28 Ноември, 2015 09:30 32 638 16

Как работи съединителят

  • съединител-
  • трансмисия-
  • скоростна кутия

В поредицата свързана с устроиството на автомобилите след, като показахме как функционира съвременната ръчна скоростна кутия ще обърнем внимание на нещо също толкова съществено за работата й - съединителя. Той пренася мощността към нея и съответно останалите задвижващи елементи. 

Всички не веднъж сме се чудили, какво всъщност се случва, когато натиснем съединителя и как "отделя" той. Видеото, което ще ви разкаже функционирането му е дело на една от световно известните компании произвеждащи тази жизнено важна част за автомобилите Exedy.

Двата най-чести белега за износване на тази важна част са - омекването на педала и високото отделяне. Омекването на педала е резултат от намаляване на качествата на пружината, което може да доведе до неправилна смяна на предавки и скоростната кутия може да пострада. Високото отделяне се причинява от износване на фрикционния диск, което може да е причина за лошо сцепление и съответно да загубим преноса на мощност от двигателя към скоростната кутия.

Интересната тема за по-запалените е с какво е по-различен спортния съединител и маховик съответно. При спортните съединители се предполага, че трябва да пренасят повече мощност при по-голямо натоварване и най-важното да имат по-добро сцепление. При тях отделящата пружина е по-твърда, което рефлектира и върху педала, фрикционите са от друг материал, най-често керамичен и съществуват и многодискови варианти, като най-определящото при покупка са нютонметрите, които прои. Повечето спортни съединители са и с по-малък диаметър, което понижава центрообежните сили. И, като споменахме центробежните сили преминаваме и към маховика. 

Спортните маховици са с по-ниска собствена маса, често двойно и повече под стандартната. Те спомагат за по-свободната работа на двигателя и реагирането му намаляваики центробежната сила. Тази по-свободна работа, обаче пренася и по-рязко мощността към съединителя и за това е полезно при монтирането на по-лек маховик и да бъде монтиран и по-добър съединител. Тези подобрения естествено не са особено практични в ежедневните автомобили. 


Поставете оценка:
Оценка 1.9 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Румен Янев

    2 0 Отговор
    Всичко добре но това с "омекването " на педала си е глупост.Колата която карам не е със жило а е с хидравлична помпа на съединителя и вследствие на това педала се натиска без почти никакво усилие !!!И да сменям съединителя ли според горе написаното ???

    Коментиран от #6

  • 2 гост

    1 1 Отговор
    Ина мен ми стана интересно , каква е тази пружина и как омеква като моя е с 2 помпи и е с дмф маховик
  • 3 tost

    1 0 Отговор
    Toчно спортните автомобили използват двоен съединител(на снимката)за по голямо сцепление,а обикновените автомобили използват само един .
  • 4 некойси

    2 0 Отговор
    След около 10 години "как работи съединителя" ще бъде полезна информация в чисто исторически план, защото автомобилите ще се задвижват от елелктрическа енергия :)

    Коментиран от #10

  • 5 onq s konq

    0 0 Отговор
    По-важно е не как работи съединитела,а сервиза който го сменя.Преди няколко месеца сменях съединител и помпата към него,че и маслото в скоростната кутия на БМВ-то и точно проклетия сервиз на БМВ ме подстрига за тая работа точно с 1200лв.Посегнаха ми и на маховика като ми направиха оферта за 1260лв,но тактично отидох в друг сервиз,където минах "само" с 800лв!

    Коментиран от #8, #9

  • 6 Георги Симеонов

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "Румен Янев":

    "без почти никакво усилие" се натиска педала на съединителя на модерен трактор с автоматична кутия при автомобилите все още си има усилие и не е малко в сравнение с модерните трактори
  • 7 съединител

    0 0 Отговор
    Абе на картинката с два съединителя ли е?
  • 8 опсмопсус

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "onq s konq":

    Нали бмв беше по-добрата кола, кога за ваг-.на ще дадеш толкова пари?
  • 9 Българин

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "onq s konq":

    Еми труд и оригинални части-колко искаш да струва -200 лв? Караш БМВ. Като искаш евтино- голф 2 - с джобни пари ще му сменяш всяка карантия.
  • 10 Гост

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "некойси":

    А дано, ама надали. Нито след 10, нито след 100 години ще изчезнат превозните средства със съединители!!!
  • 11 Стамат

    3 0 Отговор
    Що си мисля, че като се износи съединителят педала се втвърдява!

    Коментиран от #12

  • 12 onq s konq

    0 1 Отговор

    До коментар #11 от "Стамат":

    Хич данти пука-натискаш с двата крака и тва е.
  • 13 бифтек

    1 1 Отговор
    Видеото трябва да има субтитри на български, повечето хора са глупави и не знаят английски.
  • 14 Иван

    0 1 Отговор
    Обясненията в статията са толкова наивни, че не са интересни дори и за глупака. За разлика от конструктивните идеи.
    Добре е все пак технически грамотно лице да пише подобни работи.
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.