Министерството на образованието и науката (МОН) обмисля въвеждането на интегрални изпити, обединяващи математика и природни науки, от следващата учебна година, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в интервю за предаването "Неделя 150" на Българското национално радио (БНР).
Министър Вълчев е на мнение, че „изпитът след четвърти клас не трябва кой знае колко да се променя". Той обаче каза, че според него националното външното оценяване след седми и десети клас трябва да се промени, като се дават на учениците повече практически задачи, насочени към прилагането на знания.
Идеята е "да започнем да мерим компетентности, придобити по природни и обществени науки", отбеляза той. „От следващата година, ако направим крачка, тя ще бъде миниатюрна и скромна", каза още Вълчев. По неговите думи в интегралните изпити ще има няколко математически задачи, които ще включват и познания, свързани с опазването на околната среда или здравното образование. Образователният министър отбеляза, че природните науки са много пренебрегнати в учебната програма. Според него няма как да просперираме като общество, ако не се повиши склонността за учене на математика и природни науки.
В интервюто си за „Неделя 150" министърът на образованието и науката коментира и резултатите на учениците след седми клас. По неговите думи те са сходни с тези от предишните години, но като цяло са ниски. „Миналогодишният и тазгодишният випуск са със сходни поколенчески характеристики. Знаем какви са дефицитите, те се виждат и във външното оценяване и в международните изследвания на българската образователна система. Дефицитите са свързани най-вече с трудността да се решават практически задачи, невъзможността да се прилагат знанията и това, че системата ни продължава да възпроизвежда културата на изучаване. Нашите ученици се справят много добре на тестовете си от четвърти клас и външното оценяване, където се усвояват преди всичко базови знания", коментира Красимир Вълчев.
Той определи резултатите по математика като най-ниски и най-притеснителни.
„Нямаме външно оценяване по природни науки. Миналата година направихме такова и видяхме, че резултатите кореспондират с тези по математика, дори са още по-ниски. Математиката и природните науки си остават основен проблем. Що се отнася до българския език и литературата - имаме средно добри резултати, но имаме и много висока концентрация на упадни резултати в училища с концентрация на деца от ромски произход, в районите, в които в семействата на децата не говорят български език", добави Вълчев.
„Очевидно е, че образователната ни система не успява да преодолее езиковите дефицити и от това страдат резултатите по всички останали предмети. Когато децата не знаят добре български език, не може ефективно да усвоят останалите компетентности", отбеляза образователният министър. Според него има много силна зависимост между резултатите по български език и математика. "Част от учениците просто не разбират условията на задачите в достатъчна степен. Проблемите ни с математиката са и системни, и поколенчески", каза още Красимир Вълчев.
Той посочи, че „една от основните цели на реформата, която сме си поставили в учебните програми, е да се осигурим повече време на учителите и учениците, защото при последните промени в учебните програми, ние увеличавахме съдържанието и сваляхме материала в по-долни и по-горни класове. За сметка на това добавихме нови дисциплини като „Компютърно моделиране“, „Информатика“, „Гражданско образование“ и повече профилирана подготовка за традиционните дисциплини като „Математика“ и „Български език“."
Министър Вълчев уточни, че още през февруари, на третата седмица от встъпването си в длъжност, от МОН са публикували концепция за промяна в учебниците. „Това е може би най-важната реформа, заедно с тази в оценяването", каза още той. "Трябва да се префокусираме от заучаване към функционалност. Да засилим възпитателната функция в тези програми, социално-емоционалното учене. Да ги направим по-рамкови – да има по-голяма възможност учителите да гледат нивото на учениците си", е мнението на министъра.
Красимир Вълчев отбеляза, че промяна в учебните програми не може да се направи бързо. "Поставили сме си за задача от учебната 2026/2027 да облекчим малко програмите по профилираната подготовка", каза той.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Голтак !
18:34 06.07.2025
2 К.О.Т.а.р.А.К 🐱
18:37 06.07.2025
3 родител
18:37 06.07.2025
4 Попето
18:39 06.07.2025
5 Резултати
18:39 06.07.2025
6 Хипотетично
Идеята на министъра е силно контра продуктивна. Специалисти по всичко, означава посредствени по всичко (както е министърът)!
18:40 06.07.2025
7 Майна
Вие нямате право да мислите, такива ви избраха
Да довършите България
И славяните
Продажници
18:41 06.07.2025
8 Системата
Коментиран от #17
18:42 06.07.2025
9 румен рублать
18:43 06.07.2025
10 бръмбароф
използвайки ИИ да изглеждат празни
18:45 06.07.2025
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 гост
18:48 06.07.2025
13 Оставка
18:49 06.07.2025
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
РАЗБЪРКАНА, АМА ПО НОВ НАЧИН‼️
18:52 06.07.2025
16 3.14К
18:52 06.07.2025
17 Дърт даскал
До коментар #8 от "Системата":
Голям проблем, е че децата от ранна детска възраст не се учат да запомнят стихчета и песнички за да се развива дори механичната им памет. В горните класове плачат: Ама аз господине не мога да помня! То паметта е като мускула трябва постоянно да се тренира. Препоръчвам на всички да прочетат писмото на Умберто Еко "Към моя внук" Твърде поучително е за министри и просветни "дейци"!Коментиран от #26
18:53 06.07.2025
18 Оставка
18:54 06.07.2025
19 Родител
19:02 06.07.2025
20 АНОНИМЕН
19:03 06.07.2025
21 Ккк
19:04 06.07.2025
22 Стига с тая функционалност.
Коментиран от #24
19:08 06.07.2025
23 Министър Вълчев!!
19:16 06.07.2025
24 Функционер
До коментар #22 от "Стига с тая функционалност.":
Не става само с теория, практика трябва!19:20 06.07.2025
25 Борсов, някога в "Стани Богат" не знаеше
Коментиран от #29
19:24 06.07.2025
26 Напълно подкрепям.
До коментар #17 от "Дърт даскал":
И таблиците за умножение и формулите по математика да наизустяват. Развива мозъка. Сега само преписват от интернет. Западната образователна система съсипа доброто българско образование. То и затова министрите ни са такива.19:25 06.07.2025
27 Оставка.
19:32 06.07.2025
28 Имахме
19:34 06.07.2025
29 Това кога е било
До коментар #25 от "Борсов, някога в "Стани Богат" не знаеше":
Искам да го гледам и да се посмея. Има ли го в тубата примерно?19:37 06.07.2025
30 Преди да направите крачка
23:28 06.07.2025
31 забранете изипитите
00:50 07.07.2025
32 Най-напред
1. Премахване на делегираните бюджети в образованието и зависимостта на заплатите от броя на учениците в училищата.
2. Възстановяване на истинската подготовка на учениците от 1-ви до 4-ти клас с оценки за реални знания най-вече по БЕЛ и математика, защото тези дисциплини са основа за следващите етапи на подготовка в основното и средно образование. И да - доказалите се подходи от миналото като запаметяване на числата, таблиците на умножение и деление, наизустяването на важните правила и езикови конструкции и умения да преразказват сюжети.
3.Начинът на изпитване да сведе до минимум тестовата проверка - да остане само за деца с проблеми и то - до постигане от тях на реалното ниво на подготовка.
4. Професионалното обучение да се отдели от образователната сфера и да се осъществява в специални професионални центрове, финансирани от фирми, които се нуждаят от кадри с качествена подготовка, обучени от специалисти в съответната сфера.
09:02 07.07.2025
33 Иво
05:12 08.07.2025