Last news in Fakti

17 Април, 2023 20:27 6 392 43

Батакът с разплащанията към фирми-строители на пътища и магистрали отива към разчистване

  • разплащания-
  • пътни фирми-
  • апи

Години наред АПИ получаваше огромни извънредни средства от хазната, а после се оказа, че парите са харчени и в разрез със Закона за обществените поръчки

Батакът с разплащанията към фирми-строители на пътища и магистрали отива към разчистване  - 1

В последните 2 години бяха направени куп скандални разкрития в областта на пътното строителство. Осветиха се порочни практики за милиарди левове въпреки неистовото отричане от страна на ГЕРБ. Сметката обаче така или иначе остана да бъде платена. Опитът това да бъде свършено през 2022 година доведе до война между партиите „Продължаваме промяната“ и „Има такъв народ“ и разпадане на коалицията, пише "Сега".

Една година по-късно огромна част от плащанията вече са покрити. При това с прилагане на двоен и троен аршин при превеждането на суми към конкретните фирми. Противно на уверенията, че няма да се разплащат основни ремонти, защото договорите са само за текущо пътно поддържане, голяма част от дейностите вече са платени.

Това показват поискани от „Сега“ данни по Закона за достъп до обществена информация за направените плащания по 34 договора за пътно поддържане през бюджетната 2022 и 2023 г. плюс плащанията по договорите за пътна сигнализация. Сравнението за платените суми на фона на висящите и заварени от ГЕРБ задания е много интересно. Какво показват данните?

ГЕРБ с основание бяха атакувани, че бюджетите на МРРБ през годините на практика са тъмна дупка и реалните разходи надхвърлят в пъти гласуваното от парламента. Години наред АПИ получаваше огромни извънредни средства от хазната, а после се оказа, че парите са харчени и в разрез със Закона за обществените поръчки /ЗОП/ – при наддоговорени в пъти обществени поръчки с конкретните фирми. На този фон щеше да е хубаво плащанията на заварените от ГЕРБ разходи за пътно поддържане плюс натрупаните след нови възлагания да бъдат направени прозрачно.

Според предоставените от АПИ данни през бюджетната 2022 г. по договорите за пътно поддържане плюс тези за сигнализация (това са по-малки на стойност договори) са платени общо 1,1 млрд. лв. Точно на толкова възлизаха претенциите на пътните фирми за извършени, но неплатени дейности. 655 млн. лв. от тази висяща сметка бе платена в средата на годината при министър Гроздан Караджов след купища скандали и изрично решение на НС, че министерството може да плати само половината, а останалата половина следва да бъдат преведени след проверка и произнасяне на парламента.

Това решение бе обявено от КС в последствие за противоконституционно, но така или иначе бе приложено. От справката на пътната агенция става ясно, че до края на 2022 г. е била платена и останалата част от сумата. Това стана без много шум и отново с извънредна субсидия за МРРБ. На 20 декември служебното правителство отпусна 318 931 830 лв. на МРРБ за ремонти на републиканската пътна мрежа, като парите са осигурени от преструктуриране на централния бюджет. Това бе източникът на извънредните плащания и при ГЕРБ.

От началото на 2023 г. до момента по 34-те договора за пътно поддържане и останалите контракти за сигнализация са платени още 389,9 млн. лв. Така равносметката за платеното през 2022 и 2023 г. по тези уж порочни договори, които в крайна сметка бяха прекратени през зимата на 2022 г., е 1,489 млрд. лв. Вероятно по договорите ще има и други плащания, защото служебното правителство отпусна през февруари по това перо, при неприет бюджет, още 776,2 млн. лв. 438 млн. лв. от тях са именно за стари задължения.

На фона на платената крайна сума изявленията на служебния регионален министър Иван Шишков, че няма да се плащат основни ремонти, които се приемат за незаконни, са повече от съмнителни. През 2022 г. междуведомствена комисия на МФ и МРРБ излезе с доклад, според който 79,2% от възложените дейности всъщност са основен ремонт или реконструкция, вместо текуща подръжка. При договори с обща стойност на възложените дейности в размер на 3,1 млрд. лв. това прави 2,4 млрд. лв. за основен ремонт. Още по времето на ГЕРБ по тези задания вече бяха платени 1,3 млрд. лв., при последвалите служебни и редовно правителство са платени още 1,5 млрд. лв. Общо платеното възлиза на 2,8 млрд. лв. и няма как да не са плащани и основни ремонти, ако констатациите в доклада на комисията са верни.

Не се случи и нищо от препоръките на междуведомствената комисия - да има последващи проверки на ДНСК за незаконно строителство, на АДФИ – за наддоговорените договори при нарушаване на правилата на ЗОП, за промени в ЗУТ, който и според комисията е мъглив по отношение на дефинициите и т.н.

Голямото опасение, че при висящи огромни забавени плащания ще се стигне до неравнопоставеност и липса на ясни критерии кой кога получава пари, се оправдава от предоставените от АПИ документи. Плащанията към края на 2022 и до момента ясно показват, че в едни райони покриването на дълговете е текло ударно, а в други още ще си чакат парите. Няма как да се знаят всички обстоятелства около тези плащания, но е показателно, че съществуващи още от 2021 г. задължения при едни фирми са покрити бързо, при други - не.

Пример за бавно плащане на натрупаните стари задължения са пътищата на територията на областно пътно управление Добрич и Стара Загора. Към средата на 2021 г. фирмите, работещи на територията на Добрич, имаха да получават извършени, но неразплатени дейности в размер на 11,6 млн. лв. Очакваше се до края на годината изпълнението да доведе до още 2,7 млн. лв. разходи. На този фон АПИ е платило на консорциума „Добрич 2019“ 3 млн. лв. през 2022 г. и 0 лв. през 2023 г.

В Стара Загора имаше през 2021 г. извършени, но неплатени дейности за 11,6 млн. лв. и очаквано изпълнение до края на годината за други 6,7 млн. лв. Дружествата, работещи в това областно управление, са получили 4,7 млн. лв. през 2022 и 2,3 млн. лв. през 2023 г.

Други консорциуми - като този за територята на Плевен, са си получили забавените от 2021 г. пари, но пък са нямали никакви допълнителни възлагания и крайното изпълнение към момента е под първоначално договореното. Тоест наддоговарянето при тях е останало на хартия и договорът дори не е стигнал като плащания първоначално определеното. Консорциум ПВП, който отговаряше за Плевен, е получил до избухването на сканадала 7 млн. лв. В средата на 2021 г. консорциумът имаше да получава извършени, но неплатени дейности в размер на 12,8 млн. лв. През 2022 и 2023 г. са платени 5,1 и 6,3 млн. лв. Това прави общо изпълнение за тази област 18,4 млн. лв. Според оригиналния договор, без наддоговарянето, разходите за поддържка на пътищата в ОПУ Плевен възлизаха на 22,3 млн. лв. С наддоговарянето заданията са стигнали 46,7 млн. лв., но засега остават на хартия. Подобна е картината и в област Перник.

Докато в едни области плащанията остават далеч от наддоговореното, в други огромните разходи са почти или напълно изпълнени. Пример за такава област е Русе. Консорциумът на територията на Русе имаше да получава извършени, но незаплатени дейности към средата на 2021 г. в размер на 17,7 млн. лв. и очаквано изпълнение до края на годината още 17,4 млн. лв. През 2022 г. фирма „Пътинженеринг“ АД е получила 46,2 млн. лв. и 11,4 млн. лв. през 2023 г. Това означава, че фирмата е получавала допълнителни възлагания. С платеното преди сканадала през 2021 г. – 37,3 млн. лв., крайното изпълнение за Русе възлиза на 94,9 млн. лв. Оригиналният договор бе за 15,1 млн. лв., с наддоговарянето сумата му скочи на 96,5 млн. лв. Тоест при Русе дейностите са изпълнени почти на 100%. Тук като оправдание може да се посочи, че това е една от областите с най-малък дял на основни ремонти – тоест нямаме прикриване на основни ремонти като текущи, но така или иначе е допуснато огромно наддоговаряне.

Пример за драстично наддоговорен контракт с голям дял на основния ремонт, който също си се разплаща добре, е този за Пловдив с фирма „Европейски пътища“ АД. През 2021 г. фирмата имаше извършени, но неразплатени дейности, на стойност 55,6 млн. лв. и очаквано изпълнение до края на годината за 11,1 млн. лв. През 2022 година „Европейски пътища“ е получила 106,6 млн. лв. и други 77 млн. лв. през 2023 г. С платеното преди скандала – 42,7 млн. лв., крайното изпълнение по този договор засега е в размер на 226,3 млн. лв. Оригиналната стойност на тази обществена поръчка бе 28 млн. лв., с наддоговарянето достигната сума е една от най-високите - 267,8 млн. лв., като малка част за момента остава неизпълнена. Според доклада на междувемодствената комисия 87,8% от възложените дейности след наддоговарянето са били за основен ремонт.

„Европейски пътища“ държеше и пътното поддържане на територията на Пазарджик. Тук фирмата през 2021 г. имаше неразплатени 58,4 млн. лв. и очаквано изпълнение до края на годината други 33 млн. лв. През 2022 и 2023 г. е платено съответно 71,6 и 28 млн. лв. С вече полученото до 2021 г. изпълнението по този контракт като плащане възлиза на 261,1 млн. лв. при първоначална стойност на договора 18,7 млн. лв. С наддоговарянето този контракт е достигнал космическите 320 млн. лв.

Можем само да гадаем от какви съображения са изхождали властите за темпото на разплащания с конкретните фирми. Но догадките не са лицеприятни.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 20 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 честен ционист

    49 6 Отговор
    България и Колумбия, двете кочини с най-скъпа пътна инфраструктура на глава от населението в света.
  • 2 Това е част

    31 20 Отговор
    От сделката на Герб и ДПС с Радев. Би трябвало да е станало ясно вече на повечето хора
  • 3 Тиквонии Велики!

    32 13 Отговор
    Направих една магистрала, за да могат селянджърите да си ходят от София по Великден!

    Коментиран от #5

  • 4 Затворев

    37 7 Отговор
    И кой е вкаран за дълги години на топло и как ще върнат парите ? Никой и кралият крал .
  • 5 Типикам

    21 9 Отговор

    До коментар #3 от "Тиквонии Велики!":

    На кривата магистрала !
  • 6 чекмеджан ага

    23 9 Отговор
    колко път направих..... още съм уморен
  • 7 Унбитх

    37 8 Отговор
    Всичко продължава както до сега фирмите на Пеевски и олигарсите на гербавите, като в Пазарджик и другаде получават държавната пара. Какъв президент какви пет лева, пак безотговорност ,пак безнаказаност, народните пари се харчат лесно, а българите бедни гладни и болни. Срам.
  • 8 Хххххххх

    37 16 Отговор
    Само Кирчо ги тормозеше, но българския народ нали е умен си иска гербавите, льотчика и ДПС да му са честити, но да спре да се оплаква че е беден и гладен. Той си избира крадците да го управляват!
  • 9 Далаверата си върви

    40 5 Отговор
    Фирмите си взеха парите, некачествените, нефункционални и грозни строителства останаха. Източването на пари през така наречените ремонти и инфраструктурни проекти продължава и осъдени няма. И това ако е държава ...
  • 10 Герб са корупцията у нас!

    24 12 Отговор
    Добре, че 2 години Герб не са на власт!
  • 11 ГЕРБ са измамници!

    25 6 Отговор
    Най-скъпите и кьопави магистрални участъци са у нас в БГ!5252
  • 12 Шишо бакшишо

    17 21 Отговор
    Голяма работа че са плащали предварително част от парите на фирмите. Тогава се строеше ежедневно, сега от две години нито пари са останали излишни, нито нещо е построено.
  • 13 Сульо

    25 5 Отговор
    Парите дадени! Фирмите нагушени! Пътища... върна до вълна, дупка до дупка... Майките на всички споменати с "добра" блага дума от всички с потрошени колички!
  • 14 Фънки

    21 29 Отговор
    Обичаме ГЕРБ защото построиха много пътища, магистрали, метро, мостове, детски градини, спортни зали и куп други неща. От две години мафията само ви краде и ви хвърля прах в очите.

