В Словения бе открит документ на бившите югославски тайни служби от времето на диктатора Йосип Броз Тито, в който се дава нареждане да бъдат избити всички некомунисти и техните семейства.
Словенският историк Сърджан Цветкович съобщи, че документът е открит от негов колега, който много скоро ще публикува отделна студия.
В началото на заповедта се дават общи указания:
"Нападенията на жилищата, където се намират лицата за ликвидиране, трябва да бъдат извършени много бързо, решително и мащабно. Всяко колебание ще се счита за предателство".
Инструкциите за убийствата са описани в 7 точки.
В тях пише и следното:
"Трябва да бъде избита на 100% цялата интелигенция, която не е свързана с Югославската комунистическа партия и не членува в нея. Тук не трябва да се правят никакви компромиси, включително и за тези, които имат платонически симпатия към партията... Да бъдат избити всички известни антикомунистически активисти и ръководители, лидерите на националните организации... Всички свещеници, членовете на различните католически организации. Да бъдат избити всички членове на буржоазията, търговците, едрите земевладелци, средните предприемачи. Разбира се, че трябва да бъдат избити и всички наемодатели, богаташи и индустриалци. В крайна сметка трябва да бъдат ликвидирани и всички дребни представители на управляващата класа като офицерите, подофицерите, обикновените войници, полицаите, финансовите чиновници. Трябва да бъдат разстреляни и всички кметове на по-големите градове и техните семейства".
По отношение на богатите граждани, които са подпомагали комунистите пише следното:
"За онези богаташи, търговци и индустриалци, които парично са подпомагали комунистите, трябва да бъдат приложени същите горепосочени мерки. Защото те по този начин са искали да спасят главите си."
Словенската комисия, която разследва извършените престъпления от комунистическия режим до момента е открила 581 масови гроба, с останките на над 100 000 жертви. В архивите обаче има официални документи за смъртни присъди на само 281 души, в периода 1945-1952 г.
Заповедите за ликвидиране са били пращани лично от диктатора Йосип Броз Тито до Александър Ранкович, първият ръководител на Държавна сигурност, която в началото се казва ОЗНА, а след това се преименува в УДБА, става ясно пък от разкритията на Сръбската комисия разследваща престъпленията на югославския режим.
До момента е установено, че по времето на Тито в Сърбия са убити 59 912 души.
Все още обаче няма данни за броя на жертвите от големите градове, включително и Белград.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Kcaniba
Коментиран от #17, #22, #59
19:02 28.08.2017
2 Eee
Коментиран от #72
19:04 28.08.2017
3 юрист
19:07 28.08.2017
4 Еее
Коментиран от #75
19:10 28.08.2017
5 кроко
Коментиран от #6
19:15 28.08.2017
6 юрист
До коментар #5 от "кроко":
“...Публикувано във факти.бг: Ми такива кукундели са ся, кво да ги прайм !?...“ Животът им трябва да достигне естественият си завършек- това трябва да се се случи. Но междувременно е хубаво да не се налагат като носители на единствената истина за соца, защото поне 90% от тях са бивши бкп членове, само, че - не искат да си го признаят, защото ако го признаят, ще се наложи и да кажат, че цял живот са се ползвали от ОБЛАГИТЕ на соца, които им се полагаха до 1989г. като членове на бкп- като се почне от привилегии за жилища и се стигне до висшето образование на децата и внуците им...19:25 28.08.2017
7 Реално
Коментиран от #11
19:41 28.08.2017
8 Бесен Язовец
Коментиран от #13, #53
19:49 28.08.2017
9 Капиталист
19:49 28.08.2017
10 Даммммммммм
Коментиран от #33
19:51 28.08.2017
11 кроко
До коментар #7 от "Реално":
Не сте канарчета разбира се просто сте балъчета.20:15 28.08.2017
12 ончо
20:17 28.08.2017
13 кроко
До коментар #8 от "Бесен Язовец":
А бре, ушанко ти само заглавието ли прочете ? Не виждаш ли за кои години става въпрос, или капаците ти пречат ?? От къде немци в Югославия през 1945-1952 година ?20:21 28.08.2017
14 българин
Коментиран от #15
20:22 28.08.2017
15 Бесен Язовец
До коментар #14 от "българин":
Новините не са фалшиви, но затова пък ти си фалшив.Коментиран от #56
20:26 28.08.2017
16 юрист
http://www.bgnes.com/sviat/balkani/4532067/
20:27 28.08.2017
17 Варна
До коментар #1 от "Kcaniba":
След Берия и Ягода останалите нямат нищо общо с методите на предходните.Добре помня и Брежнев, Андропов и Черненко. - Не знам защо им слагаш имената до Биря, Сталин и Ягода?
- Тези хора бяха старци, които обикновено заставаха на върха като при папата... - Малко преди да умрат. Освен това изброените от теб участваха в една кампания за премахване на култа към личността, което за тях означаваше да няма култ към Ленин и Сталин и към техните заместници.
За това ... - Може би е добре да коментираш неща, на които си очевидец!
Брежнев, Черненко и Андропов бяха кротки старци, които нямаха нищо общо с поведението на изброените по горе или пък с поведението на Хрушчов.
Сиреч спри да дрънкаш глупости за неща, които не познаваш. - Просто си играеш на развален телефон!
Съжалявам, че те мъмря, но ако има нещо, което ненавиждам е създаването на заблуди, лъжи и дезинформации.
Когато се говори, то трябва да бъде истината!
Както се казва:
- "Истината трябва да е единственият господар, комуто трябва да се кланяш" !
Коментиран от #23, #49
20:54 28.08.2017
18 един
Коментиран от #19
20:58 28.08.2017
19 Варна
До коментар #18 от "един":
Истината, е че когато комунистите гонят капиталистите в СОЦ- лагера, в западният свят има реципрочни действия. Особено характерно е това за САЩ. - Те правят абсолютно същото само че врага на народа в случая е комунист. - Факт!Коментиран от #21
21:04 28.08.2017
20 Лост
Коментиран от #40
21:08 28.08.2017
21 Бесен Язовец
До коментар #19 от "Варна":
А ти за много ли масови гробове на комунисти знаеш в САЩ или само така си чешеш езика , колкото да не заспиш ??Коментиран от #26
21:12 28.08.2017
22 Кон
До коментар #1 от "Kcaniba":
Колко ти платиха за този коментар!!за колко продаде душата си !!Коментиран от #51
21:12 28.08.2017
23 юрист
До коментар #17 от "Варна":
Последните двама коментатори- вие нормални ли сте? КАКВО БЪДЕЩЕ ОЧАКВА ЕДНА ДЪРЖАВА БЕЗ ИНТЕЛЕКТУАЛЦИТЕ Й, БЕЗ ПРЕДПРИЕМАЧИТЕ Й, БЕЗ СРЕДНАТА Й КЛАСА? БЪДЕЩЕ НА ТЕРИТОРИЯ ЗА ВЪЗПРОИЗВОДСТВО НА КЛАСОВО ПАРТИЙНИ РОБИ! Ми сега в България е капитализъм, а вие сте врагове на капитализма- какво ще кажете с вас да се постъпи по същия начин- да бъдете премахнати от лицето на земята, но ЗАЕДНО със семействата си до 9то коляно, а? Или казвате- на чужд гръб и 100 тояги са малко, вие и преди сте били от “правоимащите“, и сега сте си намерили нишата, в която сте ЕКСПЛОАТАТОРИ на човешкия труд? Мракобесни сте и дано никой млад човек не се увлече по “идеологията“ ви, защото тя по същество представлява ТЕРОРИЗЪМ!Коментиран от #28
21:14 28.08.2017
24 юрист
Коментиран от #27
21:21 28.08.2017
25 ели
21:29 28.08.2017
26 Варна
До коментар #21 от "Бесен Язовец":
Това, за което говоря продължава около 10 години от 1940 до 1950 година. Този период е известен като ерата наМаккарти, който създава политическото движение наречено Маккартизъм, подето в последствие от властите. Има няколко щатски комисии които се занимават с въпроса, както и ФБР контролирано от небезизвестния Д. Е. Хувър.Колко са избити не се говори! - Има изготвени черни списъци и разбира се затвор.
Коментиран от #29
21:29 28.08.2017
27 User
До коментар #24 от "юрист":
Вземи един учебник по география на булвест 2000 и сравни икономиката на България 1989 и 2010После пак ще говорим.
21:30 28.08.2017
28 Варна
До коментар #23 от "юрист":
Върни се пак и прочети какво съм казал! - Не ми се говорят простотии!Говоря, че Брежнев, Черненко и Андропов нямаха нищо общо с действията на Сталин, Хрушчов, Берия и да не ги изброявам повече!
- Не ми вменявай допълнителни мисли!
- Чети внимателно какво съм написал!
