Пред NOVA говори Свилен Максимов - пилотът, който успя да приземи принудително малък самолет под връх Вихрен и да спаси живота на всички четирима души на борда. Малката машина падна в Пирин след авария в двигателя в събота. След инцидента именно Максимов беше приет в болница с леки фрактури.
Пилотът разказа с подробности как се е стигнало до критичния полет. Той летял от Петрич към Русе в събота с група приятели. В района на Пирин се случва това, което нито един летец не иска да види като индикация в кабината - проблем с двигателя. Машината бързо губи височина. В този момент Максимов взима решение да приземи самолета, въпреки че теренът не предполага безопасно кацане. В крайна сметка самолетът каца в района на "Спано поле" с минимални поражения. Машината още е в планината, а разследването продължава.
В петък Свилен Максимов се качва с приятели в частния си самолет – Cirrus SR22. Групата пътува до Петрич, а в събота планира да се върне обратно в Русе. Именно при връщането, над Пирин самолетът и пътниците изпадат в беда.
„Проблем с двигател някакъв изскочи и самолетът загуби мощност. Започна бързо да губи височина. Освен височина, той започна да губи и скорост, не знам дали знаете, но когато самолетът губи скорост, той просто се срива, тоест пада като круша“, заяви Свилен Максимов, пилот и собственик на авариралия самолет.
В тази критична ситуация Максимов разполага със секунди за решения. И избира единственото възможно – да опита да се приземи в планината. Важните фактори са много: „Теглото на самолета, температурата на въздуха, надморската височина. Пилотът не казва: „Абе, дай Боже, нищо да не се случва!”. Напротив. Той е длъжен да проиграе всички възможни неприятни сценарии“.
Време за указания към пасажерите в този момент – няма. „Това, което им казах още преди излитане беше, че съм много стриктен относно коланите. И всъщност това се оказа, че ни спаси всички“, подчертава Максимов.
Той каца на изключително малка площ. „Метри бяха. Представете си едно твърдо кацане с удар в камък. Разбрах, че всички са живи и здрави. И, естествено, това беше най-хубавият момент. Живея втори живот! И съм благодарен!“, твърди летецът.
Два дни по-късно анализира случилото се. „Най-най-най-голямата причина за благоприятния развой е, може би това, че аз летя редовно. 80 процента от авиокатастрофите са заради човешкия фактор“.
Колкото до самолета, с който Максимов лети – Cirrus SR22, по думите му преди не е имал проблем с машината. „Освен еърбег, той има и парашут. За съжаление, в този случай ние бяхме толкова близо до земята и толкова бързо се разви всичко, че ако бяхме издърпали парашута, най-вероятно нямаше да ни спаси изобщо“, категоричен е мъжът.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Боруна Лом
20:39 30.06.2025
3 какво работят
20:40 30.06.2025
4 БгТопИдиот🇧🇬
Да знаем да събираме ли капачки..
Коментиран от #18
20:41 30.06.2025
5 Горски Горен Тръмбеш
20:41 30.06.2025
6 Вагнер
20:43 30.06.2025
7 Офльоф
20:46 30.06.2025
8 Софийски селянин,
А пилота ще питат ли негов ли е самолета от къде пари за разходка от Русе до Гоце Делчев и обратно...
20:47 30.06.2025
9 Работещи бедни
Колко още ми трябват за частно самолетче като това? Че, не ми се чака всеки ден по един час автобуса до работа, не за друго.
20:51 30.06.2025
10 Да, ама НЕ
Коментиран от #12
20:53 30.06.2025
11 Мда
Коментиран от #14
20:57 30.06.2025
12 БгТопИдиот🇧🇬
До коментар #10 от "Да, ама НЕ":
Този тип самолети са по евтини от премиум немски автомарки.Нищо че имат мито и ДДС.
Коментиран от #16
20:58 30.06.2025
13 Любимият ми въпрос
Коментиран от #15
21:05 30.06.2025
14 Един от русенско
До коментар #11 от "Мда":
Да, точно пишман пилот! Нито дрога е пренасял ,нито мутре просто човек който има малко повече пари ( но по кафетата сигур са станали 100 моми)...абе русенски пишман пилот21:06 30.06.2025
15 Един от русенско
До коментар #13 от "Любимият ми въпрос":
Платил е .21:06 30.06.2025
16 Мда
До коментар #12 от "БгТопИдиот🇧🇬":
Не са евтини. Cirrus 22 са минимум 220К USD. Този самолет с регистрация N67DP е купен за тоста повече $ от русенския "бизнесмен", който всъщност е пилотрал американската машина. Нека да видим какво ще кажат от Бюрото по безопасност в МТ.21:12 30.06.2025
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 в статията
До коментар #4 от "БгТопИдиот🇧🇬":
си пише ясно че е СОБСТВЕНИК на самолета но чукча не е читател чукча писател…когато направиш най-голямата интернет мрежа в българия и ще можеш да си купиш такъв самолет без да събираш капачки!!!Коментиран от #19
21:18 30.06.2025
19 Да бе
До коментар #18 от "в статията":
Бизнесът на този преуспял русенец няма нищо общо с качествата му на пилот и с катастрофата.21:23 30.06.2025
20 Курестия
Да беха измрели всички, щеше да е малка новина.
21:25 30.06.2025
21 нннн
21:28 30.06.2025
22 Спасителя
Коментиран от #25, #26
21:38 30.06.2025
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Един
21:50 30.06.2025
25 Оле, отвори очички!
До коментар #22 от "Спасителя":
Ти си част от проблема.21:50 30.06.2025
26 Да бе
До коментар #22 от "Спасителя":
Едва ли заслужава похвала. Все още не се знае дали има права да вози пътници, дали се е справил със студения фронт със силните планински ветрове в деня на катастрофата. Не се знае чий го дири на 3000 метра и нагоре над пресечен планински терен. Има вероятност да е бил притиснат от вятъра на билото, затова не е пуснал парашута. Cirrus 22 има самолетен парашут към оборудването, който е изключително ефективен, но не и при силен вятър.21:51 30.06.2025
27 ГВА
22:51 30.06.2025
28 Тончо 121
22:54 30.06.2025
29 Мхм
23:16 30.06.2025
30 Благо Джизъса
23:19 30.06.2025
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Скапандуров
00:17 01.07.2025
33 Затова трябва да се забрани летенето над
05:54 01.07.2025