Last news in Fakti

23 Юли, 2015 14:19 7 532 9

Шампионът сред строителните материали

  • строителство-
  • клетъчен бетон-
  • тухла
Шампионът сред строителните материали - 1
Инж. Йенс Тиерфелдер - управител Ytong (Сн: М. Богданова ©)

- Господин Тиeрфелдер, Вие сте строителен инженер и работите вече 23 години в КСЕЛА. С какво българският пазар е по-различен от този на Украйна, Русия и Полша? Изключваме Германия, тъй като степента на развитие там е доста висока.

- Да, права сте. Може би действително е по-удачно да направим съпоставка на българския пазар с този на други източноевропейски страни. Навсякъде се наблюдава едно традиционно строителство, но това, което откривам в България е, че то е особено застъпено. Независимо от наличието на модерни технологии и продукти, се работи по начин отпреди 20-30 години: всичко се произвежда на място, като например покривната конструкция, разтворите за замазки и мазилки, щурцовете. По-малко се ползват произведени в заводски условия монтажни елементи.

Другото, с което често се сблъсквам, е нежеланието на строителите и инвеститорите да използват нашите безплатни обучения и демонстрации, тъй като знаели всичко, а нашата цел е чрез тези обучения стъпка по стъпка да повишим качеството на строителството. Много често забелязвам, че работниците на строителните обекти нямат необходимата професионална квалификация, а това неминуемо се отразява върху качеството на готовата сграда.

Често в България инвеститорът е и строител. Този модел се среща и в други държави, но там в по-голяма степен се наблюдава разделение между предприемача и строителя. Разбира се, когато инвеститорът и строителят са една и съща компания, това води до по-ниска себестойност на строителството и до по-висока печалба.

Това, което наблюдавам е, че интересите на бъдещите собственици не се зачитат достатъчно или ако това се прави, то е в много малка степен. А какво иска бъдещият собственик - да живее поне 20-25 години в имота си без проблеми и с ниски разходи за климатизация, отопление и поддръжка. Когато говоря по тази тема с предприемачи, съм доста критичен и директен, а те често ми отговарят, че интересите на купувачите не ги интересуват. За мен остава въпросът: Знае ли крайният клиент какво купува? Използват се най-евтините продукти и много често се правят опити да се заобикалят или реално не се спазват нормите за строителство, като така интересите на бъдещия собственик се пренебрегват. Смятам, че изискванията на купувачите в България по отношение на качеството тепърва се изграждат и все още не са достигнали нивото на други източноевропейски страни. Колкото повече те нарастват, толкова повече ще нараства и натискът върху строителните фирми и производителите по отношение на предлагането на качествени и дълготрайни продукти и жилища. Това би стимулирало и иновациите и използването на модерни технологии и продукти. Печеливша ситуация за всички участници!

- Ако трябва да се върнем на темата за клетъчния бетон и тухлите, кой материал е по-добър?

- Интересен въпрос. И двата продукта – било то тухли или клетъчен бетон, произведени с добро качество и вложени на обекта, при спазване на действащите строителни норми и указанията на производителите, са добри и модерни строителни материали. Технически погледнато между двата продукта, според мен, няма големи разлики. Но нека Ви разкажа по-подробно за клетъчния бетон с марка YTONG: Най-силните характеристики на клетъчния бетон YTONG са добрата топлоизолация, и високата носимоспособност. Други основни предимства са, че с клетъчния бетон се работи бързо и лесно и независимо, че е лек, има добра шумоизолация. Друг интересен факт е, че има различни видове клетъчен бетон, които са подходящи за различно приложение. Това за съжаление често на строителите, майсторите, а даже и на някои проектантите не им е известно:

Материалът с плътност 350 kg/m3 има най-добра топлоизолационна способност, а този с плътност 700 kg/m3 е с добра носимоспособност и шумоизлолация. Но да се върнем на въпроса: Клетъчен бетон или тухла? Естествено е, че се срещаме на пазара - там ние представяме с факти своите предимства.

Голяма част от тухлите в България се произвеждат от малки или средни локални производители и характеристиките им не отговарят на съвременното ниво на развитие на техниката и строителната култура. Аргументът, който най-често чуваме като предимство за тухлата е, че това е най-евтиният продукт. Да, парите са важни, както за инвеститора и строителя, така и за купувача. Но на една сграда трябва да се гледа не само като разход за нейното създаване, а да се отчете и нейното качество и целият й жизнен цикъл.

Ние сме по-скъпи, не защото така сме решили, а защото клетъчният бетон се произвежда по модерна технология, чрез която гарантираме високо качество. Съотношението между: цена и качество е една тема, по която усилено работим и бихме желали да допринесем за по-доброто осъзнаване на важността й и от нашите клиенти.

Безспорните предимства на YTONG са тези, че с клетъчния бетон се работи бързо, стените са гладки, което позволява полагането на по-тънък слой мазилка. Ако клетъчният бетон се ползва за външни стени, то няма нужда от допълнителна топлоизолация. Всичко това намалява цената и увеличава икономическата ефективност на строителния процес и това са доказани факти.

- С кое се постига по-голяма шумоизолация – клетъчен бетон или тухли?

Виждам, че искате директно да сравнявам YTONG и тухлите. Знаете, че това не е позволено от закона, така че нека по-добре да продължим да говорим с факти.

Съществува един физичен закон – колкото е по-тежък един хомогенен материал, толкова по-висока е шумоизолацията му. Не може да променим законите на физиката. Не сме световният шампион в тази дисциплина, но сме сред най- добрите. Както вече споменах - имаме клетъчен бетон с различна плътност. Продуктовият асортимент варира между 350 kg/m3 и 700 kg/m3. Ако вземем висококачествените модерни тухли с вертикални кухини, които днес се произвеждат в България, те имат плътност между 650 и 700 kg/m3. Ако се върнем на закона на физиката, тухлите с вертикални кухини и клетъчният бетон с плътност 700 kg/m3 имат еднакви шумоизолационни качества. Но ето тук YTONG има малко предимство. Много важно е да отбележим, че клетъчният бетон е твърд материал, който обаче има малки пори. В него няма големи кухини или камери, чиито стени да резонират от шума. Въз основа на тази вътрешна структура (пори и твърд материал) клетъчният бетон, например в Германия, получава един бонус относно шумоизолационните характеристики от 2 dB спрямо останали строителни материали със същата плътност. Разбира се, една външна стена с плътност 350 kg/m3 няма същата шумоизолация като една бетонна стена с плътност 2 000 kg/m3, но въз основа на нашия разнообразен продуктов асортимент може да предложим различни материали в различните случаи. При вътрешните стени е удачно да се използва по-тежкият материал – D600 и D700, а външните зидарии, където изискването за топлоизолация е по-високо, там трябва да се приложи YTONG extrA+ с плътност 350 kg/m3, който при дебелина 30 см също постига нужната шумоизолация, но е със значително по-добра топлоизолация.

- Какъв е пазарният дял на клетъчния бетон в България?

- Трудно е да се отговори на този въпрос, тъй като в България, за съжаление, има малко надеждни статистики. Аз смятам, че около 17-18 % е клетъчен бетон и останалото е тухла и други зидарски материали. За сравнение: Всяка година само в Германия продаваме над 2 млн. m3 клетъчен бетон, като две трети от тях са в жилищното строителство. Това количество отговаря на 25 000 еднофамилни къщи. Подобна е ситуацията в Полша и Румъния, като около 55% от пазара на зидарски материали в Румъния е клетъчен бетон. В Турция, която също като България е в сеизмичен район, често се ползва клетъчен бетон при строителството на небостъргачи.

Ако напуснем полето на митовете и слуховете и говорим с факти, то няма никакви реалистични доводи да не се използва клетъчен бетон. И съм готов на всякаква дискусия по този въпрос. Не съм срещу традицията, но съм твърдо срещу грешните твърдения, които се изказват, за да не се прилага клетъчен бетон в строителството. А и един материал като YTONG с над 90 годишна история, също може да претендира вече за традиции.

- В момента се провежда кампания на държавата относно санирането на панелни блокове. Какви са вашите наблюдения?

- Мисля, че като цяло идеята е добра. Известно е, че потреблението на енергия в жилищата тук е по-високо спрямо други европейски държави. В България има почти 4 милиона жилища и повечето от тях са по-стари от 20-25 години, а преди повече от две десетилетия е имало значително по-ниски изисквания спрямо топлоизолацията и затова смятам, че е добра инициатива да се подобри енергийната ефективност на тези сгради. Вярвам, че това е една стъпка в правилната посока.

В програмите за саниране сме представени с изолационния материал Multipor, който е с плътност 100 kg/m3 , произведен е от 100% минерални суровини и е дишащ и паропропусклив. Искам да подчертая, че Multipor е негорим и огнеустойчив материал. Необходимо е да се обръща специално внимание и на пожарозащитата при тази програма за саниране.

- Достатъчно високи ли са нормативните изисквания в България?

Нека се ограничим до енергийната ефективност. Нормативните изисквания са налице. Наскоро влезе в сила нова редакция на Наредба № 7. Мисля, че изискванията, заложени в нормите, са достатъчни, но за съжаление не винаги се спазват и това в България е сериозен проблем. Често имаме нефункциониращ строителен надзор и затова и няма добри резултати. Моето впечатление е, че се размива отговорността за съответствието между изпълнението на обекта и проектната документация. Това особено важи за енергийната ефективност на сградите, независимо дали става въпрос за ново строителство или за саниране. Моят въпрос винаги е бил: Кой в България е отговорен за енергийната ефективност на сградата? В Германия това е архитектът, който носи отговорност както за проекта, така и за построената сграда.

Апелът ми към купувачите на жилища е да са по-взискателни. Да задават повече въпроси. Какво купуват де факто? За какво инвестират парите, които са изкарали с много труд? Отговаря ли цената на качеството на сградата?

Призивът ми към купувачите на имоти е да внимават какво купуват. Не е въпрос само какъв материал се ползва. Да, безспорно той играе важна роля, но също така е важно и изпълнението. Постепенно трябва да повишаваме качеството на строителство в България по отношение на дълготрайност, енергийна ефективност и удовлетвореност на клиента. Понякога се чудя защо хората инвестират в жилище, което не отговаря на текущите им изисквания.

- След кризата хората започнаха повече да обръщат внимание на качеството.

- Да, съгласен съм, че днес хората обръщат повече внимание, отколкото преди 5-7 години, но все още не сме стигнали нивото на другите страни. Има още много работа за вършене.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 незнайко

    1 0 Отговор
    Качество в БЪЛГАРИЯ няма и скоро няма да има за обикновения гражданин. Няма на кого да се оплачеш ако не си доволин. Заявяват ти (да си взел друга фирма като не си доволен), другите фирми са същите.
  • 2 Mumaka

    0 0 Отговор
    Полистиролбетон... е материалът. 300 - 350 кг/м3. Топло-, хидро- и шумоизолиращ. Непознатият шампион ;)
  • 3 Баш майстора

    0 0 Отговор
    Toва е поредната реклама ,доказаха че YTONG подпомага появата на мухал и веднага статии в защита, като е толкова хубаво защо държат толкова малък пазарен дял?

    Коментиран от #4, #5

  • 4 Малък майстор

    0 1 Отговор

    До коментар #3 от "Баш майстора":

    Баш майсторе, как точно доказаха това, че нещо съм изпуснал?С риск да кажаш "айде поредната реклама", ама аз живея в къща с итонг и мухъл се не вижда.
  • 5 Eгати и майстора

    0 1 Отговор

    До коментар #3 от "Баш майстора":

    От 12 години живея в блок от итонг, до момента нито "мухал", нито мухъл съм видяла. Българинът трудно приема новостите. Аз бях за зидарията от итонг, защото точно се бях върнала от Германия, където много го ползват. Майка ми беше на друго мнение "Итонг пие вода като гъба". Не че някога беше виждала итонг преди, просто така беше чувала. Днес мнението на майка ми, която поне от 10 години живее в същия блок, е малко по-различно, а именно "Жалко, че този материал го нямаше преди години и вилата щяхме да направим от него". Да поясня - и аз и майка ми сме строителни инженери. Спрете да публикувате глупости, просто колкото да кажете нещо.
  • 6 Йенс Тиерфелдер

    0 1 Отговор
    Образуването на мухъл в сградите по правило е свързано с грешки при проектирането и строителството на сградата, неспазване на нормативните изисквания и не на последно място с вентилацията на помещенията.
    То изобщо не зависи от използвания строителен материал! Не мисля, че Ytong би бил вече 90 години така успешен в световен мащаб, ако всички слухове и клевети отговаряха на истината.
    Готов съм лично да Ви запозная с качествата и правилния начин за работа с Ytong.
    Бих искал категорично да обърна внимание, че в интервюто ми не става дума за реклама. Качествата на Ytong, за които говоря в интервюто, са обективни и доказуеми. Ние сме сериозен производител на строителни материали и част от корпоративна група, успешно работеща в световен мащаб.
    Нека напуснем полето на безпочвени слухове и обвинения и да започнем най-накрая сериозна професионална дискусия за качествата и предизвикателствата на строителството в България.
  • 7 бай Иван

    0 0 Отговор
    Всеки материал има и предимства и недостатъци! Да се твърди ,че даден материал е най добър на пазара е смешно! Навремето и тръбите за ВиК Нипко бяха уж най добрите а после се оказа че са трошливи и не струват.Същото беше и с двойния стъклопакет а после и с тройния.Разбира се ,че жилищата мухлясват то стават като вакуумирати с тези изолации и стъклопакети.Няма нищо лошо разбира се . но трябва на хората да им се изясняват и недостатъците а не само предимствата!
  • 8 Баш майстора

    0 0 Отговор
    Не искам да навлизам в спор само ми отговори защо пазарният им дял е толкова малък ,има YTONG от доста години ,продукт с добра реклама ,цената не е в пъти повече ,а и който строй по принцип има пари и не би ги пестил за нещо по добро.Един продукт който не се продава сам ,а с тези платени статии не е толкова по добър колкото го описват .
  • 9 Патиланчо

    0 0 Отговор
    От самозвани баш майстори сме на тоя хал. Учили до пети клас, ама много разбират... Само ръцете им пречат.