По-добрите условия за работа са ключово изискване към водачите от градския транспорт. Пред NOVA шофьори разказаха, че ежедневно са притискани от дълги смени и много натоварен график. Дали подобно натоварване е оказало влияние при катастрофата преди дни, при която шофьор на автобус загуби съзнание, ще установява разследването.
Смяната на шофьор в градския транспорт е средно 8 часа и половина. В нея влизат и почивки, от които обаче рядко могат да се възползват. „Много рядко можем да почиваме, особено в случаите на трафик няма как да се почива, обикновено се върти и се тръгва и няма време и за физиологични нужди”.
Калоян Тодоров е шофьор на автобус в София. Разказва, че водачите в градския транспорт са притиснати и от разписанието, което трябва да спазват. Понякога от спирка до спирка даденото време е 1 минута. „Ако оттук тръгнете и трябва да стигнете ето там - и на двете места отворите вратите - това са 40 секунди. Вие имате 1 минута”.
Разписанието и пробега се изчисляват от ЦГМ. Оттам обясниха, че то се определя на база данните за натовареността в определени часове, които получават от валидаторите в автобуса. Интересното е, че графика на шофьорите се прави ден за ден. Те, отивайки на работа, разбират коя смяна са, графикът не се прави седмица или месец напред. „Тази разпокъсаност ти обърква биологичния часовник и не можеш да се адаптираш”, каза Калоян Тодоров.
„В предприятието има недостиг на хора. Между 60 и 70 човека в различните поделения. Няма как да се направи графикът така, че да го знаят предварително”, заяви Борислав Попов.
Хигиената в автобуса също е отговорност на шофьора. Калоян Тодоров твърди, че заради липсата на хора няма как шофьор да бъде сменен, ако му стане лошо. „В най-добрия случай ти казват - прибирай се в депото. Ама аз не мога да управлявам, как да се прибера”.
Именно здравословен проблеми преди дни причини инцидент с градския транспорт. Автобус остана без управление и удари жена на тротоар в София. Съветът към шофьорите, в случай, че не се чувстват добре: „Обаждат се на диспечера, казват, че им е лошо и друг автобус или друг водач идва ги смени”, заяви Борислав Попов.
Заради спецификата на работата шофьорите имат и заболявания, в това число инсулти, инфаркти и ставни проблеми.
„Трябва да се направи цялостно изследване на професионалните заболявания при шофьорите, защото такова до сега не е имало”, заяви Александър Шопов.
Водачите биват подлагани веднъж в месеца на предпътен преглед и годишен контролен. Лекар има и на смяна, ако се почувстват зле. Проба за алкохол се дава преди всяка смяна.
„Когато се установи, че водачът е годен за работа, медицинското лице се подписва, дава му пътния лист и той отива за проба за алкохол”, заяви Борислав Попов.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Софиянец
Коментиран от #4, #6
20:56 18.01.2024
2 Георги
21:00 18.01.2024
3 Финансист
Коментиран от #5, #16
21:03 18.01.2024
4 Кореняк софиянка
До коментар #1 от "Софиянец":
Е, как ще е върнете като сте мързеливи. Не искате са обработване земите си. София след 89-та година цялата селяния се изнесе да живее в столицата. От 500 00б хиляди души станахме 2 500 000 души към днешна дата. Ужас.Коментиран от #19
21:07 18.01.2024
5 Днес по една телевизия
До коментар #3 от "Финансист":
Шофьор показа фиш със заплатата си.Може и да си прав ако им плащат "под масата"
Коментиран от #7, #11
21:08 18.01.2024
6 Кореняк софиянка
До коментар #1 от "Софиянец":
Поправка: - Е, как ще е върнете като сте мързеливи. Не искате да обработвате земите си. София след 89-та година цялата селяния се изнесе да живее в столицата. От 500 000 души станахме 2 500 000 души към днешна дата. Ужас.Коментиран от #8
21:10 18.01.2024
7 Финансист
До коментар #5 от "Днес по една телевизия":
И какъв размер заплата показа шофьоплра, по коя телевизия стана това. Ще отида в архива на медията и лично с очите да вися предаването.Коментиран от #9
21:13 18.01.2024
8 Охх баня охх кефффф.....
До коментар #6 от "Кореняк софиянка":
София е била 500 000 души през 70те години.И се надявам още много жангоси да дойдат там......данооооооооооо.Коментиран от #12
21:17 18.01.2024
9 Да да
До коментар #7 от "Финансист":
Ама ходи и ти да вземаш гоооолема заплата като шофьор бе другар.Ей го аз изкарвам по 5000€ като шофьор.Коментиран от #10
21:22 18.01.2024
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Финансист
До коментар #5 от "Днес по една телевизия":
Лъжеш! Кажи по коя телевизия е станало това. Недей да манипулираш хората. Уважавай истината.21:31 18.01.2024
12 Кореняк софиянка
До коментар #8 от "Охх баня охх кефффф.....":
Не е вярно. София наброяваше 500 000 столичани към началото на 1989-та година. Първият Указ на селянинът от Веселиново Желю Желев беше премахването на софийското жителство и селянията тръгна на тълпи към столицата. За няколко години я напълни.Коментиран от #14
21:38 18.01.2024
13 Лумпен
Напускайте и почвайте другаде!
22:08 18.01.2024
14 Ами хайде да кажеш
До коментар #12 от "Кореняк софиянка":
Откъде се довлякоха баба ти и дЕдо ти. Щото когато е станала столица, София е била 10-12 000 души. Ама потомците на селяни не искате други селяни, ей на това се смея най-много. Тръгне ли някой да се изтъква като "кореняк софиянец", гаранция от къде са му коренитеКоментиран от #17
22:11 18.01.2024
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Икаруса
До коментар #3 от "Финансист":
И аз това написах в друга статия по същият повод. 45г. живея до различни "последни спирки" на градски транспорт. Е на тези спирки винаги автобусите престояват. По някога и 30мин. та не знам за какви претоварени графици говорят и липса на почивка на крайните спирки/23:43 18.01.2024
17 Кореняк софиянка
До коментар #14 от "Ами хайде да кажеш":
Дядо ми и баба ми и техните дядо и баба, изобщо родът ми, датира от времето когато София е била обявена за столица 10-12000 души. Били са известни занаятчии в сектора на стъкларският бизнес.00:17 19.01.2024
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Ужас е батко
До коментар #4 от "Кореняк софиянка":
Софиянци не останахме. Принудително изселване по провинцията му е майката, друго спасение няма!!13:11 19.01.2024