В тези комплекси може да се намери всичко необходимо - от супермаркета през магазините за козметика, парфюмерия, дрехи, центрове за услуги и се стигне до забавленията - кино, казино, покеравтомати.
Бъдещето е на моловете
,Снимка: Imot.bg
Понастоящем в София има два функциониращи търговски центъра - ЦУМ и Централни хали, като още три са в процес на изграждане и се планира да бъдат открити през 2006 г. Mall of Sofia ще предостави 22 хил. кв. м, City Center Sofia - 20 хил. кв. м, а Sky City - 16 хил. кв. м.
Първите два молцентъра ще отворят врати до края на май, съобщиха от дружествата инвеститори в търговските комплекси. Шестетажният City Centre Sofia се намира на ъгъла на бул. Черни връх и Арсеналски срещу хотел Хемус.
Отварянето на другия голям център от този тип - Mall of Sofia, се планира за дните между 20 и 30 май.
Двата мола са първите търговски центрове по световен стандарт, които отварят врати в България. Този тип комплекси съчетават търговски площи, офиси и заведения за хранене и развлечения, свързани помежду си с големи пешеходни пасажи, като идеята е клиентът, веднъж влязъл, да прекара там целия ден.
Извън София
Очаква се в бизнеса да навлязат и две нови компании - една нова немска верига магазини и една испанска. Засега обаче не се уточняват имената и конкретните планове на тези нови инвеститори в търговски площи.
Подобно ще е и положението по Черноморието - във Варна се очакват поне два хипермаркета, в Бургас - един. Български вериги магазини за търговия с хранителни стоки също се очаква да реагират на чуждестранното нашествие - Пикадили вече стъпва в столицата, очаква се магазини на веригата да се появят и в други градове от Южна България.
Наред със София, модерен търговски център се строи и във Велико Търново. Mall of Veliko Tarnovo ще има площ за отдаване под наем от 18 хил. кв. м.
Инвестиция
Изграждането и управлението на големи търговски комплекси от типа мол е добра инвестиция заради голямото търсене на площи под наем от престижни марки за облекла и обувки, както и от заведения, вериги за техника и търговия на дребно. В същото време наемните цени в подобни комплекси са близо два пъти по-ниски спрямо тези по престижните търговски улици в София.
В Sofia City Centre те се движат средно по 27-30 EUR/кв. м, като за партерния етаж нивата са доста по-високи, а в Mall of Sofia варират между 30 и 60 EUR/кв. м.
Наемите на магазините на търговските улици варират между 50 и 120 EUR на кв. м на месец, тези в ЦУМ - между 30 и 50 EUR, в Mall of Sofia - между 30 и 60 EUR (с изключение на основните и най-големи обекти в търговския център).
Наемите в центровете в различни жилищни квартали са от 4 до 20 EUR, а в търговските складове - от 7 до 12 EUR за кв. м на месец.
Прогнози
Европейските компании са решили да разширят с около 30% съществуващата си сега мрежа в България. Търсенето на търговски площи все още превишава предлагането и пазарът има капацитет за нови площи.
Особено апетитни са възможностите за създаване на сравнително големи магазини в близост до централната градска част, коментират експерти. В София това вероятно ще стане някъде по направление на бул. Тодор Александров, както и по трасето на метрото около Интерпред.
Възможно е и увеличаване броя на хипермаркетите, намиращи се в непосредствена близост до пътни магистрали с интензивно движение и около по-големи градове.
Такъв случай вече има с МЕТРО край Стара Загора, намиращ се на пътя за Бургас на няколко километра след града. Следващите райони вероятно ще са Сливен и Велико Търново, прогнозират брокери.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА