„Нарекохме инициативата „Училище за потребители”, защото – както може би е известно – правото на образование, е едно от фундаменталните права на потребителите, което заляга и във всички програмни документи на ООН, под чиято егида преди повече от 30 години започва да се отбелязва 15 март като ден на потребителите.” С тези думи Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП), откри първото у нас „Училище за потребители” в столичен търговски център.
„Нашата идея е в обичайната за пазаруване среда да споделим с потребителите всички онези важни, съществени моменти, които да им помогнат да направят своя разумен и прагматичен избор. Какво да попитат, ако нещо не им е ясно, как да сравнят различни оферти, как да се предпазят от потенциални некоректни практики, които могат да бъдат адресирани към тях от страна на търговците”, каза още Маргаритов.
При посещението в магазините експертите на КЗП обясниха на клиентите, че данните върху етикета, както и допълнителната информация за продуктите ще им помогнат да изберат това, от което реално се нуждаят. Внимателното проучване на условията, при които се реализират сделките, пък ще им даде по-голяма сигурност, че няма да бъдат подмамени да сключат неизгодна за тях сделка.
Гражданите се интересуваха най-вече от това как биха могли да решат проблем с дефектна стока, имат ли право да върнат нещо, което просто не им е харесало и какви са правата им, когато пазаруват от промоции.
„Потребителите е важно да знаят своите права и да ги отстояват, ние сме на тяхна страна в този процес. Смятам, че тази инициатива ще бъде полезна и ще допринесе за повишаване на потребителската култура”, коментира Маргаритов. Той посочи, че инициативите на комисията за популяризиране на потребителските права са подкрепени и от неправителствените организации. На събитието присъстваха представители на Федерацията на потребителите в България и на Асоциацията „Активни потребители”.
Маргаритов съобщи, че през миналата година в комисията са постъпили над 20 000 жалби и сигнали, извършени са над 38 000 проверки по кампании в различни тематични области, като в около 10% от случаите са установени нарушения. Забранени са около 200 нелоялни търговски практики.
„Въпреки, че сме извършили повече проверки спрямо миналата година има спад на нарушенията с около 10%. Открояват се две подтенденции. Най-високият процент намаляване на нарушенията – с около 50% - е в сферата на туризма в случаите, в които се предоставя туристическа услуга в некатегоризирани обекти. Другата оптимистична тенденция е спадът с около 35% на нарушенията в областта на онлайн търговията”, поясни ръководителят на институцията.
„Всички, които играем на този общ терен, имаме един общ интерес и той е осигуряването на коректен и лоялен пазар. Всеки със своя принос би могъл да съдейства това да се случи. Потребителите - с това да знаят и да отстояват своите права. Ние - с активната контролна дейност и с превантивната дейност, върху която имаме желание все по-силно да акцентираме. Търговците – с разбирането, че колкото по-лоялни и коректни са към техните клиенти, толкова повече на брой и по-редовни ще бъдат те. Смятам, че тази инициатива ще бъде полезна и ще допринесе за това”, каза още Маргаритов.
На разположение на посетителите бяха импровизирана библиотека с кратки информационни материали за базовите потребителски права и експерти на институцията, които даваха разяснения и консултации.
Събитието се състоя в столичния Sky City Shopping Mall. Инициативата се проведе и в градовете Варна, Бургас, Русе, Пловдив и Монтана.
Днес следобед експертите на КЗП са в Serdika Center.
До края на месеца „Училище за потребители” ще има в Sofia Ring Mall на 18 март и в Paradise Center на 20 март.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА