Всяка година губим по един учебен клас – това са деца между 6 и 17 години, загинали при пътни инциденти. За последните 5 години (2010-2015 г.) са загинали 4 003 души при катастрофи, а ранените са 51 000 души. Това каза пред телевизия България Он Еър председателят на парламентарната Комисия по транспорт Настимир Ананиев от РБ.
Миналата седмица се проведе заседание на Държавно–обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението, на което се изнесоха важни данни за броя на катастрофите. Най-много катастрофи се случват заради несъобразена скорост, като броят на жертвите се увеличава за сметка на ранените, а самите ПТП са по-малко от 2014 г. Т.е. водачите шофират с все по-висока скорост, а високата скорост не ранява, а убива, каза Ананиев.
За мен е важно да се постави акцент върху превенцията. Това са санкциите и обучителният процес, каза Ананиев. Той допълни, че е провел среща с представители на една от асоциациите на преподавателите по авто-мото подготовка, с които е обсъдил идеята за създаване на статистика, която да свързва водачите, предизвикали ПТП с школите, които са ги обучавали, за да се види дали има обучителни центрове, които системно произвеждат лоши водачи.
Ананиев добави, че въпреки въведените технически средства за следене на изпитите са му сигнализирали за практики за заобикаляне на мерките срещу злоупотреби по време на шофьорските изпити. Това от една страна е корупционна практика, но от друга – такива практики са причина за лошо обучените шофьори по пътищата, а автомобилът, който попада в неподготвени ръце, е оръжие, подчерта реформаторът.
Според една от приетите на първо четене промени в Закона за движението по пътищата се въвежда нова категория водачи – „нов водач“. Предстои да внеса и мои предложения между двете четения за първите 2 години шофьорите, които попадат в тази категория да не могат да управляват автомобили по-мощни от 100 к.с. Други мерки, които поправките в закона предвиждат, е да се намали границата за алкохол – 0,2 промила, както и първоначално новите водачи да разполагат с 2/3 от максималния брой контролни точки. Предвиждаме още максимално разрешената скорост за движение по автомагистрала за категорията „нов водач“ да бъде 120 км/ч, както и това, че в интервала между 00:00 и 06:00 часа, тези водачи ще имат право да управляват моторно превозно средство само с придружител, който има по-голям шофьорски стаж, каза още председателят на транспортната комисия.
Ананиев заяви, че през месец май в Благоевград ще се проведе обществена дискусия за пътната безопасност в Кресненското дефиле, преди летния сезон, тъй като най-много катастрофи се отчитат през летните месеци – юли, август и септември. Във форума ще се включат представители на Агенция пътна инфраструктура, Пътна полиция, Областна управа, както и на местната власт.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА