В приходната част на бюджета виждам една дупка от мининум 4 милиарда, а може би и 5 милиарда лева. Това прогнозира "Говори сега" пред БНТ бившият заместник-министър на финансите Георги Кадиев. Според него дефицитът ще дойде от таксата за пренос на руски газ, от забавянето на средствата по Плана за възстановяване и несъбираемостта от ДДС.
Кадиев е убеден, че в бюджета няма да постъпят приходи от таксата за пренос на газ.
"Няма да ги съберат, защото до вчера данъчно задълженото лице беше "Булгартрансгаз", а сега вече е "Газпром". Как НАП ще събере данъци от дружество, което е извън България? В бюджета ще се появи дупка". Ще запорираме бензиностанциите на "Газпром" в България, но това е несериозно, коментира Кадиев.
Отпадането на дерогацията ще доведе до проблеми, смята Кадиев - няма да има приходи от свръхпечалбите на "Лукойл", цените на горивата ще скочат неминуемо, а е възможно да се стигне и до недостиг на дизелово гориво. Бившият зам.-министър коментира, че интересът на България е да има дерогация максимално, защото руският петрол е по-евтин.
"Оттам нататък това, че "Лукойл" прави свръхпечалби и ние не можем да ги обложим, си е наш проблем. Ако утре те преминат на изцяло неруски петрол, няма да правят свръхпечалба и ние няма да я облагаме - къде е българският интерес?".
Данъчните закони, предложени от Асен Василев, са опит за изстискване на всевъзможни приходи от странни закони, каза Георги Кадиев - например данък бакшиш. Призова да се съсредоточат върху ДДС, от който се очаква да изгубим над милиард лева приходи.
Определи като безумие и идеята за "донос - бонус", защото щяла да превърне служителите на НАП, "Икономическа полиция" и ГДБОП в най-големите продавачи на информация за фирми.
"Данъчните закони, които внесоха като предложения, всички до един са много неправилни и включително това за местните данъци и такси, включително това за приравняването на гражданските договори към трудовите. Единствената причина да го правят, е че няма пари, не са глупави".
Еврозоната ще доведе до инфлация независимо от убежденията, че това няма да се случи, и до по-бърз скок на цените, отколкото на доходите.
Единственият вариант да влезем в Шенген е ако изгонят Австрия и Холандия оттам, коментира Георги Кадиев.
"За съжаление австрийците много са се настроили против нас, а и против системата Шенген като цяло. В Холандия предстоят избори и има някаква вероятност да дойдат на власт социалистите с Тимерманс. Тогава има шанс да поомекнат".
Не инвестираме както трябва в икономика и инфраструктура и това прави качеството на живота ни по-лошо, каза още финансистът. Той смята, че еврозоната е невъзможна цел за 2025 г., а вече и за 2026 г., както беше по план:
"По-вероятно е да отидем на 2027 г. Няма никакъв смисъл от това да правим фантасмагории с бюджета, да натискаме надолу разходи и приходи, за да влезем в трипроцентен дефицит. съвсем спокойно можеше да сме в по-голям дефицит и да го намаляваме плавно през годините, както го прави съседна Румъния"
Обяви се за продаване на оръжия за Украйна и за купуване на руски петрол, защото са икономически изгодни на България. Определи като лицемерие твърдението, че западните страни не ползват руски газ.
"Светът продължава да използва руски газ и петрол, защото са по-евтини. Санкциите наистина действат, ни не и по начина, по който се очакваше - Русия продължава да продава".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #5, #8
18:49 18.11.2023
2 кукорча
18:54 18.11.2023
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 А ако ги оставим да си продължават
Като не платят-чао. Банкрутират. Държавата им взема взичките бази и техника, вместо задълженията и готово.
Коментиран от #28
18:58 18.11.2023
5 Българин 🇧🇬
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Лукойл като затвори и става революция в България.18:59 18.11.2023
6 Инкогнито
19:00 18.11.2023
7 Гост
Просто спираме преноса на газ докато не си платят.
Коментиран от #11
19:02 18.11.2023
8 Протурските сглобкаджии комунета
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
закриват енергетиката. Купувайте коне и магарета преди да скочат цените. Трева поне има.19:04 18.11.2023
9 Хахаха
19:06 18.11.2023
10 гледах го
Определено е прав, че санкциите наистина действат, но за наша сметка - Русия реализира тази година доста по-високи приходи от продажба на петрол и газ, отколкото преди санкциите.
Те това е въпрос за икономисти- хем не взимаш от тях, хем те няма на кого да продават, хем правят повече приходи. Като научим тази хватка, и ние ще си оправим икономиката
19:10 18.11.2023
11 а готови
До коментар #7 от "Гост":
ли сме за реакцията на турците, сърбите и австрийците?Да не коментираме, че преноса е на турски газ. Отношенията на Газпром са с турците, след това газът става турски, съгласно закона на комшиите. Следователно, ще спираме бизнеса на турците, а Газпром нищо няма да загуби.
Това решение може и да се лансира като насочено срещу интереса на Газпром, но юридически няма как да ги касае. Обаче, нашите умно-красиви откъде да го съобразят! Те нашите закони не ги познават, та турските ли!
Коментиран от #15, #34, #38
19:16 18.11.2023
12 Диамантената ръка
Коментиран от #25
19:20 18.11.2023
13 алооо
Коментиран от #19, #24
19:21 18.11.2023
14 Щом местните путинисти плюят Газпром
19:24 18.11.2023
15 Гост
До коментар #11 от "а готови":
Честно казано , не ме интересува реакцията на трети страни. Важното е, ние да си преследваме интереса. Тръбата е наша, и за преноса на газ от Газпром през България за трети страни, няма как да няма договор между Газпром и съответното българско дружество, експлоатиращо тръбата. Така че, мантрата, че новите такси не касаели Газпром, ми се вижда неубедителна..Коментиран от #20
19:27 18.11.2023
16 Бесен-_ Язовец
19:31 18.11.2023
17 Цар Симеон
Коментиран от #18
19:33 18.11.2023
18 Адолф
До коментар #17 от "Цар Симеон":
По същия повод по който извадиха Р.Овч., Румен Гечев, Румен Петков и Татяна Дончева.Само Жан Виденов нещо ми се губи за да е пълна картинката от 1997г........да не дава господ.19:42 18.11.2023
19 Руси Русев
До коментар #13 от "алооо":
Газпром си плаща такса за пренос на газа согласно договора.За нова такса трябва да има нов договор.
Коментиран от #22, #23
19:43 18.11.2023
20 Руси Русев
До коментар #15 от "Гост":
Газпром си плаща такса за пренос на газа согласно договора.За нова такса трябва да има нов договор.
19:45 18.11.2023
21 Майора
19:47 18.11.2023
22 Гост
До коментар #19 от "Руси Русев":
Ами, не съм съгласен с вас. Таксата, за която става дума, е от коренно друг характер- публично вземане за предоставена услуга - пренос, което се налага от държавата. Тя се различава от договорните такси, които имат търговски характер. Тъй че Газпром ще трябва да я плаща, независимо дали е съгласен или не!Коментиран от #31
19:48 18.11.2023
23 алооо
До коментар #19 от "Руси Русев":
Абе Руси, ти на руски ли пишеш бе?Не се пише согласно а сЪгласно договора!Само да ти припомня че и ние имахме договор за доставка на газ с Газпром, но те си го промениха едностранно и спряха газта.Поискаха превалутиране от долар към рубла спрямо техни си курсове и никой не ни пита съгласни ли сме да се променя договора и си го промениха.Така че и ние вдигаме таксите сЪгласно променилата се икономическа обстановка в световен мащаб.19:57 18.11.2023
24 значи,
До коментар #13 от "алооо":
турците ще плащат, защото газа е техен.Както и да го погледнеш Кадиев е прав - нищо не можеш да вземеш от Газпром. Техния бизнес завършва до влизане на суровината в Турция. После, формално си върви турския бизнес. Не забравяй, според турския закон, какъвто и газ да влезе в Турция, автоматично става турски и губи връзка с доставчика.
Нашата такса удря комшиите, ама те пък ни дават достъп до терминал и каква става тя? Не ти трябва много, за да разбереш кой ще го отнесе.
Има нещо много сладко, когато някой с патос възхвалява цинизма на капитализма, ама не вижда как същия този цинизъм се връща при него (ама двойно) като бумеранг.
Коментиран от #27, #35
20:08 18.11.2023
25 да бе
До коментар #12 от "Диамантената ръка":
ще видиш как Булгаргаз плаща неустойки, че не е изпълнил задълженията си по договора.Няма как да застанеш от страната на младоженеца, когато си роднина на булката
Коментиран от #32
20:11 18.11.2023
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Гост
До коментар #24 от "значи,":
Вашата теза не издържа на елементарна формална логика. Сред като газта, която Газпром вкарва в Турция, автоматично става турска, защо е нужно Газпром да сключва договор с българското дружество, което е оператор на тръбата през България, и да му плаща такса за пренос на "турския газ"? Защо тази такса не се плаща от Турция, след като уж газта е тяхна?И второ, няма как газ, която Газпром доставя за трети страни през Турция и България да се смята за турска, тъй като не е закупена от Турция за нуждите на нейния пазар..
20:18 18.11.2023
28 Гошо
До коментар #4 от "А ако ги оставим да си продължават":
На кой ,на Газпром ли20:31 18.11.2023
29 Артилерист
Коментиран от #30
20:40 18.11.2023
30 333
До коментар #29 от "Артилерист":
Кадиев говори глупости. За неплатени задължения НАП събират пари много лесно - запор, чси и продажба на активи.22:24 18.11.2023
31 Оги
До коментар #22 от "Гост":
По тая логика да въведем такава не 20, а 1000 лева на кубик и Газпром да я плаща и да ни пълни бюджета, а ние да си живеем като шейхове, а? Смшковци, ако ставаше така тая…23:30 18.11.2023
32 Диамантената ръка
До коментар #25 от "да бе":
Колкото Газпром ще плати новата такса, толкова и Булгаргаз...23:54 18.11.2023
33 Диамантената ръка
00:03 19.11.2023
34 Диамантената ръка
До коментар #11 от "а готови":
Да, готови сме, ако искат да си прекарат друга тръба, като тая не ги устройва. Мен никой не ме пита дали не ми е скъпо като пътувам по сръбската магистрала. Плащам, пътувам, не плащам, търся си друг път.Коментиран от #36
00:23 19.11.2023
35 алооо
До коментар #24 от "значи,":
Ами те наще комшии да не би тоя достъп до терминалите да ни го дават безплатно бе джанъм?И кой ти говори че трябва да вземаме такса от Газпром?Ние искаме такса от страната получател на газта, а кой ще я плати тая такса си е тяхна работа, дали продавача на газта или страната купувач.00:32 19.11.2023
36 а готови
До коментар #34 от "Диамантената ръка":
ли сме да ни блокират за щяло и нещяло в ЕС?Изкуството на компромисите е част от цирка на политиката, но нашите са лаици.
Който тръгва с бутонките напред и не може да даде никакво задоволително оправдание на резките си движения е обречен да бъде прецакван. За всички е ясно, че с този ход България няма да нанесе никаква щета на Газпром, но се опитва да си пълни бюджета за сметка на Унгария, Австрия, Сърбия и Турция. Е, 5 лева дето ще ги вземем с тази такса (ако въобще ги вземем), ще ни излезат през носа и ще ги върнем тройно с покачване на цените за нашия достъп до терминала в Турция, куп усложнения на транзита ни през Сърбия и незабележимо (или видимо) блокиране на България в ЕС от Унгария и Австрия.
Временните хорица от ПП ДБ ще си отидат, но лошия привкус към България ще си остане. А, честито. Хитреците на дребно никой не ги уважава, дори не ги съжалява.
Коментиран от #37, #39
10:08 19.11.2023
37 Диамантената ръка
До коментар #36 от "а готови":
А ти кога ще си готов да се откажем от робска психика и безхарактерни политици с меки китки, които все си мислят, че преклонена главица сабя не я сече и постоянно пускат аванта някому срещу някой лев или срещу напразни надежди за светлото бъдеще.13:35 19.11.2023
38 Дедо Пене
До коментар #11 от "а готови":
Тръбата е строена от Бойко подарък за Путин и да пренася 85% газ на Газпром, тези 20лв/Mw не са такса - пренос, а такса агресор и е одобрена от ЕК на ЕС, под умелото ръководство на Вашингтон!!! Няма турци, сърби, унгарци и макета... всички ще млъкнат, ако ли не г-н Кадиев(червен енергиен барон) Булгартрансгаз ше врътне кранчето, както направи Газпром преди 2г въпреки че му платихме всичко в аванс!!! Аман от д.у.п.е.давци!21:01 19.11.2023
39 Бебетто
До коментар #36 от "а готови":
Ако се страхуваш от мечки, не ходи в гората!Тази такса е одобрена от ЕС и поощрена от САЩ.
21:05 19.11.2023