2 Октомври, 2023 16:11 5 444 34

Обсъждат специални шофьорски книжки за джипове и коли на ток

  • шофьорски книжки-
  • шофьорска книжка-
  • джип-
  • електрически коли

Друг основен момент в непрекъснатото нарастване на теглото на автомобилите се отнася до ограниченията, наложени от шофьорската книжка

Обсъждат специални шофьорски книжки за джипове и коли на ток - 1
Снимка: БГНЕС

Ако Европа въведе нови специални шофьорски книжки за джипове, то такива трябва да се изискват и за по-голямата част от електрическите автомобили. Френската евродепутатка Карима Дели, която е и председател на транспортната комисия към Европарламента, разбуни шофьорските духове с внасянето на предложение за въвеждане на специален лиценз В+ за водачите на големи автомобили, тежащи над 1800 кг. Това автоматично означава, че в “тежката” категория ще попаднат и поне 2/3 от колите на ток, обобщи "24 часа".

Една кола днес тежи средно 1,4 тона. Чисто електрическите превозни средства, от друга страна, тежат средно 1,9 тона, като само батерията може да достигне до 750 килограма.

Според депутатката от една от водещите “зелени” партии големите SUV модели не само консумират повече гориво, но и заемат повече място. Сблъсъкът със SUV също би довел до много по-тежки наранявания, отколкото при по-леките автомобили. Всичко това може да се прочете в проектодоклада на Дели. Тя ръководи Европейския парламент по реформата на правилата на ЕС за шофьорските книжки. Миналата пролет Европейската комисия представи предложение за модернизиране на директивата за европейската шофьорска книжка. Сега зависи от Европейския парламент и от държавите - членки на ЕС, да договорят окончателните европейски правила, пише "24 часа".

Според французойката шофьорска книжка B, която в момента се изисква за управление на леки и лекотоварни автомобили, не е съвсем подходяща за най-тежките леки коли. Вместо това зелената депутатка иска да се въведе шофьорска книжка B+ за леки и лекотоварни автомобили с тегло над 1800 кила. Шофьорите обаче ще могат да я получат само след двегодишен изпитателен срок с нормална шофьорска книжка B.

Минималната възраст за получаване на шофьорска книжка за SUV трябва да бъде 21 години според нейното предложение.

Това означава, че шофьорите на популярни тежки джипове като Audi Q7, Volvo XC90, Mercedes G-Class или BMW X5 ще трябва да имат адаптирана шофьорска книжка. Но тъй като предложението не се отнася до конкретна форма на конструкцията на автомобила, а засяга само теглото, по-голямата част от водачите на електрически автомобили също ще трябва да се сдобият с тази специална шофьорска книжка. Ограничението от 1,8 тона изключва само електромобилите от по-малкия сегмент.

Представителката на партията Europe Ecologie Les Verts не спира дотук. Предлага се също така максимална скорост от 90 км/ч за начинаещи шофьори и книжка с точки за целия ЕС. Освен това шофирането със скорост над 130 км/ч да бъде забранено навсякъде в Европа. Възможните допълнителни мерки ще бъдат в допълнение към предварително обявените промени за шофьорските книжки в ЕС.

Въпреки че повече от половината от всички нови автомобили, продадени в Европейския съюз, са SUV, тези модели са обект на критики от известно време. Критиците често ги смятат за антисоциални коли, които поради допълнителното си тегло и височина гарантират, че в случай на катастрофа жертвите обикновено седят в другите коли. Освен това SUV колите не са добре дошли в много градове поради техния размер и тегло и защото биха били по-опасни за уязвимите участници в движението, като например велосипедистите.

През следващите седмици в ЕП ще се обсъдят и други идеи за реформа на шофьорските книжки, като например книжките на шофьорите над 60-годишна възраст да се подновяват на всеки 7 г., а не на десет. Законодателният процес все още е в начален стадий и едва ли всички предложения за забрани и останалите идеи ще останат в законопроекта.

През годините автомобилите все повече се “тъпчат” с технологии, като се започне от инфоразвлекателната система и се стигне до множество системи за активна и пасивна безопасност. Всички тези модерни и донякъде полезни джаджи доведоха до увеличаване на размера и теглото на съвременните автомобили.

Mercedes 190 от 1982 г., предшественик на сегашната C-класа с 4,42 метра дължина, е с тегло, в зависимост от нивото на оборудване, между 1080 и 1300 кг. 41 години по-късно сегашният Mercedes C-Class достига 4,75 метра дължина и в plug-in версията тежи повече от 2 тона. Повече от първата S-класа, която се доближаваше до тези 2 тона.

