6 Януари, 2023 13:40 998 22

Експерти: Рискът да загинеш на автомагистрала в България е 3,5 пъти по-голям от колкото в ЕС

  • апи-
  • ремонти-
  • пътни произшествия

Бюджетът на АПИ за 2022 година е 2,5 млрд. лв. , а за извършените ремонти са разплатени 59,6 милиона лева, съобщиха от Института по пътна безопасност

Общата дължина на пътищата от републиканската пътна мрежа на България към 18 октомври 2022 г. е 19 907 км, от които 846 км автомагистрали. През 2022 година е извършен текущ ремонт на 230 км при планирани 3000 км съгласно мащабната програма за текущ ремонт на РПМ от Агенция пътна инфраструктура, съобщи Институтът за пътна безопасност.

Съгласно чл. 8, ал. 2 от Закона за пътищата републиканските пътища са изключителна държавна собственост. Съгласно чл. 19 от същия закон Агенция „Пътна инфраструктура“ има задължението да управлява републиканските пътища, което освен събиране на винетни и тол такси включва и оперативно планиране на изграждането – проектиране и строителство, и поддържането на пътищата.

От получен отговор по ЗДОИ на 14.12. 2022 г. става ясно, че АПИ е проявило тотална безстопанственост, като е отговорила, че 2022 г. е извършила основен ремонт на едва 7 км. път в Смолянска област и е ремонтирала един селскостопански надлез в Бургаска област. Тук е редно да поясним, че заложената мащабна програма за ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа в началото на годината АПИ заяви проектна готовност за основен ремонт на над 230 км пътища.

От публикуваната на сайта на АПИ става ясно, че се предвижда текущ ремонт на около 1300 км пътища, а за над 1200 км се предвижда завършване на ремонтните дейности, започнали през миналата 2021 година. При обявяване на програмата в началото на 2022 година АПИ заяви още, че разработва технически проекти за ремонт на около 660 км, както и, че ще бъдат обявени процедурите за възлагане проектирането при ремонта на над 2600 км пътища. Бюджетът на АПИ за 2022 година е 2,5 млрд. лв. и е с три пъти по-висока стойност спрямо предходната 2021 година. За извършените ремонти през 2022 г. са разплатени 59,6 милиона лева, което е видно от предоставения отговор по ЗДОИ.

От предоставените данни става ясно, че АПИ е проявила престъпна безстопанственост, която вероятно е и една от основните причини за загубени човешки животи по републиканските ни пътища! От публикуваните задания на сайта на АПИ става ясно, че Агенцията е заплатила огромни средства за косене на тревни площи, които ако бяха третирани с Рандъп, щяха да спестят милиони левове на данъкоплатците, а ефектът щеше да е видим, но явно чрез безконтролно косене добре се печели? Бърза справка и проверка на отговорите предоставяни от АПИ за парламентарен контрол, показа, че пред депутатите се отчитат за ремонтирани пътища, които липсват в отговора по ЗДОИ.

Експерти на ИПБ извършиха инспекция относно състоянието на автомагистралите в България към 15 декември 2022 г. Констатирано е, че незабавно трябва да се обезопасят над 350 км автомагистрали поради висок риск от настъпване на тежки ПТП.

Ограничителните системи за пътищата са увредени на 415 места вследствие ПТП. Около 80% от положената маркировка не отговаря на минималните изисквания за светлоотразителност през тъмната част на денонощието. Приблизително 250 км от отводнителните съоръжения се нуждаят от възстановяване, рехабилитация и почистване. Констатирано е на 31 места неправилно поставени знаци, на 18 места не е премахната временната организация за движение. Необходимо е било извършването на текущ ремонт на пътната настилка на 480 км.

За периода 2020-2022 година на автомагистралите в България са загинали 150 души вследствие ПТП /не са включени 45 души македонски граждани загинали на АМ Струма/. Това прави средно по 50 човека годишно при 846 км обща дължина на АМ или средно на 17 км магистрала имаме по един загинал. За сравнение в Австрия има 1720 км. магистрали, а за периода 2020-2022 година загиналите са 88 души или средно на година загиват по 29,3 души. Съотносимо към километрите магистрали това означава че на 59 км магистрала загива един човек средно годишно.

Рискът да загинеш на автомагистрала в България е 3,5 пъти по-голям от колкото в ЕС.
Изводът е, че има пряка зависимост от поддръжката на автомагистралите и пътнотранспортния травматизъм по тях. Налице е безотговорно поведение от страна на длъжностните лица в АПИ. Системно не е упражняван контрол от страна на Министерски съвет върху планираните и изразходвани средства за текущ и основен ремонт на републиканската пътна мрежа. Небрежното отношение на длъжностните лица относно стопанисването на поверената им пътна инфраструктура може да се квалифицират като безстопанственост съгласно НК.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 4 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Възмездие

    1 0 Отговор
    Пребиха в ареста прокурорският син от Перник.
  • 2 гост

    6 4 Отговор
    Нормално, с такива качествени материали които ползват и работници. Да е жив и здрав Боко!
  • 3 гост

    15 2 Отговор
    Шансът да откраднеш пари от строеж на магистрала в България е 350 пъти по-голям от колкото в ЕС!
  • 4 Гражданин за Евро Развитие на Борисов

    4 2 Отговор
    Па купете се джипове на вас не ви ли подаряват за нова година
  • 5 Искаме обяснение

    8 2 Отговор
    Магистралите на Борисов, неговата гордост водят до загуба на човешки животи!
  • 6 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    5 0 Отговор
    А ние ще кажем на ИкспИертитИ,
    че само у нас могат да те блъснат отзад , ако влезеш в забранена за движение улица‼️
  • 7 Отвратително

    10 2 Отговор
    Всички жертви по пътищата на България трябва да тежат на съвестта на селянин а от Банкя и неговите ортаци крадци на милиарди от Европа Делян Славчев Беевски и Амет Демир Доган, ако имат изобщо съвест в крадливите им кратуни. Досега България трябваше да бъде Швейцария на Балканите, но ПРОКЛЕТНИЦИТЕ Я ОГРАБИХА.
  • 8 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    8 2 Отговор
    Прави ми впечатление ,че бг.. в българия не могат да карат правилно на еднопосочен път с 2 ленти ,а от там и на магистрала.може в бг да има и с 4ленти,но само 3 съм виждал......та,когато карате на двулентов път,дясната лента е за движение,а лявата е САМО И Единствено за изпреварване......Ганчоо овци!Може би един на 100000 от вас бг,като наближи кръгово движение ,каквито се нацвъкаха по европроекти навсякъде,дава ляв мигач при влизане в кръгово и десен при излизане.......Велики сте бг-шофьори....Дано и тази година оцелеем сред вас.....

    Коментиран от #11, #12, #13, #15

  • 9 Ужас

    5 0 Отговор
    Само 3.5 пъти ли? От една страна човек да се чуди, защо на тия пътища като Тракия и Хемус им казват магистрали!? От друга страна повечето човечета седнали зад волана (не мога да ги нарека шофьори) си мислят, че са по-добри пилоти от Шумахер и Фанджо взети заедно.

    Коментиран от #21

  • 10 Краси Марков

    5 1 Отговор
    Категорично не съм съгласен със заглавието. Рискът да загинеш на магистрала в България е нула, просто защото в България освен болници няма и магистрали. Нито една.
  • 11 ей дърт

    2 0 Отговор

    До коментар #8 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    еераст, пише се с главна буква България.
  • 12 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    3 1 Отговор

    До коментар #8 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    Да беше прочел ЗзДП поне ,
    преди да покажеш , че не знаеш
    ЕЛЕМЕНТАРНИ ПРАВИЛА ‼️
  • 13 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    4 0 Отговор

    До коментар #8 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    Чети Баааааавно :::

    Разположение на нерелсовите превозни средатва върху пътя.

    Чл. 15

    (1) На пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най-вдясно по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва най-дясната свободна лента.
    (2) Разпоредбите на ал. 1 не се прилагат и водачът на моторно превозно средство може да използва за движение най-удобната за него пътна лента в следните случаи:
    1. на пътно платно с три и повече пътни ленти за движение в една посока, когато техният брой специално е обозначен с пътен знак;
    2. в населените места, на пътно платно с две или повече ленти за движение в една посока, обозначени с пътна маркировка; това правило не се прилага на автомагистрали и пътища, по които е разрешено движението на пътни превозни средства със скорост по-голяма от 80 км/ч;
  • 14 село

    2 0 Отговор
    Справка в нета: "Институт за пътна безопасност е водеща българска НПО...".
    Да разбирам ли, че някой чуждестранен агент /на заплата в чужбина/, има за цел нашето добро?
  • 15 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    2 0 Отговор

    До коментар #8 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    Байгън от МНОГОЗНАЙКОВЦИ по пътищата на Родината ❗
    В града, на триленетов път не е нужно да шаря по трите ленти , когато ще правя ляв или десен завой след 300метра ❗
    За мигачът, при излизане , си прав! Но за чий ми е ляв мигач , ако въобще не навлизам в друга лента , а изляза още в първия изход вдясно ❗

    Коментиран от #17, #18

  • 16 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    3 1 Отговор
    Явно ти четеш,а аз управлявам МПС от над 35г.......Слушай,когато имаш две ленти се Движиш в дясната,а настигайки автомобил или друго мпс даваш ,ляв мигач и отиваш в лява лента ,а после десен и се прибираш в дясна.Това е правилно,а какво си решил ти или друг неграмотник,не е важно.Когато аз карах изпит за шофьор това бе правилото и то е АКСИОМА,ГАнчооо овць!От такива,като теб движещи се без мисъл в лява лента,нормалните шофьори няма да могат да се изнесат в ляво за да изпреварят по бавно мпс пред тях,ганчооо овць!Къде в бг,на магистрала има 3 и повече ленти за движение.Аз съм ти написал за 2ленти в една посока ,но ти не четеш,а копипействаш,умнико с многото никове!Факти обиждате и някой хубав ден ще ..........зароните сълзи!

    Коментиран от #20

  • 17 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    0 0 Отговор

    До коментар #15 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Не е за ЧИЙ,а ЗАЩОТО такива като теб трябва да спазват ЗАКОНА!

    Коментиран от #19

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    0 0 Отговор

    До коментар #17 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    Непознаването на закона те прави само
    ПО-ВЕЛИК в собствените ти очи ❗
    Аз също шофирам от над 35 години❗
    Помагах и на децата си , по време на курса им ❗
    Говоря и с Автоинструктори ❗

    ТОВА , КОЕТО ПИШЕШ, Е ЗАДЪЛЖИТЕШНО ПРИ ИЗВЪНГРАДСКО ДВИЖЕНИЕ
    ИЛИ КОГАТО ПО ПЛАТНОТО, В ГРАДА, Е РАЗРЕШЕНО ДВИЖЕНИЕ С ПО-ВИСОКА СКОРОСТ ( указана със знак за това) ❗
    Когато някой НЕ иска да разбере нещо , няма как да го накара човек да го разбере ❗
  • 20 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    0 0 Отговор

    До коментар #16 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    " Когато аз карах изпит за шофьор това ...""

    Явно си останал там ,
    на това ниво ❗

    А поне забелязал ли си , че вече няма знаци 100, 101, 102 ....
    А са разделени по категории❓
    Когато си карал изпита
    Влезлите в кръгово кръстовище
    БЯХА С ПРЕДИМСТВО - АКСИОМА(както казваш) ,
    После кръговото стана НЕРЕГУЛИРАНО и ако няма знаци,
    ДЯСНОСТОЯЩИЯТ Е С ПРЕДИМСТВО...
    Искаш ли още няколко подобни
    ПРОМЕНИ докато си караш
    ПО СТАРИТЕ ПРАВИЛА ❓❓❓❓
  • 21 Моряка

    0 0 Отговор

    До коментар #9 от "Ужас":

    Ако не целия,половината свят съм огледал и мога да твърдя,чя само в България на двулентов път му казват магистрала.Навсякъде магистралите са най малко трилентови.Прескочете до най близките- Турция например и ще се убедите.
  • 22 Слаба държава

    0 0 Отговор
    слаби институции
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове