Сдружението "Спаси София" съобщи, че разполага с доклад до Транспортна комисия към Столичен общински съвет внесен от трима общински съветника, в който се предлага за гласуване в понеделник (4-ти април 2016 г.) сключване на нова концесия за 16 автобусни линии в София на обща стойност 141 млн. лева без ДДС за срок от 8 години. Концесията е спечелена от фирма МТК Груп още през 2008 г., но остава несключена заради множество съдебни спорове и допуснати грешки от страна на администрацията. Поради тази причина фирмата търси неустойки в размер на 14,85 млн. лева от Общината. С цел избягване плащането на тази неустойка, Общината предлага сключване на ненужен към днешна дата концесионен договор по различни параметри от тези заложени в търга проведен през 2008 г. Сумата от 141 млн. лева без ДДС е достатъчно висока и заслужава както по-подробен анализ, така и обяснение от страна на най-висшите лица в Столична община за това защо се стигна до тази губеща ситуация.
Ето и анализ на "Спаси София" по темата:
Солови вместо досегашните съчленени автобуси
В доклада липсва каквото и да е мотивиране или анализ на нуждата за отдаване на концесия на автобусните линии от този пакет. Към днешна дата, за разлика от 2008г., когато концесията е започната, общинското дружество “Столичен Автотранспорт” ЕАД безпроблемно експлоатира линии №№ 86, 118 и 119 с 15 съчленени автобуса, но концесията предвижда концесионерът да поддържа същите тези линии със същия брой, но само солови автобуси. Така, превозната способност на тези линии се намалява двойно, с което драстично се влошава качеството на транспортната услуга.
Концесия за съвсем други линии
Тъй като първоначално обявения за концесиониране Пакет №1 включва линии, които към момента или не съществуват или имат значително променени маршрути, Столична община решава да отдаде на концесия съвсем други линии. Това е нечестна игра, тъй като концесионерът, а именно фирма МТК Гроуп е спечелила търг с други параметри, което оставя сериозно съмнение за правото му да оперира линии извън първоначално договорените в конкурса.
Нов договор с частник за следващите 8 години
Договорът за концесиониране предвижда частната фирма да поеме експлоатацията на 16 автобусни линии за срок от цели 8 години. Това означава, че фирмата МТК Гроуп ще може да обслужва тези линии до 2023-2024 година (в зависимост от датата на сключване на договора).
… а Общината уж щеше да се отказва от договори с частни превозвачи
През изминалата 2015г. Столичният общински съвет реши, че договорите с частните превозвачи в София няма да се подновяват. Това намерение беше неколкократно препотвърдено в медийното пространство и от зам.-кмета по транспорт Любомир Христов. Също така, точно това намерение на Общината се използва като аргумент от Центъра за градска мобилност при искането за увеличение на цената на билета с 60%. Логиката е, че след прекратяването на концесиите, общинският превозвач „Столичен Автотранспорт” ЕАД ще поеме линиите от частните превозвачи и затова са нужни повече средства за закупуване на нови автобуси. Ето какво реши Столичният общински съвет на 25 юни 2015г:
Всичко това за 141 млн. лева без ДДС
За пакета от предвидените за концесиониране 16 автобусни линии е заложен пробег от 5 879 000 км годишно. Това внушително число от почти 6 млн. километра се приближава до концесията на Карат-С, която е най-голямата в София с над 8 млн. километра пробег на година.
Елементарната сметка показва, че в рамките на тези 8 години, Столична община ще плати общо 141 млн. лева без ДДС на фирмата МТК Гроуп за извършване на превоз на пътници в масовия градски транспорт. Това е внушителна сума, която значително надвишава общите годишни приходи на Центъра за градска мобилност от издаване на билети и карти, които за 2015г. са в размер на 114,6 млн. лева.
Коя е фирма МТК Гроуп?
Фирма МТК Гроуп е наследник на фирмата МТК Груп, която е спечелила търга за концесия на линиите от Пакет №1 през далечната 2008 година. Посоченият в доклада на общинските съветници Булстат номер на фирмата е BG121538055. Справка на сайта на Булстат показва, че тази фирма е дерегистрирана още през 2013 година, а неин сайт или контактна информация не успяхме да намерим.
Същевременно, в Търговския регистър фирма МТК Гроуп съществува. Интересна подробност е, че капиталът на дружеството е от едва 6000 лева.
Освен това и двете фирми са регистрирани на един и същ адрес, като трябва да се отбележи, че фирмата спечелила концесията – МТК Груп, има за основна дейност разпродажба на машини – фрезове, стругове, гайки, болтове и др. Нейният сайт е неактивен.
Твърде заплетена предистория
Съдебната сага с концесията на Пакет №1 продължава от 2008 г. насам. Основните събития в нея са следните: фирмата МТК Груп печели търга за концесия през 2008 г., но заради различни съдебни дела договорът остава несключен. След решаването на всичките съдебни дела, през 2011 г., МТК Груп многократно моли Общината за подписване на договор, но Общината не започва изпълнение на концесията. През 2012 г. настоящият кмет на София, г-жа Йорданка Фандъкова, прекратява конкурса за концесия на автобусни линии включени в Пакет №1. През същата година фирмата МТК Гроуп предявява иск за 14,85 млн. лева срещу Столична община за заплащане на обезщетение. На 26 март 2016 г. (преди десетина дни) Административен съд София-град обявява делото за решаване . На 4 април 2016 г. Общински съветници предлагат за приемане в транспортна комисия доклад, който предвижда извънсъдебно решение на спора: отдаване на 8 годишна концесия за променен Пакет №1 на обща стойност 141 млн. лева без ДДС, в замяна за оттегляне на иска в размер на 14,85 млн. лева от страна на фирмата МТК Гроуп.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Лили Иванова
12:55 03.04.2016