Материалът е предоставен от Ивайло Атанасов, финансов експерт
Има ли качествени бизнес магистърски програми в България? Как да разпознаем качеството и да знаем кога попадаме на фалшиви курсове и преподаватели за нивото на висшето образование в магистърска степен?
Курсове по иновации, стартиране на бизнес, онлайн маркетинг, развиване на идеи и предприемачество са новата стръв за пораждане на интерес от страна на кандидат-студентите във ВУЗ-овете през последните години.
Повод за настоящето мнение е ефектът от лавинообразно нарастващия брой организации (обикновено финансирани по Европейски програми), които вече предлагат обучение и консултации по стартиране на бизнес, иновации, развиване на идеи за продукти и други подобни във ВУЗ-ове в рамките на магистратури.
В България е прието курсовете във ВУЗ да се водят от хабилитирани лектори: професори, доценти, или преподаватели с поне докторска степен и научни публикации в областта на преподаваната дисциплина.
В добрите Западни висши училища е практика да се канят успели хора от бизнеса заедно с академично признати изследователи (т.е. с публикации в реномирани международни научни списания) за преподаватели в актуалните бизнес магистърски програми.
За съжаление в България нещата се изкривяват. В момента има финансиране от различни Европейски програми за насърчаване на предприемачеството и иновациите. За такива финансирания кандидатстват основно не толкова успешни фирми (всъщност успешният бизнес не се нуждае от грантове и субсидии), а организации, които предлагат бързи обучения и организират събития за обсъждане на идеи. Какви експерти работят в тези организации? Предимно бивши държавни служители, неуспели в бизнеса кадри или такива, чиято единствена експертиза за преподаване е от завършена бизнес магистратура или само от кратък курс в чужбина. Повечето от тях не са се доказали в бизнеса и нямат международно признат научно-изследователски опит, какъвто е нужен за преподаване в сферата на висшето образование.
Постепенно никнещите като гъби мрежови организации започват да продават своите курсове и уъркшопи и като курсове за магистърски програми в много частни ВУЗ-ове (а вече и в някои държавни). От образователна гледна точка предлаганите от тях събития и уъркшопи са на ниво между 12-ти клас и първа година в бакалавърска степен по бизнес в добър ВУЗ в България. Подобно ниво на курсове за стартиране на бизнес, иновации и генериране на идеи и др. младите хора могат да намерят и безплатно онлайн, или за суми до 200лв. За сравнение – таксата за магистърска програма от два семестъра (където се предлагат такова базово ниво курсове) може да достигне до около 3300 евро в частен ВУЗ или 2000 лв. в държавен.
Прегледът на новите предложения за бизнес магистратури показва, че курсове във висши учебни заведения се рекламират с преподаватели от въпросния вид организации, които нямат общо нито с качеството на преподаване във ВУЗ, нито с доказан стаж и успех в бизнес практиката.
Един от по-фрапантните примери, който ярко илюстрира дискутираните по-горе проблеми е рекламираната от ВУЗФ нова магистърска програма по Иновационен диалог (едно от имената на програмата) съвместно с организацията Иновейшън стартър (http://innovationstarterbox.bg/events/magistratura-inovatsionen- dialog-biznes- publichni-politiki-sotsialni- inovatsii-2017- 2018/). Програмата може да се намери на сайта на въпросната организация, която се занимава с организиране на събития за иновации. На сайта на организацията присъстват като “клиенти” много имена на големи фирми, но при внимателен прочит се установява, че повечето от тези фирми всъщност са клиенти на други мрежови партньори на Иновейшън стартър. Тези на пръв поглед дребни факти и несъответствия повдигат въпроса за достоверността на твърденията и претенциите за експертиза от страна на рекламираните личности на сайта на Иновейшън Стартър.
В допълнение, нашата проверка установи, че от преподавателския екип на предлаганата въпросна съвместна магистратура с ВУЗФ само един от лекторите е доцент по корпоративни финанси (Станислав Димитров). Лекторът Ия Петкова-Гурбалова пък се рекламира като доцент, докато проверката установи, че е само главен асистент в Софийския университет (http://innovationstarterbox.bg/persons/dots-iya-petkova-gurbalova/).
С този пример само илюстрираме проблема, без да атакуваме политиката на ВУЗФ . Подобни практики съществуват в повечето частни висши учебни заведения, както и в някои от държавните.
Как да се ориентират кандидат-студентите и да изберат качество на образованието в България срещу високите такси за магистратури?
Според преподаватели по бизнес от УНСС е важно да се съчетават доказаният академичен принос с доказания бизнес опит за всички дисциплини в сферата на стопанското управление (бизнес администрация) и финансите. Ето и основните критерии за преподавателите във ВУЗ, за които да следят и изискват бъдещите студенти:
- най-важно е преподавателите да имат публикации в реномирани международни научни списания по темите, които преподават и те да са от последните години
- желателно е преподавателят да има доказан опит и успех в бизнеса, свързан с предметите, които преподава
- етично и коректно поведение при провеждането на занятията и оценяването
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Sharo
12:55 01.07.2017
2 анархист
13:06 01.07.2017
3 Georgi Petrov
Коментиран от #6
15:53 01.07.2017
4 Шаран
16:24 01.07.2017
5 Фалшименто
16:30 01.07.2017
6 #кой #кой
До коментар #3 от "Georgi Petrov":
Шефа на Стопанския факултет на СУ Седларски много ги подкрепя тия псевдоексперти и ги набутва да преподават там17:25 01.07.2017
7 LGC
21:19 01.07.2017
8 Кольо
14:24 02.07.2017
9 Доцент от БСП
15:14 02.07.2017
10 Киро
13:07 07.07.2017
11 Леона Асланова
1. Факт 1: аз водя авторски курсове и семинари по иновации в бакалавърски и магистърски програми в СУ "Св. Климент Охридски", Нов български университет, подпомагахме Клуба по малдежко предприемачество към УНСС, преди университета да ги изгони, лекции в Американския университет в Благоевград и сега, във ВУЗФ. Предполагам и базирано на вашето експертно мнение, че всички тези университети, абсолютно и едновременно са се объркали, за да позволят един "неексперт" по темата, като мен да води авторркси курсове и програми по тази дисциплина? Затова ви моля, да препоръчате подходящи лектори по темата, които да познават теория и практика на иновациите с над 15 години опит, да имат докторска степен и също, бизнес опит в областта.
2. Разбирам нападките ви към екипа ми, но всеки който наистина иска да прочете биографиите им и да види, колко са обичани от студентите си, а тези на д-р Петкова, я ценят високо и ще защитят страстно, колко бизнес опит имат в България, ще разбере, че материалът ви е поръчков.
Всеки един от тях преподава и в момента във водещите български университети и специалности, като "Политология" в СУ, "Стопанско управление" в СУ, "Финанси" в УНСС, "Маркетинг и реклама" в НБУ и пр. пр., да не говорим за годините бизнес
Коментиран от #12, #18
16:19 12.07.2017
12 Слав
До коментар #11 от "Леона Асланова":
Този коментар показва, че Факти са улучили право в 10-ката! Респект, че сте публикували този материал!А Вие госпожо, вместо да се оправдавате и да се оплитате в още лъжи, по- добре запазете малко достойнство. Определено не водите никакви курсове нито в СУ, нито в УНСС, нито знаете какво е научна публикация. А нямате и докторска степен (хайде да видим сега от къде бързо можете да си я купите :)
16:52 17.07.2017
13 Будно съзнание
21:11 17.07.2017
14 Кристиян Постаджиян
21:14 17.07.2017
15 Николай Неков
Неизбежно е при нивото в повечето специалности и държавни университети да се появяват все повече алтернативи за студентите. В крайна сметка живеем в свободен пазар и всеки би трябвало да има избора да прецени дали пък 3000 евро за магистратура няма да са по-добра инвестиция във времето от колкото 200 лв? Дали в крайна сметка разликата в заплащането и реализацията не изплаща в пъти разликата в таксата?
Ще се доближа още повече до темата на статията, която предвид цялостната структура, липса на градивност, качествени показатели и експертно мнение - явно е поръчкова (платена). Самият факт, че хвърля твърдения и оплюва една единствена магистратура (при налични над 150) говори достатъчно.
Според мен това беше въпрос на време, по един или друг начин държавните университети да опитат да спасят и без това доста спорната си репутация. Цензура се налага и ще продължи да се налага, защото промяната е неизгодна за много хора. Защото образованието е превърнато е машина за пари, носеща облаги на определен кръг от хора. И когато статуквото се променя с магистратури, несравними с нивото на държавните университети - започва да става некомфортно за бившите сътрудници на ДС, достойно заели ръководни университетски постове.
Познавам Леона и екипа и от доста в
14:02 18.07.2017
16 професор
Може и да са експерти по нещо въпросните засегнати лица от примера в статията, но защо допускат заблуждаващо представяне на фактите: има значение дали си доцент или гл. асистент, дали си лектор или водиш упражнения или си само гост-лектор (хоноруван)
16:50 18.07.2017
17 Шарл Перо
16:55 18.07.2017
18 Ивайло Атанасов
До коментар #11 от "Леона Асланова":
Скъпа Леона,казвам се Ивайло Атанасов и съм автор на материала.
1. Вашите факти са ми абсолютно безразлични и не смятам, че следва да им обръщам внимание.
2. Препоръката ми е много простичка - не лъжете. На първо място, не лъжете кандидат студенти и като цяло не лъжете обществеността. Не изключвам възможността Петкова да притежава изброените качества, но едно е сигурно - не е доцент.
И да, всички коментиращи са абсолютно прави. Материалът е поръчков. Поръчители са група доценти от няколко учебни заведения. От онези, истинските.
Коментиран от #19
18:43 21.07.2017
19 Леона Асланова
До коментар #18 от "Ивайло Атанасов":
г-н Атанасов,на това, което вие сте създали като материал, небазиран на факти, му се казва "донос". Разбирам колко ожесточена е съпротивата срещу това да има ново и смислено обучение по иновации в България. За вас ужас, най-вероятно г-жа Петкова, след септември ще бъде доцент, а ние не лъжем студентите, напротив, преподаваме и ги обучаваме много отвъд границите на българското висше образование, благодарение и на достъпа си до материали и преподаватели от водещи университети. Ако си бяхте направили труда, вие и анонимните поръчители доценти, да проверите фактите. Хубав ден.
Коментиран от #20
08:41 25.07.2017
20 Ивайло Атанасов
До коментар #19 от "Леона Асланова":
Скъпа Леона,За Ваш ужас, " ... най-вероятно г-жа Петкова, след септември ще бъде доцент ..." е различно твърдение от "... доц. д-р Петкова е ..."
Отделно, не съм твърдял, че лъжете студенти, а кандидат студенти. Искрено се надявам, че правите разлика между двете. Обратното би било странно.
Коментиран от #21
14:26 26.07.2017
21 Леона Асланова
До коментар #20 от "Ивайло Атанасов":
Г-н Атанасов,нямам ни най-малка представа, защо се обръщате към мен с фамилиарно обръщение или на малко име, очевидно към това, което преподавате и което още е мистерия какво е, трябва да добавим базово добро възпитание и бизнес етикет. Грешката, която сте изнесли и набивате като "ваш личен аргумент" срещу магистратурата е нормална и човешка грешка при въвеждане на информация в уеб сайт, която е коригирана почти незабавно... Нито е имало злоумисъл, нито е имало лъжа. Няма да коментирам дребнавите ви заяждания за ваше удоволствие. Хубава вечер, Леона Асланова
Коментиран от #22
18:56 26.07.2017
22 от Варна
До коментар #21 от "Леона Асланова":
поздравления за статията - много добро попадение и чудесен пример. ясно е, че висшето ни образование в много области деградира и студентите отиват в частните унита, защото им е по-лесно (а не по-интересно)! Навсякъде им е еднакво безинтересно, искат игри и интерактивни забавления, а не сериозно учене. Тези млади хора, които искат да учат - отиват в чужбина (където може и да им е по-евтино) или в топ рейтингованите унита тук (за Администрация и управление са СУ, УНСС, АУБГ ): http://rsvu.mon.bg/rsvu3/#RankingPlace:YFFfXUZcUmhUTkxKг-жо Асланова - все пак, няма лоша реклама, а и Вие искате да сте известна! Ясно, е че компанията ви предлага обучения на аматьорско ниво, че вие идея нямате от наука и не може да преживеете, че някой е отразил истината. Има ли тази магистратура акредитация от МОН и какъв е номера й? Няма грешка при представянето на 'доц' Петкова, а изопачаване на истината и замитане под килима. Колкото и да наричате черното бяло - то няма да стане бяло. Предлагам на всички разумни хора в този форум да игнорират троленето ви.
23:01 27.07.2017