Като основни инфраструктурни и транспортни проекти, които трябва да бъдат завършени в близко време, в стратегията са посочени изграждането на нов терминал и писта на летище София на стойност 220 млн. долара, на втори мост на Дунав при Видин-Калафат, реконструкцията и електрификацията на железопътната линия Пловдив-Свиленград за 340 млрд. евро, изграждането на нов терминал и вълнолом на пристанище Бургас за над 120 млн. долара. Освен това в следващите 2-3 г., трябва да завърши реконструкцията и модернизацията на пристанище Лом, изграждането на така наречения зимен лагер за кораби по Дунав в Русе. Всяка година забавяне на строителството на Дунав мост 2 намалява транзитния потенциал на българския участък и прави все по-трудно отклоняването на трафика от румънския участък през Констанца. Потенциални партньори на България за разрешаването на този проблем са Гърция, както и Унгария и Австрия. За изграждането на моста вече са осигурени 230 млн. евро. До края на март трябва да бъде одобрена къса листа от кандидат-строители на моста, до края на април пък трябва да се обяви търг и за фирма, която ще контролира строителството на мостa, се казва още в проектостратегията. В нея обаче се предвижда договорите с проектанта и строителя да бъдат парафирани едва през ноeмври 2005 г.
В стратегията е записано още, че най-силният конкурент на родните пристанища е портът в Солун. Въпреки общото благоприятно географско положение на България, излазът само на затвореното от Босфора и Дарданелите Черно море, не способства за привличането на големи контейнеровози в нашите морски пристанища. Само за 2003 г. броят на обработените товари в Солун, превишава с 30% този на товарите в двете ни морски пристанища, както и в порта в румънския град Констанца.Според проекта на стратегия либерализацията на транспортните услуги ще се осъществи чрез концесиониране на летищата, пристанищата, чрез лицензиране на частни оператори в различните видове транспорт.
В областта на въздушния транспорт предстои освен модернизацията на летище София да се извърши приватизация на авиокомпания "България Ер" и концесионирането на летищата в Бургас и Варна.
В областта на водния транспорт предстои на концесия да бъдат дадени всичките 23 пристанища и пристанищни терминали, да се приватизират Български морски флот и Българско речно плаване, да се пуснат емисии на корпоративни облигации на някои дружества и да се обнови корабният парк.
В сферата на железопътния транспорт са посочени няколко приоритета : обновяването на парка с нови дизелови и електрически мотриси, а на по-късен ¬ завършване на електрификацията на железопътната линия Пловдив-Свиленград и на следващ етап ¬ електрификация на железопътната линия Пловдив-София-Драгоман.В областта на автономните превози трябва да продължи модернизацията на автомобилния парк, в който през последните 2 г. транспортните компании са вложили над 200 млн. евро за покупка на нови камиони и автобуси, припомниха от транспортното министерство.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА