Last news in Fakti

5 Април, 2023 13:12 1 293 13

КЗК прогледна за господстващото положение на пазара на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД и го глоби с над 195 млн. лева

  • лукойл нефтохим-
  • кзк

Комисията установи, че групата Лукойл притежава най-голямата складова и свързана с нея транспортна инфраструктура, което заедно с високия пазарен дял на пазара на съхранение на автомобилни горива, я прави господстващо предприятие

КЗК прогледна за господстващото положение на пазара на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД и го глоби с над 195 млн. лева - 1

КЗК наложи имуществена санкция в общ размер на 195 136 175 лева за извършено от „Лукойл-България“ ЕООД и „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД, гр. Бургас нарушение по чл. 21, т. 2, т. 5 от ЗЗК и чл. 102, б. „б“ от ДФЕС, изразяващо се в злоупотреба с господстващо положение на пазара на съхранение на автомобилни горива чрез непредоставяне на достъп на вносители и производители на автомобилни горива в собствени данъчни складове, ограничаване на вноса по море чрез блокиране на данъчните складове, свързани с ПТ Росенец и ПТ Петрол – Варна, както и непредоставяне на достъп до нефтопродуктопроводите на групата за транспортиране на горива на други производители и вносители, което може да предотврати, ограничи или наруши конкуренцията и да засегне интересите на потребителите като ограничи вноса на автомобилни горива в страната.

Това съобщиха от антимонополната комисия.

Предвид социално - икономическата значимост на горивата, поради прякото им въздействие по отношение на цените на стоките и услугите, предлагани на българския пазар, в рамките на образувано антитръстово производство, Комисията извърши анализ на конкурентната среда на пазарите по веригата на реализация на автомобилните горива.

В хода на производството, Комисията идентифицира конкурентни проблеми, свързани с достъпа до данъчни складове, поради което фокусира проучването върху поведението на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД и „Лукойл България“ ЕООД (група Лукойл) във връзка с ограничаване на достъпа до данъчни складове и транспортна инфраструктура, което е от естество да ограничи вноса на горива в страната.

Комисията установи, че групата Лукойл притежава най-голямата складова и свързана с нея транспортна инфраструктура, което заедно с високия пазарен дял на пазара на съхранение на автомобилни горива, я прави господстващо предприятие на съответния пазар. Въз основа на направения анализ на поведението на дружествата се установи, че предприятията прилагат цялостна стратегия, състояща се от няколко антиконкурентни практики, които прилагани последователно и съвкупно в период от над 5 години, поставят бариери пред вноса на горива, възпрепятствайки го изцяло или правейки го икономически неефективен. Предвид това Комисията достигна до заключенията, че дружествата от групата са извършили злоупотреба с господстващо положение чрез съвкупност от действия, изразяващи се в непредоставяне на услуги по прием и съхранение на горива в собствени данъчни складове, ограничаване на достъпа до данъчните складове, свързани с най-големите морски петролни терминали в страната и непредоставяне на достъп до нефтопродуктопроводите на групата за транспортиране на внесени горива.

Преминаването на автомобилни горива, които са по своето естество акцизни стоки през собствени или наети данъчни складове, е задължително изискване за всички участници на пазара, които извършват производство или внос/вътреобщностно придобиване (ВОП ) на горива на територията на страната. Това изискване пряко влияе върху възможностите за внос/ВОП в страната и ограничава до определена степен навлизането на нови участници на пазара, тъй като изграждането на собствени складове изисква огромни инвестиции, а наемането на чужди вместимости е ограничено поради факта, че най-големите капацитети в страната са собственост на господстващото предприятие, което ограничава достъпа до тях.

Разглежданите практики представляват една обща стратегия на групата за създаване на пречки пред вноса на горива в страната и се квалифицират като едно нарушение, тъй като са насочени към един и същ антиконкурентен резултат и се осъществяват трайно във времето.

Тези действия на ответните дружества ограничават конкуренцията още на първото ниво по веригата на реализация на нефтопродуктите – при първичната продажба на автомобилни горива от производството и внос, което позволява поддържането на лидерската позиция на група Лукойл в страната на следващите нива – търговията на едро и дребно. Създаването на бариери пред вноса на горива в страната е от естество да доведе до пренасочване на търсенето към горива с местен произход, т.е. тези на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД. Това намалява избора на търговците на едро и съответно се прехвърля надолу по веригата на реализация на автомобилните горива и в крайна сметка върху потребителите.

Поведението представлява злоупотреба с господство както по националното право, така и съгласно правото на Европейския съюз, тъй като ограничавайки вноса на територията на страната, може значително да повлияе върху модела на търговия между държавите членки. В рамките на производството Комисията си сътрудничи с Европейската комисия и съгласува решението на КЗК, във връзка с изискванията на Регламент (ЕО) № 1/2003 относно изпълнението на правилата за конкуренция, предвидени в чл.101 и чл.102 от Договора за функциониране на Европейския съюз (ДФЕС).


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Даниел

    13 3 Отговор
    Мама нали каза,че трябват 8-9 години ,за да се разнищи един такъв монопол ??
    За толкова години сигурно са ни откраднали поне 30 млрд ,което прави размера на глобата нищожна!
    Какви промени се предлагат ,за да се прекрати монопола и да се възстанови пазарния принцип ??
  • 2 долу ЕС

    17 10 Отговор
    интересно, че не глобяват немските вериги за същото! както и за вноса на американски газ! а защо горивото за новите аец да е само американско? това не е ли господстващо? искаме китайско и френско. Според КЗК откъде кара гръцката верига до сега, жокер, от Гърция! кой те спира да внасяш! това е форма на натиск да се продаде Лукоил на американци, ГАНГСТЕРСКИ ЦЕННОСТИ
  • 3 бай Онуй

    7 2 Отговор
    Е как няма да е господстващо като лично господаря Гълъб Радев удължи концесията на пристанище Росенец в полза на Лукойл? КЗК искат Лукойл да спре да продава по евтино гориво от ШЕЛ, ОМВ и компания

    Коментиран от #12

  • 4 Васил

    9 3 Отговор
    Тази глоба е нищожна за тези години които Лукойл е работила е откраднала доста повече!
  • 5 бай Онуй

    11 3 Отговор
    КЗК всъщност трябва да глоби Шел, ОМВ,ЕКО и компания за завишени цени на горивата. Има малки бензиностанции които продават дизел по 2.55 и бензин по 2.49. Държавата също може да контролира пазара чрез продажба на горива от държавният резерв, който автоматично да бъде запълван от Лукойл или някоя друга рафинерия на балканският полуостров.
  • 6 Деси Банева

    10 1 Отговор
    Ами те преди по времето на бат боко се отчитаха правилно при влади и проблеми и глоби за тях нямаше, само дето държавата загуби много милиарди. С шефа на Лук ойл се играеха карти и договаряха правилно.
  • 7 Оракула

    4 10 Отговор
    Национализацията на" Лукойл" АД , е въпрос на месеци!
    България е изнудвана от Русия и Путин , в противоречие на сигурността на Българския интерес!
    Представете си ако ние държахме петрола на Русия и транспорта и обработката му и крайната продажба,
    на вътрешния им пазар вътре в Русия????Путин ли ще ни търпи, ако му прибираме приходите от петрол???
    Тава е анти- икономическа политика на България и трябва веднага да бъде забранена,с национализация,
    това, че е наложена глоба от едни" мижави "200-300 милиона лева е пепел в очите на Българина!
    В България има достатъчно фирми от петролния бизнес, които могат спокойно да гарантират
    производството му е и дистрибуцията , без къртелни приложения!
    Национализирай и наказвай, за да не бъдем подлога на една трагична комунистическа диктатура!
    Годината е 2023 година!
    Нека тези 3-4 милиарда лева приходи от Нефтохим , бъдат вложени в социалната структура на Българската държава всяка година!Защо Путин ще води войната си с тях????хайде бе!

    Коментиран от #9

  • 8 Сократ

    8 3 Отговор
    Кога КЗК ще подгони монопола на банките, веригите, другите бензиностанции, ЕРП-тата? Виждаме прашинката в окото на съседа, но кола в собственото си не.
  • 9 бай Онуй

    1 3 Отговор

    До коментар #7 от "Оракула":

    Путин плаща на войниците си в Рубли, а Рублата е не конвертируема в момента! И воюва с стара Съветска техника. Плюс това има и ембарго. България трябва да се ориентира към Ирак и Иран
  • 10 Сталинчо

    5 3 Отговор
    Глоби глоби гонете ги от България нямаме нужда от советски колхози
  • 11 пацо

    3 0 Отговор
    Сикаджииско герберското семейство се задейства Румен и Юлия Ненкови и синчето Ненко кой ид--т го е кръстил така
  • 12 чичо стамат шумков

    2 0 Отговор

    До коментар #3 от "бай Онуй":

    Е как няма да е господстващо като лично господаря Гълъб Радев удължи концесията на пристанище Росенец.............. Имаш ли си представа за какво е тази концесия.Тя е за земята върху която е построена самата база.Абсолютно всички съоръжения върху тази площ от 1000- 1500 декара са изключителна собственост на ,,ЛУКОЙЛ.Тръбопроводите по които се подава нефта към рафинерията ,а от нея към базата, готовата продукция и тръбите към вътрешността на страната също са собственост на ЛУКОЙЛ.Искам да отбележа ,че база РОСЕНЕЦ МОЖЕ ДА СЕ ИЗПОЛЗАВА САМО ЗА ОБРАБОТКА НА НЕФТОПРОДУКТИ ЗА ДРУГИ ТОВАРИ НЕ СТАВА.За всички съоръжения тръбопроводи, резервоари ,помпи ЛУКОЙЛ влага собствени средства за ремонт ,подръжка ,заплати и т.н.за да могат да фунционират нормално.Все едно не знам дали ше е удачен примера между двама земеделци единият с трактор другият с кон и държавата да задължи този с трактора да изоре нивата на другият.Моето мнение по казуса да се види има ли законодателна възможност да се промени това статукво с ЛИТАСКО ,ЧИЕТО ПРЕДСТАВИТЕЛСТВО Е В ШВЕЙЦАРИЯ.ТАМ Е РАЗКОВНИЧЕТО ЗА РАЗРЕШАВАНЕ НА ПРОБЛЕМА Л И Т А С К О.И да добавя че освен концесията държавата получава абсолютно всички пристанищни такси от акостирането на танкерите в РОСЕНЕЦ Сумата надхвърля 100 милиона лева годишно.
  • 13 Бай Ганю

    3 0 Отговор
    Бай Ганю решил да открадне и развали бизнеса на руснаците в България.

    Когато отнемаш законно създаден биснес на трети лица се нарича рейдърство.
    Много се използва в пропадналата Украина.
    Децата на Бай Ганю гласуваха за американските партии, сега да не се учудват защо държавата ще краде/затваря бизнеса на руснаците.

    Последствията
    1. Има опасност руснаците да се махнат от нашата безумна американска колония.
    2. Ако се махнат руснаците, Цените на горивата ще скочат със сигурност. С колко 200-300% нагоре е минимум.
    3. Завода на Лукоил в Бургас се зарежда от Лукойл с техен си петрол.
    4. Ако Бай Ганю си мисли че заради това решение на американската агентура(пп дб) ще го очаква само повишение на горивата с няколко стотин процента, това не е всичко. Цените на абсолютно всичко ще скочат в Бългатия доста нагоре.

    Ако Бай Ганю имаше малко гънки в мозъка щеше да защитава този завод и бизнес на Лукойл като зеницата на окото си.

    Всички други варианта означават огромно повишение на цените и продължаване на упадъка и деградацията в България.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове