Last news in Fakti

23 Октомври, 2019 16:45 4 873 10

Новият тунел "Железница" ще бъде два пъти по-дълъг от "Витиня"

  • тунел-
  • железница

Стойността на договора за строежа е за над 222 млн. лева с ДДС

Новият тунел "Железница" ще бъде два пъти по-дълъг от "Витиня" - 1

Започна строителството на най-дългия тунел, който някога е изграждан у нас. Става въпрос за тунел „Железница“ от автомагистрала „Струма“, който се намира в района на Симитли. Той ще бъде с дължина от 2 км, което го прави почти двойно по-дълъг от сегашния рекордьор в България - "Витиня", по магистрала "Хемус". Неколкократно отлагане на обществената поръчка за избор на строител доведе до забавянето на проекта, който най-после стартира. Стойността на договора за строежа е за над 222 млн. лева с ДДС.

Новината първо съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“, а малко след това и премиерът Бойко Борисов се похвали на страницата си във Фейсбук.

Изпълнението е обособено в три части - тунел, пътя преди и след него, за да може на обекта да се работи едновременно и да завърши в срока на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.

Тунелът ще бъде с две отделни тръби за движение. Дължината на всяка ще е около 2 км. Съоръжението ще бъде с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т. н.

Ще бъде изграден и обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, които са съответно 108 м и 18 м, подпорна стена и др.

Изпълнител на тунел е Консорциум „АМ Струма Тунел 2018“, в който участват: „ДЖИ ПИ ГРУП“ АД, „Глобал Кънстръкшън“ ООД и „ВИА ПЛАН“ ЕООД. Стойността на договора е 185 370 370, 37 лв. без ДДС. Строителният надзор е на „План Инвест Железница“ ДЗЗД. В обединението участват: „План Инвест Пловдив“, „Инфра Проект Консулт“ ЕООД, „Аскос 03“ ЕООД, „Сърч Корпорейшън СРЛ“. Стойността на договора е 3 994 440 лв. без ДДС.

Участъкът преди тунела, пътувайки от София към Кулата, е с дължина 720 м. Включва и обслужващ тунелен път при северния портал и мостово съоръжение. Отсечката ще бъде изградена от ДЗЗД „Железница - Север“, в което влизат ГБС Инфраструктурно строителство“ АД, „Главболгарстрой“ АД и „Главболгарстрой Интернешънъл“ ЕАД.

Стойността на договора е 29 985 345 лв. без ДДС. Строителният надзор е възложен на ДЗЗД „ТЕС Консулт“, в което са: „СТРОЛ 1000“ АД, ТРИ-ЕС“ ЕООД и „Експерт Десижънс“ ООД. Техният договор е за 599 783 лв. без ДДС.

Отсечката след тунела е с дължина 1,4 км. Ще бъдат построени селскостопански подлез, подпорна и укрепителна стена, отводнителни съоръжения, изграждане и реконструкция на инженерни мрежи и др. Изпълнител на строително-монтажните работи е „ПСТ Груп“ ЕАД. Стойността на договора е 18 442 297,40 лв. без ДДС. Строителният надзор е на ДЗЗД „ПЪТКОНСУЛТ 2000-КОНСУЛТ 64“, в което са: „ПЪТКОНСУЛТ 2000“ ЕООД и „Консулт 64“ ООД. Техният договор е за 465 222 лв. без ДДС.

Автомагистрала „Струма“ е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, свързващ Видин с Кулата, и по нея преминава пътният трафик за Гърция. Направлението се използва като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия.

Проектът ще се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.

Довършването на магистрала „Струма“ се забави заради споровете около 15-км тунел в Кресненското дефиле. Управляващите се отказаха от съоръжението, което беше одобрено от европейските власти заради защитените територии в района, и решиха да изберат друг вариант за преминаване на дефилето – запазване на съществуващия път с движение в посока Кулата и изграждане на нова отсечка източно от Кресна с движение в посока София.

Това означава, че страната ни най-вероятно няма да спази ангажимента си да довърши магистралата до 2022 г. по правилото n+2, което се прилага за европейските програми (финансирането от последната година на програмния период – в случая 2020 г., плюс 2 години за довършване на обектите – бел.авт.), и е много вероятно да възстановява пари на Европейската комисия (ЕК).

Първоначалните планове бяха магистралата да бъде построена в периода 2007-2013 г. Строителството обаче се забави заради продължителните съдебни спорове заради защитените територии.

След това започна спор между управляващите и строителни компании за начина на преминаване през Кресненското дефиле. Наложи се виждането, че избраният вариант с 15-км тунел не може да се реализира и държавата пак промени плановете си. Последваха нови екооценки, проучвания и планиране.


Поставете оценка:
Оценка 1.7 от 3 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 питам

    12 2 Отговор
    Това сигурно е тунел по пътя за Монтана през Петрохан. Герб обещаха на предишните и по-предишните избори да обърнат внимание на Северозапада и ето, изпълняват обещанието си.

    Коментиран от #2

  • 2 ГоСт

    12 1 Отговор

    До коментар #1 от "питам":

    Аз откакто се помня се говори за такъв тунел.
    Дядо ми откакто се помни се говори такъв тунел.
    Няма да е в този век.
  • 3 Истина зла

    12 2 Отговор
    Нобите кражби стартираха най после ! Крадците се договориха !
  • 4 Мирослав

    13 1 Отговор
    Най-дългият тунел...дрън дрън. Тунел Козница е почти три пъти по-дълъг и се ползва от 1951 г.

    Коментиран от #6

  • 5 ПЕНКО

    5 0 Отговор
    ЗЕЛЕНЯВИТЕ ЖАБУНЯЦИ НЕ СЕ ЛИ ПУПЕХА -ПРОТИВ ??????
  • 6 Анонимен

    7 0 Отговор

    До коментар #4 от "Мирослав":

    И е с един коловоз и най-важното е че е ЖП тунел а не тунел на магистрала. Просто изискванията са различни.

    Коментиран от #9

  • 7 Още не са напечатани толкова пари по

    6 0 Отговор
    Света да се откраднат така че тунела ше почека за следващия управленчески строй😂😂😂😂😂подобно на живковите магистрали 50 годин не стигнаха 300 км да направат😂😂😂😂😂
  • 8 Кой68

    2 0 Отговор
    Те тука в "консорциума" е заровено добичето?
  • 9 роки

    2 0 Отговор

    До коментар #6 от "Анонимен":

    Освен Козница по същото време е прокопан и Гълъбец,който е малко над 3000 м,както и този на Клисура,който е около 2000 м,като същия прави почти обратен завой,още десетина други тунела и високи каменни сводови мостове - на Клисура и Буново,с почти 100 км линия,за около 5 години и готово за експлоатация през далечната 1952 год !
  • 10 -...-

    0 1 Отговор
    2 км. У-хааа. Много. И как ще му сменят лампите?
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове