25 Ноември, 2022 16:15 2 616 13

Открит е нов вид динозавър, живял на територията на Древна Румъния

• нов вид-
  • динозавър-
  • древна румъния-
  • вкаменелости

Този неизвестен досега вид динозавър е бил дълъг около 2 метра, ходил е на два крака

Открит е нов вид динозавър, живял на територията на Древна Румъния - 1
Илюстативна снимка: Shutterstock

Международен екип от палеонтолози откри нов вид динозавър, живял на сегашната територия на Глобалния геопарк на ЮНЕСКО Хацег в Румъния, съобщиха от Букурещкия университет. Този тревопасен динозавър, наречен научно Transylvanosaurus platycephalus по името на района, където са открити вкаменелостите, е живял преди около 70 милиона години.

Екипът от експерти е ръководен от Феликс Аугустин от Университета в Тюбинген и включва професор д-р Золтан Чики-Сава от Факултета по геология и геофизика на Букурещкия университет, Дилан Бастианс от Университета в Цюрих и независимия изследовател Михай Думбраве от Дорсет.

Според Букурещкия университет Transylvanosaurus platycephalus буквално означава "плоскоглаво влечуго от Трансилвания", предава „Румъния Инсайдер“.

Този неизвестен досега вид динозавър е бил дълъг около 2 метра, ходил е на два крака и е принадлежал към семейство Rhabdodontidae. Той е бил малък динозавър, също като другите динозаври, открити на територията на Хацегския басейн, вече известни като "динозаври джуджета". Както обяснява палеонтологът Феликс Аугустин, размерът им най-вероятно е бил повлиян от ограничените хранителни ресурси, налични в тези части на Европа по онова време.

"През по-голямата част от периода креда, който е продължил между 145 и 66 милиона години, Европа е била тропически архипелаг. Трансилванозавърът е живял на един от многото острови на архипелага, заедно с други динозаври джуджета, крокодили, костенурки и птерозаври", казват от Букурещкия университет.

Золтан Чики-Сава и екипът му от Букурещкия университет откриват костите от черепа на трансилванозавъра платицефал през 2007 г. в коритото на река в Геопарк. Всъщност басейнът Хацег е едно от най-важните места в Европа по отношение на откриването на гръбначни животни от периода на късната креда. Досега тук са идентифицирани общо десет вида динозаври.

"Това разнообразие е необичайно. В повечето случаи откритията в Хацег се състоят само от няколко кости, но дори и те понякога могат да предоставят невероятна информация - какъвто е случаят с трансилванозавъра сега", казва професор д-р Золтан Чики-Сава.

Вкаменелостите на трансилванозавъра са оцелели в продължение на десетки милиони години, защото са били защитени от седиментите на древно речно корито - докато водите на по-нова река не са ги извадили отново на повърхността.

"Ако скелетът на динозавъра просто беше излязъл на повърхността, вместо да бъде частично погребан от речните седименти, метеорологичните условия и чистачите щяха бързо да унищожат всичките му останки и никога нямаше да разберем за съществуването на този вид", обяснява палеонтологът Феликс Аугустин.

• 1 Зевс

Мамалигазавър :)

• 2 Това ще да е

бабата на сорос
  • 3 Хаха

Па колко да е древна тая Румъния бе?!?

• 4 Леле Мале

Каква е тая Древна Румъния??
    Може да се каже, че е открит нов вид динозавър, живял на територията на ДНЕШНА Румъния.
  • 5 Слави

Да не се окаже маки само :)
  • 6 Псевдоним

Румъния също е била дъно на море.

• 8 Вапрос

Кога е "древна Румъния" с динозаври ?

• 10 Динчо Завъров историк

Такова животно като древна Румъния няма. Седни си, две.
  • 11 Мис Ирка

Разбрахме, че на територията на Древна Румъния са живеели динозаври. Може ли да ни кажете - кой е бил владетеля на Румъния тогава?

• 12 Император