В поредицата свързана с устроиството на автомобилите след, като показахме как функционира съвременната ръчна скоростна кутия ще обърнем внимание на нещо също толкова съществено за работата й - съединителя. Той пренася мощността към нея и съответно останалите задвижващи елементи.
Всички не веднъж сме се чудили, какво всъщност се случва, когато натиснем съединителя и как "отделя" той. Видеото, което ще ви разкаже функционирането му е дело на една от световно известните компании произвеждащи тази жизнено важна част за автомобилите Exedy.
Двата най-чести белега за износване на тази важна част са - омекването на педала и високото отделяне. Омекването на педала е резултат от намаляване на качествата на пружината, което може да доведе до неправилна смяна на предавки и скоростната кутия може да пострада. Високото отделяне се причинява от износване на фрикционния диск, което може да е причина за лошо сцепление и съответно да загубим преноса на мощност от двигателя към скоростната кутия.
Интересната тема за по-запалените е с какво е по-различен спортния съединител и маховик съответно. При спортните съединители се предполага, че трябва да пренасят повече мощност при по-голямо натоварване и най-важното да имат по-добро сцепление. При тях отделящата пружина е по-твърда, което рефлектира и върху педала, фрикционите са от друг материал, най-често керамичен и съществуват и многодискови варианти, като най-определящото при покупка са нютонметрите, които прои. Повечето спортни съединители са и с по-малък диаметър, което понижава центрообежните сили. И, като споменахме центробежните сили преминаваме и към маховика.
Спортните маховици са с по-ниска собствена маса, често двойно и повече под стандартната. Те спомагат за по-свободната работа на двигателя и реагирането му намаляваики центробежната сила. Тази по-свободна работа, обаче пренася и по-рязко мощността към съединителя и за това е полезно при монтирането на по-лек маховик и да бъде монтиран и по-добър съединител. Тези подобрения естествено не са особено практични в ежедневните автомобили.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Румен Янев
Коментиран от #6
10:41 28.11.2015
2 гост
14:04 28.11.2015
3 tost
14:31 28.11.2015
4 некойси
Коментиран от #10
15:53 28.11.2015
5 onq s konq
Коментиран от #8, #9
18:01 28.11.2015
6 Георги Симеонов
До коментар #1 от "Румен Янев":
"без почти никакво усилие" се натиска педала на съединителя на модерен трактор с автоматична кутия при автомобилите все още си има усилие и не е малко в сравнение с модерните трактори20:43 28.11.2015
7 съединител
00:02 29.11.2015
8 опсмопсус
До коментар #5 от "onq s konq":
Нали бмв беше по-добрата кола, кога за ваг-.на ще дадеш толкова пари?02:43 29.11.2015
9 Българин
До коментар #5 от "onq s konq":
Еми труд и оригинални части-колко искаш да струва -200 лв? Караш БМВ. Като искаш евтино- голф 2 - с джобни пари ще му сменяш всяка карантия.17:16 29.11.2015
10 Гост
До коментар #4 от "некойси":
А дано, ама надали. Нито след 10, нито след 100 години ще изчезнат превозните средства със съединители!!!20:09 29.11.2015
11 Стамат
Коментиран от #12
21:38 29.11.2015
12 onq s konq
До коментар #11 от "Стамат":
Хич данти пука-натискаш с двата крака и тва е.00:40 30.11.2015
13 бифтек
12:40 30.11.2015
14 Иван
Добре е все пак технически грамотно лице да пише подобни работи.
20:39 30.11.2015
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Този коментар е премахнат от модератор.