19 Юли, 2022 04:06 12 022 33

19 юли 1966 г. БКП сключва договор с Renault

  • бкп-
  • renault-
  • рено-
  • булгар рено

В годините 1967 - 1970 г. в България се завършват общо около 5500 автомобила

19 юли 1966 г. БКП сключва договор с Renault - 1
Снимка: Архив

На 19 юли 1966 г. Политбюро на ЦК на БКП решава да се сключи договор с френската фирма Renault за производство в България на леки коли от същата марка. През 1967 г. тогавашното Държавно стопанско обединение (ДСО) “Металхим” подписва контракт с право на производство и продажби с френската фирма Renault.

В Казанлък в сегашния завод “Арсенал” се сглобяват първите три двуместни спортни коли Renault Alpin. В началото дори го наричат “Булгар Алпин”. След като вече са сглобени първите автомобили, специалисти започват да водят преговори с французите за построяването на монтажен завод за производство на 10 000 коли годишно в Пловдив. Само за девет месеца, рекордно кратко време, се построява монтажен завод в Пловдив.

В годините 1967 - 1970 г. в България се завършват общо около 5500 автомобила с марка Renault. През 1970 г. излиза решение на Министерския съвет за прекратяване на този “производствен лукс” и заводът се закрива окончателно през 1971 - 1972 г.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 29 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Петър

    34 3 Отговор
    Интересно,същата статия,едно към едно я има във ФАКТИ точно преди една година,от 19.07.2021 година,има 59 коментара към статията.

    Коментиран от #4

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Адам Хилтън

    56 7 Отговор
    А последните 32 години с коя автомобилна марка сглобяваме автомобили? Ааа, да с никоя. През 90-те пробвахме с Роувър, само дето иронично "реформите" на Маргарет Тачър (британската Иван Костов-ка) разказват играта на Роувър и повечето британски производители. Малко по-скоро китайците пробваха да сглобяват техни коли, ама най-вероятно защото ние не се хванахме никакво производство на части да правим тука, за да им е изгодно да ги правят тука и те се отказаха. Едно време като сме сглобявали Москвичи какво му е срамното? Поне сме правили нещо.
  • 6 Шаран БГ

    31 9 Отговор
    Производството на лек автомобил НЕ Е толкова леко, както си мислят някой хора.
    Сглобяването на лек автомобил е нещо по-лесно, при наличието на много чаркове.
    И все пак изисква добре развито съпътстващо производство на множество други материали и елементи. За това пък е нужно да има наличност от съответните суровини и енергийни източници.
    На времето се юрнахме да ги сглобяваме тези френски машини. До края на века все още се търкаляха по пътищата на страната. И както ударно ги "метнахме" за сглобка, така и "ударно" другарите от СССР ни спряха това начинание. Обещанието бе, че ще ни "заринат" с леки автомобили – заводът за производство на "Жигули" на завоя на река Волга набираше сили. Но на братушките им трябваше и западна валута.Засилиха "Лада"-та/вече/ на Запад. Продаваше се там за смешни пари и малко хора я купуваха. А ние тук за "машина" внасяхме по 1500 лева и чакахме 10-15 години. Добре все пак, че имаше "Шкода", "Трабант" и "Вартбург", че и "Москвич". Окончателно България се напълни с "тенекии" с идването на Н.В. демокрацията......... в началото на този век.............
  • 7 12340

    24 7 Отговор
    "...БКП сключва договор с Renault...".....
    ....
    Бат Венци,ти сериозно ли !?:))))))))
  • 8 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    24 3 Отговор
    сега РУМЪНСКИТЕ ДАЧИЯ са с ДВИГАТЕЛИ на ФРЕНСКОТО рено

    Коментиран от #16

  • 9 боил

    22 17 Отговор
    Честно казано , след измамата с фр. предложение , не искам да чувам за нищо френско .

    Коментиран от #14

  • 10 Дипломат Чукча

    45 14 Отговор
    Ето тук е ключа
    "монтажен завод за производство на 10 000 коли годишно в Пловдив. се построява монтажен завод в Пловдив.

    В годините 1967 - 1970 г. в България се завършват общо около 5500 автомобила с марка Renault.
    3 години по 10 000=30 000.Къде са останалите?
    Булгар рено се затваря, защото комунистите продават двигателите в чужбина, а нямат право.Аман от недочели журналист.

    Коментиран от #11, #15

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Механик

    21 3 Отговор

    До коментар #10 от "Дипломат Чукча":

    Двигателите продавали, а какво са правили с купетата, инсталаците, окачването, осветлението, акумулаторите, скоростните кутии и силовото предаване, съеднителите, седалките, таблата, вратите, капаците.................
    Един автомобил се състои от мноооого повече неща, ама ти от къде да знаеш. А аз знам кой и за какво ти плаща да пишеш.
    Чукча!
    Закриването на завода няма нищо общо с твоите измислици. Закриването на завода е било "развод по взаимно съгласие" между НРБ и Рено. И все пак според мен, това закриване било недалновидно и неправилно. Заслужавало си е да се направят усилия за запазване на завода.

    Коментиран от #18, #19, #28

  • 16 Ооф

    19 1 Отговор

    До коментар #8 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":

    А бе Козлодуй, ти си на всяко гърне мерудия. По времето, когато сглобяваме Рено 8 и 10, румънците сгглобяват Рено 12. И до ден днешен работят в тясно сътрудничество с Рено. Някой беше писал, че франсетата взели модели на Рено от Румънците. Ха ха ха. Дачията да не мислиш, че мамалигарите са я измислили? Ай със здраве.
  • 17 един

    15 9 Отговор
    И искаме после Запада да ни има доверие!Помня ги колите "Булгар Рено",не зная каква им беше цената,но имаха добър дизайн,и определено щяха да бъде силен конкурент на съветските и други социалистически возила.Изглежда в Москва от това се изплашиха и казаха "Закривай"!

    Коментиран от #22

  • 18 ИСТИНАТА

    6 7 Отговор

    До коментар #15 от "Механик":

    Много и нелепи съчинения има по темата. Истината е, че Илия Чубриков закарва на соц изложение в Москва трите модела на Рено 8 10 и Алпин. Братушките остават изненадани. Броени месеци след това няма заводи Рено. Ако не знаеш Жигулито беше кръстено Пирин Фиат 124 и трябваше да се произвежда в Ловеч.

    Коментиран от #21

  • 19 да те светна и аз

    7 7 Отговор

    До коментар #15 от "Механик":

    че все се мислиш за много просветлен … рено завода се закрива понеже имаме познай АЛЧНИ политици които съвсем спокойно си нарушават договора и започват да продават автомобилите на забранен за тях пазар !!! за много сосрсни е удобен отговора че русия забранява на българия да произвежда рената но това съвсем не е така !!!
  • 20 мучо

    0 3 Отговор
    тези рена вървяхя с "френска любов".....
  • 21 какато съм написал

    8 9 Отговор

    До коментар #18 от "ИСТИНАТА":

    за вас соросоидните подлоги е най-добре да говорите че русия ни забранява да ги произвеждаме нали … но пък в други теми се обяснявате как по същото време русия търси да открадне чужди технологий за производство на двигатели или изобщо конкуренти на пазара автомобили ! и какво излиза че русия когато си търси нещо западно го намира в задния си двор и решава да го заличи ами то май си противоречите по тия теми ноо това е съвсем нормално за холивуд това да е с къса памет… айде със здраве
  • 22 Цената на рено 8 беше на цена на двустае

    3 3 Отговор

    До коментар #17 от "един":

    Цената на р8 беше на цена на двустаен

    Коментиран от #24

  • 23 Точно така

    9 6 Отговор

    До коментар #14 от "Гост":

    под натиска на СССР е спряно производството.Пусна се слух,че сме ги продавали в Алжир и Тунис.
  • 24 един

    8 0 Отговор

    До коментар #22 от "Цената на рено 8 беше на цена на двустае":

    Ха-ха,сега остана да кажеш и цената на двустаен.........!А иначе,по-спомен мисля,че цената на колата беше около 6-7 хил.лв.
  • 25 под натиска на СССР

    7 5 Отговор
    е спряно производството и на Фиат 124 в Ловеч.Имаше сглобени около 100-120 бройки.
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Ей,пълно е

    8 1 Отговор
    с многознайковци,чули недочули нещо и много знаят за Рено 8 и 10.Тези многознайковци в онези времена даже в проект не са били.
  • 28 Дипломат Чукча

    4 3 Отговор

    До коментар #15 от "Механик":

    Не си разбрал.Двигателите, които ние сме произвеждали по патент е трябвало да се слагат в Булгар Рено, а нашите ги изнасят в Алжир и Тунис, дето там нямаме права за продан.
  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 анонимен

    13 3 Отговор
    Жалки пингвини са тези имитиращи професията "журналист" във Факти.България произвежда "Булгар Алпин","Булгаррено 8"(Ил. Чубриков пилотира този автомобил на рали Трансбалкания) и "Булгаррено 10", но в началото на 1970 г. производството им е спряно заради износът в Югославия и Австрия. По договор нямаме право на износ през първите 10 г. и Франция прекратява договора. Не е верно, че СССР (тогава) се намесва заради Жигули, просто ние както винаги се правим на много хитри и знаещи за да печелим, каквито си останахме и до днес и резултатът е БЕДНИ и МИЗЕРНИ !

    Коментиран от #33

  • 31 анонимен

    9 1 Отговор

    До коментар #29 от "един":

    Изнасяме за Югославия Булгар Рено 10 /около 500 бр./, за Австрия Булгар Рено 8 и 10 /около 300 бр./ също така и за близкия изток /около 150 бр./
  • 32 Забравихте ли

    5 2 Отговор
    Къде са днес на кикигриндера албанските електромобили от германия? Май са при американсикте изтребители.
  • 33 ИМПЕРИАЛИСТ

    1 3 Отговор

    До коментар #30 от "анонимен":

    Руската наглост е безкрайна и безгранична!
    По същата схема бе ликвидирано проектирането и производството на ОРАНЖЕРИЙНИ КОМПЛЕКСИ от България които се изнасяха, от Китай до ГДР, включително и в СФРЮ, срещу долари...Така бе ликвидирана от руснаците с "помощта" на СЭВ и БЪЛГАРСКАТА ЕЛЕКТРОНИКА с чиято продукция изумявахме американците!!!
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове