Новини

Как се взимаше книжка през соца?

Днес "9-те кръга на ада" липсват и резултатите са налице...

Публикувана: 20 Януари, 2018 15:15
43 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 11360
Как се взимаше книжка през соца?
Снимка: Спомени от народната република
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 0 от 0 гласа.

"В далечната 1986 г., когато се записах на курс за любител шофьор, първите два месеца бях на обучение в зала в един от центровете на тогавашната организация ДОСО. Чак след това се качих на автомобил с инструктор. Това беше един очукан „Москвич“, който оставяше след себе си димна завеса, но поне имах инструктор, който беше изключително спокоен и готов да обяснява винаги всичко", пише Г. Николов в "Спомени от народната република".

Спомням си, че преди да се явя пред КАТ, минахме вътрешен изпит, който се състоеше от две части – теория и практика. Решавахме листовки, след това ме препитваха устно само върху закона и чак след това се качвахме за изпитно кормуване. Провал на едно от трите места означаваше допълнителни занятия и сбогуване въобще с възможността да се добереш до изпит пред КАТ. Ако всичко минеше нормално, ти насрочваха дата за изпит. Отново първият изпит беше с листовки. След това следваше полигон. Изобщо – 9-те кръга на ада.

Днес това го няма и затова много често сме свидетели на почти сакати опити за паркиране или каквито и да е маневри, особено в натоварено време на претрупаните с автомобили улици. Когато и това преминеше успешно, тръгваше градското кормуване с катаджията до тебе. Провал в един от трите етапа означаваше провал на целия изпит. Спомням си моите притеснения в деня на изпита, който реално продължи повече от 3-4 часа. На полигона имаше поне 7-8 фигури и задачи за изпълнение и катаджията ти посочваше произволно няколко от тях. След това – градско кормуване в произволно избран район.

Вярно е, че часовете за кормуване не бяха малко, но все си мислех, че има нещо, което не знам, че някои улици просто не са ми познати. Моят изпитващ беше коректен човек, мълчеше, единствено ме насочваше по маршрута и като цяло излъчваше спокойствие. Спомням си и радостта, когато ми каза да паркирам и че съм взел изпита, пожела ми успех и безаварийно каране. Днес това са неща, които са сведени до пари под масата на тоя, на оня и после – защо ставали произшествия. Тогава ни учеха почтено, днес се чудят каква техника да наблъскат в колите и изпитите, за да спрат корупцията. А тя се вижда по крайпътните паметници.

България

Поставете оценка на статията:
Оценка 0 от 0 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Гост
1 Отговор
Положението е трагично. Взимат книжки, а не могат да си прочетат и напишат името. Как си взеха изпита? Работя на гише в Кат и имам наблюдение. Държавата е болна от рак на всички нива.

Оценка:
-7 +186

Гост
2 Отговор
Всичко е заради Фейсбук, той е основното зло в момента в света

Коментиран от #33


Оценка:
-14 +93

Гост
3 Отговор
Носталгията по този пагубен период за България няма край. Стига сте плакали за това изгубено време ами оправете калпавите пътища които направихте през комунизма. Срамота за 45 години една магистрала не можахте да построите.

Коментиран от #4, #10, #21, #24, #36


Оценка:
-164 +47

4
Този коментар е премахнат от модератор
незнайко
5 Отговор
Много от това което е написано е вярно, с изключение на "ПУШЕЩИЯ" МОСКВИЧ ! МОСКВИЧ не се продаваше с ДИЗЕЛОВ двигател, за да е пушел !!!

Коментиран от #18, #31


Оценка:
-30 +65

Емил
6 Отговор
А още по-далечната 1979, когато аз вземах книжка, имаше ЗАДЪЛЖИТЕЛЕ психопреглед за всички! На този тест окапваха всички неграмотни, навършилите 50-55 години и 80% от дамите - затова го премахнаха за клас В. Ефектът е видим!

Оценка:
-5 +88

someone
7 Отговор
и следователно какъв е проблема сега да са същите изисквания?

Оценка:
-1 +51

шофер
8 Отговор
това е един от начините да се погуби една нация.имаше някьде статистика че жертвите на пьтя са повече от войната вьв сирия.е,тука нене война а всичко е законно!!!!!!!!!!!!!!!!

Оценка:
-2 +62

Компетентен
9 Отговор
Един от начините за редуциране на населението ... Всичко върви по план !

Оценка:
-2 +63

Борис
10 Отговор

До коментар #3 от "Гост":


Правени са прес комунизма и още карате по тях.Новите на втората година пеши неможеш да минеш по тях.Как може да сте толкова неблагодарни и да изопачавате нещата?Кое създадено по време на демокрацията е с качеството на тоталитарното строителство?

Оценка:
-10 +76

ХРИСТО ХРИСТОВ
11 Отговор
1978 се уволних от казармата...пожелах да карам курса......записах се,но научих,че се чака 6 години....пуснах връзки и след година ми се обадиха....след психото 3 месеца курс....после вътрешен.... после пред кат и след месец получих книжка.....ако това нещо се повтори....няма нормален човек,който да има носталгия по онова време

Коментиран от #12


Оценка:
-55 +24

Борис
12 Отговор

До коментар #11 от "ХРИСТО ХРИСТОВ":


А като сега 10 реални часа кормуване и утре катовземе книшка неможе да върне 5 метра назад.А за паркиране и дума неможе да става.Теорията се назубря колколкото да мине изпита,а слет 10 дена забрвя тия ламарини около пътя за какво служат.Къде е полигона?Къде е скоростната отсечка със времето за реакция?Сега като се случи стресова ситуация се вдигат крака и ръце и се пищи,е по тоя начин как ще спаси пешоходеца?

Оценка:
-9 +60

Запознат
13 Отговор
Вярно е - аз взех книжка през 1981 г. - записването за курса ставаше с връзки - но след това над 3 месеца се минаваше всичко - полигон,паркиране,нощно,извънградско - потегляне от стоп на стръмна улица - психопреглед - 30-40 % окапваха - а останалите наистина станахме шофъори !?!!

Оценка:
-6 +65

BMW
14 Отговор
От "научените" шофьори през комунизма при доста по малък трафик по над 1000 жертви всяка година
http://postradali.com/птп-статистика/

Оценка:
-48 +27

Роман дизел
15 Отговор
3 години учих как се троши и как се прави камион.Даскали имахме с големи шамари,не смеехме цигари да пушим а камо ли нещо друго.За шамарите и търпението им да ни направят хора съм им благодарен.Днешните училища са заводи за олигофрени с фактура на дипломите.

Оценка:
-5 +75

Бич божий
16 Отговор
Всичко зависи от задкормилното устройство. Няма значение кой кога р получил свидетелство за управление на МПС. Ако няма чувство за отговорност пред себеси или останалите, спукана ни е работата.

Коментиран от #19


Оценка:
-3 +39

Bulgaricus
17 Отговор
Пак соц. романтика! Инструкторът през 1981 г. в червеното Жигули в Сливен крещеше, когато спирах пред пешеходна пътека (цитат): "Дай газ, ве, гаааааз да се поразбягат малко, какво си мислят, гааааз..." Коланите бяха само по време на изпит. Глобявали са ни за каране с включени фарове през деня, отзад нямаше предпазни колани, а повечето вицове за жени-шофьори за от преди 1989 г.... Такива историйки са една носталгия по диктатурата, която показва само точно избрани моменти от нея. Като цяло обаче, когато погледнем онези времена в цялата им съвкупност, а не само на избрани определени моменти, които са изгодни на въздишащите дебили, трябва да кажем, че за можещите и способните сега е много по-добре от преди. А там, където се дават подкупи това става не заради демокрацията, а заради това, че тя все още отсъства и думата все още имат фатмаци от онова време, както и техните още по-оскотели деца и внуци с подобно мислене.

Оценка:
-46 +28

Гост1212
18 Отговор

До коментар #5 от "незнайко":


Правилен ти е ника! Замълчи, незнаещ... Имаш ли идея, че навремето колите , особено служебните (много карани и зле поддържани) , горяха по 1 на 100 масло!!! Виждал ли си го как пуши?

Оценка:
-20 +17

Борис
19 Отговор

До коментар #16 от "Бич божий":


Не искам да обждам младежите ,далеч съм от тая мисъл.Просто толкова ги учат и продължавам да твърдя че за 20 дена знаците и теорията неможеш да научиш камо ли да шофираш.

Оценка:
-2 +37

Славей Русинов
20 Отговор
А ние през 1982 година се явявахме и на психо тест за В категория

Оценка:
-1 +26

21
Този коментар е премахнат от модератор
22
Този коментар е премахнат от модератор
Zdravko
23 Отговор
Какво психо хора, знете ли, че и то е частно и няма смисъл.

Оценка:
-4 +5

гост46
24 Отговор

До коментар #3 от "Гост":


Към коментар №3(гост) Писна ми с Вашите фашизоидни изцепки и много силно хомосексуално мислене. Аз за кат. Ц( тогава трети клас 6 мес. имах обучение. Вкл. устройство и експлоатация на автомобила.

Оценка:
-4 +21

Гого
25 Отговор
Сега отиваш купуваш си книжка качваш се в колата палиш фаровете през деня и си в дерето а повечето карат без книжки!

Оценка:
-0 +20

Пенсионер
26 Отговор
В моя курс една реши че като спи с инструктора ще вземе книжка. На погона си свили обувките и караше боса.Избута де що имаше конуси при паркиране в гараж. Естествено книжка не взе , а и остана само еб..то.

Оценка:
-1 +24

gogo
27 Отговор
много ви е мъчно за комунизма ве

Коментиран от #28


Оценка:
-18 +5

Така е
28 Отговор

До коментар #27 от "gogo":


Най хубавото на социализма беше ,че си отиде.Така ли е ? Така е ...

Коментиран от #29


Оценка:
-16 +9

Петър
29 Отговор

До коментар #28 от "Така е":


Стига с тоя социализъм, през 1970 година дали някой е говорил за царското време

Оценка:
-7 +9

Гост
30 Отговор
Благодаря за минусите, това беше тест за вас да видя колко ви е сивото вещество в главите. По тях разбирам че България все още нищо хубаво не я чака с този калпав материал създаден от светлото комунистическо бъдеще.

Коментиран от #37


Оценка:
-15 +5

Истината
31 Отговор

До коментар #5 от "незнайко":


Пушеше, понеже гореше масло и изхвърляше антифриз. Като повечето комунистически трошки от онова време.

Оценка:
-9 +5

Vasik Atanasova
32 Отговор
тука който е под 47 г да не пиши неща които не ги знае

Оценка:
-3 +13

Vasik Atanasova
33 Отговор

До коментар #2 от "Гост":


прав си
аз затова и не правя

Оценка:
-1 +6

Младост
34 Отговор
Помня карах шоф. курсове 87г. Курсове 3 месеца . Психо , медицинско, образование, два вида полигон, скоростна отсечка, градско, нощно , селско, преподаване в класна стая, вътрешни изпити . Полицая на изпита по кормуване , се опитва да те накара да нарушиш правилника , листовките бяха подвеждащи , и още половината ги късаха само на листовки.

Оценка:
-1 +9

Шаран БГ
35 Отговор
Когато става дума за качествено обучение, не е нужно да се плюе по Сталин и Путин, по Живков и Борисов, по Юнкер и Тръмп!!
Когато говорим за минало време, ще трябва да се съобразяваме не само с политическата обстановка, но и каква е била техниката, какви са били пътищата. Още редица обстоятелства, които просто показват,че се е полагало по-вече и по-качествени усилия при създаването на ШОФЬОРИ !! Не ми е мъчно за социализма - мъчно ми е ,че не учим и не помним хубавото, а само лошото!
Вярвам на човека от Сливен - винаги е имало идиоти от всякакъв ранг и на всякаква длъжност. Но това не е било норма !!
Помня всеки детайл от обучението си като любител шофьор -1974 година !! Виждам и знам как сега се става такъв !???
А помни ли някой, през каква школа в БНА преминаваха младите 18-20 годишни за да станат професионалните водачи ?
За "това обучение" там, могат да се напишат романи !!

Оценка:
-1 +11

36
Този коментар е премахнат от модератор
37
Този коментар е премахнат от модератор
Пенис джамбазов
38 Отговор
Гледайте филма дами канят и ще видите как са били курсовете при живково

Оценка:
-1 +1

Гост
39 Отговор
Един въпрос, към господина писал писмото, а и към всички. Защо, като е било толкова добро обучението през соца и колите бяха три пъти по малко от сега, тогава през онези "хубави години", всяка година загиваха по 1000 човека. За справка сайта на МВР. От нея се вижда че през периода от 1971 до 1991 всяка година са загивали между 1000 - 1200 човека, за 2017 година са 700.

Коментиран от #42, #43


Оценка:
-2 +2

smeh
40 Отговор
Като ги видя СОЦ карачите как правят колони и не знаят къде се намират лесно добивам представа как са обучавани. Това мигачи, оглеждане, съобразителност спрямо трафика са все нови "термини", които явно тогава не са били актуални.
Стига ридахте по отминали времена, а се фокусирайте върху настоящето, че живота ви мина в сълзи по миналото...

Оценка:
-4 +1

бай село
41 Отговор
До гост! Не мога да разбера , на кой коментар да се спра! На този в , който твърдиш , че като служител на кат , сега се вземат книжки от неграмотни , и че държавата е болна от рак на всички нива , или за онази държава , която не е успяла да направи и една магистрала , а е подготвяла квалифицирани водачи ? Може ли държава болна от рак , на всички нива да направи , нещо свястно , било то и магистрала? Оная държава за , която твърдиш , че не е направила и една магистрала , е направила ,нещо повече! Например - ЗАВОДИ ФАБРИКИ - УЧИЛИЩА - ДЕТСКИ ГРАДИНИ - ВСЯКАКЪВ ВИД ПРЕДПРИЯТИЯ - КАЗАРМИ - ЖИЛИЩНИ БЛОКОВЕ ( в които сигурно живееш и ти) ЯЗОВИРИ - ЕЛЕКТРОЦЕНТРАЛИ и какво ли не! Правейки сравнение , какво е направила , оная лошата , и тая сегашната , болна от рак , мога спокойно да ти кажа , че това , което направи лошата държава , добрата (болната от рак) не може за 28 г да го събори , и окраде! Жалко е ,че за направата , и за ограбването на държавата , потърпевши сме само ние НАРОДА! По темата , през соца книжка се вземаше само с КАЧЕСТВА , качествени бяха и шофьорите. Не искам да се само изтъквам , но аз станах професионален шофьор през 1970 г , и като такъв се пенсионирах през 2017 г , преминал през всички етапи на професията ,така , че имам наблюдение , и мнение , за онези шофьори от лошата държава , и сегашните от раково болната.

Оценка:
-1 +5

ръб
42 Отговор

До коментар #39 от "Гост":


Виждал ли се как се отварят въздушните възглавници на Москвич 412 или Лада 2101? Няма ка да видиш, като ги е нямало. Сега и най евтините автомобили ги имат.

Може би трябва да се сверява общия брой катастрофи, а не само смъртнте случаи, но не знам дали има такава статистика.

Оценка:
-0 +2

Я изкарай Гано
43 Отговор

До коментар #39 от "Гост":


Подкрепям коментиралия те #42: не може да сравняваш МПС пълни с всевъзможни асистенти, гуми - летни и зимни, мобилна комуникация при нужда(ПТП) с тези от 1970-1990. Затова статистиката е такава.

Оценка:
-0 +3

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.