Шестият вселенски събор бил свикан в гр. Константинопол при император Константин Погонат, на който събор присъствали 170 епископи.
Съборът бил свикан против лъжеучението на еретиците – монотелити, които, макар да признавали в Иисус Христос две естества – Божествено и човешко, твърдели за съществуването само на Божествената воля.
След Петия Вселенски събор вълненията, подклаждани от монотелити, продължавали и заплашвали цялата Византийска империя с голяма опасност. Император Ираклий, желаейки помирение, решил да склони православните да отстъпят пред монотелитите и със силата на своята власт заповядал да се признава в Иисус Христос една воля при двете естества.
Защитници и изяснители на истинското учение на Църквата се явили Иерусалимският патриарх Софроний и Константинополският монах Максим Изповедник, на когото заради твърдостта във вярата отрязали езика и отсекли ръката.
Шестият вселенски събор осъдил и отхвърлил ереста на монотелитите и определил да се признават в Иисус Христос две естества – Божествено и човешко, и по тези две естества – две воли, но така, че човешката воля в Христа не е противна, а е покорна на Неговата Божествена воля.
Достойно е за внимание, че на този Събор бил отлъчен заедно с другите еретици и Римският папа Хонорий, който признавал учението за една воля...
Определението на Събора подписали и римските делегати – презвитерите Теодор и Георгий и дякон Йоан. Това ясно показва, че висшата власт в Църквата принадлежи на Вселенския събор, а не на Римския папа.
След 11 години Съборът отново започнал заседанията в царските палати, наречени Трупски, за да се решат въпросите, отнасящи се предимно до църковното благочиние (добро управление).
В това отношение той като че допълнил Петия и Шестия вселенски събор, затова и се нарича Пето-шести.
Съборът утвърдил правила, по които Църквата трябва да се управлява, а именно: 85 правила на светите апостоли, правила от шестте вселенски и седемте поместни събора и правилата на 13 отци на Църквата. Тези правила впоследствие били допълнени от Седмия вселенски събор и от още два поместни събора, които съставили така наречения „Номоканон", а по руски „Кормчая книга", която представлява основата на църковното управление на Православната Църква.
На този Събор били осъдени някои нововъведения в Римската църква, несъгласувани с духа на постановленията на Вселенската църква, а именно: принудата за безбрачие на свещениците и дяконите, строги пости в съботите на Великия пост.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ГРАД КОЗЛОДУЙ
И съм брал гъби от шести парцел на Еверест.
Баща ми е създателя на автомат Калашников
Коментиран от #2
04:54 12.11.2020
2 АНОНИМЕН
До коментар #1 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
ти не си козлодуйКоментиран от #4, #8
05:03 12.11.2020
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Иванов
Бог да благослови автора!
И нека Бог да пази, помага, подкрепя и закриля всички православни християни!
Коментиран от #11
08:43 12.11.2020
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Ъхъ
До коментар #9 от "Иванов":
Браво, само истински садист, би подкрепил рязане на ръце, глави, крака и т.н. За вас, кръвопролитието е истински престиж и вдъхновение, за разправа с разумните, нали !?Коментиран от #12
09:49 12.11.2020
12 Знам че не знам
До коментар #11 от "Ъхъ":
Не му мисли много. знаеш прекалено малко,че да даваш оценка на нещо пред квото ти си по малък от морска песъчинка.Коментиран от #14
10:15 12.11.2020
13 плевен
10:28 12.11.2020
14 Ъхъ
До коментар #12 от "Знам че не знам":
Знам, не знам, видях, не видях, не пипнах, не чух, поне съм запазил разума си здрав и нямам ментални проблеми и най-важното, не си позволявам да лъжа, който и дето ми попадне, нарича се морал и съвест, нещо за което нямате представа какво значи, нали тъй ?13:40 12.11.2020