Преди 146 години на 4 януари руските освободителни войски - под предводителството на генерал-фелдмаршал Йосиф Владимирович Ромейко-Гурко, победоносно навлизат в София.
По този повод в Северния парк в град София днес направиха възстановка по случай 146 години от Освобождението на София. Събитието се осъществи със съдействието на Район "Надежда", НС Единение и Сдружение "Обединени Балкани".
Ето какво припомнят организаторите:
Януари 1878 година. София е скована от студ. От няколко дни жителите на града чуват топовните гърмежи на задаващата се руска войска. Плевен вече е свободен. София чака. Турският военен началник Осман Нури паша предупреждава консулите на Франция, Австрия и Италия да напуснат града. Леандър Франсоа Рьоне льо Ге, Йозеф Валдхард и Виторио Позитано обаче решително отказват. Остават в София и това спасява града от опожаряване. София е притихнала от страх.
След много проведени битки, в нощта срещу 4 януари, голяма част от турските войски напускат София въпреки численото си превъзходство и материални загуби.
Операцията по превземането на града е по заповед на император Александър II, защото София се явява изключително важна стратегическа точка за по-нататъшно настъпление на руските войски в Тракия и основен пункт за снабдяване на турската армия с боеприпаси и продоволствие. На Османската империя са нанесени непоправими човешки и материални загуби.
Преди 146 години на този ден генерал Гурко е посрещнат триумфално с цветя и сълзи. Той превзема София, нанася последно поражение на Сюлейман паша при Пловдив и превзема Одрин, с което практически е сложен край на войната. А бъдещата столица на Княжество България е освободена.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Булпсихопатъ
Коментиран от #15, #30
16:36 06.01.2024
2 Да да
Коментиран от #13
16:36 06.01.2024
3 Последния Софиянец
16:36 06.01.2024
4 Да да
Коментиран от #7
16:37 06.01.2024
5 БеГемот
16:38 06.01.2024
6 Пропаганда
Коментиран от #65, #68
16:38 06.01.2024
7 Делю Хайдутин
До коментар #4 от "Да да":
Дядо Иван е на Дунава!Месете погачите!16:38 06.01.2024
8 Мирчо Шопарчето
И в Библията го пише!
Коментиран от #29
16:41 06.01.2024
9 3.14К
16:42 06.01.2024
10 Софиянски
16:43 06.01.2024
11 Какво робство бе
Те дойдоха не да ни освободят а да не поробят
РАЗБИРА СЕ ЧЕ ВЪЗСТАНОВИХА БЪЛГАРСКАТА ДЪРЖАВА СЛЕД 500 ГОДИНИ ЖЕСТОКО РОБСТВО
16:43 06.01.2024
12 Денкооглу
16:43 06.01.2024
13 Баце
До коментар #2 от "Да да":
Вие сте болни ора. Историята поне зачитайте бе психота.16:44 06.01.2024
14 Гориил
16:45 06.01.2024
15 ГЕРБЕР
До коментар #1 от "Булпсихопатъ":
Руските терористи окупират България прогонвайки законната османска власт.Коментиран от #19, #31
16:49 06.01.2024
16 Странни съвпадения
Как ви се струва идеята да ремонтират паметника на връх Шипка? Дали не са намислили нещо боклуците?
Коментиран от #43
16:52 06.01.2024
17 Ний ша Ва упрайм
16:53 06.01.2024
18 Въпросче
16:54 06.01.2024
19 Варварите разрушават Римската империя
До коментар #15 от "ГЕРБЕР":
Османските орди превземат Константинопол с особена жестокост и свирепост, като свалят от власт законната власт на ромеите. Какво мислиш по този въпрос? Когато идват на власт тези азиатски орди, българите се връщат в развитието си векове назад. Българският етнос е бил тъпкан и унижаван. Затова винаги ще помним руснаците с добро. Враговете на нашите врагове са наши приятели.Коментиран от #22, #32, #33, #37, #44, #53
16:57 06.01.2024
20 Интересно наистина
16:58 06.01.2024
21 Иван Грозни
17:01 06.01.2024
22 Всъщност като идват османците
До коментар #19 от "Варварите разрушават Римската империя":
докарват на българите цивилизацията, научават го, че освен в колиби и землянки може да живее и в къщи. Научават го да се къпе, да сложи врати, а не черджета на входа и много много други неща, нещо което и дошлите да го освобождават руси признават и се впечатляват.Коментиран от #24, #41
17:04 06.01.2024
23 Ех, тез асвабадители - нямат край !
17:06 06.01.2024
24 Булпсихопатъ
До коментар #22 от "Всъщност като идват османците":
И освен това донесоха и мобилните телефони. И айфоните. Сбъркан яко ,да знаеш че света се развива само при западняците и турците щото са западняци ама не съвсем. Много уважават джендърите ама не съвсем и затова не ги приемат в Европа.Коментиран от #27
17:20 06.01.2024
25 Нещо не виждам
17:20 06.01.2024
26 ИМПЕРИАЛИСТ
17:21 06.01.2024
27 Ами представяш ли си
До коментар #24 от "Булпсихопатъ":
На гейпарадите в Европа турци? Аз не....Коментиран от #49
17:26 06.01.2024
28 Механик
п.п.
Разбира се, че дори не е имало османско робство (пак според посолствоТО)
п.п.п.
Да живее РУСИЯ, нашата освободителка!!! И нека Бог и дава сили, отново да натика в миша дупка враговете си!
(Каквото тя прави и в момента. При това много успешно)
17:27 06.01.2024
29 Жица
До коментар #8 от "Мирчо Шопарчето":
Не бе, македонец е.17:39 06.01.2024
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Бг османлия
До коментар #15 от "ГЕРБЕР":
Под османско сме били най добре те са ни съхранили като народ и запазили от гърци и латини.17:42 06.01.2024
32 Властва силният
До коментар #19 от "Варварите разрушават Римската империя":
Законната власт е на турците защото са по силни. Добре че бяха османлиите да ни запазят като народ.Коментиран от #42
17:46 06.01.2024
33 Булгар
До коментар #19 от "Варварите разрушават Римската империя":
Българи също са се били на страната на османците срещу тази гръцка напаст.Коментиран от #45
17:48 06.01.2024
34 и масово никаква благодарност
17:50 06.01.2024
35 Що лъжете?
17:56 06.01.2024
36 ВИДЕХТЕ ЛИ
17:58 06.01.2024
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 ИМПЕРИАЛИСТ
1. Кoй лaнcирa дoктринaтa "CЛAВЯНCТВO" И ЗAЩO?
2. Принoca нa Eкaтeринa Вeликa зa иcтoричecкитe фaлшификaции...?
3. Кoй e Eвгeни Булгaрa и нa чия хрaнилкa e ?
4. Кoй плaщa нa Aвгуcт Шльoceр зa дa cъздeдe мигрaциoннaтa тeзa?
...
н. Кoй и зaщo cмeни бългaрcкoтo имe Cрeдeц c гръцкoтo Coфия?
н+1. Кoи финaнcирa и въoръжaвa Aтaтюрк зa дa нaруши Лoндoнcкия мирeн дoгoвoр и oбeзбългaри Бeлoмoрcкa трaкия?
НЯМAТ ИЗБРOЯВAНE РУCКИТE МEРЗOCТИ...
18:00 06.01.2024
39 Кючекчийка
Коментиран от #40
18:00 06.01.2024
40 Щеше да си турска кючекчийка
До коментар #39 от "Кючекчийка":
А сега си българска кючекчийка.18:07 06.01.2024
41 Май обърка нещо историята
До коментар #22 от "Всъщност като идват османците":
Интересно, откъде ли османлиите от Азия, които са прекарвали времето си върху конете, са имали хигиенни навици. Петкратното измиване преди намаз не е къпане. За разлита от тях, тукашните жители на империята са имали градски бани и са се радвали на чисти тела. Местното население вече е било част от тази градска култура.А после се случва огромна беда -. подгонени от османските орди, българите се крият високо в планините и там започва нашето връщане назад. Всичко, заради османлиите.
Коментиран от #78
18:07 06.01.2024
42 Няма логика
До коментар #32 от "Властва силният":
Българин не би написал подобно нещо. Много сме патили и нашите мозъци са по-чевръсти. А който е свикнал да пие шербет и да си мечтае за девици в рая, може да напише нещо такова, така нещата се връзват.18:10 06.01.2024
43 То е ясно !
До коментар #16 от "Странни съвпадения":
Този"ремонт"ще трае 10 години за да се забрани и забрави честването на 3 Март.18:11 06.01.2024
44 Римската империя я разрушиха гърците
До коментар #19 от "Варварите разрушават Римската империя":
като си направиха измислената Източна римска империя.След това идват арабските племена и гърците се чудят кво да правят.
Коментиран от #46
18:13 06.01.2024
45 Половината истина не е цялата истина
До коментар #33 от "Булгар":
Да, имало е и християни наемници. Това е факт. Но всички заедно разрушават една империя, която има пътища, закони, болници, приюти за сираци и много други блага. После следват няколкостотин години потисничество върху християните, наречени "урум милет" - римско население, римляни християни. Така са наричали и нас, българите.18:13 06.01.2024
46 Дълга история
До коментар #44 от "Римската империя я разрушиха гърците":
Източната Римска империя е съществувала 1000 години след Западната. Въпросът наистина е сложен. Но едно е ясно - нито една империя не е била възстановена повторно. Нито една! Тя остава само в спомените на потомците на онези, които са били облагодетелствани от нея. А на останалите не им пука за нея!18:16 06.01.2024
47 Коз Як
18:17 06.01.2024
48 Българин
18:18 06.01.2024
49 Хайде, не си криви душата!
До коментар #27 от "Ами представяш ли си":
Не ме интересува дали има турци на гейпарадите. Най-вероятно има! Но едно се знае от историята - много от султаните са имали хареми от момченца. Най-известните хареми от момченца в Топ Капъ са по времето на Султан Мехмед Фатих и Селим Страшни.Това са исторически факти.
Коментиран от #77
18:23 06.01.2024
50 Българин
Коментиран от #52, #70
18:27 06.01.2024
51 Жалко
18:28 06.01.2024
52 Неволята учи.
До коментар #50 от "Българин":
Май нещо не си осведомен. Евреите постоянно повтарят, че са били роби на египтяните в древните библейски времена. Но това не им пречи да се смятат за богоизбрани. Нали? Били са роби, но сега не са. Това е важното.Това, че нас са ни унижавали османлиите е факт. Но е факт и това, че тяхното население и до ден днешен си остава предимно неграмотно - поне 50% от разнообразното в етническо отношение население на нашата съседка не може да чете и да пише. Хората с висше образование и висока квалификация са незначителен процент от многомилионното население на тази държава. Е, и какво като са ни владели? Живели сме трудно, развили сме уникални свойства на мозъка и силни амбиции, които са ни позволили да дръпнем силно напред в своето развитие. А те къде са?
Коментиран от #54, #57, #76
18:37 06.01.2024
53 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #19 от "Варварите разрушават Римската империя":
Мнoгo "дoбрa" интeрпрeтaция....Мнoгo cтe дaлeчe oт иcтинaтa. Eтo зaщo:1. Кoй лaнcирa дoктринaтa "CЛAВЯНCТВO" И ЗAЩO?
2. Принoca нa Eкaтeринa Вeликa зa иcтoричecкитe фaлшификaции...?
3. Кoй e Eвгeни Булгaрa и нa чия хрaнилкa e ?
4. Кoй плaщa нa Aвгуcт Шльoceр зa дa cъздeдe мигрaциoннaтa тeзa?
...
н. Кoй и зaщo cмeни бългaрcкoтo имe Cрeдeц c гръцкoтo Coфия?
н+1. Кoи финaнcирa и въoръжaвa Aтaтюрк зa дa нaруши Лoндoнcкия мирeн дoгoвoр и oбeзбългaри Бeлoмoрcкa трaкия?
НЯМAТ ИЗБРOЯВAНE РУCКИТE МEРЗOCТИ...
Коментиран от #60, #64
18:40 06.01.2024
54 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #52 от "Неволята учи.":
1. "ТУРСКО робство" не е идентично понятие с "робство", а е най-префинен начин за заличаването на един народ.2. "Кръвния данък" се е наричал Девширме, което на турски значи "събиране на цветен прашец" При девширмето е имало ПОДБОР през 5г., а по-късно и ЕЖЕГОДЕН ПОДБОР на най-будните и красиви български момченца И ТАКА ВЕКОВЕ НАРЕД. Фактите за този ежегоден "кастинг" много често се премълчават по родолюбиви причини. Еничарите първоначално нямат семейства за да оставят поколение, а и по-късно еничарите търпят огромни човешки загуби. Част от момченцата пък директно са продавани като роби. Според мен това е ОБЕКТИВНАТА причина за незавидното състояние на държавата ни и за липсата на критична маса от будни и родолюбиви Българи които да поведат сънародниците ни. Отделно, че едва създаденият елит е бил ликвидиран от комунягите 1944-1946 г. Май доста време ще мине докато Българинът се пробуди.
3. Доста любопитно е, че законът е забранявал на турчин да отнеме коня на Българин, ако цената му е била под сто гроша. По този начин се е осигурявало турските коне да са добри и с висока цена. А е било законно да отнемеш хубавия кон от Българина.
Коментиран от #74
18:45 06.01.2024
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Какво си дръпнал напред бре
До коментар #52 от "Неволята учи.":
Ганчо, какво произвеждаш в момента??? Каква българска техника се произвежда, която да се изнася в чужбина??? Нито пътища имате, нито паркове, нито туризъм!!! Ходи виж в Турция турците в каква модерна държава градят. Първокачествени магистрали, мостове, язовирни стени за вец, една камара техника произвеждат и то турско производство. Строят жп инфраструктура, влакове като в Европа, собствена електрическа кола. Да не почна да ти изброявам военната промишленост, че свят ще ти се завие и още много. А ти си уж в ЕС ама имаш само един чушкопек. Не се излагай другия пътКоментиран от #66
19:12 06.01.2024
58 Невероятно
19:20 06.01.2024
59 Тогава София е било село с Конаци
19:22 06.01.2024
60 Ето така ще ти отговоря:
До коментар #53 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Евгениос Вулгарис, етнически българин, е възпитаник на Венецианската република, роден е на остров Корфу, който тогава е Венецианско владение, учи в Италия. Екатерина Велика не е руския, а германка. Aвгуcт Шльoceр (който очевидно не е руснак, но се води руски историк) развива теорията, че в основата на руската държавност са норманите. На пръв поглед между тези три факта няма връзка. Но всъщност има – върви една невидима експанзия. Но коя я оглавява? В чий интерес управлението на света се канализира в едни и същи ръце? А кой всъщност управлява днешна Русия? Май совите не са това, което са. Нещата изобщо не се свеждат до руснаците.Коментиран от #71, #72, #75
19:34 06.01.2024
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Кико
До коментар #53 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
А так пиши! И пиши още че не е било робство. От даден момент ние просто сме заживели в османската империя а те рашките са окупационни войски. И пиши още че презервативите се огъват...20:01 06.01.2024
65 2020
До коментар #6 от "Пропаганда":
Затова пък хамериканците хем ни бомбардират, хем ни окупират!!!!20:05 06.01.2024
66 Интересно,
До коментар #57 от "Какво си дръпнал напред бре":
Имаме много стартапове - чужди фирми, които имат офиси в България. Там работят българи, които имат добро образование и владеят чужди езици. А развитието на Турция наистина е впечатляващо. Но турците са недоволни от своята държава, освен това наистина са доста необразовани или направо да си кажем - много от тях не могат да четат и да пишат. Туризмът им е по-добре развит от нашия. Турците умеят да се държат добре с туристите, защото виждат в тях не хора, а торбички, пълни с парички. Затова са толкова любезни. Туристите ги хранят.Честно казано, Турция в моите очи е азиатска държава и не бих искал да бъдем част от нея - това би било връщане назад. Но самите турци са симпатяги. Не мразя турците в никакъв случай.
Коментиран от #73, #79, #80
20:09 06.01.2024
67 дядото
20:28 06.01.2024
68 Да,
До коментар #6 от "Пропаганда":
а пък Бил Гейтс предлагаше ваксини безплатно ей така, за нищо. Всъщност по твоята логика, ако приемем, че американците са заели мястото на руснаците, понеже са ги "победили" в студената война, трябва ли да ги смятаме за окупатори?20:35 06.01.2024
69 В ЦЯЛАТА СТАТИЯ Е УПОТРЕБЕНА САМО ВЕДНЪЖ
20:42 06.01.2024
70 Не е вярно!
До коментар #50 от "Българин":
Иди питай гърците да ти кажат и разкажат за турското робство - средно около 400 години са били под робство, а цяла Северна Гърция е била около 530 г., знаем защо и кои са населявали тази част на Гърция. Иди на 25 март да видиш какви паради се правят в Солун и цяла Гърция. (На 24-ти март е парада на учениците)20:49 06.01.2024
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #60 от "Ето така ще ти отговоря:":
Ах, таз добричка Русия. Защо не провериш в източниците като как е завоювала територията от Урал до Тихия океан? Какво се е случило и се случва със стотината Сибирски племена и народи?Тайгата не може да плаща данъци в натура за хазната на руския император...данъците се плащат от поданици, а не от дърветата и мечките.
...Сибирските земи са разигравани на ТЪРГ и който главорез го спечели, на него матушка Екатерина е разрешавала да ги покори или пък прочисти от коренното население......... Руската наглост и Космосът са безкрайни, за второто не съм сигурен.
21:13 06.01.2024
73 Не могат да четат и да пишат
До коментар #66 от "Интересно,":
А в същото време % на неграмотните в Турция е по-нисък отколкото у нас.21:15 06.01.2024
74 Ами сега няма девширме
До коментар #54 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Къде са умните и красиви българи?Коментиран от #93
21:19 06.01.2024
75 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #60 от "Ето така ще ти отговоря:":
Екатерина Велика се захваща със „славяните”?-През 1760 г. Русия окупира Померания, а един корпус под командването на генерал Захар Чернишов ПРЕВЗЕМА БЕРЛИН. През 1761-1762 г. Прусия загубва Померания, Силезия и Саксония и е изправена пред катастрофа. Императрица Екатерина II се отказва от мирния договора. Действията на Русия по същество спасяват Прусия от пълно поражение. Ясно е, че немските княжества не могат да устоят пред руската военна експанзия. За да се намали натиска към германските територии, бившата немска принцеса, прокарва идеята за освобождението на поробените „братя славяни” и „православните народи”. Руско-турската война от 1768—1774 г. е една от ключовите по значение войни. На 21 юли 1774 г. Османската империя подписва с Русия Кючук-Кайнарджийски договор, в резултат на който Русия получава правото на закрилник на православните в Османската империя
21:19 06.01.2024
76 Те къде са
До коментар #52 от "Неволята учи.":
Ами мнооого по-напред от нас. Което идва да докаже, че 5 века са ни дърпа ли, а ние сме им били като воденичен камък, спъвали сме развитието им.21:22 06.01.2024
77 Е откъде да знаеш
До коментар #49 от "Хайде, не си криви душата!":
Възможно е да има, все някой трябва да ви "оправя" макар и срещу заплащане 🤭21:27 06.01.2024
78 Гузен негонен бяга
До коментар #41 от "Май обърка нещо историята":
Нещо за хигиената се засегна 🤭21:31 06.01.2024
79 Пак ти отговарям
До коментар #66 от "Интересно,":
" Турците умеят да се държат добре с туристите, защото виждат в тях не хора, а торбички, пълни с парички. Затова са толкова любезни. Туристите ги хранят. "Напротив турците са много състрадателни и човечни хора. Ще ти помогнат и без пари! Това го запомни много добре! Това за паричките важи за Европа и Америка мой човек, защото там е пълно с материалисти. В Турция хората може да са невежи, за не знаят да четат и пишат, но са супергостоприемни и духовни хора докато това в Европа и Америка го зябрави! Нещо си се объркал. Ти какво искаш в туризма да работят за без пари ли? Къде го има това по света туризма да е безплатен, че не знам? В България за без пари ли работят в туризма? Истината е че българина не разбира от туризъм , а само от далавера в тая работа, само да прибира парата. Също тези, които си изброил в БГ, че били образовани хора и работили в чужди фирми са в столицата има няма 10% от цялото население на БГ, докато останалото е супер леш неграмотно и необразовано виждайки от коментарите по социалните мрежи! Със сигурност в Турция има повече грамотни и образовани хора от БГ, колкото и да не ви се вярва!
22:13 06.01.2024
80 И забравих да спомена още нещо
До коментар #66 от "Интересно,":
Като си писал за чужди фирми в БГ да те питам къде са ти българските фирми а? Чуждите фирми печелят за своята страна, а за такива като теб и твоята страна нещо не печелят освен за себе си само, което е малко егоистично! Докато в Турция повечето фирми са си турски и парите, които печелят отиват в собствената им страна. Виждаш ли каква е разликата сега? И се имате за образовани и грамотни хора, а всъщност сте едни галоши със самочувствие без покритие, роби на чужди държави!22:28 06.01.2024
81 заглавието е полит некоректно
а турско присъствие
22:30 06.01.2024
82 Жони
23:04 06.01.2024
83 НОВА САЩИСАНА ИСТОРИЯ
23:06 06.01.2024
84 Това ние верно
23:09 06.01.2024
85 откъде тази мода
Ужасно отблъскващи са. Просто пародии. Много хора ги приемат като подигравки. А и така изглеждат. Гледаш и умираш от срам.
Коментиран от #86
00:42 07.01.2024
86 Гого
До коментар #85 от "откъде тази мода":
А що си жив кат гледа г ълмук сащисан06:13 07.01.2024
87 ОТ КОЙ Е ОСВОБОДЕНА БЕ ОТ АМЕРИКАНЦИТЕ
17:42 07.01.2024
88 ВИНЕТУ Е ОСВОБОДИЛ
17:43 07.01.2024
89 УТРЕ ЩЕ ИМА ВЪЗСТАНОВКИ НА ОБИРИТЕ НА БО
17:49 07.01.2024
90 Алоуууу
19:15 07.01.2024
91 Не е ли освободена от руски войски с
19:25 07.01.2024
92 Руската армия с логистика на местните
19:29 07.01.2024
93 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #74 от "Ами сега няма девширме":
Геноцидът \"ДЕВШИРМЕ\" - КРЪВЕН ДАНЪК е най-гадния вид геноцид, защото де факто имаме народ, но всъщност това е аморфна маса, тъй като е без ЕЛИТА който е хирургически изрязан от тялото на народа. Резултатите се виждат много ясно от коментара под Вашия.Коментиран от #94
19:57 07.01.2024
94 РИМЛЯНИН
До коментар #93 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
И. В НАШАТА РИМСКА ИМПЕРИЯ А И ВЪВ ВСИИИИИИИИЧКИ ДРУГИ СЕ Е ВЗИМАЛО И МЛАДО И СТАРО МЕСТНО НАСЕлеНИЕ ДА СА БИЕ ЗА АРМИЯТА НИ.СЯ ША МА ЧУЕ ЕРДОГАН И ША МА ПОХВАЛИ АМА ТВА Е ИСТИНАТА.07:57 13.01.2024