Новини

Новият тунел "Железница" ще бъде два пъти по-дълъг от "Витиня"

Стойността на договора за строежа е за над 222 млн. лева с ДДС

Публикувана: 23 Октомври, 2019 16:45
10 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1880
Новият тунел "Железница" ще бъде два пъти по-дълъг от "Витиня"
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 1.7 от 3 гласа.

Започна строителството на най-дългия тунел, който някога е изграждан у нас. Става въпрос за тунел „Железница“ от автомагистрала „Струма“, който се намира в района на Симитли. Той ще бъде с дължина от 2 км, което го прави почти двойно по-дълъг от сегашния рекордьор в България - "Витиня", по магистрала "Хемус". Неколкократно отлагане на обществената поръчка за избор на строител доведе до забавянето на проекта, който най-после стартира. Стойността на договора за строежа е за над 222 млн. лева с ДДС.

Новината първо съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“, а малко след това и премиерът Бойко Борисов се похвали на страницата си във Фейсбук.

Изпълнението е обособено в три части - тунел, пътя преди и след него, за да може на обекта да се работи едновременно и да завърши в срока на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.

Тунелът ще бъде с две отделни тръби за движение. Дължината на всяка ще е около 2 км. Съоръжението ще бъде с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т. н.

Ще бъде изграден и обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, които са съответно 108 м и 18 м, подпорна стена и др.

Изпълнител на тунел е Консорциум „АМ Струма Тунел 2018“, в който участват: „ДЖИ ПИ ГРУП“ АД, „Глобал Кънстръкшън“ ООД и „ВИА ПЛАН“ ЕООД. Стойността на договора е 185 370 370, 37 лв. без ДДС. Строителният надзор е на „План Инвест Железница“ ДЗЗД. В обединението участват: „План Инвест Пловдив“, „Инфра Проект Консулт“ ЕООД, „Аскос 03“ ЕООД, „Сърч Корпорейшън СРЛ“. Стойността на договора е 3 994 440 лв. без ДДС.

Участъкът преди тунела, пътувайки от София към Кулата, е с дължина 720 м. Включва и обслужващ тунелен път при северния портал и мостово съоръжение. Отсечката ще бъде изградена от ДЗЗД „Железница - Север“, в което влизат ГБС Инфраструктурно строителство“ АД, „Главболгарстрой“ АД и „Главболгарстрой Интернешънъл“ ЕАД.

Стойността на договора е 29 985 345 лв. без ДДС. Строителният надзор е възложен на ДЗЗД „ТЕС Консулт“, в което са: „СТРОЛ 1000“ АД, ТРИ-ЕС“ ЕООД и „Експерт Десижънс“ ООД. Техният договор е за 599 783 лв. без ДДС.

Отсечката след тунела е с дължина 1,4 км. Ще бъдат построени селскостопански подлез, подпорна и укрепителна стена, отводнителни съоръжения, изграждане и реконструкция на инженерни мрежи и др. Изпълнител на строително-монтажните работи е „ПСТ Груп“ ЕАД. Стойността на договора е 18 442 297,40 лв. без ДДС. Строителният надзор е на ДЗЗД „ПЪТКОНСУЛТ 2000-КОНСУЛТ 64“, в което са: „ПЪТКОНСУЛТ 2000“ ЕООД и „Консулт 64“ ООД. Техният договор е за 465 222 лв. без ДДС.

Автомагистрала „Струма“ е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, свързващ Видин с Кулата, и по нея преминава пътният трафик за Гърция. Направлението се използва като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия.

Проектът ще се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.

Довършването на магистрала „Струма“ се забави заради споровете около 15-км тунел в Кресненското дефиле. Управляващите се отказаха от съоръжението, което беше одобрено от европейските власти заради защитените територии в района, и решиха да изберат друг вариант за преминаване на дефилето – запазване на съществуващия път с движение в посока Кулата и изграждане на нова отсечка източно от Кресна с движение в посока София.

Това означава, че страната ни най-вероятно няма да спази ангажимента си да довърши магистралата до 2022 г. по правилото n+2, което се прилага за европейските програми (финансирането от последната година на програмния период – в случая 2020 г., плюс 2 години за довършване на обектите – бел.авт.), и е много вероятно да възстановява пари на Европейската комисия (ЕК).

Първоначалните планове бяха магистралата да бъде построена в периода 2007-2013 г. Строителството обаче се забави заради продължителните съдебни спорове заради защитените територии.

След това започна спор между управляващите и строителни компании за начина на преминаване през Кресненското дефиле. Наложи се виждането, че избраният вариант с 15-км тунел не може да се реализира и държавата пак промени плановете си. Последваха нови екооценки, проучвания и планиране.

България

Поставете оценка на статията:
Оценка 1.7 от 3 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
питам
1 Отговор
Това сигурно е тунел по пътя за Монтана през Петрохан. Герб обещаха на предишните и по-предишните избори да обърнат внимание на Северозапада и ето, изпълняват обещанието си.

Коментиран от #2


Оценка:
-2 +12

ГоСт
2 Отговор

До коментар #1 от "питам":


Аз откакто се помня се говори за такъв тунел.
Дядо ми откакто се помни се говори такъв тунел.
Няма да е в този век.

Оценка:
-1 +12

Истина зла
3 Отговор
Нобите кражби стартираха най после ! Крадците се договориха !

Оценка:
-2 +12

Мирослав
4 Отговор
Най-дългият тунел...дрън дрън. Тунел Козница е почти три пъти по-дълъг и се ползва от 1951 г.

Коментиран от #6


Оценка:
-1 +13

ПЕНКО
5 Отговор
ЗЕЛЕНЯВИТЕ ЖАБУНЯЦИ НЕ СЕ ЛИ ПУПЕХА -ПРОТИВ ??????

Оценка:
-0 +5

Анонимен
6 Отговор

До коментар #4 от "Мирослав":


И е с един коловоз и най-важното е че е ЖП тунел а не тунел на магистрала. Просто изискванията са различни.

Коментиран от #9


Оценка:
-0 +7

Още не са напечатани толкова пари по
7 Отговор
Света да се откраднат така че тунела ше почека за следващия управленчески строй😂😂😂😂😂подобно на живковите магистрали 50 годин не стигнаха 300 км да направат😂😂😂😂😂

Оценка:
-0 +6

Кой68
8 Отговор
Те тука в "консорциума" е заровено добичето?

Оценка:
-0 +2

роки
9 Отговор

До коментар #6 от "Анонимен":


Освен Козница по същото време е прокопан и Гълъбец,който е малко над 3000 м,както и този на Клисура,който е около 2000 м,като същия прави почти обратен завой,още десетина други тунела и високи каменни сводови мостове - на Клисура и Буново,с почти 100 км линия,за около 5 години и готово за експлоатация през далечната 1952 год !

Оценка:
-0 +2

-...-
10 Отговор
2 км. У-хааа. Много. И как ще му сменят лампите?

Оценка:
-1 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.