ФАКТИ.БГ

Защо ни е нужен "Дунав мост" 3?

И къде да бъде построен той?

Публикувана: 17 Май, 2021 22:28
21 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 3361
Защо ни е нужен
Снимка: БГНЕС
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 4.6 от 9 гласа.

Когато говорим за още един мост на река Дунав, трябва да вземем предвид, че когато бизнесът планира, той не желае да изпада в ситуация, в която на една място съответният тир да остане няколко дни. Това е парадокс за Европа, тъй като това е място, на което трябва да имаме свободно движение на хора, стоки и капитали. Най-логичното място за Дунав мост 3 е по-средата на Дунав мост 1 и Дунав мост 2 или иначе казано - Свищов. Това заяви проф. Андрей Захариев, декан на факултет "Финанси" от свищовската академия по финанси в предаването Money.bg по телевизия Bulgaria On Air.

Изоставахме ли досега с инфраструктурата?

Като част от Европейския съюз и България, и Румъния търгуват повече, стоките нарастват и затова са необходими много повече мостове от съществуващите в момента. След като има опашки от тирове, значи са нужни повече мостове. Това смята ръководителят на катедра "Финанси и кредит" в свищовската академия по финанси и изпълнителен директор на "Бул Инс" проф. Стоян Проданов.

"Ако погледнем и регионалното развитие има смисъл да се построят не още един, а още поне три моста между България и Румъния. Българо-румънската граница е втората по дължина в Европа и за да спре да бъде бариера, а място през което да се търгува означава, че трябват повече мостове", заяви той.

"Мостът е между два бряга и трябва да има съгласие и от двете страни. Това, което ние имаме като силно напреднала фаза е от 2019 година, когато премиерите на двете страни постигнаха споразумение, че мястото за 131-вият мост е мястото е именно при Свищов", заяви Захариев.

Колко би струвало подобно съоръжение?

По думите на Проданов, за да има точна калкулация, трябва да има инженеринг, какъвто още няма.

"Числата варират, но грубо казано горната граница би трябвало да е около 100 милиона евро, а долната 50 милиона. Ако съпоставим тези разходи с възможностите, които се откриват пред развитието на регионите по течението на р. Дунав, ще видим, че това са разумно изразходвани средства. Трябва да се има предвид, че трите най-бедни региона в Европа са по протежението на река Дунав - два от българската страна и един от румънската страна. Трите най-бедни региона в Европа не се свързани, а се разглеждат като изолирани зони, които биха могли да има по-интензивно развитие, ако можеха да се свържат. Сега тази част на България прилича на икономическа пустиня", казва Проданов.

Имаме ли достатъчна инфраструктура?

По думите на Захариев всяка естествена двойка градове по течението на Дунав между България и Румъния заслужава да има подобно съоръжение.

"Напред във времето ние разглеждаме този мост като една обща Шенгенска територия, т.е. няма да се прави тежък граничен контрол, а само ще се заплаща за преминаването. И в Румъния, и в България текат проекти за магистрали. Нашата "Хемус" и румънската "А6", която е успоредна на реката, позволяват да се направят връзки. Именно строителството на магистралата Велико Търново - Русе прави дунавския мост на разстояние от 22 километра", заяви той.

Според него ако се сравнят съществуващите фериботи, този при Свищов е изграден за една година от частен инвеститор, докато другите съоръжения при Оряхово и при Никопол са строени за много повече години. Цената на преминаването на тир при Свищов е около два пъти по-висока от алтернативните локации, но въпреки това се ползва много повече в двете посоки, в сравнение с другите две места.

Готова ли е Румъния?

Според Захариев, ако румънците искат да има трети мост, вероятно той вече щеше да е факт.

"През 2019 година бяхме на крачка от подписване на правителствен меморандум, който щеше да учреди комитет за наблюдение на проекта. Имаше покана и към една от големите европейски инвестиционни институции да бъде ангажирана като посредник и арбитър за този проект, но румънското правителство не успя да събере необходимото мнозинство при вот на недоверие и политическия риск временно отложи логичния избор да има следващ мост между страните в най-южната точка на реката", заяви той.

Какво трябва да се случи, за да напредне този проект?

Според Проданов много неща зависят от поставянето на приоритетите, от избора на инструменти за финансиране и най-вече от политическата воля.

"Не веднъж идеята е отпадала заради политически риск. Концепцията за това, че проектът се разглежда като конкурентен на поне три-четири подобни проекта - при Силистра например е криворазбрана. Разбирането, което трябва да имаме е, че ни трябват повече мостове и това не означава, че след реализирането на този моста няма да има поне още два следващи проекта, които ще имат смисъл", казва той.

"Чрез тези мостови съоръжение очакваме икономиките на градовете да започнат да растат", казва Захариев.

България

Поставете оценка на статията:
Оценка 4.6 от 9 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
СИЛИСТРА
1 Отговор
КАК КЪДЕ В СИЛИСТРА! ВИДИН РУСЕ И СИЛИСТРА...

Оценка:
-7 +8

Червено Знаме
2 Отговор
Трябва е един мост, че като дойде червената армия до омаже отново бг седерасти фашисти?

Коментиран от #8


Оценка:
-3 +12

Трябва още един
3 Отговор
за да се откраднат едни европейски кинти.

Оценка:
-6 +8

Ше има милиарди за грабене
4 Отговор
После такса за минаване потдръжка и вечно ше е грабят милиони поредната бездънна яма за грабене на политиците от тоз мост и тиквата ше реве че е построил мост и простия народ ше гласува за него е затва е моста

Оценка:
-5 +9

хазната е празна
5 Отговор
Няма да стане. На бас от хиляда лева .

Оценка:
-1 +7

един от многото
6 Отговор
Сигурно за да преминаваме по него!

Оценка:
-0 +7

Это жизнь
7 Отговор
Гайтански ще ги вземе от ББР.

Оценка:
-0 +1

Голем смях
8 Отговор

До коментар #2 от "Червено Знаме":


Червената армия отдавна умря.Афганистанците я изнасилиха,а Рейгън я уби.Отиде в АДА заедно със СССР.

Коментиран от #9, #15


Оценка:
-16 +5

Абе ,
9 Отговор

До коментар #8 от "Голем смях":


Недей така , що може да е забременела ...

Оценка:
-3 +4

Тъй ли?
10 Отговор
Докато малоумния народ си избира "Борисовчета" да го управляват,Шенген през крив макарон!

Оценка:
-0 +5

Боже,боже
11 Отговор
Тия не разбраха ли или още живеят в 20 век,че най-евтиния транспорт за доставки и търговия на стоки е морскожелезопътния!Аман от ТИР-8ве по пътищата,което и оскъпява и построяването на пътищата и по-често те им ремонти и по-малко стока като количество може да се пренася.

Коментиран от #13, #14


Оценка:
-1 +12

Чук и Гек
12 Отговор
Да! Моста е нужен, за да снимате нов, още по шантав сериал - ,,Дунав мост" - втори сезон! Деградацията на българена! В ролите - Буковска и Ачу Циганина! Останалите изряха и емигрираха!

Оценка:
-1 +5

Сърп и чук
13 Отговор

До коментар #11 от "Боже,боже":


Отличен! И много тежки ПТП с тия тирове по пътищата.

Оценка:
-0 +5

И кaкво предлaгaш
14 Отговор

До коментар #11 от "Боже,боже":


Дa нaпрaвим реките у нac плaвaтелни ли?

Оценка:
-0 +1

Монгола
15 Отговор

До коментар #8 от "Голем смях":


Те краварите затова ли седяха 18 години в Афганистан за да бъдат клатушкани от афгнците!

Коментиран от #16


Оценка:
-1 +6

Мангол ,
16 Отговор

До коментар #15 от "Монгола":


Ако слезнеш от магарето , ше видиш кои са били клатушкани ...😁😁

Оценка:
-4 +1

Тираджия
17 Отговор
Божкоф да си плати данаците и ще имате пари не за три а за пет моста и ремонт на другите!

Оценка:
-1 +2

Шаран БГ
18 Отговор
Преди Дунав мост 2 имаше приказка да се направи магистрален път от Видин на юг.
Умните хора изхвърлят автотранспорта извън населените места - ние правим така, че де що има каруца да мине през столицата ни !
Много бавно се работи по "Хемус" Като не могат / или не искат/ да извикат китайците - за три месеца ще е готова и качествена на всичкото отгоре !!
!Още три моста над Дунава да сторят, няма ли от юг хубави пътища -файда йок !!

Оценка:
-1 +1

ЖОРО
19 Отговор
МОСТА ТРЯБВА ДА Е НА СИЛИСТРА ЗА ДА ОБЛЕКЧИ ТРАФИКА ОТ ТУРЦИЯ ЗА МОЛДОВА,УКРАЙНА И РУСИЯ..

Оценка:
-1 +1

Някой
20 Отговор
"Най-логичното място за Дунав мост 3 е по-средата на Дунав мост 1 и Дунав мост 2 или иначе казано - Свищов",заяви г-лупавия Андрей Захариев,нищо не разбиращ от география на България.

Оценка:
-0 +4

херодот
21 Отговор
Естествено ,че при НИКОПОЛ!

Оценка:
-1 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.


ТОП 5