ИПБ: Отговорните институции ДАБДП, МВР, МТС и МРРБ не работят срещу войната на пътя

2 Януари, 2025 11:36 1 808 20

  • катастрофа-
  • ипб-
  • кат-
  • пътна полиция

В крайна сметка налице е тенденция за еволюционно намаляване на жертвите от ПТП, а не от конкретни действия на отговорните институции

ИПБ: Отговорните институции ДАБДП, МВР, МТС и МРРБ не работят срещу войната на пътя - 1
Снимка: БГНЕС

През 2024 година са загинали 479 лица при тежки пътнотранспортни произшествия, ранените са 9046. Отговорните институции ДАБДП, МВР, МТС и МРРБ не функционират като система за управление на риска от настъпване на тежки ПТП. В крайна сметка налице е тенденция за еволюционно намаляване на жертвите от ПТП, а не от конкретни действия на отговорните институции.

Това се посочва в анализ на Института за пътна безопасност (ИПБ).

При направен сравнителен анализ спрямо 2023 година се констатира, че през първите пет месеца на годината жертвите намаляват като средното намаление е от 22% по-малко загинали спрямо 2023 година. През месец юни 2024 година се констатира увеличение на жертвите с 39% спрямо същия месец на 2023 година. След това отново имаме спад на жертвите в периода юли-октомври средно с 24%. спрямо същия период на 2023 година. Последните два месеца на годината се характеризират отново със значително увеличение на жертвите с 39%.

Сравнителният анализ ни показва нестабилна транспортна система, при която управлението на риска от настъпване на тежки ПТП или липсва или се използват неподходящи инструменти за въздействие на пътнотранспортния травматизъм. Налице е неспособност да се предвижда и въздейства настъпването на тежки ПТП по републиканската и общинска пътна мрежа.

Отговорните институции ДАБДП, МВР, МТС и МРРБ не функционират като система за управление на риска от настъпване на тежки ПТП. Статистическите данни ни показват, че броя на жертвите през 2024 година се влияе от случайни събития и статистически грешки (през 2023 г. са настъпили повече единични ПТП със загинали повече от три лица спрямо 2024 г) . Постигнатото намаление на годишна база с около 9% не би следвало да се възприема като закономерно, тъй като не е заложено в плановете и анализите на отговорните институции. За последните 10 години се наблюдава спад на жертвите от ПТП като през 2014 година те са били 660 души, докато през 2024 година те са 479. През този период също се констатират спадове и повишения на загиналите от ПТП през различните години.

В крайна сметка налице е тенденция за еволюционно намаляване на жертвите от ПТП, а не от конкретни действия на отговорните институции. Еволюционното намаление означава, че за 10 години се е подобрила пътната инфраструктура, обновил се е автопарка и са се повишили медицинските способности да спасяват тежко ранени от преждевременна смърт.

През последните две години се предприеха редица законодателни промени, информационни кампании и засилен полицейски контрол за предотвратяване на тежки ПТП с водачи употребили алкохол и наркотици. От данните на таб. 1 се вижда, че през 2024 година е настъпило едно тежко ПТП с водач употребил алкохол докато през 2023 година те са били 4. При употребата на наркотици се констатира, че има 1 настъпил смъртен случай през 2024 година, докато през 2023 са загинали 2 души. Това прави под 0,5 % от всички загинали вследствие ПТП. Насочването на по-голяма част от ресурса на контролните органи за въздействие на водачите, употребяващи алкохол и наркотици и пренебрегвайки други сегменти от безопасността, като жертвите сред пешеходците, употребата на мобилни устройства по време на движение и др. водещи до по-голямата част от загиналите при ПТП показва, че институциите се влияят от емоционални обществени реакции и не действат ефективно.

Изводът, който може да се направи е, че е необходимо да се насочат законодателните усилия към промени, касаещи структурата и организацията на взаимодействие между отговорните институции, както и тяхната отговорност за състоянието на безопасността на движението по пътищата. Считаме, че се преекспонира желанието на емоционално обвързани лица за драстично повишаване на наказанията по ЗДП. Народните представители е необходимо да проявят хладнокръвие и безпристрастност при взимане на решения за промени в ЗДП.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 10 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 важното е глобите да вървят

    15 1 Отговор
    да има пари за беемвета по 600 коня. Да има на какво да се возят ушевите.
  • 2 ако бяха приели

    7 2 Отговор
    закона за чуждестранните агенти, ти от ИПБ дали щяха за светнат?
  • 3 Катастрофите са една и съща цифра

    16 2 Отговор
    което показва, че всичките милиони за камери са безсмислени и само за рекет и търговия! А жертвите на пътя намаляват на всеки 8 години, защото на толкова излиза нов модел автомобил на марките! И всеки следващ модел става все по сигурен! Ако всичките милиони за камери през годините бяха вложени в реалните проблеми на пътя, сега катастрофите в България щяха да са поне 50% по малко!
  • 4 гост

    13 1 Отговор
    Наказанията трябва да са ефективни и бързи, но при тази КОРУПЦИЯ по веригата МВР - прокуратура - съд ТОВА ЕДВА ЛИ ЩЕ СТАНЕ !
  • 5 анкета

    14 0 Отговор
    според вас за 8 часов работен ден колко
    часа работи един служител от държавните
    инст

    Коментиран от #14

  • 6 Робин Хорсфол

    15 0 Отговор
    Тяхното справяне с войната е да се скрият с камерката и цял ден да гледат тикток и да чоплят семе. Никакъв контрол никакви наблюдения, кой изпреварва неправилно кой засича на опасни места.
  • 7 Бмх

    7 0 Отговор
    Храним едни безполезни и вредни институции, всичко е пунта Мара на територията, а иначе вече сме в Шенген, но пък имаме банани! Будала народ!
  • 8 Миро

    3 4 Отговор
    МНОГО. ЖАЛКО - НЯМАМЕ СИ ПРЕЗИДЕНТ!!!

    Коментиран от #9

  • 9 глюпусти

    1 0 Отговор

    До коментар #8 от "Миро":

    Българския президент е кален в битки!
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 замислен

    11 0 Отговор
    Колко и да е гадно да се признае контрола е тотално неадекватен! Контролираме неща които не са основен проблем - алкохола и наротиците са демонизирани НО след всяко ПТП се проверяват водачите, колко от тях са употребили и направили ПТП? слагат се камери за скорост на места където с години не е имало проблеми, слагат се ограничения по непонятни причини. Следим за грайфери на гуми, дали има гражданска и дали някой не е забравил да си пусне фаровете през деня (въх леле мале хванахме нарушител) а реално катастрофите си продължават, явно някой не си върши работата! не се търси причината където трябва!
  • 12 Знаменосец

    6 1 Отговор
    Всички мерки се правят само и само да се съберат едни пари. Очеизваден пример са загиналите в птп следствие на употребени алкохол или наркотици. Двама за една година. Обаче милицията събира МПС-та без никакво право. Очаквам КС да отмени тази глупост в най-скоро време.

    А жертвите намаляват, защото населението намалява. Очаквам и под 400 да паднат. Също и колите и донякъде инфраструктурата е пъти по-добра от преди 10 години. Никакви реални мерки не се предприемат за да стане Ганчо плебея човек! Това е тъжната истина.
  • 13 Васил

    4 0 Отговор
    То по принцип няма работещи институции във България ама взимат заплати че са свършили нещо.
  • 14 Тольо Бибитката

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "анкета":

    Не е важно колко часа работи а каква работа върши. Защото ефективността не е дори двуцифренно чуско
  • 15 констатация

    3 1 Отговор
    И това при положение , че населението ни е намаляло двойно . Пътищата са станали по добри , с обходи на големите градове, и повече магистрали . Автомобилите по сигурни на пътя . Борбата с алкохола по- свирепа . Значи остава човешкият фактор , по лоши шофьори , и по-лоша превенция срещу тези които не могат да управляват автомобил.
  • 16 Позор

    3 1 Отговор
    Искам изпити за подновявяне на всеки 2 години за всички. Трябва да има ултра филтър и тояга. Всички са се залепили за телефоните. Навива волана с една ръка, а с другата държи телефон. Пълни дбили. Хората им направиха всякакви системи, но маймун си иска банан. Чакаме като сополи по 30 секунди на зелено да потеглим, защото евро ганьо маже по екрана...Не може да чете, не може да възприема...Жените шофьори са станали ултра зле и още по-нахални коне с капаци, редят грешка след грешка.
  • 17 Неработещите

    3 0 Отговор
    институции да се закрият без срок. Всичко останало да се разпредели в областните градове.
  • 18 НЕ СЪДЕТЕ

    1 1 Отговор
    Всеки втори с фалшивите ви тестове,които не нарушават видимо пътната обстановка но се съдят като тежко престъпление и естествено доста излишни финанси за народа!
  • 19 анонимин

    3 0 Отговор
    То кое работи?Само крадът,и ламтят за големи заплати!!!
  • 20 Шаран БГ

    0 0 Отговор
    ИПБ, ДАБДП, МВР, МТС, МРРБ, АПИ – има и още "загрижени" за пътната безопасност – всичките са статистици !! Както казваше един мой съсед : ДУШМАН ПАРАСЪ БА КОМШУ !! От племето "чантури " - казвам аз .
    Едно МВР с КАТ е предостатъчно като си гледа съвестно задълженията и с вменен дълг за ПРЕВАНТИВНА
    дейност !! Всичките се правят на началници и търсят подизпълнители !! И понеже "началниците" са по-вече от изпълнителите – за това сме в тинята !!
    Почти във всички шенгенски държави пътната маркировка не е от оня ден, а от вчера !! У нас с гасена вар ли я правят ? И само това да е ??
    Шенгенци сме вече, ама с балкански синдром.............
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове