2023
24 нннн
03:38 01.07.2023
25 Махмуд
За всички други държави този закон НЕ важи, така, че да спрат да нахалстват.
04:17 01.07.2023
26 Все пак
04:29 01.07.2023
27 Корекция
05:52 01.07.2023
28 Профайлър
05:54 01.07.2023
29 Жупел
Коментиран от #32
06:49 01.07.2023
30 Аз съм от ссср
07:29 01.07.2023
31 Да бе,
И смяташ, че ние сме « лимонади» и ти вярваме?
Всичко ми има начало и край, господинчо!
Та не разбрах « търкалящата се куха глава» какво предрече, че Украйна ще спечели войната с Ирак или , че Ирак ще спечели срещу САЩ?
07:38 01.07.2023
32 Сибирският бръснар
До коментар #29 от "Жупел":
Мартен, време ти е да научиш, че българският народ е най-древният организиран народ в света, от 17 хилядолетия. Колкото и да не признавате това, главно заради jiudосмеските във вашата нация, все пак си отворете едни скоби и го научете. Вие сте на 250 години, това го знаете. Следователно си направете извода, че преди да ни пращате тук вашите правила, ние по стечение на древни обстоятелства сме ви изпратили дори първите ви жители на континента. Така че вместо да намигаш нагло и хитро, целувай ръката на българския народ. После бягайте отвъд океана, не ни трябвате с нищо. Нищо добро не сте ни донесли, само беди, бедност, унищожение и искате да ни набутате и в братоубийствена война, както чрез киевската наркохунта. Нопасаран, Мартен.08:07 01.07.2023
33 ха ха
08:09 01.07.2023
34 ай се не праи и ти на луд имаме си ги
08:11 01.07.2023
35 Толупа
Аре чао, че ме чака едно ку... мачле.
08:44 01.07.2023
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 НЯКОЙ
10:34 01.07.2023
38 цццц
07:34 02.07.2023
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 куку
До коментар #2 от "Коз Як":
американски прелести..списъкът говнитски..08:01 02.07.2023
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Бенетон
08:06 02.07.2023
44 Българин
09:31 02.07.2023