След по-малко от месец започва новата учебна година, а няколко седмици след нея предстоят и поредните парламентарни избори – всичко това неизменно ще повдигне отново въпросите за качеството на образователната ни система и какво тя предоставя на децата и на обществото. За съжаление, фактите към момента не говорят добре за системата, а действия за реална промяна не се забелязват.
Какво се случва в отделните училища, разкриват в свой анализ от Института за пазарна икономика, цитиран от Frognews. За част от тях държавните зрелостни изпити се оказват непреодолимо препятствие:
- от 950 училища в България, в които ученици са се явили на задължителния ДЗИ по български език и литература в края на учебната 2021/2022 година, в 307 (близо една трета) средният успех на учениците е под „Среден“ 3,00;
- в тях са се обучавали 6455 деца или около 15% от всички завършващи средно образование в България;
- 189 от тези 307 училища са професионални гимназии, 102 – средни училища, 14 – спортни училища и 2 – духовни училища;
- в 27 училища средният успех на матурата е точно „Слаб“ 2,00 – това означава, че нито един ученик в тях не е издържал успешно зрелостния изпит и няма да получи диплома за завършено средно образование;
- разпределението на тези 27 училища по видове показва, че 13 от тях са средни училища, 13 – професионални гимназии, а 1 е спортно училище – на практика няма значение видът на училището;
- разпределението по области на училищата е представено на графиката по-долу, като в области Бургас, Пловдив и Плевен има по три, в Кюстендил, Пазарджик и Стара Загора – по две.
Това, разбира се, не са единствените училища с ученици с оценка „Слаб“ на матурата, в останалите училища също има такива ученици, но в тези 27 няма нито един успешно издържал матурата по родния си език и това вече е системен проблем. Тези училища, както и цялата система всъщност, символизират провалът на държавата да осигури каквото и да било качество на образованието за тези деца и ако ще се предприемат мерки, е добре да се започне точно от тях, особено ако този провал не е еднократно явление, а се повтаря във времето, пишат от ИПИ.
И дават идеи какво може да се направи
Концепцията за качеството на образованието дотолкова се е изтъркала от прекомерна употреба в обществото, че почти никой не може да даде смислена идея как точно тази концепция да се реализира на практика. Може би трябва да се започне с:
1) Поставяне на ясни, точни и измерими цели какво искаме да постигнем – например да няма нито едно училище като горните 27; да постигнем определен среден успех за всички ученици в страната, да свалим до минимум общия дял на слабите оценки, да постигаме определени точки на международните оценки на образователните резултати; да намалим до минимум отпадането на деца от системата? Целите могат да са различни и за тях трябва да се постигне обществен консенсус.
2) Измерване на резултатите съгласно поставените цели – възможно е матурите да не са достатъчно добър измерител на качеството, може би има нужда от по-често или по-различно проследяване? Измерването обаче е крайно необходимо, за да се констатира проблемът, а заравянето на главата в пясъка определено не помага.
3) Необходимо е и ясна идея за действията при сигнали за ниско качество – какво ще правим с училищата със слаби резултати и кога, можем ли да си позволим да чакаме още и колко. Механизмите за подкрепа биха работили при възможно най-рано установяване на проблем и те могат да са най-разнообразни – подкрепа с учители или друг ресурс, специфично финансиране, програми за обучения на ръководството, персонала и учениците, ако е необходимо – индивидуално обучение и много други. Има достатъчно образователни експерти в страната, които да могат да реализират на практика подобни програми.
4) Финансиране за резултати – това имплицитно допуска, че ще финансираме за „добри“ резултати, но политиците досега удобно пропускат важният факт какво ще се прави, ако изобщо няма такива? Често се случва, и това е нормално, значителен ресурс да трябва да се отдели за корекция и в ситуацията, например на горните 27 училища, може да се окаже, че ще инвестираме повече в училища с ниско качество. Това са тежки въпроси с неясен засега отговор, които е добре да се обсъждат и да се решават, за да не бъдат провалени още няколко поколения, обещавайки им качествено образование само на думи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Кратун
20:03 20.08.2022
2 171717
Коментиран от #6
20:06 20.08.2022
3 Щото
20:07 20.08.2022
4 родител
20:07 20.08.2022
5 az #Контрапропаганда
Ами либералният икономически модел, в който бяхме вписани като периферия след 1989г.! Това е причината...
20:07 20.08.2022
6 разкаял се от дс
До коментар #2 от "171717":
няма лошо да им вдигнат заплатите,лошото е ,че го правят с PR-мотиви нашите "любими" политици!20:09 20.08.2022
7 При бай Тошо
Коментиран от #40, #42
20:17 20.08.2022
8 причините
Коментиран от #19
20:18 20.08.2022
9 Лафонтен
20:23 20.08.2022
10 СМЕШНИЦИ
Или, за изпита на 7 класници,...от никому неизвестен автор, тема за размисъл
20:25 20.08.2022
11 Механик
Коментиран от #33
20:25 20.08.2022
12 дърт даскал
1. Задължителното преминаване от 1 до 4 клас без децата да могат да четат, пишат и смятат.
2. Натоварените програми в 5-7 клас и смъкване на материал от горен към долен клас, което не е по възможностите на децата.
3. При преминаването от 6 към 5 дневна учебна седмица количеството часове се запази и децата вече имат редовно по 7 часа на ден, което ги претоварва.
4. Увличането по работа с компютри. Компютърът трябва да се разглежда само като помощно средство в обучението,не всички ще стават програмисти и това ощетява относно часовете български език, математика физика и други БАЗОВИ учебни предмети.
5. Натиска на директори да няма слаби оценки и поправителни изпити.,т.е. ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА Е ЗАГУБИЛА КАЧЕСТВОТО СИ НА ФИЛТЪР ЗА ЗНАЕЩИ И МОЖЕЩИ.
6. Тормозът от страна на т.н."ЕКСПЕРТИ" , които не са виждали ученик и не са влизали в час от една АБСОЛЮТНО ИЗЛИШНА ИНСТИТУЦИЯ - РУО на МОН.
7. Пълния провал на висшето образование - 54 ВУЗ-а, където и преподавателите не влизат в часовете и т.н. "студенти" стига да си плащат семестрите дипломата им е вързана.
8. Намесата на общинари, родители и кой ли не в образованието, сякаш като се воза в градския автобус стоя до шофьора и му давам акъл как да кара.
9. Абсолютните " права на ученика" и липсата на такива за учителя.
10. Голяма част от новите колеги са слабо подготвени теоретически и практически, рабо
Коментиран от #46, #52, #60
20:28 20.08.2022
13 молим
Коментиран от #65
20:43 20.08.2022
14 Матура по математика или български
Коментиран от #20
20:45 20.08.2022
15 Охо-бохо
20:46 20.08.2022
16 Това е
Коментиран от #17
20:56 20.08.2022
17 И големия
До коментар #16 от "Това е":
брат го постигна.20:57 20.08.2022
18 Сатана Z
Z
20:59 20.08.2022
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 1111
До коментар #14 от "Матура по математика или български":
Информатика и технологии имаше и преди 20 години.21:08 20.08.2022
21 РадеВ
21:11 20.08.2022
22 гост
21:16 20.08.2022
23 Мнение
Коментиран от #29, #53
21:19 20.08.2022
24 Анонимен
21:31 20.08.2022
25 Митко Кунчев
21:33 20.08.2022
26 Една възможна причина може
21:34 20.08.2022
27 Не думай
21:53 20.08.2022
28 Да,бе
21:54 20.08.2022
29 Обинарчето
До коментар #23 от "Мнение":
Ти не си уред, знаеш ли че изхвърлят учители че са изгонили ученици, камо ли да им пишат забележки и двойки. Това са европейските ценности, които искате.Коментиран от #31, #49
21:56 20.08.2022
30 Да, ама
22:01 20.08.2022
31 Да,бе
До коментар #29 от "Обинарчето":
Човек с достойнство няма да го допусне това нещо.Каквито са ни учителите,такова ни е образованието.Коментиран от #41
22:01 20.08.2022
32 Долно дръстило
Коментиран от #34
22:02 20.08.2022
33 Ами да ама
До коментар #11 от "Механик":
Бъркаш следствие с причина!22:04 20.08.2022
34 Да,бе
До коментар #32 от "Долно дръстило":
Не,че няма некадърни архитекти,но пък колко безименни майстори има се не знае,пък колко крадливи се не смята.Коментиран от #36
22:05 20.08.2022
35 Алфредо
Кой ги измисля тези глупости.
22:07 20.08.2022
36 Долно дръстило
До коментар #34 от "Да,бе":
Майсторите са заменими, но по този проект, илюзионисти трябва да се търсят. Вие да не Сте завършили наскоро?Коментиран от #37
22:10 20.08.2022
37 Да,бе
До коментар #36 от "Долно дръстило":
Няма и 40 години,що?Коментиран от #39
22:12 20.08.2022
38 педагог
22:18 20.08.2022
39 Долно дръстило
До коментар #37 от "Да,бе":
Необясним проблем с елементарни примери. Щом за толкова години не е отминал, значи вече би трябвало, да Сте се смирили с него.22:24 20.08.2022
40 Моарейн
До коментар #7 от "При бай Тошо":
Преди училището е семейството. Нечленоразделният матрял е продукция на нечленоразделни родители, за които образованието, знанието и културата не са ценност. На този фон добрата новина е, че раждаемостта намалява, а лошата - че не е достатъчно бързо.22:37 20.08.2022
41 Моарейн
До коментар #31 от "Да,бе":
Не, какъвто матрялът, такива и учителите, и лекарите, и инженерите и всичкото.22:40 20.08.2022
42 Ама сигурно ли?
До коментар #7 от "При бай Тошо":
Хайде сега без Гугъл да напишете формулата на готварската сол с думи и химически знаци. Въпрос за Среден 3 от седми клас. Доста от предходните поколения се запълват. И от скорошните също. Качеството не е мръдвало от незапомнени времена. Независимо от строя.Коментиран от #45
22:46 20.08.2022
43 ами да
22:50 20.08.2022
44 Фюр
23:02 20.08.2022
45 Статистик
До коментар #42 от "Ама сигурно ли?":
Тук грешиш тотално. До 1989 средното ни образование като качество беше на трето място в Европа според ЮНЕСКО. Провалът започна, когато приехме скапаната американска/европейска система, и резултатите са видими!23:03 20.08.2022
46 Бай Конур
До коментар #12 от "дърт даскал":
Пропусна да добавиш частните уроци от учителите на слабите училища срещу заплащане, необложени с данъци и силно мотивиращи учителя да я кара през просото по време на час и после да се раздава след часовете на частно.23:07 20.08.2022
47 Учител
България имаше една от най-добрата образователна с-ма в света, уви, вече не е така. Жалко и плачевно е...
23:39 20.08.2022
48 Рошко
23:55 20.08.2022
49 БПФ
До коментар #29 от "Обинарчето":
Сам имах такъв случай. Изгониха ме от едно училище, защото оставих 25 гaменчета на поправка, а от тях - 15 - да повтарят годината - и им разбих паралелките. Как да пусна в 11 клас някой, дето не може да напише смислено изречение? Не вярно според материала - а просто да има някакъв смисъл в него - а не набор от случайни думи, все едно теглени от някаква шапка. После като отидох да видя - всички неграмотни гaменчета - минали в 11 клас... щото политиката на училището било да няма отпаднали. Е, сега си избрах училище на високо ниво. Има и там брак. Един такъв ненyжник сега за трети път ще виси в осми клас... впрочем: "виси" е силно казано, защото не идва на училище. Никой от ръководството не ми прави забележка за това. Ако е достатъчно упорит и мързелив едновременно, ще виси в осми клас, докато почне да побелява.00:10 21.08.2022
50 Марш
00:16 21.08.2022
51 Слънчев вятър
00:17 21.08.2022
52 БПФ
До коментар #12 от "дърт даскал":
Абсолютно вярно. Проблемите тръгват още от началното училище, където всичко се пуска нагоре, дори и при нулеви резултати. нарочно промениха системата така, щото xъxpeчетата се "затруднявали". От първи клас трябва да започне пресявката. Чaaве, което отива в първи клас, без да може да говори членоразделно, се отнема от семейството и се праща в институция, където да се направи последен опит да се ограмоти, най-напред езиково, а "родителите" да бъдат заставени да върнат всички помощи, които са взели за него още от раждането му. Ако не ги върнат доброволно, да полагат принудителен труд. Трябва да научат, че чaaвето не е само банкоматче, но имат и задължения към него.Защото иначе сега какво правим всъщност? Някакви, дето буквално не разбират нито дума какво им говори учителя, минават от клас с клас и вземат дипломи за основно образование, без да знаят дори цялата азбука !!! Няма как в производството на каквото и да било (вкл. човешки ресурси), да постигнем прилично качество, без да се изхвърля бракуваният материал. Нежалаещите да се ограмотят, да бъдат пращани да полагат принудителен труд от навършване на 14-годишна възраст и да бъдат лишени от някои граждански права, като правото да гласуват. Щом образованието е задължително по Конституция до 16-годишна възраст, значи трябва да има санкции за нарушителите.
Коментиран от #61
00:25 21.08.2022
53 БПФ
До коментар #23 от "Мнение":
Дай да ти пратя едно мyргаво, дето на 7 години още не може да ползва тоалетната, нито да говори членоразделно, нито пък да разбира членоразделна реч и не е научено да стои мирно и една минута на мястото си, пък да видим какво ще направиш с него.00:29 21.08.2022
54 От Варна
Коментиран от #59
00:31 21.08.2022
55 А бе,
00:33 21.08.2022
56 Паулу Курелю
00:39 21.08.2022
57 ежко
Всъщност, има деца които и да не се грижите за тях, те ще се "самообучат".Това са деца които четат.Няма значение дали книги за динозаври или пиратски романи.Важното е,че са любопитни, но такива са малко на брой.Следващата група е огромната маса на деца на която е необходима помощ, тласък, някъде малък, някъде значителен. И накрая има една група деца които каквото и да направиш, нищо няма да помогне -нито пари, нито внимание, нито професионализъм!Там е безсмислено да се наливат пари, време или други ресурси.Тъжно,но винаги е било така!Пари време и ресурс трябва да се налива във втората група!Това е на мегдана!
01:46 21.08.2022
58 КИРо ТРАлаЛАДЖИЯТА
Ако днес, комбакнера не е ожънал 200 декара, шефа му ще го уволни, защоот е ясно, че не си върши работата. Ако днес сервитьора не обслужил 50-100 клиента шефа му ще го уволни... Ако чистачката днес не е изичистила и не е изпразнила кочетата за смет ще я уволнят ...
У нас обаче, ако учителите по български език, не са научили на нищо учениците си, не ги уволняват. За мен проблема по-скоро е извън децата. Трябва да се обърне внимание на тези учители, на които нито един ученик не е издържал матурата. Явно тези учители имат някакви проблеми. Я и те не занят български език, я не знят как да преподават.
България трябва да помисли и сериозно за ФИНАНСОВО ОГРАМОТЯВАНЕ НА ДЕЦАТА, т.е. как да си разпределят парите, да имат фонд непредвидени неща като болест, ремонт на жилище, автомобил ... Да не взимат заеми на високи лихви от фирми за бързи кредити. Да знаят, че вноската по кредита им не трянва да надвишава 1/3 от дохода им, дори 1/4 от дохода.
02:06 21.08.2022
59 1234578
До коментар #54 от "От Варна":
Не сте прав за образованието, че е работа на семейството. Ами неграмотните родители от гетата, на нищо не могат да научат децата си. Просто ще въпроизведат невежестовто си, върху децата си. За това са училищата и учителите, да компенсират необразоваността на родителите от гетата и не само.Работа на семейството е най-вече възпитанието на децата, а където не се справя семейството е работа на социалното и вътрешното министерство, на социолози, специални педагози ..., ако щете дори и на свещениците. При възпитанието училището играе второстепенна роля, при възпитанието основната роля е на УЛИЦАТА, ТЕЛЕВИЗИЯТА, приятелите, след това са родители, баби, дядовци... и след тях, най-накрая са учителите.
Коментиран от #64
02:21 21.08.2022
60 Знайко
До коментар #12 от "дърт даскал":
"2. Натоварените програми в 5-7 клас и смъкване на материал от горен към долен клас, което не е по възможностите на децата."Покрай договора за добросъседство, стана ясно, че материала по история, който трябва да се промени в Северна Македония и България се учи в различни класове. това, което македончетата учат в 6 клас, българсчетат го учат в 5-ти клас. Аз не съм сигурен дали едно 12 годишно дете, че дори и 13 годишно разбира какво точно пише в учебника по история. Прост одетото наизустява някакви събитотия, дати, имена и така изкарва някаква ученк със ЗУБРЕНЕ, а не с РАЗБИРНЕ на материята.
02:27 21.08.2022
61 Внимавай
До коментар #52 от "БПФ":
Ало, тези твои комунистически идеи се провалиха с гръм и трясък преди 33 години. Така се провалиха, че вече 33 години държават и хорат не могат да станат нормални. За това, което се случваше през 1990-те години в България, не е виновна "Демокрацията". Винивно беше комунистическото възпитание и образование, всики мутри и корумпирани милиционери от времет на 1990-те. Са възпитавани и образовани при комуносма през 1980-те години. През 1990-те брахме плодовете на Комунизма. След това през 2000-то десетилетие, брахме плодовете на мутренските години. Чак сега вече след 30 години почваме да се съвземаме малко като държава. Проумейте го с МАКАРВЕНКОВСКИ МЕТОДИ нищо хубвао не става.Тези първолаци, които не знаят български и азбуката. Просто имат нужда в началото от повече внимание и работа на педагози с тях, на педагозим които знаят майчиния му език и могат да комуникират с детето. Да прав е даскала, че първите 4-ри години на обрзуванието са най0важни и там трявба да насочи усилията си образователното мимистество. Резултатите, обаче няма да дойдат веднага, трябва да минат десетина години, 7 годишните първолаци да станат 19 годишни студенти и да заемат мястото в обшеството на неграмотните си баби дядовци, че дори и родители.
02:43 21.08.2022
62 Българин
06:47 21.08.2022
63 въпросче
07:19 21.08.2022
64 Неграмотните родители
До коментар #59 от "1234578":
не само не могат да научат на нещо децата ами ги спират да ходят изпращайки ги да просят пари за цигари и алкохол на родителите си. Това не е от неграмотност, а от манталитет и не е работа на учителите да ги завръщат в училище, има община, полиция, една камара НПО които само крещят срещу учителите. Навремето глобяваха родителите като глобата не беше голяма, 10-20лв., но да лишиш таткото от 3-4 бутилки ракия беше непростимо. "Другарко, не глобявайте тати, че голям бой ме чака".12:38 21.08.2022
65 Условията в училище
До коментар #13 от "молим":
дори елитно не позволяват само в час да се подготвиш за кандидат-студентски изпит или да научиш перфектно чужд език. Трябва самостоятелен труд за който учениците не са подготвени. Всъщност това вече не се прави, частните уроци вече изчезнаха - всички ВУЗ приемат на килограм без изпити. Единствено се учи биология чрез частни уроци за медицинските ВУЗ.12:45 21.08.2022
66 родителите са виновни, да
тъпак, лигльо, пълно игнориране на някои деца, вместо да им се подаде ръка. Буквално "изпяване" на урока и за финал -"Нищо няма да стане от вас, отвратително поколение ", и пр.подобни "умозаключения". Нямат нормално отношение към по-затворените, по-свенливите деца, напротив, иронизират ги пред всички. Изискват едва ли не, наизустяване на материала,
а не разсъждаване и мнение.
Та така - няма ги учителите, за които тази професия е призвание, няма грижа за ученика, няма тревога и загриженост за децата. Има само едно нагло,
безкомпромисно отношение, и ето ги /в статията/ резултатите. НЯКОЙ ЩЕ ПОПИТА ЛИ, ЗАЩО ОГРОМЕН БРОЙ ДЕЦА,
ПРОСТО НЕ ИСКАТ ДА ХОДЯТ НА
УЧИЛИЩЕ ????? Много от тях са далеч по-интелигентни от гневният човек зад катедрата. И разбират отлично кой, колко си тежи на мястото.
16:58 21.08.2022
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 Няма
22:31 08.07.2023