С въвеждането на „зелена зона” в центъра на София много от работещите там решиха да паркират безплатно в съседните квартали. Това обаче създадени проблеми, като пострадаха най-вече живущите в квартал „Лозенец”. Голяма част от тях искат да бъде въведена час по-скоро „зелена зона”. Това наложи район „Лозенец” да проведе още 2014 г. обяснителна кампания и допитване сред живущите. Оказа се, че тези, които са в долната част на квартала имат проблем с неправилното паркиране и искат да бъде въведен ред чрез „зелена зона”. Подобен проблем, според живущите, няма в горната част на „Лозенец” и съобразено с тяхното мнение, там не се предвижда въвеждането на „зелена зона”. Въпреки това, общината е разработила цялостен план за паркиране, който може да бъде реализиран при желание от гражданите.
Общият брой на паркоместата в елитния южен квартал на София са около 3500. От тях 2000 се предвижда да бъдат „зелена зона”, а именно в частта между бул. „Евлоги и Христо Георгиеви”, бул. „Драган Цанков”, бул. „Джеймс Баучер”, ул. „Славище”, бул. „Арсеналски” и бул. „Черни връх”.
Кога влиза в сила „зелена зона” за район „Лозенец”
Промени в Закона за движение по пътищата, респективно и в Наредбата, са причина близо година след като проектът и всички документи за въвеждането на зоната са изготвени, тя все още да не работи.
В момента в Народното събрание се обсъжда промяна в Закона за движение по пътищата, в която се заменя думата „такса” с думата „цена”. „Когато промяната е факт, ще бъде гласувана нова наредба за паркирането в София, в която ще бъдат посочени новите условия. Те са доста променени в сравнение със сега действащата наредба. Касаят винетните стикери за преференциално платено паркиране, престоя на автомобилите, кой може да се възползва от тези услуги. След като Наредбата влезе в сила, за район „Лозенец” вече има изготвен цялостен технически проект и веднага може да се пристъпи към въвеждане на „зелена зона”. Внесъл съм доклад в Столичен общински съвет за това.”, каза специално за Факти.бг Любомир Дреков, кмет на район „Лозенец”.
Каква ще е цената за живущите
Значително облекчено в новата наредба е преференциалното платено паркиране за живеещите. Домакинство с два автомобила (собственост на отделни членове на домакинството) ще плаща по 100 лв. на кола на година, т.е. 200 лв. Досега за първи автомобил в домакинството се плащаше 100 лв., а за втори – 300 лв.
Второто, което се въвежда е „10-минутно безплатно паркиране”. „Това са безплатни талончета. Ако отивате до магазин или да оставите детето на детска градина, с това талонче имате 10 минути и не е необходимо да плащате SMS. Редица са дейностите, които ежедневно извършваме, които не отнемат повече от 10 минути. Това е голямо облекчение за нашия район, където повечето детски градини и училища, са разположени по малките улички”, допълва Дреков.
Противниците на въвеждането на „зелена зона”
Част от жителите на „Лозенец” (най-вече тези, които са над бул. „Джеймс Баучър”) са против въвеждането на „зелена зона”, тъй като смятат, че няма проблем с неправилното паркиране, досегашните мерки за въвеждане на ред са достатъчни и именно въвеждането й ще създаде проблем. „За мен лично не е изненада, че има противници на идеята, защото ние сме така устроени, че когато нещо не ни харесва, бурно протестираме, но когато приемаме нещо или сме съгласни, си мълчим. Не изразяваме публично съгласието си, а само несъгласието си”, казва кметът на район „Лозенец” и допълва: „В момента сме подложени на натиск да въведем „зелена зона” и то масиран натиск от граждани. Миналата седмица ме „плашиха” с 2000 души подписка за незабавното й въвеждане. Сега искат „зелена зона” и всъщност искането е като форма на протест, че не се случва.
Основният проблем е, че минаха вече 2 година откакто работим по този проект. Това, което имам като информация и чета по медиите е, че гражданите са масово против новата наредба и „зелената зона”, което очевидно от срещите ми с хората не е така. В последния работен ден от април имаше насрочен протест и всичко това идва от една организация, чието създаване и цел е да е против наредбата и „зелената зона” но в медиите излиза, че цялото население е против, а това не е така. Тук ще помоля и медиите за малко обективност. Става дума за една единствена организация – „Софийски обществен съвет”. Не съм срещу организации, които отстояват своя кауза или своя визия и тя да е различна от тази на общината, но имам против когато това се представя като общото мнение, че самата общественост застава зад това”.
Куриозът с паркинга към метростанция „Джеймс Баучър”
С пускането на метрото до спирка „Джуймс Баучър” беше изграден и подземен паркинг със 479 места. Идеята е идващите от кварталите Драгалевци, Кръстова вада и Витоша да паркират там автомобилите си и с метрото да стигат до центъра на София. Също така паркингът е достъпен за няколко хиляди души, живущи в близките кооперации. Той, обаче седи празен. „Не повече от 25% е неговата заетост”, казват от район „Лозенец”. Месечният абонамент е само 75 лв., но желаещи да го ползват са малко. За сметка на това съседните тротоари и зелени площи са осеяни с десетки коли. Колчетата, които трябва да внесат ред, обаче не преживяват и 24 часа, а цената им е 70 лв за брой. Нарушителите няма как да бъдат глобени, тъй като към момента по закон документи за самоличност може да изискват само служителите на реда, т.е. полицаи, а за да бъде наложена санкция трябва да бъде съставен акт на нарушителя, който да бъде засечен на място и да се идентифицира с документ за самоличност. Така, единственият начин да бъде въведен ред и да бъдат глобени нарушителите е въвеждането на „зелена зона”.
Каква е точно ситуацията се вижда и от снимките направени на 4 май 2015 г. в 14.20 часа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 лозенчанин
17:59 04.05.2015
2 Потомък на Хуни
18:17 04.05.2015
3 qwerty
18:37 04.05.2015
4 гост
Трябва органите за следене на законите да са общински отдел, с хора които обикалят, снимат, и изпращат солени фишове. Тези глоби трябва да са непоклатимо изготвени, без възможност да се отлага тяхното плащане и нарушителя, било то и аз да съм, да е принуден да си ги плати, преди да прави каквито и да е други плащания към която и да е институция в страната.
И да бъде арестуван, ако бъде спрян от кат и системата покаже неплатените му глоби.
Не става просто с една зелена зона, ако никой не пише глоби и не ги събира, единственото което остава е таксата на живущите там, които пак няма да си намират парко място, но ще са много по-разгневени.
Повече паяци, повече контрольори и стриктно събиране, не е толкова трудно, ако има желание за това.
20:10 04.05.2015
5 Емо
Коментиран от #6
21:57 04.05.2015
6 батенаско
До коментар #5 от "Емо":
Напълно те подкрепям в мнението ти, лошото е едва ли някой от който зависят тези чете тук. Само да вмъкна че живея на булевард със зелена зона и редовно пред входа на двора където паркират 5 коли редовно някой паркира в нарушение а частта пред входа не е зелена зона, като се обадиш на паяка да дойде да го вдигне ти искат пари, било нещо като такса.От прочетеното се разбира че искат зона и по Джеймс Баучер- това не е "ГОРНАТА'' част на Лозенец??
23:17 04.05.2015
7 Даниел
23:25 04.05.2015
8 някой
А между другото това е и дискриминация или плащат всички по равно за зона или всички да имат право на талони по 100 лева.Какви са тия глупости,някой с пет коли ще се шири със стикери за намаление а другите ще плащат.
23:50 04.05.2015
9 софиянец
04:10 05.05.2015
10 123
09:36 05.05.2015
11 Коч
15:13 13.05.2016