19 Февруари, 2021 16:00 3 799 28

От Тефтерчето на Левски до пазарния фундаментализъм на съвремието

  • васил левски-
  • освобождение-
  • чиста и свята република

Житейските и морални норми, от които се е ръководел Васил Левски нямат нищо общо с утвърждаващите се днес ценности

От Тефтерчето на Левски до пазарния фундаментализъм на съвремието - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Проф. Ивайло Христов

Ако се опитаме да съотнесем тази реликва, свързана с живота и делото на Апостола, с идейната атмосфера на нашето време, не може да не ни впечатли следния факт: след 1989 г. кабинетите на управляващите опустяха и осиротяха от към „украса“ с брадатите образи на класиците на марксизма-ленинизма!

На тяхно място почти повсеместно беше поръчано производството и поставянето портрета на Васил Левски. Той стои сега засега зад гърба на овластените при демокрацията, и точно тук, буквално избухва логичният въпрос: а това означава ли, че идеалите на днешното общество, са идеалите на Апостола?!!

Никак не би било грешка, ако се каже ясно и категорично: не – не са! Защо? Защото житейските и морални норми, от които се е ръководел Васил Левски нямат нищо общо с утвърждаващите се днес ценности.

За каква държава си мечтае Апостола?

В неговото съзнание тя е „храм на Истинната и Правата Свобода“, на „съгласието, братството и съвършеното равенство“. Там човекът е „свободен с пълна свобода“ и „има благословението от Бога да бъде господар с всичките си права“.

Днес обаче, потомците на Апостола в своето доминиращо мнозинство са унизени от цинизма на новите богати; смазани са от мизерията, те са озлобени и без вяра в собствената си държава.

Формалното създаване на демократични институции (многопартийна система, свободни избори, правителство, което управлява на базата на парламентарно мнозинство и в рамките на мандати и пр.) не доведоха до просперитет на България. Не се подобри благосъстоянието на повечето от българските граждани. Напротив, все повече факти доказват, че всичко се превърна „в батак“, а развитието на нацията и държавата тръгват за пореден път от „нулата“.

В държавата на Левски човекът трябваше да живее човешки. Там да владее силата на правото, а не правото на силата. Там всички „живеят под едни чисти и святи закони“. Там „всичко се състои в нашите задружни сили.“ Там решава народът „по вишегласие, а не по мнението на тогова и оногова“, според нечий каприз, алчност, егоизъм, продажност и простотия.

Социалното и политическото съзнание на самия Левски са свързани с мисленето на свободен човек, който ясно декларира, че не ще да е „турский и никакъв роб, същото да гледам и на милий си род“.

Докато днес „филите“ и „фобите“ в София се чудят как да се поклонят по-ниско или на американците, или на брюкселската бюрокрация, или на руския президент, за да получат нещо, което да разпределят между своите поддръжници.

Днес търпението и сривът на национално самочувствие в голяма степен са насаждани от властимащите, под натиска на новите световни сили, наложили невидимия с просто око, сюзеренитет над Третата българска държава. Това е една постоянно натрапваща се реалност. Всички правителства на прехода, (без изключение) следваха външни указания и директиви за правене на социалните, политическите и културните реформи. И за да се провеждат по някакъв начин тези преобразования, на българските управници им трябваше уплашен, послушен и търпелив народ.

Но абсолютна илюзия е, че страхът може да роди нещо позитивно и градиво. Страхът ражда чудовища – такива са днес мутрите, мафиотите и олигарсите, поставили под контрол публични блага, узурпирали власт, медии и държава. Ясно се вижда колко нагли, арогантни, с напомпано самочувствие и лъскави фасади са тези нови „герои”, покорили своята страна и нейния народ.

Там, в държавата на Левски, народът не дава „подпора на глупци“, нито се влачи подир „хладнокръвни и мними родолюбци“, нито хваща вяра на думите им, не ги чака като месии и не се надява на тях за нищо. Там народните водачи са „разсъдителни, постоянни, безстрашливи и великодушни“.

Гледат „народната работа повече от всичко друго“, като повече от себе си я уважават. Не си играят с живота на човека и със съдбата на държавата, за чието създаване силните днес, нямат абсолютно никакъв принос. Не пускат „хора да лъжат народа“, които „по-много знаят да се препоръчват, а не правят нищо“.

В съвременна България обаче управляващите се оказаха далеч под обективните потребности на времето

В държавата на Апостола водачите не мечтаят да видят „себе си на висок чин“, но да умрат „в народната работа“. Не вдигат „глас за себе си, което е презряно от човещината за глупаво и най-просто нещо“. Не присвояват нищо за себе си, не посягат на народните пари, не пилеят народното имане, не злоупотребяват със служебната власт. Докато днес е налице безпрецедентна алчност и безотговорност на български политически елит.

В държавата на Левски всички трябваше да „живеят по едни чисти и святи закони“. Докато в съвременна България границите между добро и зло са размити, а закони се правят „за нашите хора”.

Следващото правителство ги преправя „за своите хора”. Българският народ така и не може да види „чисти и святи закони”, които да не позволяват „затвор за кражбата на кокошка, а за отмъкналия милиони – прошка”.

Днес успехът и реализацията са резултат не толкова на трудолюбие, а на изкуствено предоставен шанс, на късмет, че си там, където се приватизира и се създава спекулативна икономика.

В днешна България чрез подражателство отвън се наложи нов образец на представата за социален успех. При него главно значение за реализацията на личността има не труда, а кражбата, играта на борсата, хазарта.

Днес парите, независимо как са спечелени – дори без труд, придобиват все по-нарастващо, доминиращо значение. Извън тяхното притежание вече почти всичко губи стойност., което доминира в съвремието днес.

В държавата на Апостола лидерите са отговорни „пред Бога и пред Народа“. Доказва го отношението на самия Левски към народните средства. Тема, която минава като червена нишка през текста на неговото тефтерче.

Своите финансови „записки“ той започва да води през ноември 1871 г. Това тефтерче разкрива такива негови черти като пестеливостта, пуританското ограничаване в името на делото, крайното въздържание и т.н. Независимо че целият паричен фонд на комитетите е бил на негово разположение, Апостола не харчи и грош повече от необходимите му разноски.

Удивително е неговото изострено чувство за отговорност към онези грошове, които са събрани от доброволните дарения на народните хора. Всяка пара, излязла от неговия джоб е грижливо и педантично отбелязвана.

Нещо повече – от отметките за разходи може да се добие непосредствена и ярка представа за образа на Левски, който не е имал живот вън от делото. Защото като се съберат изминатите от него километри – пеш или на кон, през двете най-усилни години 1871–1872 става ясно, че той е имал на разположение за спане не повече от четири часа на денонощието.

Всичко това може да се обясни единствено с челичената воля на този човек - „народното дело“ да напредва непрекъснато. А неговото развитие да е главният резултат от дейността на лидера. Докато за днешните „временни и случайни лидери“ основното е личното облагодетелстване. Това е „моделът“ на подражание и на мислене на огромната част от младите хора. За това не са виновни те, а са отговорни онези, които го въведоха и утвърдиха.

В държавата на Левски народните водачи работят „чисто български“ и не се водят по никого извън българско. Не плачат по чужди порти и не се водят по чужди акъли, не се молят никому и не просят ничие чуждо благоволение.

На празни думи не се основават, на чужди съвети ухо не дават, на благи обещания вяра не хващат. Не предават, нито продават народ и държава на ничий чужд интерес заради своя си интерес, в своя изгода и за сметка на целия народ.

Докато днес се е развихрила драмата на българското отродяване. Усилията за налагане на различна ценностна система в България от началото на 90-те години започват с игнорирането на патриотизма като добродетел. Упорито се налага рекламираният от платени проповедници и техните медии „нов световен ред“ и „глобални цивилизационни ценности“.

Те утвърждават като магистрални посоки на развитие на личността и страната: денационализацията, отродяването, обезбългаряването и криво разбираната „мултикултурност”. Съвременните политици и дипломати не обичат твърде много думи и понятия като „национални интереси”, „отечество”, „патриотизъм”.

Дори думите народ и българска нация рядко се употребяват! Патриотизмът е най-вече обич към родно място, готовност да пожертваш нещо от себе си за отечеството. Нещата не са чак толкова сложни: ако хората, живеещи в една държава, не обичат своя дом, език, семейство, традиции и обичаи, ако те не искат да се жертват за родината си, то тя рано или късно би се разпаднала.

Най-просто речено – в усещането за родолюбие е закодирано понятието дълг. Това, заради което Васил Левски, Христо Ботев, Георги Бенковски, Васил Петлешков и стотици български патриоти са отишли на бесилото или са били застреляни.

За разлика от днес, когато да говориш за българското – за националния интерес, не е на мода. А националното самочувствие е първото условие за оцеляване и особено за оцеляване при условията на мир, когато действат тихите, но коварни асимилационни механизми и съблазни на вечните заинтересовани сили отвън.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 17 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 МОЧА н

    14 10 Отговор
    „ А ти какъв ще станеш, бай Василе, когато СЕ ОСВОБОДИМ ( а не когато ни освободят)-
    попитал го един път Божил Георгиев в присъствието на други трима апостоли :
    Ангел Кънчев, Димитър Общия и Сава Младенов.

    -Когато се освободи България,
    за мен не остава вече работа помежду ви
    – отговорил той.-
    Тогава аз ще да отида в Русия и да съставлявам комитети,
    защото там , макар и да няма чалми, но народът е притиснат от нас повече”.
    ( стр. 78)”

    Коментиран от #3, #5

  • 2 Памет

    12 8 Отговор
    “Никому не се надѣвайте, — говорѣше той. — Ако ние не сме способни сами да се освободимъ, то значи, че не сме достойни да имаме и свобода; а който ни освободи, той ще направи това, за да ни подчини отново въ робство…”

    Коментиран от #6

  • 3 Патреот

    9 13 Отговор

    До коментар #1 от "МОЧА н":

    Колко ти платиха да напишеш тая простотия Левски никога не е искал да ходи в Русия и не е ходил
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Вера

    10 2 Отговор

    До коментар #2 от "Памет":

    Това не са думи на ЛЕВСКИ, а измислица на З.Стоянов
    Просто сте отвратителни, как не ви е срам, точно на този ден за грантове да разделяте хората на фили и фоби, вместо да преклоните глава и замълчите.

    Коментиран от #11

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 име

    0 0 Отговор
    така е авторе. в сайта на дойче веле това е правило. опонентите се трият.
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Васил

    2 1 Отговор
    Ако знаеше Левски какъв диктатор ни управлява щеше да стане Турчин и да приеме исляма.
  • 11 Подред

    3 1 Отговор

    До коментар #6 от "Вера":

    Захари Стоянов е масон,както и повечето от ръководителите на ТБЦК,"Българското общество" и "Млада България". Масоните използваха Левски да им върши черната работа,после го убиха и най-после му направиха паметник - масонско капище в центъра на София.

    Коментиран от #13, #25

  • 12 мдда

    2 2 Отговор
    Какъв пазарен фундаментализъм?? Да нямате предвид пазарен социализъм?!?
  • 13 Я па тоя

    8 2 Отговор

    До коментар #11 от "Подред":

    Много лоши и силни по онова време тия масони бе. Наредили са на Султана а подпише смъртната му присъда..абе я чакай, щом са имали такава власт за чий са го изплзвали после убили..и па чак паметници... аре престанете.
    Има свидетели, роднини и автори с тонове писано за Левски още преди 1944,а вие с две съврененни статии сътворени с турски лири за масони си мислите, че знаете всичко. Айде стига.
  • 14 Нито нито

    1 3 Отговор
    Всъщност като на българин ми е дълбоко обидно и отвратително,че паметникът на Левски в София по същество е..........масонско капище. Левски с масонски пари обикаля България,с масони се надлъгва и се опитва да създаде организация вън от властта на масоните. Като проучим българските революционери е видно,че по-голямята част от тях са били масони и явно Левски е нямал шанс с масонски пари да създаде организация и после да им я открадне и да я направи само българска. Интересното е,че повечето масони с които си е имал работа доживяват Освобождението от турско робство и са все на високи длъжности - и Иван Ведър,и Иван Касабов,Марко Балабанов,Киро Попов,Иванчо хаджи Пенчович,Никола Обретенов,Захари Стоянов,Георги Икономов,Теофан Райнов.... Масон е и фамозният Митхад паша,чиито учител на децата му е масонът Иван Ведър. Турско-българските масони са искали дуалистична турско-българска държава.Особено активен (от 1869 до 1872 г.) е масонът Мидхат паша, като министър на правосъдието в правителството на Мохамед Рашид паша по времето на Абдул Азис. Той пише на султана да установи конституционно управление по образеца на западните демокрации. Така корупцията в страната щяла да бъде изкоренена и с новите закони щял да бъде въведен ред, равноправие и благоденствие. Явно масоните овреме са разгадали намеренията на Левски и затова му скроиха кюляф. Масонът Иванчо хаджи Пенчович на два пъти посреща Левски като емисар на ТБЦК на Иван Касабов,дава му пари ,но когато идва момент

    Коментиран от #26

  • 15 Нито нито нито

    1 3 Отговор
    Явно масоните овреме са разгадали намеренията на Левски и затова му скроиха кюляф. Масонът Иванчо хаджи Пенчович на два пъти посреща Левски като емисар на ТБЦК на Иван Касабов,дава му пари ,но когато идва моментът въобще не му мига и окото за Левски. Най-отвратителното е,че масоните обсебиха Левски и в смъртта му,като точно под тяхно влияние бе направено това капище в центъра на София. Ако не беше Иван Вазов да популяризира делото на Лувски,масоните го бяха обрекли на забрава,както не си млъднаха пръста нито за майка му,нито за брат му.

    Коментиран от #16

  • 16 Я па тоя

    5 1 Отговор

    До коментар #15 от "Нито нито нито":

    А знаеш ли през коя "демократична" година за първи път се лансира тази нова тема за "Масонството и Левски"?
  • 17 другарят

    3 0 Отговор
    Сегашните главанаци, ще ни хвърлят отново в краката на Султана, а вие за Левски ми говорите!?? Турското влияние и сериали навлизат с пълна сила!
  • 18 балтов чарк

    0 0 Отговор
    мм, да... руският император и султана са имали причина левски да го няма, но масонска такава не се търси. не мога да си обясня и връзката с гарибалди, човекът превозващ с кораби гуано, а на връщане роби, наричани гуарани. а кой е гарибалди... след задържането е пуснат само попа, за да падне подозрението върху него и така става.
  • 19 балтов чарк

    1 0 Отговор
    както и да е... вчера политическите самозванци се отъркаха от името на апостола, за да не изостава пиарът. една персона от квотата на обратната захапка без никакъв срам застана във вид особено подходящ и напомнящ на труженичка от лъвов мост - слънчеви очила, гащи и перхидролена глава. тая чувала ли е нещо за дрескод...
  • 20 балтов чарк

    0 0 Отговор
    в същия ден - 19. 02. в предаването на диков, една личност поискала право на отговор, без да и мигне окото заплашително заяви, че ще вземе и долните гащи на и. златанов. дали човек не е зле малко да се контролира какво казва на такава дата... без някой да го пита все пак разбрах, че личността има две висши образования.
  • 21 балтов чарк

    0 0 Отговор
    да желаеш злато е обяснимо, но долни гащи - не. не схванах, на тази личност за какво са и дотрябвали долните гащи на златанов на 19. 02. в деня на обесването на апостола, а някой схвана ли... едва ли защото е педофил. и все пак, на 19. 02. двете висши образования можеха да се въздържат от уважение към годишнината.
  • 22 балтов чарк

    0 0 Отговор
    освен това би било добре когато се цитира източник правилно да се произнася поне името му - визирам един брат с тога. на мен ми е простено да сгреша, защото не нося тога и от грешките ми не произтича нищо. имам предвид, че не се казва ,,еклиаст,, а е к л е с и а с т. какво знае тогата за него щом си позволява да го цитира...
  • 23 балтов чарк

    0 0 Отговор
    еклесиаст не е бил човек простосмъртен, не е казвал неща валидни за времето и събитията съотнесени към тук и сега. да се интерпретират своеволно непълни, неточни и извадени от контекста цитати е най-малкото непрофесионално за тогата. добре, че апостола не е жив. със сигурност хора като днешните биха го осъдили отново на смърт.
  • 24 балтов чарк

    0 0 Отговор
    нима майкопродавци могат да се нарекат достойни потомци на нация с велико минало... то е изтекло, отишло си е и толкоз. симеон, паисий, иван рилски, ботев, вазов и пр. исполини на миналото българско са затворили тия страници, за да го има ,,днес,,. настоящите джуджета се роят като мухи... де да бяха само осем, ама на, не се броят вече.
  • 25 Не съм Масон

    2 0 Отговор

    До коментар #11 от "Подред":

    Ако всички Масони, са като Делян Пеевски ,то означава,
    че всички са крадци?
  • 26 Не съм Масон

    1 0 Отговор

    До коментар #14 от "Нито нито":

    СЪС ДНЕШНИТЕ МАСОНИ, НЯМА ЯВНО НИКАКВА РАЗЛИКА ,САМО ВРЕМЕТО Е ПО НАПРЕДНАЛО ,НОМЕРАТА ИМ СА СЪЩИТЕ?
  • 27 Ако щяха да

    1 0 Отговор
    Ако Левски,Ботев,Караджата и Бенковски по някаква случайност бяха доживели Освобождението от турско робство,то хора като Иванчо Хаджипенчович,Стамболов и Никола Обретенов щяха да ги ликвидират като врагове на държавата или монарха.
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.