Новите, по-строги правила за електрически тротинетки, са на практика неизпълними. Такова мнение изрази в ефира на „Здравей, България” Владислав Стоицов, председател на УС на Българската асоциация за електромобилност. По думите му има нерешим към момента казус.
„Ако карам тротинетка, още от 7 септември трябва да имам застраховка "Гражданска отговорност". Срещахме се с Асоциацията на българските застрахователи, които ни показаха, че на практика това няма как да стане преди да бъде променен Кодексът на застраховане. Той гласи, че тротинетката трябва да има номер на шаси, това е ЕГН-то на даденото превозно средство, и трябва да е регистрирано в КАТ. Това е изискването по кодекса на застраховане, а той е по-висша форма от закона. В момента има сериен номер, но е написано по друг начин в кодекса. Той върши работа, но само ако се направи корекция в написаното”, обясни Стоицов.
„За да се издаде една застраховка, трябва да има регистрация, а тя не може да стане, защото това е прехвърлено като отговорност на общините. Те имат 4 месеца да го направят. А се изисква застраховка след един месец, за която трябва регистрация. Попадаме в една сива зона,в която се иска нещо от нас, но никой на практика не ни е казал как може да се случи”, поясни той.
По думите му новият закон е бил приет експресно и не е имало никакво обществено обсъждане. А прехвърлянето „на топката” към общините е грешка. Проблемът трябва да се реши на национално ниво.
„Ние сме първата държава, изобщо, която прави толкова драстични забрани на електрическите превозни средства. Ние сме първата държава, която налага забрана за каране през нощта на каквото и да било превозно средство”, каза още Стоицов.
Според него всяка европейска държава трябва да работи за популяризиране на градската мобилност, защото проблемът с трафика и мръсния въздух е все по-голям.
По думите му вече са разговаряли с Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата" да може през есента да има по-широко обучение по пътна безопасност в училищата, за да няма толкова много инциденти с тротинетки.
► Новите изисквания и глоби
Ключовите промени, които засягат всички собственици и ползватели на електрически тротинетки, са:
Задължителна каска: Глобата за липса на каска е 50 лв.
Максимална скорост: Ограничението е до 25 км/ч.
Задължителна застраховка "Гражданска отговорност": Липсата ѝ ще се наказва с глоба до 400 лв.
Забрана за движение през нощта: Карането в тъмните часове на денонощието ще струва на нарушителите 50 лв.
Забрана за използване на телефон: Разговорите по мобилен телефон по време на движение се санкционират с 50 лв.
Санкция за родители: Родител, който допусне лице под 16 години да управлява тротинетка извън позволените зони, ще бъде глобен с 500 лв.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Някой
Аман от слабоумници по пътищата, дето не мислят за себе си, но сме длъжни ние (шофьорите) да ги пазим.
Коментиран от #4, #15
09:43 07.08.2025
2 Няма да карам
09:44 07.08.2025
3 Защо ?
09:45 07.08.2025
4 Бегай
До коментар #1 от "Някой":
Много по-малоумни шофьори има от тротинеткаджиите, но понеже е модерно да се вика и плюе ...Коментиран от #17, #25
09:47 07.08.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 тц тц
Да не говорим, че е написал една огромна лъжа - "Ние сме първата държава, която налага забрана за каране през нощта на каквото и да било превозно средство”...в цял свят е забранено на превозни средства без светлини да карат през нощта!
Коментиран от #11
09:51 07.08.2025
7 123
До коментар #5 от "Мими Кучева🐕":
Ще има време пак да си смени пола:)09:52 07.08.2025
8 Как
До коментар #5 от "Мими Кучева🐕":
Кво? Емили ще го взема!09:52 07.08.2025
9 Корумпиран експерт
09:53 07.08.2025
10 Възмутена
09:54 07.08.2025
11 Дзегун
До коментар #6 от "тц тц":
Да напишеш нещо, а?Тротинетките имат светлини. Ако няма номер на шасито се изписва с машина, такива отдавна има. Иначе и аз съм против тротинетките.
09:54 07.08.2025
12 Татра
Коментиран от #19
10:01 07.08.2025
13 градска мобилност - да
Коментиран от #21
10:01 07.08.2025
14 Държавата
Този закон изглежда да е писан от някой таксиметраджия. Бакшишите мразят велосипеди, тротинетки, ролери, скутери и т.н., понеже ги губят като клиенти! Редовна гледка е как някой бакшиш притиска водач на велосипед или тротинетка на пътя или спира рязко пред него, отнема предимство и т.н.
10:04 07.08.2025
15 Дандан
До коментар #1 от "Някой":
Регистрация и застраховка с нищо не подобрява сигурността на тротинетката, но пълни джоба на КАТ и застрахователи.И си длъжен да пазиш по закон и от морална гледна точка. Вчера един идиот с мерцедес изпреварва велосипед и челно срещу мен. Пари за мерцедес има, пари за мозък, че трябва да намали и да изчака - няма.
Коментиран от #18
10:04 07.08.2025
16 Искам да видя
А не някоя кротка тротинетка, че нямал Гражданска отговорност!
Докога МВР и КАТ ще търпят убийците на пътя, наречени рокери?!
Коментиран от #23
10:12 07.08.2025
17 Някой
До коментар #4 от "Бегай":
Ако погледнем процентно, най-вероятно не си прав. Просто автомобилите са много повече.Иначе, личните ми наблюдения с, че 9 от 10 тротинеткаджии твърдо не спазват никакви правила за движение по пътищата - мушкат се между автомобилите, минават на червено, карат без каски и др. подобни.
10:14 07.08.2025
18 Някой
До коментар #15 от "Дандан":
като имаш региострация и застраховка, ставаш проследим. Т.е., когато направиш нарушение, можеш да бъдеш открит и глобен. А после застраховката ти ще се удвои (примерно).Те така - шофоьорите с глоби се кротват. Същото важи и за тротинеткаджиите.
10:16 07.08.2025
19 Някой
До коментар #12 от "Татра":
Звучиш ми точно като онзи Бонев от "Спаси София" - пълен неможач, но пък с еко претенции, които не се подкрепят от 98% от населението.10:20 07.08.2025
20 Територията
10:27 07.08.2025
21 крокодила Гена
До коментар #13 от "градска мобилност - да":
Хубавите тротинетки има светини.Фар,стоп,че и отстрани.Кому е са нужни тези забрани.Как ще забраните на малолетни и непълнолетни да карат?Та те са хиляди главно в 4-5 големи града в страната.Нещо щом се налага означава,че е харесвано и функционално.Това не е начин да се пълни бюджета.На последните избори гласуваха само 30%.На едни следващи и толкова няма да отидем заради простотиите на управляващите.Нужно е възпитание,а не глоби,забрани и репресии.Коментиран от #30
10:28 07.08.2025
22 Има ли изисквания
10:29 07.08.2025
23 клюкарката
До коментар #16 от "Искам да видя":
Защото рокерите са контингент на полицията.Те са доносници и ги използват при протести и митинги като провокатори.Затова имат чадър.Затова няма глобен моторджия.Неотдавна в центъра на София се уби известен лекар.Нещо да сте чули?Пълно затъмнение.Дори се учудих,че споменаха.10:38 07.08.2025
24 Механик
С какво техническо средство ще засичаме скоростта на тротинетките по вело-алеите, например.
Кой ще спира тротинеткаджиите за проверка на документите/ мислите ли, че катаджията ще се заложи на вело-алеята? М ?
Как ще минават преглед тротинетките? ? Как ще следим за изправност на ходова част и спирачна уредба? М?
На кого ще напишем глоба, за отсъствие на гражданска отговорност? М?
Само празни приказки и кухи закони творят нашите.
Тротинетката не може да бъде вкарана в накакъв регистрационен режим. От там следва че нищо не можете да направите на наглия тротинеткаджия.
Единственото което можете да направите е изобщо да ги спрете от движение. Но тук идват два въпроса.
Кой ще гони наглия тротинеткаджия, който въпреки спирането от движение си кара тротинетката?? М??
Кой ще плати загуби на тротинеткаджията, който все пек съвсем законно е похарчил пари за въоросния вибратор?? М?
10:43 07.08.2025
25 Механик
До коментар #4 от "Бегай":
Шофьорът шофира автомобил, който има регистрация и може да бъде издирен, както по марка и модел, така и по записи от камерите. А тротинеткаджията с качулка на главата, как ще го издириш? То даже и по външен вид на превозното средство няма как, щото тротинетките си приличат като сестрички.10:46 07.08.2025
26 И защо тротинетка
Къде е логиката в това решение?
Точно през нощта, когато градският транспорт не работи, е времето за алтернативните превозни средства! Един ролер не може ли да се прибере у дома през нощта? Или скейтборд?
Коментиран от #27
10:46 07.08.2025
27 Според управниците
До коментар #26 от "И защо тротинетка":
през нощта, като няма градски транспорт, трябва да си хванеш такси, че да се прибереш у дома! Точка! Или да бъхтиш пеш с километри. Бакшишите явно имат силно лоби!10:49 07.08.2025
28 Много общини
Сега трябва да зарежат всичко това!
Навремето накараха всички здравни заведения да накупят машинките за пръстови отпечатъци на Москов, с договори за сервиз , за програми и т.н, някои хора напълниха джобовете, накрая в един ден отмениха всичко!
И никой управляващ не понесе отговорност!
Сега ще стане същото с алтернативните превозни средства!
Коментиран от #35
10:55 07.08.2025
29 Чочо
Не зная как но гласуват закони.
240 кухи глави се правят на законодатели
10:55 07.08.2025
30 водачите на МПС
До коментар #21 от "крокодила Гена":
притежават лиценз издаден от държавата, че знаят ЗДвП и имат правото да използват пътната мрежа на страната. Тродинетката е превозно средство задвижвано от мотор - МПС. Затова тротинеткаджиите ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да имат лиценз - книжка, за да се движат по улиците. Ако се движат по тротоарите, са убийци. Всичкото другото е мижи да те лажем.10:55 07.08.2025
31 Дедо ви
Коментиран от #32
11:10 07.08.2025
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Като младеж
Ивет Лалова си счупи бедрената кост при удар с тялото на случаен спортист излязъл на тренировъчната писта. Едва ли е бягала с повече от 25км/ч (преди удара все пак е успяла малко да намали). Какво остава някоя бабичка или дете да бъде блъснато така от тротинетка.
Коментиран от #40
11:14 07.08.2025
34 Тия тъпи катаджии
Коментиран от #36
11:15 07.08.2025
35 защо са инвестирали
До коментар #28 от "Много общини":
без национална стратегия за това? Без ясна законова уредба. Сега законите се уреждат и някой ще пие една студена вода. Кака се ожени.11:17 07.08.2025
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Нищо ! -------
Золумите !
Ще продължават !
12:30 07.08.2025
38 Ами Естествено !
До коментар #36 от "И за ел. велосипедите":
Ами Естествено !Високоскоростни превозни средства са !
Трябва да са Обезопасени !
12:32 07.08.2025
39 Опция
Коментиран от #46
13:01 07.08.2025
40 Спомен от гимназията
До коментар #33 от "Като младеж":
В десети клас бяхме на тридневна екскурзия из България. В един 10-етажен хотел ни разпределиха по стаите и даскалята се погрижиха да проверят дали в 22.00 ч. всички сме си по стаите, после и те си легнаха. И, разбира се, след това повечето от нас плъзнаха по етажите. В една стая имаше рожден ден. В други стаи станаха купони. Учителката по география и този по математика усетили, че има партизанско движение и тръгнаха да проверяват. Разтърчахме се и аз тъкмо завивам покрай стълбището към коридора, в който беше моята стая и налитам на съученик, който търчи само по боксерки и с един медальон на врата, даже и без обувки, търчи бос. Както се оказа после, бил при гаджето си, а другото момиче, което било настанено в нейната стая деликатно отишло при други съученички. И след като се тряснахме един в друг и паднахме на пода, резултатът беше той с изкълчена ръка, аз с разбит нос. Още се смеем, когато си припомняме тази случка. Ако някой връхлети някого с тротинетка, последиците може да се и по-тежки.13:12 07.08.2025
41 Гост
Само редовните водачи ще бъдат щавени, за случайни прегрешения. Другите пак ще бъдат недосегаеми за закона.
13:23 07.08.2025
42 Гост
Коментиран от #45
13:24 07.08.2025
43 Гост
До коментар #36 от "И за ел. велосипедите":
Превозно средство, задвижвано с двигател, е МПС. Няма значение какъв вид е двигателят - дали на бензин, дали на нафта, дали на ток, на газ, на кюмюр или реактивен.13:27 07.08.2025
44 Гост
Сега какво, ще дадат още шест месеца прозорец за своеволия и опасни ситуации на пътя ли?
13:29 07.08.2025
45 Има си километраж
До коментар #42 от "Гост":
и часовник за всеки който иска да смята средна скорост. Някои обаче не знаят формулата.16:35 07.08.2025
46 Няма нищо по-лесно
До коментар #39 от "Опция":
да ти спрат социалните помощи давани директно от държавата.16:40 07.08.2025