11 Октомври, 2019 06:01 2 292 10

11 октомври 1531 г. Цвингли загива в битка

  • улрих цвингли-
  • цвингли-
  • реформация-
  • швейцария

За разлика от Мартин Лутер Улрих Цвингли се стреми да даде по-рационално обяснение на някои християнски обреди

11 октомври 1531 г. Цвингли загива в битка - 1

На 11 октомври 1531 г. швейцарският реформатор Улрих Цвингли загива в битка при Капел. Това става по време на втората война на религиозна основа между швейцарските протестантски и католически кантони.

За разлика от Мартин Лутер Улрих Цвингли се стреми да даде по-рационално обяснение на някои християнски обреди. Провежда реформа в църквата и политическата организация в Цюрих. Подчинява църквата на градските власти, забранява военното наемничество. Полага усилия да създаде християнска църква с републиканска организация.

Улрих Цвингли е роден на 1 януари 1484 г. в кантона Санкт Гален в заможно селско семейство. Учи в училище за класически езици и в университетите във Виена и Базел. През 1506 год. става магистър по философия. Възгледите му се формират под силното влияние на ренесансовото мислене и хуманизма. Импонира му платонизма на Флорентинската школа, по-специално на Марсилио Фичино. Общува с Еразъм Ротердамски. Свещеното Писание е предмет на негов специален интелектуален интерес и за да може да достигне до автентичните му послания, изучава староеврейски.

Известно време е свещеник в енория в Гларус. От 1518 год. заема свещеническа длъжност в катедралния храм в Цюрих. Реформите, които предприема, са вдъхновени изключително от образците на християнски живот. Писанието според него е и трябва да бъде в основата и на принципите на вярата, и на християнския живот. Придържа се към конкретни възгледи и принципи, завещани от апостол Павел. В много отношения реформите му са сходни с тези на Мартин Лутер, но виждането и решението за тях осъществява самостоятелно и независимо от Лутер. Категорично се възпротивява на продажбата на индулгенции и благодарение на неговото влияние в Цюрих тя е прекратена. Привилегированото положение на католическия клир предизвиква неговото недоволство, но за разлика от Лутер той не приема възможността църквата да е под юрисдикция на светски управник – според него тя трябва да е изградена в съответствие с републикански и демократични принципи. Смята, че свещенството няма благодатен дар, че мисията на свещенослужителите е проповедническа и образователна, а не посредническа.

Смята, че с данъците на Римокатолическата църква се злоупотребява и средствата се използват за ненужен разкош. Успява да наложи секуларизиране на имотите на манастирите в района на Цюрих и в тях създава образователни центрове и хосписи. Монашеският живот според него не е предписан от Библията и е ненужен. В проповедите си отделя се обявява против военното наемничество и за политическа неангажираност на швейцарските кантони с други страни.

По негово решение се отменя постите, свързани с религиозния календар. Обявява се против целибата на духовенството. Богослужението в религиозната община, ръководена от Цвингли, бива опростено. От 1524 год. не отслужват меса, за разлика от лутераните. Не се признават светците като посредници в общуването с Бога. Отменено е почитането на икони и на мощи. Всички вярващи получават двата вида причастие – с хляб и вино. Според Цвингли в причастието не се приемат същински плът и кръв Христови, то има по-скоро смисъл на припомняне за жертвата на Христос. Така по същество то губи смисъла си и на Свето тайнство в цвинглианската църква.

Благодарение преди всичко на влиянието на Цвингли тази форма на протестантство се приема в още няколко кантона - в Берн (с решаващото съдействие на сподвижника на Цвингли Хенрих Булингер), в Базел, в Шафхаузен, в Санкт Гален и в Гларус, както и в немски градове (център на тези реформи тук е Констанц). Тя категорично не се приема от кантони, които са горско-планински – Швиц, Ури, Унтервалден, Люцерн и Валис остават верни на Римокатолическата църква. Различията в политиката на градските и горските кантони става причина за гражданска война, Цвингли е мотивиран от идеята да организира стабилна федерация от протестантски кантони и повежда битка срещу католическите. Съюзът на горските кантони е подкрепен от католическа Австрия. Жертва на тази гражданска война става и самият той – убит е в неуспешната за Цюрих битка при Капел.

Делото на Цвингли е продължено от неговия съратник Хенрих Булингер.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Дамммммм

    10 6 Отговор
    Дали пьк на сьщата дата и година у нас нищо не се е случило-та всеки ден пишем за историята на западните ни "приятели"??? Дали това е случайно-едва ли....Нашите исторически факти се преиначават и премьлчават-но видиш ли,западните исторически факти ни се представят постоянно...-е разбира се не всички и не винаги с пьлната истина--не трябва все пак да показваме мрьсните им ризи-няма да е полит корекно

    Коментиран от #2, #7

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Дамммммм

    13 3 Отговор

    До коментар #2 от "Неук":

    Тук не става вьпрос за конкретна дата или година-тук става вьпрос за постоянното "набиване" в очите ни чужди исторически факти-които не ни засягат пряко.Спокойно можеха да напишат няколко реда,че на 11 октомври 1988 година умира уникалният бьлгарски изкуствовед Атанас Стойков. Негови трудове и до днес се преподават в повечето университети преподаващи изкуство.Канен е по целият свят за лекции и е награждаван от световни светила в изкуството.Ето ти пример ,че с подобни статии можем да научим нещо от нашата история и за Бьлгария-лек ден...

    Коментиран от #5

  • 4 Църквата

    2 2 Отговор
    Е наи големата мафия в човешката история досега
  • 5 Хайл

    5 3 Отговор

    До коментар #3 от "Дамммммм":

    То това е целта-да се забрави нашата история,това е част от планът рън-ът за унищожаване на България и всичко българско
  • 6 АВЕ КАКВО НИ ИНТЕРЕСУВА

    7 1 Отговор
    НЯКАКЪВ ОТ ЕДИ КЪДЕ ..КАКВО ОБЩО ИМА ТОВА С БЪЛГАРИЯ...В НЕГОВАТА ДЪРЖАВА ВСЕКИ ДЕН ЛИ ПИШАТ ИСТОРИЧЕСКИ ФАКТИ СВЪРЗАНИ С БЪЛГАРИЯ..ПРЕСТАНЕТЕ ДА НИ ЗАНИМАВАТЕ С ИЗКЛЮЧИТЕЛНО БЕЗИНТЕРЕСНИ СТАТИИ И ДА НИ НЯТЯКВАТЕ НЯКАКВИ ИСТОРИЧЕСКИ НОВИНИ КОИТО НИКОЙ НЕ ИСКА ДА ЗНАЕ..В НЕГОВАТА ДЪРЖАВА ДАЛИ СА ЧУВАЛИ ЗА ТОЗИ ЕДИ КАКЪВ СИ...ДЪЛГА И БЕИНТЕРЕСНА СТАТИЯ..ТЪПОТИЯ ДО ШИЯ...
  • 7 Гъдю Гъдев

    5 1 Отговор

    До коментар #1 от "Дамммммм":

    Нали ако напишеш нещо патриотично за България ще те изгонят.
  • 8 Воулгариа

    2 3 Отговор
    99.7% от посетителите на фактибг нямат и хабер кой е Мартин Лутер. Дайте по-добре нещо за това как да си изберем анален разширител или за целувки по тестисите.

    Коментиран от #9

  • 9 Гъдю Гъдев

    0 0 Отговор

    До коментар #8 от "Воулгариа":

    Аз съм от 0,3%.
  • 10 ИМПЕРИАЛИСТ

    1 0 Отговор
    Тъжна църковна история за превъзнасящи се нейни прелестни служители...
Новини по държави: