На 19 юли 1966 г. Политбюро на ЦК на БКП решава да се сключи договор с френската фирма Renault за производство в България на леки коли от същата марка. През 1967 г. тогавашното Държавно стопанско обединение (ДСО) “Металхим” подписва контракт с право на производство и продажби с френската фирма Renault.
В Казанлък в сегашния завод “Арсенал” се сглобяват първите три двуместни спортни коли Renault Alpin. В началото дори го наричат “Булгар Алпин”. След като вече са сглобени първите автомобили, специалисти започват да водят преговори с французите за построяването на монтажен завод за производство на 10 000 коли годишно в Пловдив. Само за девет месеца, рекордно кратко време, се построява монтажен завод в Пловдив.
В годините 1967 - 1970 г. в България се завършват общо около 5500 автомобила с марка Renault. През 1970 г. излиза решение на Министерския съвет за прекратяване на този “производствен лукс” и заводът се закрива окончателно през 1971 - 1972 г.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Петър
Коментиран от #4
04:21 19.07.2022
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Адам Хилтън
04:29 19.07.2022
6 Шаран БГ
Сглобяването на лек автомобил е нещо по-лесно, при наличието на много чаркове.
И все пак изисква добре развито съпътстващо производство на множество други материали и елементи. За това пък е нужно да има наличност от съответните суровини и енергийни източници.
На времето се юрнахме да ги сглобяваме тези френски машини. До края на века все още се търкаляха по пътищата на страната. И както ударно ги "метнахме" за сглобка, така и "ударно" другарите от СССР ни спряха това начинание. Обещанието бе, че ще ни "заринат" с леки автомобили – заводът за производство на "Жигули" на завоя на река Волга набираше сили. Но на братушките им трябваше и западна валута.Засилиха "Лада"-та/вече/ на Запад. Продаваше се там за смешни пари и малко хора я купуваха. А ние тук за "машина" внасяхме по 1500 лева и чакахме 10-15 години. Добре все пак, че имаше "Шкода", "Трабант" и "Вартбург", че и "Москвич". Окончателно България се напълни с "тенекии" с идването на Н.В. демокрацията......... в началото на този век.............
04:42 19.07.2022
7 12340
....
Бат Венци,ти сериозно ли !?:))))))))
04:44 19.07.2022
8 ГРАД КОЗЛОДУЙ
Коментиран от #16
04:45 19.07.2022
9 боил
Коментиран от #14
05:25 19.07.2022
10 Дипломат Чукча
"монтажен завод за производство на 10 000 коли годишно в Пловдив. се построява монтажен завод в Пловдив.
В годините 1967 - 1970 г. в България се завършват общо около 5500 автомобила с марка Renault.
3 години по 10 000=30 000.Къде са останалите?
Булгар рено се затваря, защото комунистите продават двигателите в чужбина, а нямат право.Аман от недочели журналист.
Коментиран от #11, #15
05:30 19.07.2022
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Механик
До коментар #10 от "Дипломат Чукча":
Двигателите продавали, а какво са правили с купетата, инсталаците, окачването, осветлението, акумулаторите, скоростните кутии и силовото предаване, съеднителите, седалките, таблата, вратите, капаците.................Един автомобил се състои от мноооого повече неща, ама ти от къде да знаеш. А аз знам кой и за какво ти плаща да пишеш.
Чукча!
Закриването на завода няма нищо общо с твоите измислици. Закриването на завода е било "развод по взаимно съгласие" между НРБ и Рено. И все пак според мен, това закриване било недалновидно и неправилно. Заслужавало си е да се направят усилия за запазване на завода.
Коментиран от #18, #19, #28
07:37 19.07.2022
16 Ооф
До коментар #8 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
А бе Козлодуй, ти си на всяко гърне мерудия. По времето, когато сглобяваме Рено 8 и 10, румънците сгглобяват Рено 12. И до ден днешен работят в тясно сътрудничество с Рено. Някой беше писал, че франсетата взели модели на Рено от Румънците. Ха ха ха. Дачията да не мислиш, че мамалигарите са я измислили? Ай със здраве.08:26 19.07.2022
17 един
Коментиран от #22
08:28 19.07.2022
18 ИСТИНАТА
До коментар #15 от "Механик":
Много и нелепи съчинения има по темата. Истината е, че Илия Чубриков закарва на соц изложение в Москва трите модела на Рено 8 10 и Алпин. Братушките остават изненадани. Броени месеци след това няма заводи Рено. Ако не знаеш Жигулито беше кръстено Пирин Фиат 124 и трябваше да се произвежда в Ловеч.Коментиран от #21
08:39 19.07.2022
19 да те светна и аз
До коментар #15 от "Механик":
че все се мислиш за много просветлен … рено завода се закрива понеже имаме познай АЛЧНИ политици които съвсем спокойно си нарушават договора и започват да продават автомобилите на забранен за тях пазар !!! за много сосрсни е удобен отговора че русия забранява на българия да произвежда рената но това съвсем не е така !!!08:51 19.07.2022
20 мучо
08:53 19.07.2022
21 какато съм написал
До коментар #18 от "ИСТИНАТА":
за вас соросоидните подлоги е най-добре да говорите че русия ни забранява да ги произвеждаме нали … но пък в други теми се обяснявате как по същото време русия търси да открадне чужди технологий за производство на двигатели или изобщо конкуренти на пазара автомобили ! и какво излиза че русия когато си търси нещо западно го намира в задния си двор и решава да го заличи ами то май си противоречите по тия теми ноо това е съвсем нормално за холивуд това да е с къса памет… айде със здраве08:56 19.07.2022
22 Цената на рено 8 беше на цена на двустае
До коментар #17 от "един":
Цената на р8 беше на цена на двустаенКоментиран от #24
08:57 19.07.2022
23 Точно така
До коментар #14 от "Гост":
под натиска на СССР е спряно производството.Пусна се слух,че сме ги продавали в Алжир и Тунис.09:00 19.07.2022
24 един
До коментар #22 от "Цената на рено 8 беше на цена на двустае":
Ха-ха,сега остана да кажеш и цената на двустаен.........!А иначе,по-спомен мисля,че цената на колата беше около 6-7 хил.лв.09:02 19.07.2022
25 под натиска на СССР
09:03 19.07.2022
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Ей,пълно е
09:09 19.07.2022
28 Дипломат Чукча
До коментар #15 от "Механик":
Не си разбрал.Двигателите, които ние сме произвеждали по патент е трябвало да се слагат в Булгар Рено, а нашите ги изнасят в Алжир и Тунис, дето там нямаме права за продан.09:30 19.07.2022
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 анонимен
Коментиран от #33
09:35 19.07.2022
31 анонимен
До коментар #29 от "един":
Изнасяме за Югославия Булгар Рено 10 /около 500 бр./, за Австрия Булгар Рено 8 и 10 /около 300 бр./ също така и за близкия изток /около 150 бр./09:42 19.07.2022
32 Забравихте ли
10:24 19.07.2022
33 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #30 от "анонимен":
Руската наглост е безкрайна и безгранична!По същата схема бе ликвидирано проектирането и производството на ОРАНЖЕРИЙНИ КОМПЛЕКСИ от България които се изнасяха, от Китай до ГДР, включително и в СФРЮ, срещу долари...Така бе ликвидирана от руснаците с "помощта" на СЭВ и БЪЛГАРСКАТА ЕЛЕКТРОНИКА с чиято продукция изумявахме американците!!!
15:11 19.07.2022