    Коментиран от #24, #27

  • 15 Гери Никол

    18 2 Отговор
    А шишков като откри част от някакъв път, дали си извади ядки за дупарата.
  • 16 Който

    23 1 Отговор
    е взел парите, честито! Ще го хванете за шлифера да ги върне. Пак фокус-мокус и успиване на плебса.
  • 17 пригответе се

    10 1 Отговор
    ще местим магистралите щом са направени при управлението на ГЕРБ
  • 18 а после се оказа няма присъди

    16 2 Отговор
    че парите са харчени и в разрез със Закона за обществените поръчки
  • 19 щом не връщат чекмеджетата

    11 5 Отговор
    гервавите поклонници да ги съберат за възстановяване на ошушканата хазна
  • 20 Механик

    24 0 Отговор
    Питам за пореден път- тоя на снимката , пие ли толкова, колкото е видно по лицето му?
  • 21 ха ха ха ха ха ха ха

    15 0 Отговор
    Шишков лъже по заповед на Василев....
  • 22 Да видим

    13 1 Отговор
    И кво излезе, че регента радеф е дал зелена светлина да се платят всички пари, които спряха на ГЕРБ, а ? После Борисов бил единствения играч, а радеффф къв е?
  • 23 Обаче

    15 0 Отговор
    💲Противно на уверенията, че няма да се разплащат основни ремонти, защото договорите са само за текущо пътно поддържане, голяма част от дейностите вече са платени.💲
    Внушават ни да вярваме на онова което говорят две години, а не на това, което вършат през същото време.
    Блаженни са вярващите. Като не е законно, защо тогава (без страх от каскета) незаконно П(родължават) П(лащането)? Или заклинанията са блъв?
  • 24 Накратко

    7 0 Отговор

    До коментар #14 от "Фънки":

    Да, прах в очите и самохвални фанфари в ушите.
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Мюнхен

    5 5 Отговор
    Споко Боко ще ги научи всичките как се краде.Затваря им устите с по някой милионче от чекмеджето.Радев вече забрави за мутрите.
  • 27 Един от всички

    5 5 Отговор

    До коментар #14 от "Фънки":

    Ти ако не си плащаш ще те осъдят нали ?
    Има заведени дела в Страсбург по тия договори срещу държавата ни!?ще ги загубим ли щом сме некоректни? Закопаха ни това е ! Завладяната държава за 12г тоталитарен режим ще отнеме още толкова да се изчисти от решения и действия на герб и техните поставени лица ..пп и
    дб просто до момента показват колко са съгласни с тоя режим но не е техен!
  • 28 Какви

    12 1 Отговор
    Въздухари се оказаха тоя Шишков, ония Рашков, онова тпто Кире, простият зелен чорап, а.
  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Бунтата

    6 1 Отговор
    Толкова много писано и нищо ясно в цялата работа
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 Артилерист

    6 1 Отговор
    Дали ще се разкрие истината за гербаджийските кражби?
  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Име

    2 0 Отговор
    Не мисля да сме толкова богати, че да строим така бурно, нямаме доходи, според мен.

    Всичко това е горе-долу - голема далавера, да не говорим, че има и други нужди да се дават парите
  • 40 Каун на Грипен

    2 3 Отговор
    Радевите червенотиквеничета маскареха Бойко,че краде от пътища. Сега плащат като попове и надплащат. От две години нищо не са закърпили. Ушатият пРезидент да натирим в Крим. Нали според него е руски. Ще си хвърка на Миг там на воля и по едно коремно ще им направи.
  • 41 Българин

    0 3 Отговор
    Всички които мечтаят за комунизъм москва е близо крим още по близо.Само попитайте президентът кавал

    Коментиран от #43

  • 42 Циник

    0 0 Отговор
    Единственото решение е тотална смяна на властта, пълна ревизия на държавата и затвор и гигантски глоби и конфискации на имущество за всички крадци. Иначе държавата отива към своя край.
  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове