„Поуките от кризата с COVID-19 ни показаха, че с ангажираност, стратегически насочени инвестиции, координация и сътрудничество за обмен на добри практики на национално и европейско равнище, образователните системи могат да станат по-устойчиви, приобщаващи и по-добре подготвени за цифровата ера. Необходими са повече инвестиции в свързаност, оборудване, цифрови умения и компетентности, обучение на учители, качествено съдържание, цифрови педагогически методи. Европейският подход към цифровизацията поставя гражданите и техните интереси в центъра на вземането на решения“. Това заяви българският еврокомисар Мария Габриел по време на Европейската бизнес среща на върха, която обедини политически лидери, бизнес и гражданско общество в дискусии посветени на възстановяването на европейската икономика и постигане на по-екологосъобразен, цифров и устойчив Европейски съюз. Цифровият формат позволи включването на 10 000 участници във форума.
По отношение на цифровата трансформация, комисар Габриел постави акцент върху новия План за действие в областта на цифровото образование. Тя наблегна и на пакета от мерки, който Европейската комисия предприе, включително мащабния план за възстановяване на Европа Next Generation EU. В края на септември българският еврокомисар представи дългосрочна визия за изграждане на европейско образователно пространство, подобряване на цифровата образователна екосистема и цифровите умения на всички граждани. Планът за действие в областта на цифровото образование предлага конкретни действия в тези области.
„Навлизаме във фазата на изпълнение на плана за действие в областта на цифровото образование. Дистанционното обучение не може да замени присъственото обучение и това не е нашата цел. Но то става все по-важна част от модерните образователни системи. Ето защо е необходимо да обединим усилия на местно, регионално и европейско равнище и да гарантираме, че цифровото образование работи за всички“, коментира Мария Габриел.
В този контекст, тя привлече вниманието върху конкретни инициативи свързани със съдържанието, инструментите и платформите в областта на цифровото образование, както и засилено сътрудничество на равнище ЕС чрез създаване на Европейски цифров център. При умело и ефективно прилагане от преподавателите, цифровите технологии могат значително да подпомогнат висококачественото и приобщаващо образование. Те могат да улеснят по-персонализираното, гъвкаво и ориентирано към учащите се обучение. „Ще разработим общи насоки за учителите и преподавателите с цел насърчаване на цифровата грамотност и борба с дезинформацията“, заяви Мария Габриел.
Българския еврокомисар открои и ролята на жените при вземането на решения в процеса на възстановяване от кризата. С подкрепата на Европейския институт по иновации и технологии ще се насърчи участието на жените в образование и обучение в областта на техническите и инженерните науки (STEM). Амбицията е 40 000 жени да получат подходящо обучение в сфери като изменението на климата, устойчивата енергия, цифровите технологии и др. Друга ключова инициатива е разработването на етични насоки относно изкуствения интелект. Те ще бъдат придружени от програма за обучение на научни изследователи и студенти, като се предвижда 45 % от участниците в обучението да бъдат жени.
„Цифровият преход не може да бъде успешен без силна подкрепа за цифровата грамотност и развитието на цифровите умения на всички граждани. Необходимо е да положим съвместни усилия. Цифровата трансформация може да се превърне в реалност само чрез силни партньорства, сътрудничество и активен диалог, включващи учащи, преподаватели, родители, гражданско общество, бизнеса“, заключи Мария Габриел.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 zeus
Коментиран от #13, #26
15:29 17.11.2020
2 ежко
15:29 17.11.2020
3 Чонкин
15:30 17.11.2020
4 Bahti
15:30 17.11.2020
5 Сиси дигиталното
15:31 17.11.2020
6 Много ме кефят
15:31 17.11.2020
7 Сандо
Коментиран от #24
15:32 17.11.2020
8 Чуминг
15:34 17.11.2020
9 въпросче
Коментиран от #15, #18
15:42 17.11.2020
10 Жираф
15:42 17.11.2020
11 ЗАРА
15:42 17.11.2020
12 Гнида
15:48 17.11.2020
13 бвгтр
До коментар #1 от "zeus":
Всички изказвания на Габриел са един низ от думи, които не носят никаква информация- ценности, свързаност, партньорство, цифров преход, цифрова грамотност, съвместни усилия, диалог... Изброяване на множество съществителни имена. И много жестикулиране.16:14 17.11.2020
14 Димов
16:17 17.11.2020
15 Димов
До коментар #9 от "въпросче":
Не е важно кой ще ги даде, а кой ще ги усвои.16:18 17.11.2020
16 бвгтр
Цели фирми се издържат с усвояване на пари, отпуснати уж за училищата. МОН издържа финансово "наши" фирми от години.
Коментиран от #17
16:19 17.11.2020
17 Димов
До коментар #16 от "бвгтр":
Веднъж наредили се на хранилката, поддържана от дистанционно/дигитализирано обучение, никога повече няма да върнат присъственото.Коментиран от #19
16:20 17.11.2020
18 бвгтр
До коментар #9 от "въпросче":
За даване на пари- ЕС ще даде, ама ще ги "усвоят" пак същите фирми, които досега ги усвояваха. Много частни фирми се издържат с парите от образованието.Промени в грамотността на учениците не чакай, реформи- също не чакай.
16:24 17.11.2020
19 бвгтр
До коментар #17 от "Димов":
Училищата правят икономии от дистанционното обучение- отопление, вода, храна, транспорт...В началото на учебната година големите ученици си закупиха(!) учебници, предполагам, от правилните фирми.
Сега с поръчката на лаптопи, таблети и пр. пак наши фирми ще се облажат. Нищо не е случайно.
16:29 17.11.2020
20 Йордан
16:37 17.11.2020
21 Просто
17:13 17.11.2020
22 ДВГ
19:13 17.11.2020
23 7777777
21:06 17.11.2020
24 нашия
До коментар #7 от "Сандо":
прав си човече-ако е ивестиция в сегашния тип образование по добре да ги няма-да ги използват за нещо друго22:43 17.11.2020
25 8837
10:05 18.11.2020
26 объркана жена
До коментар #1 от "zeus":
То няма кой, да напцуваш, тази ми дрънка за инвестиций в образованието, явно живее на друга планета?Връзката с действителността е отдавна прекъсната.
17:01 19.11.2020