Увеличаването на теглото на автомобилите е проблем, който засяга други, още по-важни въпроси като безопасността и шофьорските книжки.

Колкото по-голямо е теглото на автомобила, толкова по-голяма е силата, необходима за спирането му. Елементарна физика. Така че по-тежките автомобили, изискват по-мощни спирачни системи. Но това не е всичко. Всъщност в случай на злополука с увеличаването на теглото и рисковете за пътниците във всички други участващи превозни средства могат да се увеличат.

Именно поради тази причина в доклада за тестовете, извършени през 2022 г., Euro NCAP (европейският орган по безопасност) официално предупреди за проблемите за увеличаването на теглото на новите автомобили, с допълнение от сравнителна таблица между превозните средства, тествани в двугодишен период 2010-2012 г. и 2020- 2022 г.

Почти 100 кг отгоре е теглото само за 10 години за компактните автомобили, повече от 200 за автомобили от D сегмента (като Alfa Romeo Giulia, BMW Серия 3 и т.н.) и повече от 130 за малките SUV модели. При електрическите автомобили средното тегло е над 2 тона за по-високите сегменти, като батериите играят основна роля в това непрекъснато увеличаване на масата.

И ако всички тези килограми, носени наоколо, не влияят на безопасността на пътниците, те имат значение в случай на сблъсък. Опитайте се да си представите джип с тегло над 2 тона, който се сблъсква с малък, тежащ около 1400 кг.

Поради тази причина Euro NCAP подчертава необходимостта от приемане на адекватни структури за поглъщане на удари заедно с все по-ефективни системи за подпомагане на водача, за защита не само на други превозни средства, но и на велосипедисти и пешеходци.

Друг основен момент в непрекъснатото нарастване на теглото на автомобилите се отнася до ограниченията, наложени от шофьорската книжка. Всъщност в момента тези, които имат книжка B, могат да управляват автомобили с маса не повече от 3,5 тона. Все още сме далече от тази граница, но както беше подчертано преди време от Bentley, при тези темпове в бъдеще B лицензът може вече да не е достатъчен.

За да подкрепи своята теория, английската компания произведе дългата версия на своя луксозен джип Bentayga с 2514 кг брутно тегло и увеличаващо се до 3280 кг. при версията с електрическа батерия.

Със сигурност, ако тази тенденция се запази до 2035 г., когато новите автомобили в Европа ще трябва да бъдат само електрически, може да се окаже, че за някои луксозни модели ще трябва професионална книжка за товарни ванове заради високото им тегло.


Поставете оценка:
Оценка 1.9 от 26 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 БгТопИдиот🇧🇬

    65 0 Отговор
    Още административни дивотии ще измислят ли ??!?!

    Коментиран от #29

  • 2 Сатана Z

    36 1 Отговор
    Ама ,Марио,пише се килограма ,а не кила.

    Коментиран от #16

  • 3 Гого

    39 1 Отговор
    Карима Дели мога да я науча как се сменят скоростите
  • 4 бай Кольо

    51 3 Отговор
    Джендърите от еФропата съвсем изтрещяха!
  • 5 Пръц

    43 2 Отговор
    Зелен фюрер,зелен тероризъм,зелена политика,зелена партия,зелен фашизъм,зелена енергия,зелен чорап.
    Всичко гадно е зелено освен марихуаната,която пък е забранена.
    И опираме до цветът на фашизма,от кафяв стана демократично зелен.
  • 6 бла бла

    48 0 Отговор
    Отявлен пример, как някви бюрократи се чудят какво да измислят, само и само да си оправдаят високите заплати. Пълна простотия.

    Коментиран от #30

  • 7 Умирам от смях

    44 0 Отговор
    Евроклоуните вече се чудят от къде да си изсмучат някаква простотия.
  • 8 Конфуций

    47 0 Отговор
    В цяла Европа книжките категория В са до 3.5 тона. Някаква овжа на държава издръжка решава, че за електрическите коли над 1.8 тона ще трябва специална книжка. Аман от документи, винетки, лепенки, стикери и тем подобни само за да ни доят
  • 9 ха ха

    20 2 Отговор
    а , зеленски ще изгърми и тия няколко милиарда които ще одерете от населението , дано ги подкарат с нуклярки че вече идиотизма им не се търпи

    Коментиран от #11

  • 10 Хе Хе

    12 0 Отговор
    Урокът е да те удари два пъти тока - един път двуфазен и един път трифазен. Ако оцелееш си готов чафер на мотокар.
  • 11 Гацо

    3 0 Отговор

    До коментар #9 от "ха ха":

    Лошото е, че теб първо ще те подкарат с нуклярки, натовецо. Пък после ходи се обяснявай, че ти си путинофил.

    Коментиран от #18

  • 12 1213

    20 0 Отговор
    Очаквам скоро от Евросъюза да ни задължи когато решим да правим нещо с жените си да им захождаме само от лявата страна.
  • 13 ЮроИдиоДраЙверки

    19 0 Отговор
    Немаа са плашите и Регламент 561/2006 е измислен от две евродепутатки! Женска ти му работа - едва ли са в час с работата на HGV баш шофьорите, а ако се качат в 17 м композиция и погледнат в огледалата ще им се стори, че виждат другия край на Галактиката, ама ако шофираш не 9, а 9 часа и 1 минута у Европата... Жив да не си да паднеш на съответния "орган"! Жена шАфиЙор и черен евро скиор - е па нема. А по големи огледала на сенниците за червисване би следвало да се обнародват за категорията В+
  • 14 Уса

    17 0 Отговор
    Да притежаваш автомобил в БЪлгария е чисто садо-мазо,да го шофираш е лично извращение с тежки негативни финансови и здравни последствия
  • 15 Слави

    4 1 Отговор
    За джипове а за мерцедеси и БМШвета ще има ли? Чи ни ви разбрах от кой край стие драскоселчовци?
  • 16 Калпазанин

    20 0 Отговор

    До коментар #2 от "Сатана Z":

    Ама сериозно, се питам кой им е дал дипмоми на такива простакеси и също така как им дават заплати и на какъв принцип, само зарди простотиите ще да е, друго обяснение няма, тва ако са жорналисти аз трябва да съм космонавт
  • 17 Рошко

    12 0 Отговор
    Най новия закон или изисквания щели да са според кг и на автомобила и шофьора, това веч само изперкали Евро подлоги могат да го измислят
  • 18 ха ха

    0 0 Отговор

    До коментар #11 от "Гацо":

    и на кой ще се обяснявам , че не се сещам ?
  • 19 Хахахахха

    14 0 Отговор
    Време е всичките тези да отидат на психо и да им издадат жълти книжки или направо да ги задържат в лудниците.
  • 20 КАТ

    6 1 Отговор
    Пак ще лапним пари за смяна на книжки Всяка година тебе са сменят.
  • 21 ...

    6 0 Отговор
    Искам да видя това в Германия. Познавам индийци дори които идват тука за са покарат кола с 200км/ч
  • 22 Българин

    10 0 Отговор
    Тия от ЕС си измислят преживелици. Кат. В- до 3.5т., това е обсолютно достатъчно за тази категория.Ясно е че ако искате да карате танк трябва да станете танкист.
  • 23 Да издават само от категория С и нагоре

    2 1 Отговор
    И екологията ще се реши и трафика ще намалее сега Сульо и пульо на явтомобил
  • 24 Хахаха

    8 1 Отговор
    Поредната глупост на тъпия съюз
  • 25 светофар на тодор александров

    4 0 Отговор
    тръгваш първа кола на зелено с разрешена скорост от 50км/ч, точно стогаш до следващия светофар и хоп: червени и така до края на булеварда. да регламентират синхронизацията, културата на шьофиране в кръстовищата (да не се набиват по средата на жълто), а след това да гонят плебеите с автомобили 2200кг + По техната логика водачите на заредащите автомобили ше намалеят в пъти ако се наложи да минат проверовъчен изпит за новото СУМПС
  • 26 Така е

    6 0 Отговор
    и задължително фазомер в жабката !

    Коментиран от #27

  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Гост

    5 0 Отговор

    До коментар #1 от "БгТопИдиот🇧🇬":

    Следват книжка за червена кола и книжка за зелена кола.
  • 30 Гост

    4 0 Отговор

    До коментар #6 от "бла бла":

    Просто така ще прибират още маса пари от хората.
  • 31 байКольо

    5 0 Отговор
    Абе всичката им работа такава. За пари всичко ще направят.
  • 32 разбор

    0 0 Отговор
    Предлагам да има и книжки за Трабант,Вартбург.Техните скорости се превключват с един бастун.Старите Москвичи пък имат една сопа.Така,че за всяка марка-книжка.Само така фирмите временно ще бъдат удовлетворени.После ще измислят друго.
  • 33 чичо

    0 0 Отговор
    Как не им е светнала идеята,във всяка кола-дефибрилатор.И бутилка кислород.Та това е страхотен бизнес.
  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове