След многомесечно чакане и дълги дискусии Столична община най-после представи окончателното си предложение за нови тарифи на билетите и картите за градския транспорт в София. Докладът е качен за обществено обсъждане на сайта на общината. До 17 юли граждани и организации могат да дават мнения и предложения по него. Управляващите от ГЕРБ защитиха изработването на предложените тарифи с вече функциониращата система за електронно таксуване в обществения превоз на столицата, която тръгна през май м. г.
След приемането на промените в ресорната наредба, което се очаква да стане след лятната ваканция на Столичния общински съвет, Центърът за градска мобилност (ЦГМ) ще започне да продава билети за време на електронен носител. Те ще заменят хартиения билет, който ще остане да се продава в редки случаи.
С новите е-билети ще може да се комбинира пътуване с автобус, трамвай, тролейбус и метро. По-краткосрочният билет ще струва колкото и сегашния хартиен талон - 1,60 лв., и ще е с валидност 30 минути. От общината вече нееднократно поясниха, че с този билет пътникът ще може да се вози и на друго превозно средство след изтичането на половин час, ако регистрацията в него е направена до 29-ата минута. Другият билет за време ще е валиден 60 минути и ще струва 2,20 лв. С него също ще може да се пътува повече от веднъж, ако регистрацията е до 59-ата минута.
След влизането в сила на новата тарифна политика от шофьора на автобуса или от ватмана пак ще може да се купува хартиен билет, но той вече ще струва 2 лв. С него няма да може да се сменя превозното средство. При същите условия хартиени билети ще се продават и на касите в метрото.
В същото време управляващите в София се готвят да премахнат талоните за 10 пътувания в наземния градски транспорт и пластиките за метрото, които сега струват 12 лв. Аргументът е, че в момента превозните документи са твърде много видове. Втората цел е пътниците да бъдат стимулирани да си купуват по-дългосрочни карти. Така на практика обаче общинарите ще ударят по джоба хората, които ползват обществения превоз по-рядко и в по-непредвидени случаи, но които също разчитат на него.
Данните на ЦГМ са, че през 2019 и 2020 г. с талони и с карти за десет пътувания са се придвижвали около 10% от пасажерите в София. От финалното предложение, качено за обсъждане, личи, че ГЕРБ са се отказали от идеята да заменят тези талони с нови електронни за време - за 20 пътувания с възможност за прекачвания в рамките на 30 мин. - с цена 30 лв., или с 20 пътувания в рамките на 60 мин. - с цена 40 лв. Според ЦГМ новите тарифи при краткосрочните превозни документи ще донесат допълнителни приходи на дружеството в размер на 8,5 млн. лв.
При абонаментните карти управляващите в София се готвят да запазят цената на едногодишните персонални и анонимни карти - съответно 365 и 600 лв. Запазва се и стойността на едномесечната персонализирана карта за всички линии - 50 лв. Неперсонализираната обаче ще поскъпне и от 60 лв. ще стане 70 лв. Столична община се готви да въведе и годишна карта за младежи до 26 г., която ще струва 200 лв.
Запазва се цената на дневната карта, както и на дневната карта с агрегация (три и повече плащания с банкова карта или смартфон в градския транспорт в рамките на един ден) - 4 лв. Предвижда се въвеждането и на 24-часова карта, която ще струва 6 лв. От досега съществуващите карти се предвижда премахването на месечната за една линия от наземния транспорт, която струва 28 лв.
Изчисленията на ЦГМ са, че промените в различните модификации и в цените на транспортните карти ще вкарат допълнително 6 млн. лв. в бюджета на дружеството от тези по редовна тарифа и още 6,5 млн. лв. от картите на преференциални цени. Общият очакван финансов ефект за ЦГМ от сбора на краткосрочни и дългосрочни превозни документи ще бъде над 21 млн. лв. на година, изчисляват от фирмата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Последния Софиянец
Коментиран от #29
07:18 21.06.2022
5 Бегай бе
Коментиран от #12
07:19 21.06.2022
6 Тъпотия.
07:19 21.06.2022
7 Дамаджони уокър
07:22 21.06.2022
8 Гост
До коментар #3 от "САТЪРА НА ХАНА":
Мхм тя София ше цъфне ако почнат тия дето уж тука живеят да си плащат тук данъците а не в Тутракан .. Ами приходящите които идват от 100-150 км да работят тука ползват пътища мрънкат ама не плащат . И до тук с твоето София е на гърба на другите!Коментиран от #15, #16, #17
07:23 21.06.2022
9 Някой си
Само стойте та гледайте!
Коментиран от #31
07:24 21.06.2022
10 УУУУУ
07:26 21.06.2022
11 Пешо
До коментар #1 от "Е много":
Нищо няма да получат. Едни живеят като на кино за сметка на другите. Така е откаккто свят светува.07:26 21.06.2022
12 Пешо
До коментар #5 от "Бегай бе":
Да не говорим , че по 20мин се чака транспорт07:27 21.06.2022
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Защо
07:30 21.06.2022
15 Пешо
До коментар #8 от "Гост":
Какво имаш предвид за данъците?Местен Данък се плаща за сграда и кола. Като нямат жилище , а са на кварти какъв местен данък да плащат?!
Коментиран от #26
07:41 21.06.2022
16 Гошо
До коментар #8 от "Гост":
Ми те тез от Тутракан, дето уж тука живеят са под наем в ,,твоите"имоти и данъка е за твоя сметкаУуууеееее алчно племе,само за далавера мисли
НАП ако ви почне половината рентиери ще изгорят
07:43 21.06.2022
17 Пешо
До коментар #8 от "Гост":
В софия пари има.... ама се управлява некадърно с ремонти на ремонтите и т.н.Саниране... по престъпен начин... гледаш един саниран блок... и оак разлучни дограми.. оак разхвърляни климатици.. пак една тераса така другата иначе... кофти ни е матряла.
07:44 21.06.2022
18 бл.134 в Zап. парк
07:52 21.06.2022
19 хмм
30 минутен билет е пълна глупост.
По-скоро двучасов билет ще свърши работа на хората.
08:02 21.06.2022
20 Истината
08:11 21.06.2022
21 Хахо
08:12 21.06.2022
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 30 минути
08:21 21.06.2022
24 ПКП
08:45 21.06.2022
25 23241
09:01 21.06.2022
26 89251
До коментар #15 от "Пешо":
Да плащат такса смет, тук живеят, тук изхвърлят боклука, а таксата си я плащат по родните места. Елементарно е, такса смет трябва да се плаща от ползващите имота. Така е справедливо.09:03 21.06.2022
27 Госあ
09:06 21.06.2022
28 Госあ
До коментар #22 от "Гост":
Трябва да има бити общински съветници, а не контроли. Тия просто си вършат работата.09:08 21.06.2022
29 ян бибиян
До коментар #4 от "Последния Софиянец":
Специфичните аромати които отделят, те инхалират незабравимо!09:14 21.06.2022
30 Солсбъри
09:19 21.06.2022
31 Редовен, но вече тц
До коментар #9 от "Някой си":
Абсолютно съгласен.Каца ти контрольор, а точно тогава става "системна грешка" и "няма как, длъжни сме да ви глобим".
Вече два пъти ми се случва с електронен билет през смартфон.
Два пъти ми се случва такива "технически грешки".
И единия път ме глобиха само, защото имаше и полиция.
На втория си тръгнах и ченгетата не казаха нищо, защото няма и какво.
Другият гениален трик, за изобретяването на който някви палячовци гаранция са се потупвали по раменете в ЦГМ е, че не можеш да си купиш повече от 1 билет за пътуване за 1,60 в рамките на деня.
Причината е ясна - за да си вземеш карта за 4 кинта, която може и изобщо да не ти трябва
А свинщината с не - хартиените билети се прави, защото сегашните лесно се дават на друг пътник.
И ЦГМ не може да събере достатъчно за яхтата на някого.
И тогава разни кресла започват да се клатят 🙂
09:52 21.06.2022
32 бббббеее
10:56 21.06.2022