Last news in Fakti

22 Февруари, 2024 10:45 736 0

Растителната диета намалява риска от сънна апнея

  • растителна диета-
  • сънна апнея-
  • здраве-
  • проучване

Това сочи проучване

Растителната диета намалява риска от сънна апнея - 1
Снимка: Shutterstock

Растителните диети снижават риска от сънна апнея, съобщи ДПА, позовавайки се на научно изследване, предаде БТА.

Зеленчуците, плодовете, зърнените култури и ядките намаляват рисковете за здравето. Обратно - хората, които се хранят предимно с прости въглехидрати и приемат прекалено много сол, са изправени пред повече опасности за здравния си статус.

Сънната апнея означава спиране и възобновяване на дишането по време на сън. Тя се свързва и с други проблеми като диабет тип 2, инсулти и инфаркти. Симптомите на сънната апнея са дълги паузи между вдишванията, задъхване, задушаване, често събуждане, силно хъркане. Понякога може да се лекува посредством намаляване на телесното тегло, спиране на тютюнопушенето и алкохола. Някои пациенти трябва да използват респиратори за сънна апнея.

Ново научно изследване, публикувано в "И Ер Джей оупън рисърч" (ERJ Open Research), намира връзка между сънната апнея и храненето. Анализирани са данни на 14 210 души, участвали в национално здравно проучване в САЩ. Те са дали пълна информация по часове за режима си на хранене. Доброволците са попълвали въпросник за определяне на вероятността да страдат от сънна апнея. Половината от участниците в проучването са били мъже, 33 процента са отговорили, че не се движат достатъчно, а 21 процента са били пушачи.

Анализът показва, че повече от половината участници са изправени пред висок риск от сънна апнея, докато 25 процента са определени като рискови. Храните са категоризирани в три групи - здравословни растителни (пълнозърнести продукти, плодове, зеленчуци, ядки, чай, кафе), по-малко здравословни растителни храни (преработени зърнени култури), картофи, подсладени напитки, сладкиши и десерти, солени храни) и животински храни (животински мазнини, мляко, яйца, морски дарове, месо).

Учените са установили, че хората, консумиращи храни от първата група, са 19 процента по-малко рискови за сънна апнея в сравнение с хората, хранещи се рядко с подобни продукти. Хората, хранещи се предимно с продукти от втората група, са с 22 процента по-рискови от тези, които консумират рядко подобни храни. Растителната диета има най-голям ефект за редуцирането на риска от сънна апнея при мъжете, докато диетата, основана главно на храни от втората група, увеличава риска при жените.

Д-р Йоханес Мелаку от университета "Флайндърс" в Аделаида, Австралия, който е водещ автор на изследването, казва: Тези резултати осветляват важността на качествената диета за намаляване на риска от сънна апнея. Изследването не ни казва защо диетата е важна. Възможно е причината да е в редуцирането на възпаленията и затлъстяването. Това са ключови фактори за състоянието на сънна апнея."


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА