След като и втори телекомуникационен оператор Yettel обяви, че ще индексира абонаментните си планове за мобилни услуги със средногодишния индекс на инфлацията на цените и недоволството в социалните мрежи продължава, онлайн платформата "Ние, потребителите" призовава Комисията за защита на потребителите да разгледа клаузата в общите условия към договорите с абонатите, която позволява тази промяна.
Според общите си условия операторите имат право да индексират веднъж годишно цените на услугите си с обявената от Националния статистически институт официална годишна инфлация за предходната година. Същевременно потребителят няма реална възможност на това основание да се откаже от договора си, без да дължи неустойки.
"Повечето абонати имат срочни договори и ако решат да се прехвърлят при някой от другите телекоми, ще трябва да заплатят до три стандартни месечни такси, тъй като пренасянето на номера при друг доставчик е равносилно на прекратяване на договора с настоящия. Ако пък при сключването на договора са закупили и крайно устройства като мобилен телефон или лаптоп с отстъпка, ще трябва да заплатят и разликата между пазарната му цена и заплатената за придобиването му“, обясни пред БНР Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите“.
"Още повече, че тук говорим за промяна в движение на едно от най-важните условия по действащ договор – цената. Изискване към всеки търговец е да осъществява своята дейност с необходимата добросъвестност и професионална компетентност. Т.е. да има очакваните за неговата сфера на дейност специални познания и умения и да положи нужните грижи спрямо потребителя в контекста на пазарните практики. Това означава, че може да се очаква от дружеството при предлагането на определени условия, когато се сключват срочни договори, да е в състояние да предвиди и промените, които могат да го засегнат в рамките на този период. И като по-силната страна в тези договорни отношения, да поеме тежестта, ако такава е налице“, добави тя.
Потребителите трябва да бъдат активни и да подават жалби в Комисията за защита на потребителите, на която са вменени правомощия да анализира общите условия за наличие на неравноправност. При установяване на уговорки, които нарушават равновесието между правата и задълженията на двете страни, контролният орган може да изпрати до търговеца писмо и да му предостави 14-дневен срок да отстрани неравноправните клаузи. Ако това не се случи, следващата стъпка е да сезира компетентния съд с искане за обявяването на клаузите за нищожни.
Тъй като въпросната клауза присъства и при трите телекома, добре е казусът да се разгледа и от Комисията за защита на конкуренцията за евентуална съгласуваност на действията. Защото, дори и потребителят да има възможност при повишаване на цените на услугите по действащи договори (заради инфлацията) да прекрати взаимоотношенията си с неговия телеком, при кого ще отиде?
18 Януари, 2023 16:47 7 822 24
Можем ли да оспорим вдигането на таксата от мобилния си оператор?
Потребителите трябва да бъдат активни и да подават жалби в Комисията за защита на потребителите
Снимка: БГНЕС
Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 35 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ
16:53 18.01.2023
2 честен ционист
16:53 18.01.2023
3 Тома Неверни
17:14 18.01.2023
4 Даа!
17:30 18.01.2023
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 От Варна
17:41 18.01.2023
7 Сатана Z
Дори не съм и забелязал,но е почтено да те уведомят.Съжалявам за офтопика.
18:02 18.01.2023
8 оня с коня
Коментиран от #14, #19
18:07 18.01.2023
9 НЯМА МЪРДАНЕ....ВСИЧКИ В ЙЕТЕЛ ДНЕС(🔨)
...СТАВА ХУМОР САТИРА И ЗАБАВА КАТО ПОЧВАТ ДА ПОЩРЪКЛЯВАТ...😀😀😀ДРУГИЯ НОМЕР Е КАТО НАБЛИЖАВА КРАЯ НА ДОГОВОРА...ТОГАВА ИМ КАЗВАМ ЧЕ ЩЕ ПРЕКРАТЯ...ЗАЩОТО ЗАМИНАВАМ В ТРЕТИЯ СВЯТ.....😀😀😀.....всеки може да импровизира
18:28 18.01.2023
10 Интелектуалец
Коментиран от #11
18:35 18.01.2023
11 Умнико
До коментар #10 от "Интелектуалец":
Сега заради самозваното ти “похвалване”, ще вдигнат цената и на това нещо! Не се научихте да си траете, ПфуКоментиран от #12
18:44 18.01.2023
12 Интелектуалец
До коментар #11 от "Умнико":
Моля администратора да ми изтрие публикацията онези от Виваком да не вдигнат цената и на това. Съжалявам.Коментиран от #20
18:46 18.01.2023
13 факт
19:10 18.01.2023
14 Боли ме шнура
До коментар #8 от "оня с коня":
Бъркаш,, боб,, отдавна се върна вА1, той и без това ползваше тяхната мрежа.19:32 18.01.2023
15 Потребител на А1
20:02 18.01.2023
16 Енгелс
20:26 18.01.2023
17 Жалби до дупка!
Коментиран от #18
21:01 18.01.2023
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Гоуст
До коментар #8 от "оня с коня":
Боб никога не е бил мобилен оператор, няма и да бъде. Винаги е бил бранд на A1 с цел да баламосват такива като теб, които си мислят, че са прецакали трите оператора и видиш ли са отишли при четвърти. Не само мрежата им ползват, ами служителите, мениджмънт, инфраструктура, всичко им е едно и също. Пък ти си обяснявай за четвърти оператор.23:08 18.01.2023
20 Виваком
До коментар #12 от "Интелектуалец":
Късно е пиле, от февруари ще плащаш с 20% повечеКоментиран от #21
23:55 18.01.2023
21 Мдаа
До коментар #20 от "Виваком":
Виваком, всъщност това е откраднатата държавна БТК. Кражбата става април-вай 2002г., по време управлението на царя.02:44 19.01.2023
22 КЗП?!
Ако не сте разбрали за поскъпването, научете от медиите. Ще продължим да ви плащаме заплатите и сметките към монополите, но поне ни избавете от алчните им накти.
17:56 19.01.2023
23 НикогаПовечеСДС-Чума
11:25 20.01.2023
24 ДаКастрирамеЖидаПаситт0
11:31 20.01.2023