18 Януари, 2023 16:47 7 822 24

Можем ли да оспорим вдигането на таксата от мобилния си оператор?

  • мобилен оператор-
  • мобилен телефон-
  • цени

Потребителите трябва да бъдат активни и да подават жалби в Комисията за защита на потребителите

Можем ли да оспорим вдигането на таксата от мобилния си оператор? - 1
Снимка: БГНЕС

След като и втори телекомуникационен оператор Yettel обяви, че ще индексира абонаментните си планове за мобилни услуги със средногодишния индекс на инфлацията на цените и недоволството в социалните мрежи продължава, онлайн платформата "Ние, потребителите" призовава Комисията за защита на потребителите да разгледа клаузата в общите условия към договорите с абонатите, която позволява тази промяна.

Според общите си условия операторите имат право да индексират веднъж годишно цените на услугите си с обявената от Националния статистически институт официална годишна инфлация за предходната година. Същевременно потребителят няма реална възможност на това основание да се откаже от договора си, без да дължи неустойки.

"Повечето абонати имат срочни договори и ако решат да се прехвърлят при някой от другите телекоми, ще трябва да заплатят до три стандартни месечни такси, тъй като пренасянето на номера при друг доставчик е равносилно на прекратяване на договора с настоящия. Ако пък при сключването на договора са закупили и крайно устройства като мобилен телефон или лаптоп с отстъпка, ще трябва да заплатят и разликата между пазарната му цена и заплатената за придобиването му“, обясни пред БНР Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите“.

"Още повече, че тук говорим за промяна в движение на едно от най-важните условия по действащ договор – цената. Изискване към всеки търговец е да осъществява своята дейност с необходимата добросъвестност и професионална компетентност. Т.е. да има очакваните за неговата сфера на дейност специални познания и умения и да положи нужните грижи спрямо потребителя в контекста на пазарните практики. Това означава, че може да се очаква от дружеството при предлагането на определени условия, когато се сключват срочни договори, да е в състояние да предвиди и промените, които могат да го засегнат в рамките на този период. И като по-силната страна в тези договорни отношения, да поеме тежестта, ако такава е налице“, добави тя.

Потребителите трябва да бъдат активни и да подават жалби в Комисията за защита на потребителите, на която са вменени правомощия да анализира общите условия за наличие на неравноправност. При установяване на уговорки, които нарушават равновесието между правата и задълженията на двете страни, контролният орган може да изпрати до търговеца писмо и да му предостави 14-дневен срок да отстрани неравноправните клаузи. Ако това не се случи, следващата стъпка е да сезира компетентния съд с искане за обявяването на клаузите за нищожни.

Тъй като въпросната клауза присъства и при трите телекома, добре е казусът да се разгледа и от Комисията за защита на конкуренцията за евентуална съгласуваност на действията. Защото, дори и потребителят да има възможност при повишаване на цените на услугите по действащи договори (заради инфлацията) да прекрати взаимоотношенията си с неговия телеком, при кого ще отиде?


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 35 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ

    51 0 Отговор
    ТРЯБВА това увеличени е рекет и изнудвания
  • 2 честен ционист

    7 20 Отговор
    Аз съм им хванал цаката. Като ми се обадят и им казвам, че съм състудент с изпълнителния директор и, че съм се разбрал с него лично, и понеже на отсрещната слушалка Ганьо е тотално корумпиран, набързо му секвам желанието да ме зарибява, даже ми пожелава всеки път - хубав ден.
  • 3 Тома Неверни

    44 3 Отговор
    Ял съм попарата на КЗК и то във връзка със своеволничене на мобилен оператор. Напълно безполезна креатура. Делото на давещите се е в ръцете на давещите се. Казаха ми го почит в прав текст.
  • 4 Даа!

    39 2 Отговор
    Комплексна сметка за телефон, интернет ТВ с два монитора миналия месец платих 107,83 лева.Вчера получавам известие .Във връзка с инфлацията и бла,бла,бла има промяна в цените за доставка- накрая дължима сума-131 лв.Нито разбивка,нито яснота,кое колко струва.За да получиш такава,трябва да загубиш време( работно) за да отидеш на място в техен магазин.Трябва да залееем комисията със хиляди жалби,иначе ще ни мародерстват непрекъснато.Това си е жив картел от трима играчи. Къде ще ходиш без телефон, телевизия и интернет.В тях и хляба и ножа.Каква инфлация ги гони? Ретранслаторите съшите.Магазинна мрежа- същата.Персонал- същия.Инфлация,а ни заливат с реклами по всички ТВ,денонощно.Реклами струващи хиляди на минута.Пускане масово на жалби- това е пътя.И не е толкова трудно.Посочете задължително предходна сметка, и новата такава.Идеално е,ако приложите и разбивка,издадена от тях.Не го ли направим,ще надуват сметките,както им изнся.Защото знаят,че са тотално монополисти в държавата.
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 От Варна

    42 1 Отговор
    През ноември миналата година, Виваком повишиха цените. От 55лв по договор за две години, цената стана 61 лв. На запитването ми, отговориха,че е заради инфлацията. Това беше, без даже да ме уведомят. Преди няколко дни получих съобщение, че ще се повиши цената на всяка услуга в пакета до два лева, за мен ще бъде 10 лв минимум. Големи мошенници са и трите телекома, но няма накъде да мърдаме. Те действат в комбина. Няма да се очудя, ако главния” бос” е собственик и на трите, а разделението да е някаква врътка за пред хората и НАП. А служителите им в офисите как залъгват и подвеждат, не е за разказване!! И винаги във вреда на клиента. Същите са и банките-търгаши от класа!
  • 7 Сатана Z

    3 8 Отговор
    На запад инфлационният индекс е факт от години.Когато се сключва договора го пише черно на бяло,че ще ти увеличат таксата с няколко процента,което не е беда защото договорите са гъвкави и можеш да го смениш преди да го вдигнат.Нали БГ е НАТО и ЕС ?Демокрация и тра ла ла!Днес получих СМС от мобилният ми оператор ,който се извинява ,че ни ми е приспаднал 20% отстъпка за месеца и ще ми кредитира акаунта с надвзетата сума.
    Дори не съм и забелязал,но е почтено да те уведомят.Съжалявам за офтопика.
  • 8 оня с коня

    10 14 Отговор
    Както винаги Стандартна,безсмислена и непотребна Информация представена от простовати Мисирки.Били вдигали 3-ТЕ Телекома таксите съобразно инфлацията...А Защо на мен таксата ми не е мръднала от 10-15г /дори вече не помня откога/?И за инфо Телекомите не са 3,а 4 и НАЙ-ВАЖНИЯТ - Четвъртия изобщо не се споменава!Става дума за БОБ и при него НЯМА ДОГОВОР- спираш даплащаш,изключват те без всякакви разправии и последствия.Ама смееш ли да не платиш,щото после няма нова Регистрация и следва да вървиш при останалите Три изедника?И така:Таксата ми на месец е 2,90лв с включени 200 безплатни минути /100 към всички мобилни и 100 към всички стационарни/.Срещу допълнително заплащане от 3,90лв получавам и 4000 МБ Интернет,или общо 6,80лв месечно.Операторът ползва Преносната мрежа на А-1 и качеството е безупречно.Е затва мразя Мисирките като бат Бойко - защото вместо Човек да научи нещо полезно от тях,Те гледат да научат нещо от хората!

    Коментиран от #14, #19

  • 9 НЯМА МЪРДАНЕ....ВСИЧКИ В ЙЕТЕЛ ДНЕС(🔨)

    9 1 Отговор
    ....ПО ПРИНЦИП ПЛАЩАМ НАКУП СМЕТКИ В ИЗИ ПЕЙ...НО ЗА КЕФ/по нашенски/ХОДЯ В МАГАЗИН....ФИРМЕН....И СЛЕД ДЕСЕТ МИНУТИ КАЗВАМ НА КОНСУЛТАНТИ...МИ АЗ ЩЕ СЕ МЕСТЯ В ДРУГ ТЕЛЕКОМ..И ТОГАВА....
    ...СТАВА ХУМОР САТИРА И ЗАБАВА КАТО ПОЧВАТ ДА ПОЩРЪКЛЯВАТ...😀😀😀ДРУГИЯ НОМЕР Е КАТО НАБЛИЖАВА КРАЯ НА ДОГОВОРА...ТОГАВА ИМ КАЗВАМ ЧЕ ЩЕ ПРЕКРАТЯ...ЗАЩОТО ЗАМИНАВАМ В ТРЕТИЯ СВЯТ.....😀😀😀.....всеки може да импровизира
  • 10 Интелектуалец

    7 2 Отговор
    Ползвам си предплатена на виваком. Презареждам по 10 лева от мобилното банкиране. За 10 лева имат пакет с автоматично подновяване на всеки 28 дни. Просто преди 28-я ден трябва да заредя с 10 лева. Дават 800 национални минути, 50 СМС-а и 12 хиляди мегабайта. Ако мегабайтите свършат пада на 64kbps и това е предплатена карта. Освен това неизразходваните мегабайти, минути и СМС се прехвърлят за другия месец. Вече имам към 50000 МБ в картата. Над 200 СМС-а и около 3 хиляди национални минути. За да не ги загубя трябва преди 28-я ден да заредя с 10 лева. Вкъщи не ползвам мобилен Интернет и се трупат мегабайтите. Навън си пускам LTE и съм ОК. Не говоря много и се трупат и минути. Не знам за какво се обвързват с договори. Сигурно защото говорят много, ползват мобилен неограничен нет като домашен като пускат хотспот от телефона не знам. Или купуват телефон на изплащане.

    Коментиран от #11

  • 11 Умнико

    6 0 Отговор

    До коментар #10 от "Интелектуалец":

    Сега заради самозваното ти “похвалване”, ще вдигнат цената и на това нещо! Не се научихте да си траете, Пфу

    Коментиран от #12

  • 12 Интелектуалец

    6 0 Отговор

    До коментар #11 от "Умнико":

    Моля администратора да ми изтрие публикацията онези от Виваком да не вдигнат цената и на това. Съжалявам.

    Коментиран от #20

  • 13 факт

    17 0 Отговор
    Сега, ако сме народ, а не мърша, спираме вкупом да плащаме новите цени на мобилните оператори. Договорът ми е двугодишен и аз не бих го сключил, ако цената му беше такава, каквато я правят сега едностранно. Цената е съществен елемент на всеки договор и когато тя се променя едностранно, това трябва да става обосновано. Йеттел се позават на средногодишния индекс на потребителските цени за 2022. Проверямам в сайта на НСИ и какво се оказва - в този индекс очаквано са включени повишените цени на храните, транспорта, мебелите, лекарствата, електроенергията и т.н. Най-голям дял в поскъпването, който директно се отразява на този индекс имат газообразните горива - 109,7% и твърдите горива - 50,2%. Питам аз тези хубавци газ ли ползват, за да ми доставят мобилната услуга или дърва и въглища? Кои точно от компонентите, включени в цената на услугата са се увеличили средно с 15,3%? Курсът на лева към еврото е същия, минималната работна заплата се увеличи с по-малко от 10%, те искат 15,3% увеличение!!!Тези на маймуни ли ни правят и ще се оставим ли да ни крадат безнаказано? Пишете до Комисията за защина на потребителите, пишене до омбудсмана, пишете до ресорната комисия в Народното събрание, не можем да оставим да ни крадат толкова нагло и безнаказано. Лично аз обещавам, че ако институциите не направят нищо, ще съдя Йетел за неоснователно обогатяване с надеждата, че на тази територия е останал поне един мислещ и нормален съдия.
  • 14 Боли ме шнура

    3 0 Отговор

    До коментар #8 от "оня с коня":

    Бъркаш,, боб,, отдавна се върна вА1, той и без това ползваше тяхната мрежа.
  • 15 Потребител на А1

    6 0 Отговор
    КЗП бяха сигнализирани от мен още 2020 година за тази клауза, както и за "пазарните" цени на устройствата завишени предварително, за да могат операторите да извиват ръцете на потребителите. Освен 3 МАТ искат и да платиш разликата на стандартната месечна такса до изтичане на договора и промоционалната такава. Според КЗП няма нарушение от страна на А1. Извод: В КЗП са купени от операторите или там работят функционално неграмотни хора, които не разбират какво четат и каква е ролята на КЗП в споровете между потребител и оператор.
  • 16 Енгелс

    8 1 Отговор
    Не можете, защото те са монополисти! Капитализъм е!
  • 17 Жалби до дупка!

    4 2 Отговор
    Изпращайте жалби в КЗП! Там не им се работи много-много, но като ги залеем, няма да има къде да ходят. А ако излязат със заключение, че всичко е точно, ще отговарят пред всички потребители.

    Коментиран от #18

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Гоуст

    9 0 Отговор

    До коментар #8 от "оня с коня":

    Боб никога не е бил мобилен оператор, няма и да бъде. Винаги е бил бранд на A1 с цел да баламосват такива като теб, които си мислят, че са прецакали трите оператора и видиш ли са отишли при четвърти. Не само мрежата им ползват, ами служителите, мениджмънт, инфраструктура, всичко им е едно и също. Пък ти си обяснявай за четвърти оператор.
  • 20 Виваком

    1 0 Отговор

    До коментар #12 от "Интелектуалец":

    Късно е пиле, от февруари ще плащаш с 20% повече

    Коментиран от #21

  • 21 Мдаа

    6 0 Отговор

    До коментар #20 от "Виваком":

    Виваком, всъщност това е откраднатата държавна БТК. Кражбата става април-вай 2002г., по време управлението на царя.
  • 22 КЗП?!

    1 0 Отговор
    Вие сигурно сте със служебни телефони!
    Ако не сте разбрали за поскъпването, научете от медиите. Ще продължим да ви плащаме заплатите и сметките към монополите, но поне ни избавете от алчните им накти.
  • 23 НикогаПовечеСДС-Чума

    2 2 Отговор
    "Кой не скача е червен." Помните ли!?Наскачахте ли се!?
  • 24 ДаКастрирамеЖидаПаситт0

    2 1 Отговор
    КПЗ е една от многото паразити и туморни образувания, създадена от СДС- Шайка със задача - взимане на тлъсти заплати срещу нищоправене и вдигане на пушилки,такива,каквито са и обоцманът, и разните други измислени комисии за някакво си регулиране ,и за някаква си контрол.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове