Има нужда от реформа в БДЖ, но не тази, която се прави, а нещо да се промени и да стане по-добро, каза Петър Бунев, лидер на синдикатите в БДЖ.
В интервю пред БНР той коментира предстоящата реформа в държавните железници и посочи, че в последната седмица е направена промяна в ПВУ без да се знае и е включена тази промяна за разделяне на лотове на БДЖ.
"В стария текст е да не се разделя на лотове, а да има само обществена поръчка. В Европа имат 23 млн. влак-километра и се смята, че пазарът е малък. А ние не сме на 19 млн. и се казва, че не трябва да се дели БДЖ, защото е безсмислено", каза Бунев в предаването "12+3".
Той посочи, че предишният редовен министър е имал анализ на БДЖ и че търгът трябва да се направи на база анализ, а оценката е да не се разделя на лотове. Но в Плана е вкарано да се разделя на лотове.
"Не можем да спрем частната инициатива, но искаме както е в Европа, при търговските влакове, който иска си купува влака и си обявява трасето. В България пазарът е либерализиран от 2019 г. В момента, когато по ПВУ ще влезе нов подвижен състав, той ще бъде разпределен по операторите, ще ги дадем на частници. Още по-лошото е, че последните влакове след 2009 г., ще бъдат също извадени от активите на БДЖ и разпределени между превозвачите. Има и много неясноти, кой, къде ще работи и още други въпросителни", коментира Бунев.
Според него звучи добре, че няма да се вдига цената на билета за БДЖ и няма да има съкращения, но: "Стига това да се пренесе в договора. Вторият вариант е да видим какво ще е записано в търговския договор. Иначе обещано от министъра нищо не значи".
Реформата в БДЖ коментира и Владимир Дунчев, бивш шеф на БДЖ. "Ще отчетем пред ЕК, че сме изпълнили указанията и либерализирали пазара. Засега има фирми с лиценз за пътнически превози, даваме им линиите и преназначават служителите и персонала", прогнозира той каква ще е "реформата".
Той посочи, че жп-трасетата у нас са направени за влаковете да се движат със 130 км/ч. Сега в момента влаковете се движат с 60 км/ч., "защото клиентът търси скорост и удобство".
"Ако се възстанови трасетата за 130 км/ч, жп транспортът ще стане конкурентен на автомобилния. Не виждам целта на реформата - ще стане както винаги – мислехме го за добро, стана както винаги. И в момента БДЖ е недофинансиран и никой не му гарантира нищо и най-вече на железопътната инфраструктура. Не може с интернет и климатици, и да караш с 40 км/ч, не можеш да си конкурент на автотранспорта", посочи Дунчев.
Според него има нещо объркано, защото: "Държавата реши, че не е необходимо по ПВУ да се вземат средства да се възстановят параметрите на трасето - за скорост 130 км/ч на влаковете, а се взеха мотриси. Ако имаш трасета, ще имаш конкурентност, няма значение дали влаковете са стар или нови влакове."
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 боян расате
17:24 30.06.2025
2 Делю Хайдутин
Коментиран от #19
17:25 30.06.2025
3 Така е
17:28 30.06.2025
4 честен ционист
17:29 30.06.2025
5 Пример
но тръгнете от Лъвов мост в София към централна гара и вижте
релсите на трамвайте с просто око
и без особенно внимание и заглеждане на трамвайте
трамвайните
та какво
какво за влаковете
Коментиран от #33
17:37 30.06.2025
6 Дедо ви...
17:38 30.06.2025
7 Тома
17:38 30.06.2025
8 Мдаа
17:40 30.06.2025
9 Факт
Коментиран от #34
17:42 30.06.2025
10 Несторов
17:44 30.06.2025
11 БДЖ
Сутрешният влак от София за Бургас по разписание трябва да изминава разстоянието за 5 часа и 55 минути, но днес закъснението му беше 6 часа, съобщава БНТ.
Една от причините - в част от маршрута си влакът се е движил назад в продължение на близо 20 километра.
"На четвъртия час всъщност ние си бяхме отново в София, за да направим завоя към Пловдив" - разказа пред БНТ пасажер.
Малко след 18 часа влакът стигна до Бургас - с 6 часа закъснение.
17:45 30.06.2025
12 Кат Са за 130 км/ч. !
Защо се Движат с 35-40 км./ч. ?
Нима Двигателите !
Не се Износват Двойно ?
Коментиран от #15
17:45 30.06.2025
13 Дончо
17:45 30.06.2025
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 честен ционист
До коментар #12 от "Кат Са за 130 км/ч. !":
Палят се локомотивите като ги пришпориш. Все пак са ветерани навъртяли дестки млн км. Това е все едно с твойта Лада 5-ца да караш ссъс 140 по магистралите на Баце.17:48 30.06.2025
16 Ракия
17:48 30.06.2025
17 !!!!
Коментиран от #35
17:49 30.06.2025
18 Имало
17:58 30.06.2025
19 Гошо
До коментар #2 от "Делю Хайдутин":
Има доста лоши жп участъци в България, но последните два случая на дерайлирали товарни вагони и на които оправях железния път след аварията се случиха на чисто нов железен път. Частните товарни превозвачи, няма да цитирам те си знаят, масово не ревизират вагоните си, и в горните два случая за които говоря, причините за излизането на вагоните от релсите е заради технически изправни вагони. В единия случай колелото на вагона направо се е счупило от колооста и го намерихме на 30 метра от мястото на дерайлиране. Това се случи на идеален и здрав железопътен участък с разрешена скорост 130/ ч.18:03 30.06.2025
20 Начко
18:17 30.06.2025
21 Влаковете ни при движение над 100км/ч
18:21 30.06.2025
22 ПРИ НАЛИЧИЕ НА ЦИГАНИ В БЪЛГАРИЯ
Коментиран от #27
18:24 30.06.2025
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 ААААААААААААААА
До коментар #24 от "Град Козлодуй":
НЕ така. Има построени скоростни трасета за 160 км/час. Свиленград Пловдив Септември, Пловдив Стара Загора, Зимница Карнобат, Изхода на София равнинна част. Строят се в момента 13 тунела (почти готови) и ново трасе през планината Елин Пелин Септември. Строи се усилено София Драгоман.18:46 30.06.2025
26 ААААААААААААААА
До коментар #23 от "И КОЙ ЩЕ СЕ КАЧИ НА БОЙКОВИТЕ ВЛАКОВЕ":
В момента се движат със 130 кмвчас, а могат и 160 кмвчас, но са административно ограничени, Няма купена сигнализация.18:48 30.06.2025
27 ААААААААААААААА
До коментар #22 от "ПРИ НАЛИЧИЕ НА ЦИГАНИ В БЪЛГАРИЯ":
Има 3м бетонни огради, не сте наясно?18:49 30.06.2025
28 пътувайте с БДЖ
18:50 30.06.2025
29 БДЖ=Б оже Д астигна Ж ив
19:56 30.06.2025
30 Анонимен
20:13 30.06.2025
31 Посетител
20:53 30.06.2025
32 Стига бе
20:54 30.06.2025
33 Посетител
До коментар #5 от "Пример":
В интерес на истината, нашите жп линии не са чак толкова зле. Виждал съм линии в чужбина, дори Щатите, които са като варени спагети! Така са разкривени.20:58 30.06.2025
34 Посетител
До коментар #9 от "Факт":
Значи, при тези жеги които бяха преди дни, просто няма как да не се наложат ограничения на скоростта! Разберете го! Говорим за живота на хората!21:01 30.06.2025
35 Никси
До коментар #17 от "!!!!":
киква нафта те гони на Електровоз ало я помисли малко у кой век живееш !!!.21:28 30.06.2025
36 Факт
Коментиран от #37
00:06 01.07.2025
37 Никси
До коментар #36 от "Факт":
Вираж се казва както завоите в пътищата НАКЛОН !!!.13:20 01.07.2025