Средиземноморието - новото място на инвеститорите в хотели

19 Ноември, 2025 10:07 2 612 14

  • colliers international-
  • хотели-
  • средиземноморие

Над 30% от сделките в сегмента се реализират в тази част на Европа

Средиземноморието - новото място на инвеститорите в хотели - 1
Снимка: Shutterstock

Средиземноморието се утвърждава като един от най-динамичните региони за инвестиции в хотели и туристическа инфраструктура, показва последният анализ на Colliers за пазара на хотели в Европа. След пандемията регионът беше свидетел на бурен възход, а днес навлиза в нов етап, който се характеризира с уверен, но стабилен растеж, увеличен интерес от международни фондове и засилен фокус върху качеството на активите и разширяването на туристическия сезон.

Средиземноморските пазари вече държат близо една трета (33%) от всички хотелски инвестиции в Европа, като през периода 2020–2024 г. делът им се е увеличил от 19% (преди пандемията) до 28%. През 2025 г. пазарът отбелязва нови рекорди – Испания, Италия и Португалия остават основните двигатели на активността, а Гърция засилва позициите си като дестинация за капиталови вложения.

Най-мащабната сделка в историята на испанския хотелски пазар – продажбата на Mare Nostrum Resort Tenerife за 430 млн. USD – затвърждава статута на региона като предпочитано място за международни фондове.

Секторът се възползва от три години изключителна доходност, подхранена от ръст на заетостта, средната дневна цена (ADR) и приходите на налична стая (RevPAR). Тези фактори превърнаха хотелските имоти в един от най-добре представящите се класове активи в Европа след 2020 г.

Докато поскъпването на хотелските нощувки и скокът на заетостта вече са достигнали своя пик, пазарът навлиза във фаза на „оперативно финетюнинг“, където добавената стойност идва не от повишени цени, а от ефективност, управление и маркетинг.

Големият потенциал на Средиземноморието вече не е само в броя на туристите, а в качеството на предлагането и стабилността на приходите през цялата година“, посочват анализаторите на Colliers.
Удължаването на сезона – с повече пътувания през април, май и дори ноември – позволява на хотелите да разпределят натоварването и приходите по-равномерно. Това, според експертите, увеличава атрактивността на активите за дългосрочни инвеститори.

Средиземноморският пазар вече не е хомогенен. Докато зрелите икономики като Испания, Италия и Гърция предлагат стабилност и добре развита инфраструктура, Хърватия, Черна гора и Албания се очертават като нови терени за растеж.

Албания инвестира активно в транспортна инфраструктура и нови летища по Ривиерата, като удължава данъчните облекчения за международни хотелски оператори до 2026 г.

Черна гора получи финансиране от ЕБВР и ЕС за модернизация на вътрешните транспортни връзки, но удвояването на ДДС върху настаняването може да охлади интереса на инвеститорите.

В Хърватия, където преобладават краткосрочните наеми, хотелският сектор среща регулаторни и административни бариери за нови проекти – предизвикателство, което държи част от капитала „на изчакване“.

Въпреки растящия интерес към курортни активи, градските хотели в Лондон, Париж, Барселона и Амстердам продължават да абсорбират по-голямата част от институционалния капитал. За да останат конкурентни, курортните активи в Южна Европа трябва да предложат по-висока рентабилност, устойчиво управление и продуктова иновация.

Colliers прогнозира, че хотелските инвестиции ще се стабилизират около 15% от общия обем на сделките с недвижими имоти в Европа, докато пазарът узрява. Очаква се хотелските нощувки в региона да нараснат с +6,4% през 2026 г., изпреварвайки средното за Европа (+5,6%). Международните пристигания се предвижда да растат с 4–6% годишно до 2030 г., а пътническите разходи – в сходен темп.

Инвестициите в летищна и транспортна инфраструктура, заедно с диверсификация на туристическите продукти и развитие на „рамото на сезона“, ще бъдат ключови за задържане на потока от капитал и туристи.

Средиземноморският хотелски пазар остава магнит за инвеститори, които търсят дългосрочна доходност, но вече изисква по-фина стратегия: гъвкавост на сезоните, по-добро управление на активите, дигитален маркетинг, насочен към новите туристически групи от Азия и Gen Z и регионално партньорство между държавите за устойчиво развитие.

