17 Февруари, 2023 14:00 697 4

Заради пандемията 1 млрд. деца по света имат пропуски като за цяла година обучение в клас

  • младежи-
  • деца-
  • училища-
  • заетост-
  • обучение-
  • пандемия-
  • коронавирус

Днешните студенти могат да загубят до 10% от бъдещите си приходи поради сътресенията в образованието вследствие на коронавируса

Заради пандемията 1 млрд. деца по света имат пропуски като за цяла година обучение в клас - 1
Снимка: Shutterstock

Пандемията от COVID-19 предизвика масов срив на човешкия капитал в критичен момент от живота на младите, нарушвайки развитието на милиони деца и младежи в страните с ниски и средни доходи. Това сочи първият анализ на данни от целия свят, който изследва показатели на деца и младежи под 25-годишна възраст към момента на настъпване на пандемията.

Докладът, наречен "Колапс и възстановяване: Как COVID-19 подкопа човешкия капитал и какво може да се направи", представя първия цялостен анализ на глобални данни за въздействието на пандемията върху младите хора в ключови етапи на тяхното развитие, а именно: ранно детство (0-5 години), училищна възраст (6-14 години) и юношество и младежка възраст (15-24 години).

Установено е, че днешните студенти могат да загубят до 10% от бъдещите си приходи поради сътресенията в образованието вследствие на коронавируса.

Заради пандемията 1 млрд. деца по света имат пропуски като за цяла година обучение в клас
Снимка: Shutterstock

Когнитивният дефицит при днешните малки деца може да се превърне в 25% спад в доходите, когато тези деца станат възрастни.

Отбелязва се, че човешкият капитал - знанията, уменията и здравето, които хората натрупват през живота си - е ключов фактор за разгъщане потенциала на хората и позволява на страните да постигнат устойчиво възстановяване и силен бъдещ растеж. Пандемията обаче затвори училищата, закри работни места и наруши действието на много други системи, които защитават и насърчават човешкия капитал, като здравеопазване за майки и деца и професионално обучение.

Президентът на Групата на Световната банка Дейвид Малпас посочва, че затварянето на училищата като част от въвеждането на извънредно положение, както и проблемите в предоставянето на основни услуги по време на пандемията заплашват да заличат десетилетния напредък в изграждането на човешкия капитал. По негови думи трябват целеленасочени политики, които да обърнат загубите в обучението, нарушеното здравеопазване и създаване на умения, така че да се намали възможността да страдат цели поколения.

"Държавите трябва да начертаят нов курс за по-големи инвестиции в човешкия капитал, за да помогнат на своите граждани да устоят на припокриващите се рискове от здравни шокове, конфликти, нисък икономически растеж и измененията в климата, като по този начин се създаде солидна основа за по-бърз и справедлив растеж и стабилност", изтъква той.

Заради пандемията децата в предучилищна възраст в много държави са загубили над 34% от усвояването на ранни езикови умения и грамотност, както и над 29% от усвояването на знания по математика в сравнение с децата на същата възраст преди пандемията. В много държави, дори след повторното отваряне на училищата, записването в предучилищни форми на образование не се е възстановило до края на 2021 г., като се отбелязва спад в записванията с над 10% в множество държави. По време на пандемията някои деца страдаха и от липса на храна.

Пропуските в ученето на децата в училищна възраст - средно 30 дни със затворени училища, се равняват на 32 дни загубено обучение. Това е така, защото затварянето на училища и неефективните мерки за дистанционно обучение накараха учениците да пропуснат материал и да забравят това, което вече са научили. В страните с ниски и средни доходи близо 1 милиард деца имат пропуски, равняващи се на цяла година присъствено обучение. Над 700 милиона ученици пък имат пропуски по-големи от година и половина именно заради затварянето на училищата. В резултат на това образователната бедност, която беше 57% преди пандемията, се увеличи допълнително в тези държави и се предполага, че 70% от 10-годишните деца вече не могат да разберат прост писмен текст.

Изследването е установило, че COVID-19 е нанесъл тежък удар и на младежката заетост. 40 милиона души, които щяха да имат работа, ако я нямаше пандемията, не бяха заети в края на 2021 г., което влоши младежката безработица. Доходите на младите се свиха с 15% през 2020 г. и с 12% през 2021 г. Новопостъпващите на пазара на труда с по-ниско образование пък ще имат 13% по-ниски доходи през първото десетилетие, в което се трудят. Данните от Бразилия, Етиопия, Мексико, Пакистан, Южна Африка и Виетнам показват, че 25% от всички млади хора в тези държави не са били нито учещи, нито на пазара на труда през 2021 г.

Възможно е да се преодолеят загубите в натрупване на човешки капитал, но тази възможност е кратка, тъй като пропуските в ранните етапи на жизнения цикъл са склонни да се разширяват с течение на времето. Без спешни действия пандемията може допълнително да забави напредъка на държавите и да задълбочи бедността и неравенството.

Докладът предлага идеи за политики, насочени към възстановяване на настоящите загуби и предотвратяване на бъдещи такива. Предоставят се и подходи за приоритизиране на тези политики.

В краткосрочен план държавите може да подкрепят целеви кампании за ваксинации и изхранване, увеличаване на достъпа до предучилищно образование, включително чрез разширяване на обхвата на паричните трансфери за уязвими семейства. За децата в училищна възраст трябва да се гарантира, че училищата ще останат отворени, като се увеличи времето за обучение. Трябва също така да се оценят нивата на наученото от учениците, като учебните програми се преустроят така, че да засилят възприемането и затвърждаването на основни познания. За младите хора може да се въведе подкрепа за адаптирано обучение, посредничество при работа, програми за предприемачество и нови инициативи, ориентирани към работната сила.

В по-дългосрочен план държавите трябва да изградят гъвкави, устойчиви и адаптивни системи на здравеопазване, образование и социална защита, които да бъдат по-добре подготвени и способни да реагират на настоящи или бъдещи сътресения, отбелязва се в доклада.

Хората под 25 години днес - т.е. тези, които са най-засегнати от ерозията на човешкия капитал - ще съставляват повече от 90% от работната сила през 2050 г., изчислява Норберт Шади, главен икономист за човешкото развитие в Световна банка и водещ автор на доклада. По негови думи смекчаването на въздействието на пандемията върху младите и инвестициите в тяхното бъдеще трябва да станат основен приоритет на правителствата. В противен случай ще се наблюдават множество изгубени поколения.

Финансирането на Световната банка в отговор на пандемията достигна 72,8 милиарда щатски долара между април 2020 г. и юни 2022 г., включително 37,6 милиарда щатски долара от Международната банка за възстановяване и развитие и 35,1 милиарда щатски долара от Международната асоциация за развитие.

Източник: News.bg


Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    8 0 Отговор
    Неграмотни хора се управляват лесно.
  • 2 От страни

    11 0 Отговор
    Ми това е една от целите на пландемията - затъпяване на децата, премахване на образованието, минаване на дистанционо образование. Скъпото образование за елита очно с преподавател, евтиното - задочно, отначало през интернет а после и по телевизията в определен час.
  • 3 Оги

    0 1 Отговор
    Оля,можеби отново Путин е виновен ?!
  • 4 Фарс

    2 0 Отговор
    Не е заради "пандемията", а заради глупави хора!
Новини по държави: