Общата дължина на пътищата от републиканската пътна мрежа на България към 18 октомври 2022 г. е 19 907 км, от които 846 км автомагистрали. През 2022 година е извършен текущ ремонт на 230 км при планирани 3000 км съгласно мащабната програма за текущ ремонт на РПМ от Агенция пътна инфраструктура, съобщи Институтът за пътна безопасност.
Съгласно чл. 8, ал. 2 от Закона за пътищата републиканските пътища са изключителна държавна собственост. Съгласно чл. 19 от същия закон Агенция „Пътна инфраструктура“ има задължението да управлява републиканските пътища, което освен събиране на винетни и тол такси включва и оперативно планиране на изграждането – проектиране и строителство, и поддържането на пътищата.
От получен отговор по ЗДОИ на 14.12. 2022 г. става ясно, че АПИ е проявило тотална безстопанственост, като е отговорила, че 2022 г. е извършила основен ремонт на едва 7 км. път в Смолянска област и е ремонтирала един селскостопански надлез в Бургаска област. Тук е редно да поясним, че заложената мащабна програма за ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа в началото на годината АПИ заяви проектна готовност за основен ремонт на над 230 км пътища.
От публикуваната на сайта на АПИ става ясно, че се предвижда текущ ремонт на около 1300 км пътища, а за над 1200 км се предвижда завършване на ремонтните дейности, започнали през миналата 2021 година. При обявяване на програмата в началото на 2022 година АПИ заяви още, че разработва технически проекти за ремонт на около 660 км, както и, че ще бъдат обявени процедурите за възлагане проектирането при ремонта на над 2600 км пътища. Бюджетът на АПИ за 2022 година е 2,5 млрд. лв. и е с три пъти по-висока стойност спрямо предходната 2021 година. За извършените ремонти през 2022 г. са разплатени 59,6 милиона лева, което е видно от предоставения отговор по ЗДОИ.
От предоставените данни става ясно, че АПИ е проявила престъпна безстопанственост, която вероятно е и една от основните причини за загубени човешки животи по републиканските ни пътища! От публикуваните задания на сайта на АПИ става ясно, че Агенцията е заплатила огромни средства за косене на тревни площи, които ако бяха третирани с Рандъп, щяха да спестят милиони левове на данъкоплатците, а ефектът щеше да е видим, но явно чрез безконтролно косене добре се печели? Бърза справка и проверка на отговорите предоставяни от АПИ за парламентарен контрол, показа, че пред депутатите се отчитат за ремонтирани пътища, които липсват в отговора по ЗДОИ.
Експерти на ИПБ извършиха инспекция относно състоянието на автомагистралите в България към 15 декември 2022 г. Констатирано е, че незабавно трябва да се обезопасят над 350 км автомагистрали поради висок риск от настъпване на тежки ПТП.
Ограничителните системи за пътищата са увредени на 415 места вследствие ПТП. Около 80% от положената маркировка не отговаря на минималните изисквания за светлоотразителност през тъмната част на денонощието. Приблизително 250 км от отводнителните съоръжения се нуждаят от възстановяване, рехабилитация и почистване. Констатирано е на 31 места неправилно поставени знаци, на 18 места не е премахната временната организация за движение. Необходимо е било извършването на текущ ремонт на пътната настилка на 480 км.
За периода 2020-2022 година на автомагистралите в България са загинали 150 души вследствие ПТП /не са включени 45 души македонски граждани загинали на АМ Струма/. Това прави средно по 50 човека годишно при 846 км обща дължина на АМ или средно на 17 км магистрала имаме по един загинал. За сравнение в Австрия има 1720 км. магистрали, а за периода 2020-2022 година загиналите са 88 души или средно на година загиват по 29,3 души. Съотносимо към километрите магистрали това означава че на 59 км магистрала загива един човек средно годишно.
Рискът да загинеш на автомагистрала в България е 3,5 пъти по-голям от колкото в ЕС.
Изводът е, че има пряка зависимост от поддръжката на автомагистралите и пътнотранспортния травматизъм по тях. Налице е безотговорно поведение от страна на длъжностните лица в АПИ. Системно не е упражняван контрол от страна на Министерски съвет върху планираните и изразходвани средства за текущ и основен ремонт на републиканската пътна мрежа. Небрежното отношение на длъжностните лица относно стопанисването на поверената им пътна инфраструктура може да се квалифицират като безстопанственост съгласно НК.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Възмездие
13:41 06.01.2023
2 гост
13:42 06.01.2023
3 гост
13:42 06.01.2023
4 Гражданин за Евро Развитие на Борисов
13:48 06.01.2023
5 Искаме обяснение
13:49 06.01.2023
6 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
че само у нас могат да те блъснат отзад , ако влезеш в забранена за движение улица‼️
13:50 06.01.2023
7 Отвратително
13:55 06.01.2023
8 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
Коментиран от #11, #12, #13, #15
14:02 06.01.2023
9 Ужас
Коментиран от #21
14:03 06.01.2023
10 Краси Марков
14:09 06.01.2023
11 ей дърт
До коментар #8 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
еераст, пише се с главна буква България.14:15 06.01.2023
12 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #8 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
Да беше прочел ЗзДП поне ,преди да покажеш , че не знаеш
ЕЛЕМЕНТАРНИ ПРАВИЛА ‼️
14:16 06.01.2023
13 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #8 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
Чети Баааааавно :::Разположение на нерелсовите превозни средатва върху пътя.
Чл. 15
(1) На пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най-вдясно по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва най-дясната свободна лента.
(2) Разпоредбите на ал. 1 не се прилагат и водачът на моторно превозно средство може да използва за движение най-удобната за него пътна лента в следните случаи:
1. на пътно платно с три и повече пътни ленти за движение в една посока, когато техният брой специално е обозначен с пътен знак;
2. в населените места, на пътно платно с две или повече ленти за движение в една посока, обозначени с пътна маркировка; това правило не се прилага на автомагистрали и пътища, по които е разрешено движението на пътни превозни средства със скорост по-голяма от 80 км/ч;
14:25 06.01.2023
14 село
Да разбирам ли, че някой чуждестранен агент /на заплата в чужбина/, има за цел нашето добро?
14:31 06.01.2023
15 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #8 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
Байгън от МНОГОЗНАЙКОВЦИ по пътищата на Родината ❗В града, на триленетов път не е нужно да шаря по трите ленти , когато ще правя ляв или десен завой след 300метра ❗
За мигачът, при излизане , си прав! Но за чий ми е ляв мигач , ако въобще не навлизам в друга лента , а изляза още в първия изход вдясно ❗
Коментиран от #17, #18
14:34 06.01.2023
16 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
Коментиран от #20
14:38 06.01.2023
17 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #15 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Не е за ЧИЙ,а ЗАЩОТО такива като теб трябва да спазват ЗАКОНА!Коментиран от #19
14:40 06.01.2023
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #17 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
Непознаването на закона те прави самоПО-ВЕЛИК в собствените ти очи ❗
Аз също шофирам от над 35 години❗
Помагах и на децата си , по време на курса им ❗
Говоря и с Автоинструктори ❗
ТОВА , КОЕТО ПИШЕШ, Е ЗАДЪЛЖИТЕШНО ПРИ ИЗВЪНГРАДСКО ДВИЖЕНИЕ
ИЛИ КОГАТО ПО ПЛАТНОТО, В ГРАДА, Е РАЗРЕШЕНО ДВИЖЕНИЕ С ПО-ВИСОКА СКОРОСТ ( указана със знак за това) ❗
Когато някой НЕ иска да разбере нещо , няма как да го накара човек да го разбере ❗
15:39 06.01.2023
20 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #16 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
" Когато аз карах изпит за шофьор това ...""Явно си останал там ,
на това ниво ❗
А поне забелязал ли си , че вече няма знаци 100, 101, 102 ....
А са разделени по категории❓
Когато си карал изпита
Влезлите в кръгово кръстовище
БЯХА С ПРЕДИМСТВО - АКСИОМА(както казваш) ,
После кръговото стана НЕРЕГУЛИРАНО и ако няма знаци,
ДЯСНОСТОЯЩИЯТ Е С ПРЕДИМСТВО...
Искаш ли още няколко подобни
ПРОМЕНИ докато си караш
ПО СТАРИТЕ ПРАВИЛА ❓❓❓❓
15:45 06.01.2023
21 Моряка
До коментар #9 от "Ужас":
Ако не целия,половината свят съм огледал и мога да твърдя,чя само в България на двулентов път му казват магистрала.Навсякъде магистралите са най малко трилентови.Прескочете до най близките- Турция например и ще се убедите.23:34 07.01.2023
22 Слаба държава
17:43 19.01.2023