Подробна статистика за средните цени на имоти в България по градове и квартали може да видите в imot.bg


Поставете оценка:
Оценка 2.9 от 7 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 честен ционист

    8 2 Отговор
    Ганчо си натресе военоморски бази, един АЕЦ, и едно режисирано риалити по черноморското крайбрежие за 35 год.
  • 2 Мдааа

    7 1 Отговор
    Светът е голям и гербераси дебнат отвсякъде!
  • 3 Аз Кочо

    7 4 Отговор
    В Испания се наложи да бутат хотели а това е държава с хиляди километри брегова линия. И въпреки всичко Испания е далеч от безумието на родното Черноморие. Най големите курорти у нас са изложени на риск от наводнения а в 90.пр от тях липсва канализация. Иначе цените бият тези в баровските дестинации.
  • 4 Цецо Асенов

    6 4 Отговор
    Всъщност, имотите в бг. се слагат на неразумно висока цена въпреки предупрежденията дори на агенциите. Виждаме такива да престояват и да се публикуват отново и отново с месеци. Причината е, че собствениците нямат нужда от парите веднага, но оставят жилището „на пазара“ в случай, че някой се подлъже и получат цена доста над очакваното. В друг сектор би се нарекло limit sell order. Резултат е от „паркираните“ в имотите пари и неразумните очаквания към пазара. Вторичният ефект е още по-надута статистика от обявите за даден район.

    Тук голямо влияние имат оценителите на имоти.Те се вглеждат по-дълбоко в състоянието на имота, сградата и обзавеждането, но в крайна сметка се влияят и придържат към същите метрики и изначално грешни източници за цени. Оценките се използват също като индикативни цени при препродажба или при пускане на нови жилища на зелено. Това затваря цикъла захранвайки същата мелница на фалшиви, неравномерно завишени, неправилно отчетени или неосъществени продажби.

    Тук голямо влияние имат оценителите на имоти.Те се вглеждат по-дълбоко в състоянието на имота, сградата и обзавеждането, но в крайна сметка се влияят и придържат към същите метрики и изначално грешни източници за цени. Оценките се използват също като индикативни цени при препродажба или при пускане на нови жилища на зелено. Това затваря цикъла захранвайки същата мелница на фалшиви, неравномерно завишени, неправилно отчетени или неосъществени продажби.

    Доколкото тези оценки влия

    Коментиран от #7, #11

  • 5 Цецо Асенов

    5 4 Отговор
    Доколкото тези оценки влияят например на вноската ви за често задължителната застраховка живот към ипотеката води до оскъпяване за вас. Системно обаче те имат потенциално пагубен ефект върху активите на банките и дейността на застрахователните дружества. По всичко личи, че рисковите отдели на същите са съвсем наясно с този проблем, но предвид другите им практики, злоупотреби, проблеми с регулатори и дори съмнения за съдействие при пране на пари, надали трябва да ни учудва. Разчитат на видимо надути оценки в един откровено надут балон, за да не трябва да отписват активи и да покажат реалното състояние, до което нерентабилното отпускане на ипотеки ги е докарало.

    Намерете и прочетете цялата статия

    Блогът на Юруков

    "Четем сгрешени цени на имотите и това е сериозен проблем"

    И не се водете по лупостите които това малко човече вуи бълва ежедневно тук

    Коментиран от #8

  • 6 Павел пенев

    4 3 Отговор
    Нов девиз: В ЕС всеки крадец с хотел. А премиера Хаяши и с гръцки ресторант. Нищожество.
  • 7 Лигльо

    4 4 Отговор

    До коментар #4 от "Цецо Асенов":

    Пак ли ти вее,бачкай там и се намали
  • 8 Козарче

    4 5 Отговор

    До коментар #5 от "Цецо Асенов":

    Стига ривал над чужди проблеми

    Коментиран от #9

  • 9 Палячо

    4 4 Отговор

    До коментар #8 от "Козарче":

    Проблемите не са чужди. Ако четеш това което пиша щеше да разбереш че са общи, толко ти е капацитета затова не разбираш, хахаха
  • 10 Защо

    0 0 Отговор
    на снимката сте турили хотел от Тенерифе? Тва е на Атлантика.
  • 11 Аз не знам

    4 3 Отговор

    До коментар #4 от "Цецо Асенов":

    кви цени ще искат след 30г, когато тук останат само ман...ли.

    Коментиран от #12

  • 12 И вуету

    4 3 Отговор

    До коментар #11 от "Аз не знам":

    Ще е тук с неговото фемили.хахаха
  • 13 На Средиземноморието

    0 0 Отговор
    нали беше много горещо и ужасно за туризъм вече? Щели да ходят в Швеция, Финландия, Норвегия, Шотландия и прибалтийските блата на туризъм. Такива статии имаше това и миналото лято. То наистина си е малко мазохизъм в гореща поредица дни през август да киснеш седем-осем часа на плаж в Гърция, но генерално Средиземноморието си е олицетворението на туризъм не от днес или вчера, а от завладяването на гръцките полиси от Рим. И така ще бъде, дори и с мургавите новоевропейци.
  • 14 помним

    1 0 Отговор
    Как Испания и Португалия събориха купища бетонни горизлища на такива инвеститори в хотели и вили по Средиземноморието. Не беше токова отдавна - преди 15 години и нещо.