Вълчев: Обмисляме интегрални изпити, обединяващи математика и природни науки

6 Юли, 2025 18:31 1 503 33

  • красимир вълчев-
  • интегрални изпити-
  • математика-
  • природни науки

Министърът на образованието и науката коментира и резултатите на учениците след седми клас

Вълчев: Обмисляме интегрални изпити, обединяващи математика и природни науки - 1
Снимка: БГНЕС

Министерството на образованието и науката (МОН) обмисля въвеждането на интегрални изпити, обединяващи математика и природни науки, от следващата учебна година, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в интервю за предаването "Неделя 150" на Българското национално радио (БНР).

Министър Вълчев е на мнение, че „изпитът след четвърти клас не трябва кой знае колко да се променя". Той обаче каза, че според него националното външното оценяване след седми и десети клас трябва да се промени, като се дават на учениците повече практически задачи, насочени към прилагането на знания.

Идеята е "да започнем да мерим компетентности, придобити по природни и обществени науки", отбеляза той. „От следващата година, ако направим крачка, тя ще бъде миниатюрна и скромна", каза още Вълчев. По неговите думи в интегралните изпити ще има няколко математически задачи, които ще включват и познания, свързани с опазването на околната среда или здравното образование. Образователният министър отбеляза, че природните науки са много пренебрегнати в учебната програма. Според него няма как да просперираме като общество, ако не се повиши склонността за учене на математика и природни науки.

В интервюто си за „Неделя 150" министърът на образованието и науката коментира и резултатите на учениците след седми клас. По неговите думи те са сходни с тези от предишните години, но като цяло са ниски. „Миналогодишният и тазгодишният випуск са със сходни поколенчески характеристики. Знаем какви са дефицитите, те се виждат и във външното оценяване и в международните изследвания на българската образователна система. Дефицитите са свързани най-вече с трудността да се решават практически задачи, невъзможността да се прилагат знанията и това, че системата ни продължава да възпроизвежда културата на изучаване. Нашите ученици се справят много добре на тестовете си от четвърти клас и външното оценяване, където се усвояват преди всичко базови знания", коментира Красимир Вълчев.

Той определи резултатите по математика като най-ниски и най-притеснителни.

„Нямаме външно оценяване по природни науки. Миналата година направихме такова и видяхме, че резултатите кореспондират с тези по математика, дори са още по-ниски. Математиката и природните науки си остават основен проблем. Що се отнася до българския език и литературата - имаме средно добри резултати, но имаме и много висока концентрация на упадни резултати в училища с концентрация на деца от ромски произход, в районите, в които в семействата на децата не говорят български език", добави Вълчев.

„Очевидно е, че образователната ни система не успява да преодолее езиковите дефицити и от това страдат резултатите по всички останали предмети. Когато децата не знаят добре български език, не може ефективно да усвоят останалите компетентности", отбеляза образователният министър. Според него има много силна зависимост между резултатите по български език и математика. "Част от учениците просто не разбират условията на задачите в достатъчна степен. Проблемите ни с математиката са и системни, и поколенчески", каза още Красимир Вълчев.

Той посочи, че „една от основните цели на реформата, която сме си поставили в учебните програми, е да се осигурим повече време на учителите и учениците, защото при последните промени в учебните програми, ние увеличавахме съдържанието и сваляхме материала в по-долни и по-горни класове. За сметка на това добавихме нови дисциплини като „Компютърно моделиране“, „Информатика“, „Гражданско образование“ и повече профилирана подготовка за традиционните дисциплини като „Математика“ и „Български език“."

Министър Вълчев уточни, че още през февруари, на третата седмица от встъпването си в длъжност, от МОН са публикували концепция за промяна в учебниците. „Това е може би най-важната реформа, заедно с тази в оценяването", каза още той. "Трябва да се префокусираме от заучаване към функционалност. Да засилим възпитателната функция в тези програми, социално-емоционалното учене. Да ги направим по-рамкови – да има по-голяма възможност учителите да гледат нивото на учениците си", е мнението на министъра.

Красимир Вълчев отбеляза, че промяна в учебните програми не може да се направи бързо. "Поставили сме си за задача от учебната 2026/2027 да облекчим малко програмите по профилираната подготовка", каза той.


Поставете оценка:
Оценка 1.1 от 7 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Голтак !

    12 0 Отговор
    Голтак !
  • 2 К.О.Т.а.р.А.К 🐱

    4 1 Отговор
    учете децата си на лов и риболов , земеделие-друго полезно в съвременните науки не виждам//аа -и коригирайте теорията на Еднокаменяка-нали УЖ намериха по-голяма скорост от светлинната ..но всичко замлъкна
  • 3 родител

    14 2 Отговор
    А аз коментирам ,че този министър не може да говори чист български език , и за нищо не става !!
  • 4 Попето

    13 1 Отговор
    Вместо да премахнат НВО в 4 и 10 клас, ще го направят още по-сложен и труден.
  • 5 Резултати

    15 0 Отговор
    Резултатите от изпитите са отчайващи. Кой носи отговорност - министърът със своето некъдърно управление. Назначават се директори и учители на партиен принцип, не на база знания. За това сме на това ниео. Училищата създават лош материал, той се ръководи лесно.
  • 6 Хипотетично

    9 2 Отговор
    Знаеш да решаваш квадратни уравнения, но щом не си наясно какво се получава при смес на киселина с основа, получаваш слаба оценка при интегриран изпит, а това още повече ще натовари крехката психика на учениците.
    Идеята на министъра е силно контра продуктивна. Специалисти по всичко, означава посредствени по всичко (както е министърът)!
  • 7 Майна

    13 2 Отговор
    Това ли ви се спусна
    Вие нямате право да мислите, такива ви избраха
    Да довършите България
    И славяните
    Продажници
  • 8 Системата

    4 2 Отговор
    Учи децата само да наизустяват и повтарят като папагали. НВО след седми клас и цялата система на оценяване и балообразуване казва едно - гледайте математиката и БЕЛ, защото другото не ви трябва, но все пак ще ви губим времето с ненужна информация. На кой му пука за водите в Китай или Кавказ, каква е практическата полза за дете на 14 години, което ще е забравило всичко до 10ти клас?

    Коментиран от #17

  • 9 румен рублать

    4 2 Отговор
    моята партия ще направи руския задължителен
  • 10 бръмбароф

    6 0 Отговор
    Обмисляме интегрални чекмеджета, обединяващи биткоин портмонета
    използвайки ИИ да изглеждат празни
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 гост

    8 0 Отговор
    Телевизии, социални мрежи, политици, ежедневието бълват и възпитават и натрапват насилието от ранна детска възраст, този тръгнал да прави часове по добродетели и религия!
  • 13 Оставка

    6 1 Отговор
    заради неадекватни полу религиозни министър вълчевски идеи за разделение и противопоставяне на децата, както и за "интегрираните" оценки за въображаеми вундеркинди.
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    11 0 Отговор
    Имаше една Меглена Кунева, дето стана министър след промяната, та обясняваше как децата щели да учат азбуката
    РАЗБЪРКАНА, АМА ПО НОВ НАЧИН‼️
  • 16 3.14К

    11 1 Отговор
    След всички реформи в образованието на този мафиот, учениците ни излизат функционално неграмотни. Програмите са разработени от НПО та на Сорос, а учителските колективи се превърнаха в здружения на Герб жени и платени гласоподаватели!
  • 17 Дърт даскал

    9 0 Отговор

    До коментар #8 от "Системата":

    Голям проблем, е че децата от ранна детска възраст не се учат да запомнят стихчета и песнички за да се развива дори механичната им памет. В горните класове плачат: Ама аз господине не мога да помня! То паметта е като мускула трябва постоянно да се тренира. Препоръчвам на всички да прочетат писмото на Умберто Еко "Към моя внук" Твърде поучително е за министри и просветни "дейци"!

    Коментиран от #26

  • 18 Оставка

    5 0 Отговор
    Образованието е светско в съвременна светска държава. И с мерки да предотвратява ученическите побоища, а остава да ги раздели на християнчета и мюсюлманчета за въображаеми добродетели.
  • 19 Родител

    7 1 Отговор
    Абсолютна глупост, този ще разбие за дълго време образованието. Дете, което иска да учи езици и кандидатства в езикова гимназия, какви са тия недомислици, които предлага този! Веднага оставка, не може Еди икономист да определя образованието.
  • 20 АНОНИМЕН

    6 0 Отговор
    Школското образованието е продължителен процес, чиято крайна цел е 18-19 годишните, а не ДЕЧУРЛИГАТА, да могат да решават житейски проблеми...Капанът "Пиза", в който е попаднал министъра, е много коварен! Една къща, докато не е построена изцяло, е негодна за пълноценен живот в нея.
  • 21 Ккк

    4 0 Отговор
    Жалка циганизирана държавица
  • 22 Стига с тая функционалност.

    9 0 Отговор
    Не се учи български, а някаква помия-ключови думички. Литературата-липсва четене на произведения, а се дават тъпи текстове и се пишат есета. Тоя колко есета е написал, за да стане министър? Децата ни не могат едно заявление да попълнят. По математика-таблицата за умножение не знаят. Кубатурата на стаята си не могат да изчислят. Той за изкуствен интелект говори. И защо е тоя зор да се въведе нов предмет на всяка цена? Да каже на кого търсят работа. Училището следва да даде един задължителен минимум от теоретични познания, след което всеки по своя си път.

    Коментиран от #24

  • 23 Министър Вълчев!!

    7 0 Отговор
    Върнете отново Техникумите в Средното Образование!! Сегашните Гимназии, дават дипломи на технически Неграмотни млади хора!Произвеждате Недоразумения с дипломи!
  • 24 Функционер

    1 0 Отговор

    До коментар #22 от "Стига с тая функционалност.":

    Не става само с теория, практика трябва!
  • 25 Борсов, някога в "Стани Богат" не знаеше

    2 0 Отговор
    С какъв цвят на пламъка гори Магнезия! И Това е Пожарникар с Научни Титли!? Божидар Димитров, беше с него и му идваше да потъне в Зенята от срам! Това се Учи в Отделенията!! Завършил Пожарен факултет на Академията на МВР!!??Преподавател,.......

    Коментиран от #29

  • 26 Напълно подкрепям.

    5 1 Отговор

    До коментар #17 от "Дърт даскал":

    И таблиците за умножение и формулите по математика да наизустяват. Развива мозъка. Сега само преписват от интернет. Западната образователна система съсипа доброто българско образование. То и затова министрите ни са такива.
  • 27 Оставка.

    2 2 Отговор
    Тоя да си ходи.
  • 28 Имахме

    7 0 Отговор
    образование, промишленост, земеделие, здравеопазване, армия, масов спорт и т.н. Реформирахме ги и продължаваме да ги реформираме. Резултатите са плачевни.
  • 29 Това кога е било

    1 1 Отговор

    До коментар #25 от "Борсов, някога в "Стани Богат" не знаеше":

    Искам да го гледам и да се посмея. Има ли го в тубата примерно?
  • 30 Преди да направите крачка

    0 0 Отговор
    Да се подготвят помагала с материали за такъв изпит, да се изпитва, което учат, а не някакви омотанщини както до сега, много материал с 2 часа в 10кл и що няма резултат в обикновени паралелки
  • 31 забранете изипитите

    0 0 Отговор
    за функционално неграмотните!
  • 32 Най-напред

    2 0 Отговор
    Поздравление за министър Красимир / а не Даниел / Вълчев, който има смелостта да рестартира отдавна назрелия процес на рестарт на образователната система. Препоръките ми като човек с професионален опит по темата са следните:

    1. Премахване на делегираните бюджети в образованието и зависимостта на заплатите от броя на учениците в училищата.
    2. Възстановяване на истинската подготовка на учениците от 1-ви до 4-ти клас с оценки за реални знания най-вече по БЕЛ и математика, защото тези дисциплини са основа за следващите етапи на подготовка в основното и средно образование. И да - доказалите се подходи от миналото като запаметяване на числата, таблиците на умножение и деление, наизустяването на важните правила и езикови конструкции и умения да преразказват сюжети.
    3.Начинът на изпитване да сведе до минимум тестовата проверка - да остане само за деца с проблеми и то - до постигане от тях на реалното ниво на подготовка.
    4. Професионалното обучение да се отдели от образователната сфера и да се осъществява в специални професионални центрове, финансирани от фирми, които се нуждаят от кадри с качествена подготовка, обучени от специалисти в съответната сфера.
  • 33 Иво

    1 0 Отговор
    Изрод, тотално иска да побърка децата и родители им. Гаври се с ухота. Нито след 4-ви клас нито след 7-ми клас нито след вече не знам кой си клас са нужни тези изпити. Това е пълен тормоз спрямо децата.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове