ЖП трасетата ни са за влакове със 130 км/ч, а те се движат с 60 км/ч

30 Юни, 2025 17:24 2 063 37

  • жп линии-
  • трасета-
  • бързина-
  • влакове

Има нужда от реформа в БДЖ, но не тази, която се прави, а нещо да се промени и да стане по-добро, каза Петър Бунев, лидер на синдикатите в БДЖ

ЖП трасетата ни са за влакове със 130 км/ч, а те се движат с 60 км/ч - 1

Има нужда от реформа в БДЖ, но не тази, която се прави, а нещо да се промени и да стане по-добро, каза Петър Бунев, лидер на синдикатите в БДЖ.

В интервю пред БНР той коментира предстоящата реформа в държавните железници и посочи, че в последната седмица е направена промяна в ПВУ без да се знае и е включена тази промяна за разделяне на лотове на БДЖ.

"В стария текст е да не се разделя на лотове, а да има само обществена поръчка. В Европа имат 23 млн. влак-километра и се смята, че пазарът е малък. А ние не сме на 19 млн. и се казва, че не трябва да се дели БДЖ, защото е безсмислено", каза Бунев в предаването "12+3".

Той посочи, че предишният редовен министър е имал анализ на БДЖ и че търгът трябва да се направи на база анализ, а оценката е да не се разделя на лотове. Но в Плана е вкарано да се разделя на лотове.

"Не можем да спрем частната инициатива, но искаме както е в Европа, при търговските влакове, който иска си купува влака и си обявява трасето. В България пазарът е либерализиран от 2019 г. В момента, когато по ПВУ ще влезе нов подвижен състав, той ще бъде разпределен по операторите, ще ги дадем на частници. Още по-лошото е, че последните влакове след 2009 г., ще бъдат също извадени от активите на БДЖ и разпределени между превозвачите. Има и много неясноти, кой, къде ще работи и още други въпросителни", коментира Бунев.

Според него звучи добре, че няма да се вдига цената на билета за БДЖ и няма да има съкращения, но: "Стига това да се пренесе в договора. Вторият вариант е да видим какво ще е записано в търговския договор. Иначе обещано от министъра нищо не значи".

Реформата в БДЖ коментира и Владимир Дунчев, бивш шеф на БДЖ. "Ще отчетем пред ЕК, че сме изпълнили указанията и либерализирали пазара. Засега има фирми с лиценз за пътнически превози, даваме им линиите и преназначават служителите и персонала", прогнозира той каква ще е "реформата".

Той посочи, че жп-трасетата у нас са направени за влаковете да се движат със 130 км/ч. Сега в момента влаковете се движат с 60 км/ч., "защото клиентът търси скорост и удобство".

"Ако се възстанови трасетата за 130 км/ч, жп транспортът ще стане конкурентен на автомобилния. Не виждам целта на реформата - ще стане както винаги – мислехме го за добро, стана както винаги. И в момента БДЖ е недофинансиран и никой не му гарантира нищо и най-вече на железопътната инфраструктура. Не може с интернет и климатици, и да караш с 40 км/ч, не можеш да си конкурент на автотранспорта", посочи Дунчев.

Според него има нещо объркано, защото: "Държавата реши, че не е необходимо по ПВУ да се вземат средства да се възстановят параметрите на трасето - за скорост 130 км/ч на влаковете, а се взеха мотриси. Ако имаш трасета, ще имаш конкурентност, няма значение дали влаковете са стар или нови влакове."


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 13 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 боян расате

    36 3 Отговор
    този който го е писал това виждал ли е линийте в какво състояние са?
  • 2 Делю Хайдутин

    32 2 Отговор
    Постоянно дерайлират влакове и при 60 км заради лоши релси.

    Коментиран от #19

  • 3 Така е

    18 2 Отговор
    Така е по проект, но изпълнението на строителството на линиите е за 50км/ч
  • 4 честен ционист

    22 2 Отговор
    Това е, за да можеш да пушиш по коридорите и да се любуваш на гледката. България е малка страна, закъде сте се разбързали?
  • 5 Пример

    10 1 Отговор
    Може и на други места и по по съвсем централните булеварди в Евростолицата
    но тръгнете от Лъвов мост в София към централна гара и вижте
    релсите на трамвайте с просто око
    и без особенно внимание и заглеждане на трамвайте
    трамвайните
    та какво
    какво за влаковете

    Коментиран от #33

  • 6 Дедо ви...

    16 0 Отговор
    Как що бе...?!!?! Нали трябва да се вземат тлъсти комисионни за покупката на мотрисите
  • 7 Тома

    24 2 Отговор
    Няма държавно предприятие от което са източени милиарди левове като БДЖ.Влаковете пътуват както в началото на 20 век
  • 8 Мдаа

    21 1 Отговор
    Китайците като разбрали че бързият влак изминава разстоянието София – Варна за 8 часа, останали изумени колко огромна и необятна е България.
  • 9 Факт

    11 3 Отговор
    На много места линиите не понасят добре топлинните разширения и има изкълчвания в завой и на прав участък!

    Коментиран от #34

  • 10 Несторов

    13 1 Отговор
    Трасетата ни са за ПИМК и Дискордия да транспортират прасета.
  • 11 БДЖ

    11 1 Отговор
    Пак добре и с 60км/ч, че преди време бързия влак София Бургас стигна за 12 часа, движил се и назад хаха:


    Сутрешният влак от София за Бургас по разписание трябва да изминава разстоянието за 5 часа и 55 минути, но днес закъснението му беше 6 часа, съобщава БНТ.

    Една от причините - в част от маршрута си влакът се е движил назад в продължение на близо 20 километра.

    "На четвъртия час всъщност ние си бяхме отново в София, за да направим завоя към Пловдив" - разказа пред БНТ пасажер.

    Малко след 18 часа влакът стигна до Бургас - с 6 часа закъснение.
  • 12 Кат Са за 130 км/ч. !

    4 3 Отговор
    Кат Са за 130 км/ч. !

    Защо се Движат с 35-40 км./ч. ?

    Нима Двигателите !

    Не се Износват Двойно ?

    Коментиран от #15

  • 13 Дончо

    14 3 Отговор
    Бъдещето на БДЖ е: инфраструктура и подвижен състав на вторични суровини...ВСИЧКО!....И всичко отначало. ...Не може сто години само да ползваш без да инвестираш и да очакваш различен резултат...Всичко набоклука и наново....
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 честен ционист

    14 0 Отговор

    До коментар #12 от "Кат Са за 130 км/ч. !":

    Палят се локомотивите като ги пришпориш. Все пак са ветерани навъртяли дестки млн км. Това е все едно с твойта Лада 5-ца да караш ссъс 140 по магистралите на Баце.
  • 16 Ракия

    13 2 Отговор
    Пия ракия.

  • 17 !!!!

    7 3 Отговор
    Докато не пресекат кражбите на нафтата няма оправяне тоя с Р 04 64 КВ с туби гепа яко

    Коментиран от #35

  • 18 Имало

    13 1 Отговор
    едно верме в България е историята. Откакто дойде демокрацията целяото БДЖ е изоставено и разбира се не се поддържа умишлено. Отначало беше заради автобустния транспорт, после се гласеше някой да го взима и така лека по лека беше занемарено. А София - Бургас трасето беше подновено за скорсоти над 160км/ч. Спомням си че до Пловдив Експреса беше за около 1.5ч, до Бургас малко над 5ч. До Варна беше около 8ч, но само дефилето се минаваше над 1ч (40-60км/ч). Ако имаше политика за развитие на транспорта, за 35г да бяха изгради скорсотни трасета до Бургас да се стига под 3ч, до Варна 4. Само един пример от Франция с TGV: Париж - Лион (450км) - 2ч. Париж-Старсбург (450-500км) -2ч (влака се движи с 320км/ч), Париж - Марсилия (750км) - 4.5ч. За Германия примерни не искам да давам, че ДБ е абсолютна подигравка..
  • 19 Гошо

    9 0 Отговор

    До коментар #2 от "Делю Хайдутин":

    Има доста лоши жп участъци в България, но последните два случая на дерайлирали товарни вагони и на които оправях железния път след аварията се случиха на чисто нов железен път. Частните товарни превозвачи, няма да цитирам те си знаят, масово не ревизират вагоните си, и в горните два случая за които говоря, причините за излизането на вагоните от релсите е заради технически изправни вагони. В единия случай колелото на вагона направо се е счупило от колооста и го намерихме на 30 метра от мястото на дерайлиране. Това се случи на идеален и здрав железопътен участък с разрешена скорост 130/ ч.
  • 20 Начко

    5 2 Отговор
    това на снимката са мотриси от времето на Никита Хрушчов.А релсовия път е като разварени макарони.Първо се финансира трасето.Без него нищо не се постига.
  • 21 Влаковете ни при движение над 100км/ч

    10 4 Отговор
    Ще излезат от Релсите! 130км/ч е Недостижима скорост! Ще се рападнат я Локомотиви я вагони!? Сега се Палят Локомотиви, а с над 100км/ч???Не ми се мисли!
  • 22 ПРИ НАЛИЧИЕ НА ЦИГАНИ В БЪЛГАРИЯ

    4 4 Отговор
    130 КИЛОМЕТРА ЩЕ Е ПРИЧИНА ЗА ДВЕ КАТАСТРОФИ С ВЛАКОВЕ НА ДЕН !

    Коментиран от #27

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 ААААААААААААААА

    1 3 Отговор

    До коментар #24 от "Град Козлодуй":

    НЕ така. Има построени скоростни трасета за 160 км/час. Свиленград Пловдив Септември, Пловдив Стара Загора, Зимница Карнобат, Изхода на София равнинна част. Строят се в момента 13 тунела (почти готови) и ново трасе през планината Елин Пелин Септември. Строи се усилено София Драгоман.
  • 26 ААААААААААААААА

    1 1 Отговор

    До коментар #23 от "И КОЙ ЩЕ СЕ КАЧИ НА БОЙКОВИТЕ ВЛАКОВЕ":

    В момента се движат със 130 кмвчас, а могат и 160 кмвчас, но са административно ограничени, Няма купена сигнализация.
  • 27 ААААААААААААААА

    0 1 Отговор

    До коментар #22 от "ПРИ НАЛИЧИЕ НА ЦИГАНИ В БЪЛГАРИЯ":

    Има 3м бетонни огради, не сте наясно?
  • 28 пътувайте с БДЖ

    1 1 Отговор
    че не останаха!
  • 29 БДЖ=Б оже Д астигна Ж ив

    2 1 Отговор
    така е в тази територия, на тиквуня правителствата инвестираха в инфраструктурата но и там се крадаеше яко и от релси втора употреба а и он други инвест пера, вагони и локомотиви шрот = скрап, после закупиха няколко Сименса и вагони втора ръка, тиквата се снима пред тях и.... финито. Заривай и закривай
  • 30 Анонимен

    0 1 Отговор
    Влаковете не ги бива
  • 31 Посетител

    2 0 Отговор
    Не навсякъде е възможна скорост 130 км/ч. Например Мездра - Видин скоростта е 70-80-90, даже има един участък с 60... Такива са условията, изкачвания, спускания, криви... Зависи от релефа. И от поддръжката.
  • 32 Стига бе

    3 0 Отговор
    За този влак пеехме на уволението от казармата.А те още превозват хора? Готови сме за еврозоната.?Не Ви е срам. С колко да се движат ?
  • 33 Посетител

    1 1 Отговор

    До коментар #5 от "Пример":

    В интерес на истината, нашите жп линии не са чак толкова зле. Виждал съм линии в чужбина, дори Щатите, които са като варени спагети! Така са разкривени.
  • 34 Посетител

    2 1 Отговор

    До коментар #9 от "Факт":

    Значи, при тези жеги които бяха преди дни, просто няма как да не се наложат ограничения на скоростта! Разберете го! Говорим за живота на хората!
  • 35 Никси

    3 0 Отговор

    До коментар #17 от "!!!!":

    киква нафта те гони на Електровоз ало я помисли малко у кой век живееш !!!.
  • 36 Факт

    1 0 Отговор
    Преди 40 години правих и такава дипломна работа на един приятел. Тогава проектът беше за 160. Линията в завоите трябва да бъде под наклон!

    Коментиран от #37

  • 37 Никси

    1 0 Отговор

    До коментар #36 от "Факт":

    Вираж се казва както завоите в пътищата НАКЛОН !!!.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове