Божидар Маринов от Смолян печели национално състезание по информатика миналата година под егидата на Министерство на образованието. Детето получава предварително подписаната и подпечатана диплома, но впоследствие ведомството разбира, че не ходи на училище. Отнема му отличието служебно. След това Божидар печели максимален брой точки на регионална олимпиада по информатика и би трябвало да се яви на националната като фаворит. Държавата обаче го дисквалифицира и му забранява да участва. Този казус разкри бТВ в свой репортаж.
Божидар се обучава по американска програма вкъщи от майка си, която е сред родителите, изгубили доверие в образователната система и търсещи алтернативни методи за квалификация на децата си. Създаването на частно училище в момента обаче е извън закона, а по последни данни на международни организации 44% от 15-годишните са функционално неграмотни – притежават „налети“ знания, но не знаят как да ги използват. Проблемът отдавна се е превърнал в симптоматичен за българското образование.
Според майката на Божидар, чиято основна цел е да предаде на детето си християнските ценности, училищната среда е „деградираща и място за обучение на характера няма”. Пред бТВ тя обясни, че монополът на държавата в тази сфера е „наследство от комунистическото минало” и „образованието трябва да бъде в ръцете на родителите, както е било през Възраждането”.
Обучението вкъщи обаче поставя въпроса за социалното включване на децата. Божидар казва, че общува с други деца по интернет, контактите му на живо са значително по-малко в сравнение с тези на връстниците му, които посещават класните стаи.
По думите на майка му, в училищата „няма вида социализация, която ние си представяме” и комуникацията по интернет не е особен проблем.
Татяна Предова, която е главен експерт в "Достъп до образование и подкрепа на развитието" в МОН, не е съгласна с твърденията на майката, че средата в училище е „деградираща” и че образованието е под държавен монопол. По думите й, то е ангажимент на държавата и тя е задължена да осигури на децата посещаване на образователната система. „Не казвам, че образованието е перфектно, но в последните години се правят много и съществени неща”, изтъкна тя и посочи като пример повишаването на квалификацията на учителите.
Нели Керемидчиева от проекта "Направи училище", който търси алтернативни начини за обучение, обясни какви са целите му: „В нашия проект имаме две цели най-общо. Едната е хората да осъзнаят, че училището не е нещо, което се спуска отнякъде, някой го прави за нас, дава ни го чисто готово и ние го ползваме(...) Този проект има за цел да подбуди гражданите да вземат нещата в свои ръце, от една страна, и от друга страна, да им предостави различни модели”.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 борислав димов
17:53 08.01.2014
2 Бай Иван
19:07 08.01.2014
3 ВАСИЛ ДИМЧЕВ
Къде е главният прокурор. За обида на чужд гражданин иска имунитет все едно че Българите са роби. Тази майка е извършила престъпление спрямо собственото си дете и трябва да отговаря пред закона.
22:34 08.01.2014