На мнозина от почитателите на най-малките всъдеходи не им харесва определението "паркетни". Всъщност, ако трябва да се сравнява с истинските off-road машини, най-малкият клас на колите с повишена проходимост отстъпва доста. Ако обаче ги сравним с леките универсали ще разберем наистина достойнствата на този така популярен в Европа сегмент. Всъщност в 90% от случаите, когато на човек му се наложи да "слезе" от асфалта, му е необходим повишен клиренс и въртящ момент, който да се предава на четирите колела. Разглежданият от нас автомобил е изразен представител именно на такива четириколесни - коли с повишена проходимост и предаване 4х4, които са оптимален вариант за всеки сезон. Сега у нас е на ход обновеният вариант на популярния Freelander, който вече е оборудван с "фирмените" предни светлини и се отличава със стил и прецизност на управлението. Тестът, който направихме бе на дизеловата, четирицилиндрова версия. Ето и впечатленията ни.
Екстериор
Вече споменахме, че приемствеността от по-големите събратя на Freelander е ясно изразена, най-вече в предната част. Ръбестите форми, наследство от Range Rover присъстват и тук, макар и в по-"софт" вариант. И въпреки че болшинството малки всъдеходи не са способни на подвизи, когато напуснат асфалта и стъпят на пресечена местност, то не е лошо поне да изглеждат убедителни. В това отношение "Британецът" превъзхожда значително преките си конкуренти. С Freelander може да поспори единствено Nissan X-trail. Грубоватите форми на екстериора контрастират отлично с големите нови фарове. Радиаторната решетка, също е стилна и завършва "страшната муцуна" на "Всесезонникът". Задните светлини пък не са "качени" високо горе, като по този начин във всъдехода не е внедрена една от модерните напоследък новости в автомобилостроенето, но пък от друга страна са запазени фирмените черти.
Интериор
Като цяло моделът е доста по-нисък и къс от флагмана на Land Rover. В салона обаче това почти не се усеща. Силно скосеното предно стъкло и напречно разположеният двигател отварят простор за водача и пътника до него. Арматурата е абсолютно симетрична, което напомня за британския произход на автомобила, също както и лостчето за отваряне на предния капак, което е разположено пред дясната врата в краката на пасажера. По британските стандарти дизайнът на интериора е направо лекомислен, но всъщност се оказва доста практичен, а и изработката е на ниво. Грижата на Land Rover за индивидуалността на всеки клиент изглежда продължава да е от първостепенна важност.
Списъкът от допълнителни аксесоари, с които може да се обзаведе Freelander съдържа доста позиции. Интерес представлява петата врата. Тя, освен че се отваря настрани е снабдена с опция (влизаща в базовото оборудване) чрез която посредством бутон между предните две седалки задното стъкло се сваля напълно. По този начин и при свалени и останалите четири стъкла се получава нещо като кабриолет с тента - решение само по себе си доста нестандартно, но особено практично за излети сред природата. Иначе багажникът не е голям, но е функционален, задната седалка е делима, като освен това е просторна и удобна дори и за трима пасажери. Всички врати (включително и петата) са снабдени с всевъзможни "джобчета" и ниши. В заключение може да се каже, че интериорът се характеризира с простота, функционалност и прецизно качество на изработка.
Двигател и ходови характеристики
Дизеловият четирицилиндров турбо мотор, с който бе оборудван автомобила впечатли с доускорение, ниско ниво на шум и вибрации, както и с отлична тяга на малки обороти. Този двигател е наследство от третата серия на BMW, притежава мощност 112 к.с. и се характеризира с един единствен недостатък. Преди оборотите да достигнат 2 000 ускорението е меко казано невпечатляващо. След това обаче турбокомпресорът взима нещата в свои ръце и всичко си идва на мястото. Т.нар. турбо-дупка е осезаема, което е още един лек недостатък на иначе отличния баварски дизелак.
Въртящият момент преминава през петстепенна механична трансмисия и задвижва предните колела. При загуба на сцепление обаче вискомуфа включва напълно автоматично задния мост. Единствената по-интересна особеност на силовото предаване е т.нар. Hill Descent Control (HDC). Системата позволява уверено спускане по силни наклони с автоматично ограничена на 9 км/ч скорост. Окачването е поносимо твърдо и не е предпоставка за дискомфорт.
В пресечена местност всъдеходчето се държи абсолютно адекватно. По-интересното обаче е, че и на магистрала Freelander не отстъпва на автомобилите с по-нисък център на тежестта. Оптималната скорост на асфалт е 140 км/ч., което е доста добър показател за всъдеход от този клас.
Цена
Средна за класа, която обаче напълно отговаря на качеството на продукта. Освен това проходимостта на новия Freelander е доста над средната за класа, функционалността, икономичността и динамиката също не са за пренебрегване.
Land Rover Freelander TD4 2.0 S
|
Плюсове
|
1.Британският "паркетен джип" се отличава със стил и прецизност. 2. Силно скосеното предно стъкло и напречно разположеният двигател отварят простор за водача и пътника до него. 3. Интериорът се характеризира с простота, функционалност и прецизно качество на изработка. 4. Дизеловият четирицилиндров турбо мотор, с който бе оборудван автомобила впечатли с доускорение, ниско ниво на шум и вибрации, както и с отлична тяга на малки обороти. 5. Проходимостта на новия Freelander е доста над средната за класа, функционалността, икономичността и динамиката също са на високо ниво. |
Минуси
|
1. Преди оборотите да достигнат 2 000 ускорението е меко казано невпечатляващо. 2. Т.нар. турбо-дупка е силно осезаема, което е още един лек недостатък на иначе отличния баварски дизелак. 3. Задните светлини не са "качени" високо горе, като по този начин във всъдехода не е внедрена една от модерните напоследък новости в световното автомобилостроене. |
Land Rover Freelander TD4 2.0 S
|
Технически характеристики
|
|
Двигател
|
Четирицилиндров
четири клапана на цилиндър |
Работен обем
|
1 951 куб. см.
|
Максимална мощност
|
82 Kw/112 к.с. при 4 000 об./мин.
|
Максимален въртящ момент
|
260 Нм при 1 750 об/мин.
|
Скоростна кутия
|
механична, петстепенна
|
Степен на сгъстяване
|
10.0: 1
|
Маса на единица мощност
|
15.1 кг/к.с. (20.6 кг/Kw)
|
Габарити:
дължина, мм широчина, мм височина, мм |
4 437 1 809 1 708 |
Междуосие
|
2 557
|
Маса, кг
|
1 693 |
Допустимо натоварване, кг
|
525
|
Обем на багажника,л.
|
540 - 1 320
|
Вместимост на резервоара, л
|
59
|
Разход на гориво:
|
9.1 л/100км
6.2 л/100км 8.6 л/100км |
Ускорение:
от 0 до 100 км/ч, сек |
13.2
|
Максимална скорост
|
160 км/ч.
|
Гуми
|
195/80R15
|
Спирачки:
отпред отзад |
дискови, вентилирани барабанни |
Цена на автомобила
|
|
Цена/лв. | 60 583 |
Базово оборудване
|
ABS+EBD, ETC - електронен тракшън контрол на четирите колела, HDC - система за контрол при спускане на големи наклони, асиметрично делима задна седалка, осветление в багажника, ел. странични огледала, електронен имобилайзер, предни и задни ел. стъкла, централно заключване с дистанционно управление, регулируем по височина и в дълбочина волан, сервоусилител на волана, оборотомер, трета стоп светлина, вградена антена, тонирани стъкла, кожен волан, две предни въздушни възглавници, диагонално разоположени усилващи греди във вратите, климатик, аудио CD-система + шест високоговорителя, лети джанти, калобрани и др.
|
Гаранция
|
3 години или 100 000 километра пробег
|
Цените са за България с включени мита, такси и ДДС
|
Land Rover Freelander TD4 2.0 S
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
BMW X3
|
|
Работен обем
|
1 995 см3
|
Мощност
|
100 кВт/150 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
330 Нм
при об/мин 2 000 |
Габарити, мм
|
4565/1853/1674
|
Ускорение
|
10.2 сек
|
Максимална скорост
|
198 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
9.6 л/100 км 5.9 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
62 900 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ASB
|
серийно
|
Еърбег, 6 бр. |
серийно
|
Климатроник
|
серийно
|
NISSAN X-TRAIL
|
|
Работен обем
|
2 184 см3
|
Мощност
|
100 кВт/136 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
314 Нм
при об/мин 2 000 |
Габарити, мм
|
4510/1765/1665
|
Ускорение
|
11.5 сек
|
Максимална скорост
|
180 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
9.0 л/100 км 6.2 л/100 км |
Цена на модела с ДДС: Elegance
|
59 262
|
ASB
|
серийно
|
Еърбег, 4 бр.
|
серийно
|
Климатроник
|
серийно
|
TOYOTA RAV 4
|
|
Работен обем
|
1 995 см3
|
Мощност
|
85 кВт/116 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
250 Нм
при об/мин 1 800 - 3 000 |
Габарити, мм
|
4265/1785/1715
|
Ускорение
|
12.1 сек
|
Максимална скорост
|
171 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
8.9 л/100 км 7.1 л/100 км |
Цена на модела с ДДС: Elegance
|
59 074
|
ASB
|
серийно
|
Еърбег, 8 бр.
|
серийно
|
Климатроник
|
серийно
|
Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА