3 53867

Причините за провала в образованието

  • училище-
  • анализ-
  • образование-
  • ниво-
  • ипи

Фактите към момента не говорят добре за системата, а действия за реална промяна не се забелязват

Причините за провала в образованието - 1
Снимка: БГНЕС

След по-малко от месец започва новата учебна година, а няколко седмици след нея предстоят и поредните парламентарни избори – всичко това неизменно ще повдигне отново въпросите за качеството на образователната ни система и какво тя предоставя на децата и на обществото. За съжаление, фактите към момента не говорят добре за системата, а действия за реална промяна не се забелязват.

Какво се случва в отделните училища, разкриват в свой анализ от Института за пазарна икономика, цитиран от Frognews. За част от тях държавните зрелостни изпити се оказват непреодолимо препятствие:

- от 950 училища в България, в които ученици са се явили на задължителния ДЗИ по български език и литература в края на учебната 2021/2022 година, в 307 (близо една трета) средният успех на учениците е под „Среден“ 3,00;

- в тях са се обучавали 6455 деца или около 15% от всички завършващи средно образование в България;

- 189 от тези 307 училища са професионални гимназии, 102 – средни училища, 14 – спортни училища и 2 – духовни училища;

- в 27 училища средният успех на матурата е точно „Слаб“ 2,00 – това означава, че нито един ученик в тях не е издържал успешно зрелостния изпит и няма да получи диплома за завършено средно образование;

- разпределението на тези 27 училища по видове показва, че 13 от тях са средни училища, 13 – професионални гимназии, а 1 е спортно училище – на практика няма значение видът на училището;

- разпределението по области на училищата е представено на графиката по-долу, като в области Бургас, Пловдив и Плевен има по три, в Кюстендил, Пазарджик и Стара Загора – по две.

Това, разбира се, не са единствените училища с ученици с оценка „Слаб“ на матурата, в останалите училища също има такива ученици, но в тези 27 няма нито един успешно издържал матурата по родния си език и това вече е системен проблем. Тези училища, както и цялата система всъщност, символизират провалът на държавата да осигури каквото и да било качество на образованието за тези деца и ако ще се предприемат мерки, е добре да се започне точно от тях, особено ако този провал не е еднократно явление, а се повтаря във времето, пишат от ИПИ.

И дават идеи какво може да се направи

Концепцията за качеството на образованието дотолкова се е изтъркала от прекомерна употреба в обществото, че почти никой не може да даде смислена идея как точно тази концепция да се реализира на практика. Може би трябва да се започне с:

1) Поставяне на ясни, точни и измерими цели какво искаме да постигнем – например да няма нито едно училище като горните 27; да постигнем определен среден успех за всички ученици в страната, да свалим до минимум общия дял на слабите оценки, да постигаме определени точки на международните оценки на образователните резултати; да намалим до минимум отпадането на деца от системата? Целите могат да са различни и за тях трябва да се постигне обществен консенсус.

2) Измерване на резултатите съгласно поставените цели – възможно е матурите да не са достатъчно добър измерител на качеството, може би има нужда от по-често или по-различно проследяване? Измерването обаче е крайно необходимо, за да се констатира проблемът, а заравянето на главата в пясъка определено не помага.

3) Необходимо е и ясна идея за действията при сигнали за ниско качество – какво ще правим с училищата със слаби резултати и кога, можем ли да си позволим да чакаме още и колко. Механизмите за подкрепа биха работили при възможно най-рано установяване на проблем и те могат да са най-разнообразни – подкрепа с учители или друг ресурс, специфично финансиране, програми за обучения на ръководството, персонала и учениците, ако е необходимо – индивидуално обучение и много други. Има достатъчно образователни експерти в страната, които да могат да реализират на практика подобни програми.

4) Финансиране за резултати – това имплицитно допуска, че ще финансираме за „добри“ резултати, но политиците досега удобно пропускат важният факт какво ще се прави, ако изобщо няма такива? Често се случва, и това е нормално, значителен ресурс да трябва да се отдели за корекция и в ситуацията, например на горните 27 училища, може да се окаже, че ще инвестираме повече в училища с ниско качество. Това са тежки въпроси с неясен засега отговор, които е добре да се обсъждат и да се решават, за да не бъдат провалени още няколко поколения, обещавайки им качествено образование само на думи.


Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 18 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Кратун

    75 2 Отговор
    Защото всичко вече е пари!И всичко останало също се разсипва за пари!
  • 2 171717

    78 22 Отговор
    Заради провала в образованието ли вдигнахте в небесата заплатите на даскалите ????? Саямо питам .....

    Коментиран от #6

  • 3 Щото

    58 14 Отговор
    учителите са заинтересовани да им увеличават заплатите и не им остава време да бъдат отдадени на призванието на своето поприще...
  • 4 родител

    61 6 Отговор
    Причината е крадливите ни политици ,защото африканските държави вече са пред нас !!! Тук родителите които имаха възможност изпратиха децата си на запад ,защото падението е огромно в образованието ! Шведите имат осми клас и вземат книжки ,а не могат да четат. Корупцията е на 99% във всички сфери !

  • 5 az #Контрапропаганда

    66 9 Отговор
    Причините ли?
    Ами либералният икономически модел, в който бяхме вписани като периферия след 1989г.! Това е причината...
  • 6 разкаял се от дс

    41 3 Отговор

    До коментар #2 от "171717":

    няма лошо да им вдигнат заплатите,лошото е ,че го правят с PR-мотиви нашите "любими" политици!
  • 7 При бай Тошо

    68 7 Отговор
    имаше образование. Сега училищата бълват празноглав нечленоразделен материал.

    Коментиран от #40, #42

  • 8 причините

    43 4 Отговор
    Критериите са променени. Медиатори са слаби. Не се чете. Не се мисли. Хората изпитват тежка безбъдещност. За какво е това образование?

    Коментиран от #19

  • 9 Лафонтен

    51 9 Отговор
    Училищата бълват неграмотници на конвейер,важна е заплатата на даскалите.А после се питаме що няма инвестиций.Ми няма да има при толкоз функционално неграмотни.Все едно ИНТЕЛ да открие филиал или завод в африканско племе.
  • 10 СМЕШНИЦИ

    32 3 Отговор
    Нима не знаете как посредствени ученици имат 0тлични оценки по БЕЛ...
    Или, за изпита на 7 класници,...от никому неизвестен автор, тема за размисъл
  • 11 Механик

    48 1 Отговор
    Конкретната причина е наличието на НПО-та!

    Коментиран от #33

  • 12 дърт даскал

    95 0 Отговор
    При 40 годишният ми опит в селско училище, градска гимназия и ВУЗ мога да изтъкна следните причини:
    1. Задължителното преминаване от 1 до 4 клас без децата да могат да четат, пишат и смятат.
    2. Натоварените програми в 5-7 клас и смъкване на материал от горен към долен клас, което не е по възможностите на децата.
    3. При преминаването от 6 към 5 дневна учебна седмица количеството часове се запази и децата вече имат редовно по 7 часа на ден, което ги претоварва.
    4. Увличането по работа с компютри. Компютърът трябва да се разглежда само като помощно средство в обучението,не всички ще стават програмисти и това ощетява относно часовете български език, математика физика и други БАЗОВИ учебни предмети.
    5. Натиска на директори да няма слаби оценки и поправителни изпити.,т.е. ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА Е ЗАГУБИЛА КАЧЕСТВОТО СИ НА ФИЛТЪР ЗА ЗНАЕЩИ И МОЖЕЩИ.
    6. Тормозът от страна на т.н."ЕКСПЕРТИ" , които не са виждали ученик и не са влизали в час от една АБСОЛЮТНО ИЗЛИШНА ИНСТИТУЦИЯ - РУО на МОН.
    7. Пълния провал на висшето образование - 54 ВУЗ-а, където и преподавателите не влизат в часовете и т.н. "студенти" стига да си плащат семестрите дипломата им е вързана.
    8. Намесата на общинари, родители и кой ли не в образованието, сякаш като се воза в градския автобус стоя до шофьора и му давам акъл как да кара.
    9. Абсолютните " права на ученика" и липсата на такива за учителя.
    10. Голяма част от новите колеги са слабо подготвени теоретически и практически, рабо

    Коментиран от #46, #52, #60

  • 13 молим

    55 1 Отговор
    Я некой да ми разтълкува мистерията защо в елитните училища учениците масово ходят на частни уроци? И какъв е смисълът да ходят и на уроци, и на училище? Ако ще ходят на училище само да разкажат какво са научили на уроците, не е ли по-добре да скипнат училището и да ходят само на уроци, та поне да не си губят времето с нещо, от което нищо не научават?!?

    Коментиран от #65

  • 14 Матура по математика или български

    44 2 Отговор
    А обучение по "информатика", "мениджмент", "технологии" и какво ли още не! Само не и математика и български! Е, как ще имат успех! Докато не изхвърлят тая излишна баластра от образованието, ще излизат все повече и повече малообразовани и полуграмотни!

    Коментиран от #20


  • 15 Охо-бохо

    48 5 Отговор
    Причината е само една: ЛИБЕРАСТИЯ!!!
  • 16 Това е

    39 1 Отговор
    резултата от 30 годишното промиване на мозъци.

    Коментиран от #17

  • 17 И големия

    14 1 Отговор

    До коментар #16 от "Това е":

    брат го постигна.
  • 18 Сатана Z

    24 8 Отговор
    Много си е добро образованието в България съдейки по работещите тук дописници завършили соросоидната школа НБУ и подпомагани финансово от “Отровено общество”.

    Z
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 1111

    15 0 Отговор

    До коментар #14 от "Матура по математика или български":

    Информатика и технологии имаше и преди 20 години.
  • 21 РадеВ

    13 21 Отговор
    Причините са същите от близо 150 г. и се наричат продажни "българи", служещи на страната, която в момента провежда военна операция, за да освободи, както нас, от богатствата, а най-голямото е човешкия капитал. Е, дрогарите продължават активно да промиват мозъците на децата ни в МОН и навсякъде, където е възможно. ЛУСТРАЦИЯ.
  • 22 гост

    7 5 Отговор
    Къде е резидента
  • 23 Мнение

    34 8 Отговор
    Ако щат и десет хиляди да направят заплатите на учителите, нищо няма да се оправи в образованието. Те се научиха да искат, искат, искат пари без да ги интересува какво са научили децата, как се развива всяко дете, какви са му интересите, какво го вълнува, притеснява, какви заложби, таланти има и т. н. Учителите станаха едни бездушни чиновници, затова и резултатите са такива. Жалко за децата, можеше да е много по-добре, като в други страни.

    Коментиран от #29, #53

  • 24 Анонимен

    42 0 Отговор
    Когато начело на образованието се поставят хора, които не разбират нищо и изпълняват само политически поръчки, това е резултатът. Учителят е превърнат в администратор и безгласна буква, със задължения, нямащи нищо общо с обучението. Учениците имат права, но не и задължения. Директорът е послушен и угоден на властта. Какви да са резултатите?

  • 25 Митко Кунчев

    27 0 Отговор
    Средствата за образование в държавния бюджет растат, но всички изследвания - резултати от ДЗИ, PISA и др. показват, че резултатите от образованието драматично се влошават. Това се вижда с просто око. Следователно в образованието има много сериозен управленски проблем. Въпросът е има ли кой да поеме отговорност за управлние на много сериозна промяна в средното образование, вместо да се дъвчат странични проблеми като началото на учебната година.
  • 26 Една възможна причина може

    18 0 Отговор
    да бъде сбъркано написано учебници. Например граматиката на Андрейчин е в пъти по-добра от последващите.
  • 27 Не думай

    18 3 Отговор
    Това е така защото джендърите от продължаваме падението допуснаха подмяна на въпросите.
  • 28 Да,бе

    22 1 Отговор
    Причината е първо министерството на затъпяването с любезната подкрепа на неправителствени организации и "скромното" финансиране на влечугото Сорос.
  • 29 Обинарчето

    25 2 Отговор

    До коментар #23 от "Мнение":

    Ти не си уред, знаеш ли че изхвърлят учители че са изгонили ученици, камо ли да им пишат забележки и двойки. Това са европейските ценности, които искате.

    Коментиран от #31, #49

  • 30 Да, ама

    5 10 Отговор
    Програмите са излишно претоварени. Децата все още учат невярна история, а в средното училище не се учи нищо за политиката и за принципите на демокрацията. Това искат политиците, за да са вечно едни и същи във властта.
  • 31 Да,бе

    9 14 Отговор

    До коментар #29 от "Обинарчето":

    Човек с достойнство няма да го допусне това нещо.Каквито са ни учителите,такова ни е образованието.

    Коментиран от #41

  • 32 Долно дръстило

    22 0 Отговор
    И най-добрият майстор не би могъл да вдигне сгада, проектирана от некадърен архитект. Търсете проблемите там!

    Коментиран от #34

  • 33 Ами да ама

    7 0 Отговор

    До коментар #11 от "Механик":

    Бъркаш следствие с причина!
  • 34 Да,бе

    9 1 Отговор

    До коментар #32 от "Долно дръстило":

    Не,че няма некадърни архитекти,но пък колко безименни майстори има се не знае,пък колко крадливи се не смята.

    Коментиран от #36

  • 35 Алфредо

    1 10 Отговор
    Провал няма. Всичко си е наред.
    Кой ги измисля тези глупости.
  • 36 Долно дръстило

    5 0 Отговор

    До коментар #34 от "Да,бе":

    Майсторите са заменими, но по този проект, илюзионисти трябва да се търсят. Вие да не Сте завършили наскоро?

    Коментиран от #37

  • 37 Да,бе

    5 0 Отговор

    До коментар #36 от "Долно дръстило":

    Няма и 40 години,що?

    Коментиран от #39

  • 38 педагог

    19 0 Отговор
    Колкото е по тъпо населението , толкова по лесно се управлява. Кой разбрал-разбрал.
  • 39 Долно дръстило

    1 5 Отговор

    До коментар #37 от "Да,бе":

    Необясним проблем с елементарни примери. Щом за толкова години не е отминал, значи вече би трябвало, да Сте се смирили с него.
  • 40 Моарейн

    13 1 Отговор

    До коментар #7 от "При бай Тошо":

    Преди училището е семейството. Нечленоразделният матрял е продукция на нечленоразделни родители, за които образованието, знанието и културата не са ценност. На този фон добрата новина е, че раждаемостта намалява, а лошата - че не е достатъчно бързо.
  • 41 Моарейн

    8 1 Отговор

    До коментар #31 от "Да,бе":

    Не, какъвто матрялът, такива и учителите, и лекарите, и инженерите и всичкото.
  • 42 Ама сигурно ли?

    7 2 Отговор

    До коментар #7 от "При бай Тошо":

    Хайде сега без Гугъл да напишете формулата на готварската сол с думи и химически знаци. Въпрос за Среден 3 от седми клас. Доста от предходните поколения се запълват. И от скорошните също. Качеството не е мръдвало от незапомнени времена. Независимо от строя.

    Коментиран от #45

  • 43 ами да

    12 2 Отговор
    Америка управлява всичко в България , налага мизерията ,унищожава народа .
  • 44 Фюр

    7 0 Отговор
    Вижте снимката на "журналиста" публикувал статията. И сега този " oxygen waster" ще има "авторитета" да ми каже каквото и да е било?
  • 45 Статистик

    21 0 Отговор

    До коментар #42 от "Ама сигурно ли?":

    Тук грешиш тотално. До 1989 средното ни образование като качество беше на трето място в Европа според ЮНЕСКО. Провалът започна, когато приехме скапаната американска/европейска система, и резултатите са видими!
  • 46 Бай Конур

    7 4 Отговор

    До коментар #12 от "дърт даскал":

    Пропусна да добавиш частните уроци от учителите на слабите училища срещу заплащане, необложени с данъци и силно мотивиращи учителя да я кара през просото по време на час и после да се раздава след часовете на частно.
  • 47 Учител

    17 0 Отговор
    Само минавам да ви кажа, че директивите за образованието ни идват от ЕС, и ние сме длъжни да ги прилагаме.
    България имаше една от най-добрата образователна с-ма в света, уви, вече не е така. Жалко и плачевно е...
  • 48 Рошко

    11 0 Отговор
    Причината е една и се нарича сорос, чалгс наркотици безнаказаност
  • 49 БПФ

    11 0 Отговор

    До коментар #29 от "Обинарчето":

    Сам имах такъв случай. Изгониха ме от едно училище, защото оставих 25 гaменчета на поправка, а от тях - 15 - да повтарят годината - и им разбих паралелките. Как да пусна в 11 клас някой, дето не може да напише смислено изречение? Не вярно според материала - а просто да има някакъв смисъл в него - а не набор от случайни думи, все едно теглени от някаква шапка. После като отидох да видя - всички неграмотни гaменчета - минали в 11 клас... щото политиката на училището било да няма отпаднали. Е, сега си избрах училище на високо ниво. Има и там брак. Един такъв ненyжник сега за трети път ще виси в осми клас... впрочем: "виси" е силно казано, защото не идва на училище. Никой от ръководството не ми прави забележка за това. Ако е достатъчно упорит и мързелив едновременно, ще виси в осми клас, докато почне да побелява.
  • 50 Марш

    10 0 Отговор
    Защо не пуснете статистика за етническият състав в тия училища? Не смеете, нали?
  • 51 Слънчев вятър

    6 1 Отговор
    Причините за провала са, че децата учат по учебниците на победителите. Например Русия не беше съгласна с това и върху нея паднаха камъни и врящ катран.
  • 52 БПФ

    14 0 Отговор

    До коментар #12 от "дърт даскал":

    Абсолютно вярно. Проблемите тръгват още от началното училище, където всичко се пуска нагоре, дори и при нулеви резултати. нарочно промениха системата така, щото xъxpeчетата се "затруднявали". От първи клас трябва да започне пресявката. Чaaве, което отива в първи клас, без да може да говори членоразделно, се отнема от семейството и се праща в институция, където да се направи последен опит да се ограмоти, най-напред езиково, а "родителите" да бъдат заставени да върнат всички помощи, които са взели за него още от раждането му. Ако не ги върнат доброволно, да полагат принудителен труд. Трябва да научат, че чaaвето не е само банкоматче, но имат и задължения към него.

    Защото иначе сега какво правим всъщност? Някакви, дето буквално не разбират нито дума какво им говори учителя, минават от клас с клас и вземат дипломи за основно образование, без да знаят дори цялата азбука !!! Няма как в производството на каквото и да било (вкл. човешки ресурси), да постигнем прилично качество, без да се изхвърля бракуваният материал. Нежалаещите да се ограмотят, да бъдат пращани да полагат принудителен труд от навършване на 14-годишна възраст и да бъдат лишени от някои граждански права, като правото да гласуват. Щом образованието е задължително по Конституция до 16-годишна възраст, значи трябва да има санкции за нарушителите.

    Коментиран от #61

  • 53 БПФ

    4 0 Отговор

    До коментар #23 от "Мнение":

    Дай да ти пратя едно мyргаво, дето на 7 години още не може да ползва тоалетната, нито да говори членоразделно, нито пък да разбира членоразделна реч и не е научено да стои мирно и една минута на мястото си, пък да видим какво ще направиш с него.
  • 54 От Варна

    11 0 Отговор
    Първопричината е в семейството. То трябва да мотивира децата си, че ходенето на училище е необходимо, както възрастните ходят на работа да си изкарват прехраната. След нова идва училището. Там трябва да е интересно, уютно и забавно, за по-малките ученици. За големите вече е необходимо задълбочено изучаване на материала, с помоща на квалифицирани, знаещи и мислещи учители. И за двете възрастови групи е важно учителите да са добре подготвени педагози. Имам позната, учителка от 5 до 8 клас. Казва, че в часовете работи само с ученолюбивите и амбициозни деца. Другите просто ги пропуска в следващ клас, за да не се отчита неуспеваемост. И да не си къса нервите! От лични наблюдения: след абсолютен провал на тест по математика на прословутото външно оценяване след 7 клас, няколкото деца се явиха на “поправка” с предварително назубрени отговори и получиха 4 и 5. И се отчете висок резултат от проверката на учениците! От това са доволни и директор и учители и родители. Само децата си нямат и хабер от математиката , която уж са изучавали три години.

    Коментиран от #59

  • 55 А бе,

    7 1 Отговор
    да ви кажа, че като чуя за иновативно училище и косъма ми се изправя. А иновациите вече са навсякъде около нас.
  • 56 Паулу Курелю

    7 2 Отговор
    Основната причина се крие зад благозвучното Aмерика за България
  • 57 ежко

    5 0 Отговор
    Всъщност прегледайте си глупавите учебници.Написани са от хора които целта им е не да те научат на нещо,а де се самоизтъкнат кой е по-по-най!Преди учебниците бяха скучни, сага са направо неразбираеми!Вземете един учебник, да кажем по физика от 1985г. и вижте как е обяснена работата на един ел.двигател и го сравнете със сегашното обяснение!Същото е по химия, математика и т.н.За литературата да не говорим!
    Всъщност, има деца които и да не се грижите за тях, те ще се "самообучат".Това са деца които четат.Няма значение дали книги за динозаври или пиратски романи.Важното е,че са любопитни, но такива са малко на брой.Следващата група е огромната маса на деца на която е необходима помощ, тласък, някъде малък, някъде значителен. И накрая има една група деца които каквото и да направиш, нищо няма да помогне -нито пари, нито внимание, нито професионализъм!Там е безсмислено да се наливат пари, време или други ресурси.Тъжно,но винаги е било така!Пари време и ресурс трябва да се налива във втората група!Това е на мегдана!
  • 58 КИРо ТРАлаЛАДЖИЯТА

    3 3 Отговор
    Министерство на образуванието да почне да прави, ако не всяк година то на 2-3 години МАТУРИ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК и ЛИТЕРАТУРА за всички учители у нас. И тези учители, които не изкарат повече от 70%-75% трябва да бъдат уволнени. Същото трябва да стане и с учителите по математика. Другите предмети, не са толкова важни, един зрял човек винаги може да си попълни заннията по история, география и вече като зрял човек.

    Ако днес, комбакнера не е ожънал 200 декара, шефа му ще го уволни, защоот е ясно, че не си върши работата. Ако днес сервитьора не обслужил 50-100 клиента шефа му ще го уволни... Ако чистачката днес не е изичистила и не е изпразнила кочетата за смет ще я уволнят ...

    У нас обаче, ако учителите по български език, не са научили на нищо учениците си, не ги уволняват. За мен проблема по-скоро е извън децата. Трябва да се обърне внимание на тези учители, на които нито един ученик не е издържал матурата. Явно тези учители имат някакви проблеми. Я и те не занят български език, я не знят как да преподават.

    България трябва да помисли и сериозно за ФИНАНСОВО ОГРАМОТЯВАНЕ НА ДЕЦАТА, т.е. как да си разпределят парите, да имат фонд непредвидени неща като болест, ремонт на жилище, автомобил ... Да не взимат заеми на високи лихви от фирми за бързи кредити. Да знаят, че вноската по кредита им не трянва да надвишава 1/3 от дохода им, дори 1/4 от дохода.
  • 59 1234578

    1 1 Отговор

    До коментар #54 от "От Варна":

    Не сте прав за образованието, че е работа на семейството. Ами неграмотните родители от гетата, на нищо не могат да научат децата си. Просто ще въпроизведат невежестовто си, върху децата си. За това са училищата и учителите, да компенсират необразоваността на родителите от гетата и не само.

    Работа на семейството е най-вече възпитанието на децата, а където не се справя семейството е работа на социалното и вътрешното министерство, на социолози, специални педагози ..., ако щете дори и на свещениците. При възпитанието училището играе второстепенна роля, при възпитанието основната роля е на УЛИЦАТА, ТЕЛЕВИЗИЯТА, приятелите, след това са родители, баби, дядовци... и след тях, най-накрая са учителите.

    Коментиран от #64

  • 60 Знайко

    5 0 Отговор

    До коментар #12 от "дърт даскал":

    "2. Натоварените програми в 5-7 клас и смъкване на материал от горен към долен клас, което не е по възможностите на децата."

    Покрай договора за добросъседство, стана ясно, че материала по история, който трябва да се промени в Северна Македония и България се учи в различни класове. това, което македончетата учат в 6 клас, българсчетат го учат в 5-ти клас. Аз не съм сигурен дали едно 12 годишно дете, че дори и 13 годишно разбира какво точно пише в учебника по история. Прост одетото наизустява някакви събитотия, дати, имена и така изкарва някаква ученк със ЗУБРЕНЕ, а не с РАЗБИРНЕ на материята.
  • 61 Внимавай

    1 7 Отговор

    До коментар #52 от "БПФ":

    Ало, тези твои комунистически идеи се провалиха с гръм и трясък преди 33 години. Така се провалиха, че вече 33 години държават и хорат не могат да станат нормални. За това, което се случваше през 1990-те години в България, не е виновна "Демокрацията". Винивно беше комунистическото възпитание и образование, всики мутри и корумпирани милиционери от времет на 1990-те. Са възпитавани и образовани при комуносма през 1980-те години. През 1990-те брахме плодовете на Комунизма. След това през 2000-то десетилетие, брахме плодовете на мутренските години. Чак сега вече след 30 години почваме да се съвземаме малко като държава. Проумейте го с МАКАРВЕНКОВСКИ МЕТОДИ нищо хубвао не става.

    Тези първолаци, които не знаят български и азбуката. Просто имат нужда в началото от повече внимание и работа на педагози с тях, на педагозим които знаят майчиния му език и могат да комуникират с детето. Да прав е даскала, че първите 4-ри години на обрзуванието са най0важни и там трявба да насочи усилията си образователното мимистество. Резултатите, обаче няма да дойдат веднага, трябва да минат десетина години, 7 годишните първолаци да станат 19 годишни студенти и да заемат мястото в обшеството на неграмотните си баби дядовци, че дори и родители.
  • 62 Българин

    4 0 Отговор
    Родителите да обърнат внимание на децата си в къщи, в гоненето на пари и кариера много от тях забравят ,че имат и деца и е необходимо все пак да ги обгрижат и възпитат.
  • 63 въпросче

    0 0 Отговор
    Какво е "имплицитно" ,че матурата ми е в коша?
  • 64 Неграмотните родители

    0 0 Отговор

    До коментар #59 от "1234578":

    не само не могат да научат на нещо децата ами ги спират да ходят изпращайки ги да просят пари за цигари и алкохол на родителите си. Това не е от неграмотност, а от манталитет и не е работа на учителите да ги завръщат в училище, има община, полиция, една камара НПО които само крещят срещу учителите. Навремето глобяваха родителите като глобата не беше голяма, 10-20лв., но да лишиш таткото от 3-4 бутилки ракия беше непростимо. "Другарко, не глобявайте тати, че голям бой ме чака".
  • 65 Условията в училище

    0 0 Отговор

    До коментар #13 от "молим":

    дори елитно не позволяват само в час да се подготвиш за кандидат-студентски изпит или да научиш перфектно чужд език. Трябва самостоятелен труд за който учениците не са подготвени. Всъщност това вече не се прави, частните уроци вече изчезнаха - всички ВУЗ приемат на килограм без изпити. Единствено се учи биология чрез частни уроци за медицинските ВУЗ.
  • 66 родителите са виновни, да

    2 0 Отговор
    Но децата казват, че в училище е ад. Ежедневна агресия, никакво старание от класните ръководителите да създадат малка, сплотена общност, нямат усещане за закрила, за разбиране, за компромис, няма педагози, разбирате ли. Постоянно се ползват епитети като - глупак,
    тъпак, лигльо, пълно игнориране на някои деца, вместо да им се подаде ръка. Буквално "изпяване" на урока и за финал -"Нищо няма да стане от вас, отвратително поколение ", и пр.подобни "умозаключения". Нямат нормално отношение към по-затворените, по-свенливите деца, напротив, иронизират ги пред всички. Изискват едва ли не, наизустяване на материала,
    а не разсъждаване и мнение.
    Та така - няма ги учителите, за които тази професия е призвание, няма грижа за ученика, няма тревога и загриженост за децата. Има само едно нагло,
    безкомпромисно отношение, и ето ги /в статията/ резултатите. НЯКОЙ ЩЕ ПОПИТА ЛИ, ЗАЩО ОГРОМЕН БРОЙ ДЕЦА,
    ПРОСТО НЕ ИСКАТ ДА ХОДЯТ НА
    УЧИЛИЩЕ ????? Много от тях са далеч по-интелигентни от гневният човек зад катедрата. И разбират отлично кой, колко си тежи на мястото.
  • 67 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове