Last news in Fakti

18 Февруари, 2021 11:42 20 456 26

Четири е повече от две – как работи системата 4MOTION на VW

  • volkswagen-
  • 4motion-
  • 4x4

Системата за двойно предаване 4MOTION на Volkswagen доказва своите възможности вече много години

Четири е повече от две – как работи системата 4MOTION на VW - 1

Актуалните екстремни метеорологични условия предоставят добър повод и идеална възможност да се запознаете по-задълбочено с тези предимства и да хвърлите кратък поглед назад в историята на двойното предаване на VW.

Фантастични снежни пейзажи в цяла Европа и температури доста под нулата. Истинска зимна приказка, но на пътя тези условия изправят водачите и автомобилите пред много специални и нерядко тежки предизвикателства. В продължение на десетилетия на помощ в такива случаи идват системите за задвижване на четирите колела, които предотвратяват буксуването на колелата и подобряват сцеплението със заснежената и заледена настилка.

Четири е повече от две – как работи системата 4MOTION на VW

През 1984 година Volkswagen представя на пазара един изцяло нов продукт в лицето на Passat Variant GT syncro, оборудван с едноименната система за двойно предаване. От този момент нататък моделите на Volkswagen с четири задвижващи колела поемат ролята на своеобразни крайъгълни камъни в моделната гама на марката. Междувременно инженерите на Volkswagen не престават и за миг да усъвършенстват технологиите в тези системи. През 1996 година името „syncro“ е заменено с „4MOTION“, а в днешно време двойното предаване в моделите 4MOTION е неразривно свързано с авангардните асистиращи системи и предлага по-добра и по-ефективна работа откогато и да било преди. От тази гледна точка няма нищо чудно във факта, че моделите със задвижване на всички колела са търсени не само от любителите на зимните спортове.

Версии със система 4MOTION се предлагат в почти всички моделни линии на марката Volkswagen. Въпреки че двойното предаване подобрява сцеплението и динамичните характеристики на пътя при всякакви метеорологични условия, през зимните месеци ще срещнете най-много автомобили Volkswagen 4MOTION на местата, в които снегът, студът и сложните пътни условия са част от ежедневието. Задвижването на четирите колела обаче има смисъл и е от полза не само в заснежените планински райони или при преодоляването на екстремни офроуд терени.

Тази технология подобрява сцеплението и динамиката на шофиране на почти всеки терен и пътна настилка и по този начин се грижи за осигуряването на оптимална връзка между автомобила и пътя. Нещо повече – всички модели на Volkswagen, оборудвани със система за задвижване на четирите колела, са изключително подходящи за теглене на различни видове прикачни товари и това качество ги прави идеални и предпочитани спътници за собствениците на лодки, ремаркета за превоз на коне или каравани.

Четири е повече от две – как работи системата 4MOTION на VW

Как работи системата 4MOTION

Интелигентната система за двойно предаване 4MOTION задейства:

• колелата на предния и на задния мост
• в зависимост от вида на терена
• в рамките на едва няколко хилядни от секундата.

По този начин системата предотвратява ефективно загубата на сцепление и буксуването на колелата и спомага за осигуряването на оптимално сцепление и тяга за модела на Volkswagen.

Volkswagen предлага различни варианти на системата за двойно предаване 4MOTION. Най-често срещаната версия е системата с електронно управляван многодисков съединител, която се използва при моделите с напречно разположен двигател (като T-Roc, Tiguan, Passat01, Arteon и други). В нормални условия при тази система задвижващи са предимно колелата на предния мост. Ако сензорите на електронното управление на системата установят загуба на сцепление, то подава незабавна команда за включване и на задното предаване. На практика този процес протича толкова бързо и плавно, че водачът не го усеща по никакъв начин – освен чрез подобреното поведение на пътя вследствие от действието на системата 4MOTION, разбира се. А тъй като при добри пътни условия се използват само колелата на предния мост, тези модели са и много икономични.

Стандартното оборудване на третото поколение на Touareg включва и система за постоянно двойно предаване 4MOTION. Задвижването на всички колела е съчетано с осемстепенна автоматична трансмисия с изцяло електронно управление (превключване на предавките „Shift by Wire“), с дисплей за предавките на скоростния лост и на екрана на блока на контролните прибори зад волана. При 4MOTION в Touareg блокировката на централния диференциал с асиметрично динамично разпределение на въртящия момент действа като разпределителна кутия на въртящия момент между предния и задния мост – до 70% от него може да се предаде на предните колела, а към задните може да се изпрати до 80% от тягата.

4MOTION Active Control – индивидуални профили за движение по всякакъв вид терен

Четири е повече от две – как работи системата 4MOTION на VW

Touareg и версиите с двойно предаване на T-Roc, Tiguan и Tiguan Allspace предлагат на водача и възможност за избор на индивидуални профили на шофиране в зависимост от вида на терена и настилката. Това става с лекота с помощта на превключвателя с въртене и натискане 4MOTION Active Control, разположен на централната конзола зад скоростния лост. Многофункционалният и много интуитивен за употреба прибор контролира работата на различните функции на системата за двойно предаване, а с нея и съответните профили на шофиране. Водачът може да го използва за активиране на четири основни профила и различни подменюта. При завъртане на превключвателя наляво се осигурява достъп до двата профила за движение по твърда настилка „Street” и „Snow”, а завъртането надясно води до двата офроуд профила „Offroad” (автоматична настройка на параметрите за движение без път) и „Offroad Individual” (гъвкави настройки).

Въртящият се превключвател на 4MOTION Active Control

Напълно естествено, настройките, направени чрез 4MOTION Active Control в рамките на секунди оказват влияние и върху работата на всички асистиращи системи, които имат отношение към стабилността и динамиката на автомобила в конкретната ситуация. Профилите на шофиране „Comfort”, „Normal”, „Sport”, „Eco” и „Individual”, също се избират чрез 4MOTION Active Control и се използват за настройка на индивидуалните предпочитания на водача по отношение на работните параметри на двигателя, автоматичната трансмисия, климатизацията на купето и реакциите на електромеханичното сервоуправление.

Системата за двойно предаване 4MOTION осигурява много предимства

Централният управляващ модул на системата следи постоянно динамичните параметри на поведението на автомобила, както и оборотите и сцеплението на отделните колела и благодарение на светкавично бързите си реакции разпределя интелигентно въртящия момент. Това води до следните ползи:

• По-добро сцепление
• Отлично поведение на пътя
• Оптимално управление на силовия тракт – например при завиване. режим на движение с висиоки обороти или при теглене на прикачен товар
• Оптимален баланс на тягата между предния и задния мост
• Максимална стабилност както на пътя, така и извън него


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 22 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Белгиеца

    8 6 Отговор
    4 Motion или Quattro-коя е по-добра система за задвижване на четирите колела? VW vs Audi.

    Коментиран от #3, #22

  • 2 ЗапознаТ

    46 28 Отговор
    Еталон, който НЕ могат да достигнат всички производители на двойното задвижване /извън тези за Специализираните цели/ си остават системите на SUBARU !!!
  • 3 Ауди S6

    31 3 Отговор

    До коментар #1 от "Белгиеца":

    На 'малките' аудита системата е с халдекс съединител /като на VW/,а при тези над А6 със Торсен междуосов диференциал!

    Коментиран от #7

  • 4 Хахахо

    8 1 Отговор
    Две е преди четири. 🤭
  • 5 Сух

    28 28 Отговор
    Стига сте ги пробутвали тези таралясници.
  • 6 тарикату

    23 13 Отговор
    фолксваген е номер 1, голфу не е мръднал, гори малко и яко върви и пуши
  • 7 Жоро

    5 0 Отговор

    До коментар #3 от "Ауди S6":

    Не е вярно. А4 , А5 ?
  • 8 Имам

    46 26 Отговор
    Пасат 4 моушън... Откакто се качих на субару фаувето седи пред къщата и чака да го превърна в кокошарник...

    Коментиран от #10, #17

  • 9 муя

    30 17 Отговор
    Ама не е тяхна.Те си я използват в боклуците където бълват. Казва се HALDEX. Ауди с Quattro пък е с Torsen, там пък патента го държи Тойота. Толкоз за "великите" инджинЕре на Vw ..
  • 10 Коментара

    12 5 Отговор

    До коментар #8 от "Имам":

    Не бързай, скоро може да ти потрябва.
  • 11 4 motion

    27 4 Отговор
    Поне аз не разбрах как работи системата 4MOTION на VW, има едно копче, което се върти. Че и гумите на колата се въртят.
  • 12 мислете ги

    12 8 Отговор
    лъжци моушън и излъгатро
  • 13 АУДИ

    22 5 Отговор
    Имах 2020г., никога повече ТИГАН !
  • 14 С това

    12 3 Отговор
    за извън пътя малко се изложиха тези от ФВ или може би извън немския път. Сещам се в началото на "демокрацията" 89г. в руското списание За рульом тестваха руснаците 5-та серия на БМВ в Германия. Пишеха всичко че е много добре,обаче не могли да тестват колата на лоша настилка,защото тази на която ги завели немците се оказала по техни обяснения нещо като нашите пътища в момента,та бяха доста разочаровани. Та така и с този Тиган извън пътя,за тях е да отидеш на поляната да си направиш пикник но до там е с асвалт и 20-100м трева.

    Коментиран от #20

  • 15 0000

    14 4 Отговор
    Как работи ли?точно никак

    Коментиран от #16

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Тия ги разправяй

    4 3 Отговор

    До коментар #8 от "Имам":

    На децата в квартала
  • 18 Насьо

    16 1 Отговор
    Всички надлъжни двигатели на VW и Ауди са Торсен,напречните са Халдекс независимо от това дали пише куатро 4 мотион и т.н.
    Шкода и Сеат са само Халдекс.
    Най-добре се държи Халдекс 1 , Торсена е корав само във версията когато е механичен ,по-новите имат добро сцепление на асфалт и в завои,но при лека пресечена местност и сняг имат проблеми.
  • 19 111

    3 1 Отговор
    Измислена ли е система, която да позволява водачът сам да определя кой мост, предният или задният, да бъде задвижван с предимство, а след това автоматиката сама да разпределя процентите на подаваната мощност между тях?

    Коментиран от #26

  • 20 111

    5 2 Отговор

    До коментар #14 от "С това":

    В "За рульом" дават оценки за геометричната проходимост на тестваните автомобили, защото пътищата в Русия са бетер от нашите.
  • 21 Механик

    9 0 Отговор
    Заглавието е манипулативно. Никъде в статията не се описва начинът по който работи системата. С едно малко изключение, където се споменава "много дисков съединител" но почти нищо конкретно не е казано.
  • 22 куку руку ку

    5 2 Отговор

    До коментар #1 от "Белгиеца":

    Залагам на торсен-а на Ауди. Всички системи с електронно управление са много добри, но до момента, когато се окисли някое кабелче. Затова залагам на чистата механика- Торсен при Ауди или вискомуфа при японските и корейски коли.
  • 23 Един

    21 2 Отговор
    В схемата пълноприводно 4х4 задвижване има 3 (ТРИ) диференциала. Тъпизма на всички тези системи (4Motion,Quattro) е един: Компенсират един спестен диференциал с купчина автоматики ! При тях задвижването на задния мост се взема от дясната предна полуоска! Така се получава една "изродена" механика , кусурите на която се компенсира със софтуерни похвати! Как се нарича това - простотия!
  • 24 Имах

    1 1 Отговор
    Голф 3 Синхро, който карах 4 години, после Рено RX4 - карах го 3 години. И двете коли са 4х4 - с вискомуфа (многодисков съединител), разположен пред задния диференциал. Няма електроника. Системата се задейства, ако някое от предните колела пробоксува - тогава се включва вискомуфата и предава въртящ момент към задния диференциал. При по-новите машини (4motion ,
    4matic и т.н) системата е електронно управлявана. Прави са колегите за Quattro то - то е изцяло механична система , като старото синхро, но с Торсен диференциал и раздатка . Ако не се лъжа разпределението на въртящия момент е 50/50, докато при Синхрото варира .
  • 25 Брадвата

    5 3 Отговор
    Е хубаво, халдекса бил "дяволско изчадие с електроника", обаче къде по-точно ще ви предаде при нормално и умно ползване? Не е quattro и не претендира да е торсен. За кал и из къра зимата ползвайте истинска джипка или пикап, що купувате голф с халдекс?
  • 26 ХХХХ

    3 0 Отговор

    До коментар #19 от "111":

    Има такива механични системи с преразпределение на въртящия момент между мостовете.

    Обиновенно се използват електронно управляеми фрикционни разпределителни кутии.
    Разпределението не обикновенно около плюс минус 15%
    Страшно скъпо е и почти не се ползва при масовите автомобили.

    При елетромобилите със двигател на всеки мост(два двигателя) си е стандартна настройка.