21:34 28.08.2017
29 Бесен Язовец
До коментар #26 от "Варна":
Много добре съм запознат с маккартизма и с ловът на вещици, но да сравняваш това движение с червения сталински терор е меко казано некоректно и ти като умно момче много добре го знаеш. Просто разликата на убитите жертви между едните и другите е несъпоставима , Не искам сега да оперирам с цифри, че за това е писано и писано.Коментиран от #31
21:37 28.08.2017
30 ели
Коментиран от #32
21:39 28.08.2017
31 Варна
До коментар #29 от "Бесен Язовец":
На теб ще отговоря същото, като на юристката! - Не ми вменявайте допълнителни мисли!Говорих на онзи първият, че Андропов, Брежнев и Черненко нямат нищо общо с Берия, Сталин, Хрусчов и т.н.
- Мразя да се повтарям!
- Четете внимателно какво пиша!
- Не използвам иносказателни форми!
Коментиран от #34
21:42 28.08.2017
32 Бесен Язовец
До коментар #30 от "ели":
Ми дай некакво инфо за тази лъжа или линк пусни за тез 10 милиона преледвани убити и изгонени. Какво е това много малко го знаят ?Коментиран от #35
21:45 28.08.2017
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Бесен Язовец
До коментар #31 от "Варна":
Ясно , просто се извърташ , понеже не искаш да падаш на гръб , да си признаеш , че не си прав или нещо такова, комплексарщина с една дума.Коментиран от #39
21:50 28.08.2017
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Варна
До коментар #34 от "Бесен Язовец":
- Ти май не си особено схватлив?Върни се обратно от първият до последният ми коментар!
- Чети за какво говоря!
Да си чешем езиците в безсмислени разговори нямам никакво намерение!
- ЧЕТИ!
Коментиран от #42
21:59 28.08.2017
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 кроко
22:08 28.08.2017
45 Варна
До коментар #42 от "Бесен Язовец":
Късметлия си!- Обикновено за такива думи троша тикви
Коментиран от #47
22:09 28.08.2017
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Ощърбий
До коментар #17 от "Варна":
Тъй шъ е било както казваш!И щото немаше култ към личността ни водиха от училище на градскио площад да ревем га ритна камбаната брежнев.
Строиха ни и ни обясниха как трябва да показваме, колко сме тъжни щото си бил заминал народния водач брежнев и колко много го обичаме. Още тогаз ги намразих комунягите и цялата им продажна пасмина.
Коментиран от #50
22:42 28.08.2017
50 Варна
До коментар #49 от "Ощърбий":
Не ме е карал никой да рева когато умря някой от изброените!Нито на Брежнев, нито на Андропов, нито на Черненко
- Нито помня някой, по телевизията да е правил траурно шествие в България.
- Самодейнсоти такива не помня!
Никога не сме били нито Северна Корея, нито Русия, нито Чехословакия, нито Унгария.
Нито сме ревали за Дън Сяо Пин, нито за някой от рода на Ким!
Нито имаше Прашка пролет, нито Унгарска!
За това няма нужда да преиграваш!
Коментиран от #57
22:55 28.08.2017
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Гост
До коментар #8 от "Бесен Язовец":
От съседа по чин ли преписват?23:54 28.08.2017
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 санитар от психодиспансера
До коментар #15 от "Бесен Язовец":
Не, кире, ти си тука най-фалшив! По-фалшив си и от новината даже.00:15 29.08.2017
57 юрист
До коментар #50 от "Варна":
“...Публикувано във факти.бг: Не ме е карал никой да рева когато умря някой от изброените!...“ Дрън-дрън- значи, или си бил в детската градина, или не си бил в гимназия / техникум в България по това време! Имаше създаден КЪТ ЗА ПОКЛОНЕНИЕ НА АНДРОПОВ С НЕГОВАТА СНИМКА, ОБРАМЧЕНА ОТ ЕДНАТА СТРАНА С ЧЕРНА ЛЕНТА И ПОСТАВЕНИ ЦВЕТЯ ПРЕД НЕЯ точно в гимназията, която съм завършила и имаше РИТУАЛ на поклонение, организиран от ръководството на гимназията, в който участвахме всички средношколци- няма искам, няма не искам! Караха ни да минаваме тихо и на пръсти около това пространство, да не се смеем и да не се усмихваме! Какви ги плещиш тук, не е много ясно, но за мен е ясно, че ти изобщо не си учил в българско училище през 80тте години на 20 век и за това не знаеш тези неща! И понеже си с ник “Варна“- действието се развива в един от 10тте най- големи града в България, но не във Варна, а в малко по-малък град...Коментиран от #62, #66
00:16 29.08.2017
58 Къртев
02:56 29.08.2017
59 АНОНИМЕН
До коментар #1 от "Kcaniba":
ХРУШЧОВ.....08:57 29.08.2017
60 АОЖГТНВБ
09:00 29.08.2017
61 ЙОСИП БРОЗ ТИТО
ТИТО....
ДИМИТРОВ.....
БАЛКАНСКА ФЕДЕРАЦИЯ !!!!!!!
09:02 29.08.2017
62 Димитър
До коментар #57 от "юрист":
Ха-ха-ха!Най-интересният коментар! Пиши моля те в кой град е станало това!? Трябва да е доста малък.....или да живеят само заклети комунисти.09:05 29.08.2017
63 James
09:54 29.08.2017
64 по темата
10:17 29.08.2017
65 Анонимен бачкатор
Коментиран от #67
10:50 29.08.2017
66 Варна
До коментар #57 от "юрист":
Там в тъпата София, където живееш може да сте близали чужди задни части!Тук във Варна, драга кътове за поклонение в Училищата нямаше!
- До колкото помня от малкото разговори с теб си вероятно около 35- 37 години, което означава, скъпа моя, че нямаш никаква представа за тези времена!
Справка:
- Брежнев умря 82 година
- Андропов умря 84 година
- Черненко умря 85 година
И понеже трябва да си около 80 набор.. - Малко ще е трудно да си била в гимназия по това време!
- За това спри с простотиите!
Апропо какво стана? - Нямаш ли работа? Стана 3 месеца дрънкаш от сутрин до вечер тук! - Този път тезата с отпуската няма да мине!
Каква ще е следващата ти нереализирана професия? - Като доктор и Адвокат явно няма да се реализираш... - Какво ще е следващо образование и хвърлени пари на вятъра?
Коментиран от #68
11:10 29.08.2017
67 filo
До коментар #65 от "Анонимен бачкатор":
Кой те кара да работиш за богатите? Като си толкова умен и способен работи за себе си.11:23 29.08.2017
68 гост
До коментар #66 от "Варна":
Околко 80-ти набор? Подмлади я бая! Ще те черпи! ;) хахахаНе следиш внимателно какво пише юриста!
84-та е била в езикова гимназия. В онези години в езикова се влизаше от след 7-ми клас до мисля, че беше12. В техникумите и другите гимназии се влизаше година по-късно. Андропов е умрял Февриари 84-та. Тоест ако се приеме,че вече е била приета в езикова, че е започнала училище от 7 години, 7-ми клас е била на 14-15, то като учаща в езикова 84-та е била в диапазона 15-19 г., тоест набора й варира 65-69 -/+ година.
Юристката е 48-53 годишна, поне 10 години по-голяма от 35-37.
Не е учила в София, а в по-малък град от Варна, централна България. Има наследствени земи близо до Габрово. По-скоро залагам на Габрово, Търново, макар и да са в пъти по малки, а не както пише малко по-малки от Варна. Възможен вариант е и Пловдив - той покрива критериите население около това на Варна, макар и всъщност с малко по-голямо постоянно.
Определено си има някаква представа за ония времена, която не й пречи обаче често да пише тенденциозни глупости.
Между другото в случая съм склонен да й вярвам. Езиковите гимназии са били с малко по-особен статут и е възможно да е имало по-засилена пропаганда.
Коментиран от #69, #78
12:57 29.08.2017
69 Варна
До коментар #68 от "гост":
В момента тая пача живее в София.- По- малка е от мен на години със сигурност! Ако е на годините за които говориш то мъжът и щеше да е пенсионер, понеже тя твърди че е военен. Повечето ми набори които станаха военни вече са пенсионери.
Понеже я засичам не за първи път, и от разговорите и от писаниците се вижда че няма особен опит. Което говори че няма кой знае какъв стаж. Ако все пак е завършила 2 висши образования и се е помотала още 2.3 години за всяко горе долу излиза около 80-ти набор.
Тоест, че е била в гимназията през 80-те по- скоро е лъжа! Така както не малко от тезите и са такива. Не е ясно да ли е и омъжена... По- скоро е стара чанта- недотакована.
И понеже твърде често се мота тук съвсем ясно може да се заключи че няма никаква работа. - Абсолютен свободен електрон. Засичал съм я често и вечер да дрънка, което води до извода че е сама. Ако имаше мъж и деца едва ли щеше да пише от 7 до 11 вечерта тук..
Тези, които са от моят набор... - Които хванаха края на СОЦ добре знаят какво беше, и че голяма част от пропагандираното през последните 25-7 години не е вярно и задължително с ме по- умерени в изказа, просто защото видяхме и онова, а и сме свидетели на целият преход.
Лъжите трудно се крият, особено пък от така наречените силни на деня. - Хеле пък за Борисов няма да говоря!
По- важното е да се говори истината! - Не да се дрънкат простотии, които още повече че са зле скалъпени.
- Тук има доста "натровени" - чели - не дочели, но пък с
13:32 29.08.2017
70 стоян георгиев
13:49 29.08.2017
71 вип
14:23 29.08.2017
72 ГОСТ1
До коментар #2 от "Eee":
Пише се фалшиви, второ като е толкоз фалшива тая новина ходи у Северна Корея!!!!Живях при комунизма, мизерия си беше за жилище се чакаше с години, заплатите бяха като сега..........САмо за едни имаше а за болшинството нямаше.........Коментиран от #73
15:50 29.08.2017
73 гост
До коментар #72 от "ГОСТ1":
"Живях при комунизма, мизерия си беше за жилище се чакаше с години, заплатите бяха като сега..........САмо за едни имаше а за болшинството нямаше........."хахаха, колко глупости си написал не е истина!!!
Затова българите бяхме и все още е на едно от първите места по притежание на личен, собствен, жилищен имот, необвързан с кредити на глава от населението, нали?
А сега обясни на аудиторията, къде са живели чакащите, понеже имаше ограничение за притежание на повече от един апартамент на семейство, съответно наема на самостоятелна квартира е бил почти невъзможен, нали? Може би във ведомствените жилища, които предприятията осигуряваха много скоро, след като почнеш работа срещу символичен наем и с право на закупуване след известен период? А иначе се чакаше, прав си! Роди ти се дете, и му откриваш книжка, в която внасяш нищожна сума месечно и която му дава право, много скоро, след когато стане пълнолетен да си купи собствен апартамент и да живее отделно и БЕЗ КРЕДИТИ?! и т.н.
Интересно е да се направи съпоставка на социалната политика тогава и сега. Май няма да е толкова приятно за отричащите онова време, нали?
Коментиран от #77
16:24 29.08.2017
74 Gorski
Тъй като комунизма продължи по-дълго, убитите са и най-вече много.
21:27 29.08.2017
75 Ууууу
До коментар #4 от "Еее":
Има го още-в Куба и Северна Корея-бягай там.21:29 29.08.2017
76 незнайко
09:59 30.08.2017
77 незнайко
До коментар #73 от "гост":
Току що Ви прочетах поста и се зарадвах, че все още има умни и мислещи като Вас. На бялото не може да се каже черно.10:04 30.08.2017
78 НАТО ВЕЦ
До коментар #68 от "гост":
Ако е учила в езикова гимназия по описаното от теб време е отроче на номенклатура, та дрънка. Във въпросният регион имаше само една "елитна" езикова гимназия, "Ернст Телман" в Ловеч.13:20 31.08.2017
79 Тъпак
Коментиран от #83
17:21 16.09.2017
80 Тъпак
17:27 16.09.2017
81 Факти
По отношение на възможностите на хората няма как да се съпоставят годините по време на комунизма и тези след, за да се показва, че комунизмът е бил уж по-добър. Естествено, че сега страната е бедна след като е била разграбена от тогавашната власт(, която и сега продължава да смуче малкото останало от страната) и Русия. Сравнението трябва да се прави с годините преди комунизма и след идването му-това е фаталният поврат за България и всяка друга страна, попаднала някога под булото на соца. Няма как страната да е крадена до шушка с десетилетия, оставена без ни
02:41 17.09.2017
82 Факти
Комунистите са извършили най-големите престъпления-не само като мащаб(с повече жертви от избитите при фашизма), а към човечеството изобщо. Да избиваш интелигенцията значи да посегнеш на еволюцията на човека, а еволюцията е това, към което всяко живо същество трябва да се стреми. И тези престъпления са факт, без значение дали вярвате на този документ или не-пълно е с доказателства, стига човек да се порови(, понеже в България все още информацията за това е табу).
02:52 17.09.2017
83 Критичен
До коментар #79 от "Тъпак":
Всичко става ясно с ника на постващия.19:37 18.09.2017
84 бай Тошо
13:57 10.01.2020