20 Юни, 2024 03:16 1 823 19

20 юни 1954 г. Преди 70 години е открит Мостът на дружбата и мира

  • русе-
  • дунав мост-
  • мост на дружбата

Проучвания за нов мост се правят и около Кримската война

20 юни 1954 г. Преди 70 години е открит Мостът на дружбата и мира - 1
Снимка: Архив

Тържественото пускане в експлоатация на стоманения Дунав мост между Русе и Гюргево е може би най-голямото събитие за 1954 г. Мястото му в историята на Балканите сякаш става все по-значимо от дистанцията на времето - седем десетилетия той осигурява връзка на България, Гърция и Турция не само с Румъния, но и с цяла Северна Европа, припомня БНР.

Дунав мост е изграден между градовете Русе (България) и Гюргево (Румъния) на речен километър 488,7. Дължината му е 2,8 км, минава на височина от 30 метра над водата. Изграден е на 2 нива – за влакове и автомобили. Средната част (с дължина 85 м) може да се повдига и да пропуска големи кораби. Мостът е един от двата моста над река Дунав по границата между България и Румъния, която има дължина от около 500 км.

Архитектурата на моста е на архитект Георги Овчаров, а художественото оформление (порталите на българския и румънския бряг, както и орловите глави по неговата дължина) е дело на украинския скулптор Михайло Парашчук.

Открит е официално за експлоатация на 20 юни 1954 г., като за времето си е най-големият комбиниран мост (с железопътна линия и за автомобилен трафик) в Европа. Строен е 2,5 г. от България и Румъния в сътрудничество с тогавашния Съветски съюз.

Малко история – стотина години след Новата ера римляните строят при Русе първия масивен мост над реката.

По-късно се изграждат и други подобни съоръжения. Проучвания за нов мост се правят и около Кримската война. През 1948 г. между социалистическите републики България и Румъния е подписан „договор за приятелство, сътрудничество и взаимопомощ”. На срещата се взима решение за построяването на мост, но между други селища от двете страни на Дунав.

Старт на проекта се дава в края на 1951 г. Избрани са градовете Русе и Гюргево. За т.нар. Източен блок това е начинание с изключително голямо геополитическо и стратегическо значение. Мостът получава наименованието „Обект 889”, проектира се и се изгражда от съветски специалисти. При това – при пълна секретност. Освен България и Румъния, участие в работата взимат и представители на „братските социалистически страни“ – Полша, Чехословакия, Унгария. В „Златния фонд“ на БНР са запазени речите на тримата най-важни участници в тържеството през 1954 г. Пръв се изказва председателят на Министерския съвет на НРБ Вълко Червенков.

„Този величествен мост е плод на братското икономическо сътрудничество между СССР и социалистическите страни. Той е ново, ярко въплъщение на тяхната миролюбива политика, на крепката дружба помежду им и безкористната и незаменима помощ, която им оказва Съветският съюз. Дунавският мост ще свърже още по-тясно преди всичко България и Румъния, но той е и нов елемент на спойка между всички народнодемократични страни, които взеха участие в изграждането му. Ще увеличи и облекчи стокообмена, автомобилното и железопътното придвижване на пътници. В този смисъл той има международно значение. Построен е по последна дума на съветската науча и практика в мостостроенето. Позволете ми да изкажа горещата благодарност на правителството и всички трудещи се в НРБ за това, че Съветският съюз даде някои от най-големите си специалисти в тази област. А Унгарската, Чехословашката и Полската народнодемократични републики го снабдиха с ценни машини, съоръжения и метални конструкции. Преди шест години великият син на нашия народ Георги Димитров заяви в Букурещ: „Ние сме решили да построим железен мост над Дунав и ще го направим. Но и преди, и след построяването му трябва да градим чрез труд, изкуство, култура и приятелство жив мост в душите и сърцата на двата народа. Мост, който никой няма да е в състояние да разруши.”

След българския председател на Министерския съвет, думата е дадена на неговия румънски колега Георге Георгиу-Деж. В речта му също присъстват думите социализъм, Съветски съюз, социалистическо сътрудничество, братство и пр. Той говори и за приноса на предишния лидер на България Георги Димитров.

Протоколните фрази, характерни за социалистическия речник, произнася и Леонид Саприкин – главен ръководител на „Обект 889”. Но като професионалист, взел присърце мащабното строително дело, той изпъстря словото си с впечатляващи технически данни. И три пъти споменава кратките срокове, в които е изграден мостът. Според специалистите, това е истинско постижение дори за съвременните методи на мостостроене.

„Днес, 20 юни 1954 г. е знаменателен ден – казва той. – Въвеждаме в експлоатация двуетажен мост, по който могат да се движат едновременно автомобили и влакове. Това е първият мост между две съседни демократични страни. Построен от ръцете на българските и румънските работници, той е най-големият мост в Европа. Ненапразно наричат тази първа желязна магистрала над Дунав „мост на дружбата и мира”. Открива се възможност за безпрепятствено придвижване с всички видове транспорт, за прехвърляне на всякакви товари. Построен е за две години и седем месеца, с цели седем месеца по-рано от предвидения срок. Това стана възможно благодарение на приложените поточно-скоростни методи и широка механизация. Благодарение на големия патриотичен подем и социалистическо отношение към труда, беше намалена себестойността на строежа с повече от 16 милиона рубли. След проведените динамични и статични изпитания, комисията установи, че мостът отговаря на всички съвременни изисквания. Мащабна работа се извърши тук. Налети са десетки хиляди кубически метри бетон. Бяха построени две големи гари на българския и румънския бряг, както и комплекси от свързани с тях съоръжения.“

Любопитен факт от историята на Дунав мост, който потвърждава думите на Леонид Саприкин – след пускането в експлоатация, мостът е ремонтиран едва през 1999 като дейностите по реновирането продължават до 2004 г.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 11 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 1954 г. Преди 70 години

    34 7 Отговор
    Няма такова нещо като "украински скулптор" Михайло Парашчук.! Има гражданина на СССР Парашчук !

    Коментиран от #10

  • 2 А така +++++++

    21 3 Отговор
    Този величествен мост е плод на братското икономическо сътрудничество между СССР и социалистическите страни. Той е ново, ярко въплъщение на тяхната миролюбива политика, на крепката дружба помежду им и безкористната и незаменима помощ, която им оказва Съветският съюз. Дунавският мост ще свърже още по-тясно преди всичко България и Румъния, но той е и нов елемент на спойка между всички народнодемократични страни,
  • 3 Ами Даааа

    21 3 Отговор
    Мостът получава наименованието „Обект 889”, проектира се и се изгражда от съветски специалисти.
  • 4 Ветеран от Протеста

    5 23 Отговор
    Тва ,преди да тръгнат танковете към Чехословакия ,за да смажат опита да се освободят от Руска Окупация ли е,или след това....

    Коментиран от #6, #8

  • 5 Обществото

    21 4 Отговор
    Бързо и качествено строителство, постигнато с желание и вяра в ползите за обществото.
  • 6 ТВА Е ПРЕДИ ДА ПОЧНАТ

    29 4 Отговор

    До коментар #4 от "Ветеран от Протеста":

    ДЕМОКРАТИТЕ. СЕЕЕКИ МЕСЕЦ ДА ТЕГЛЯТ ЗАЕМИ ОТ МВФ ЗАЕМИ ЗА КРАДЕНЕ ШОООТ НИЩО НЕ СЕ ПРАВИ А СААААМО СЕ КРАДЕ..
  • 7 хихи

    34 2 Отговор
    Учудвам се, че ПП ППодмяната не го събориха!?
  • 8 хихи

    19 1 Отговор

    До коментар #4 от "Ветеран от Протеста":

    Функзионално неграмотна рожба на родната Демократична образователна система...
  • 9 Кенет Мертен

    13 2 Отговор
    Сега на Хя ми ще се возите!
  • 10 Бай Тошо

    24 2 Отговор

    До коментар #1 от "1954 г. Преди 70 години":

    Сега има нови полове в урската армия и западните им ментори, които мислят само как да рушат мостове и скапват държави!!! Да живеят бананите! Първият правителствен преврат е заради банани!!
  • 11 Читател

    7 1 Отговор
    Само дет се забравя, че преди 1954 железопътната връзка на България, Турция и Гърция с Европа през Дунава се осъществява чрез румънския мост "Крал Карол I", построен още през 1895 г. на румънска територия. След като румънците завладяват Южна Добруджа и свързват свойте релси с българските по линия Черна вода - Кардам, влаковете минават оттам. И най-вече българското жито за Хитлер.
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 плюс минус

    16 2 Отговор
    Мостът на дружбата е построен за две години и половина.
    Сега ще го ремонтират цели 2 години.
    Само 10 години след 9 септември 1944 г. в Русе освен моста на дружбата са построени и
    най-голямата тогава жп гара на Балканите, Дом на културата, ВИМЕСС - днешния университет ..

    Коментиран от #14

  • 14 Град Козлодуй

    14 0 Отговор

    До коментар #13 от "плюс минус":

    в днешно време кражбата е със преоритет пред сторителстовот

    все пак наши фирми трябва да строят и да върнат половината пари за нови избори

    Коментиран от #15

  • 15 Митко

    1 0 Отговор

    До коментар #14 от "Град Козлодуй":

    Прав си Вальо
  • 16 Четене с разбиране

    2 0 Отговор
    1) Строен е 2,5 г. от България и Румъния в сътрудничество с тогавашния Съветски съюз.

    2) Мостът е ремонтиран едва през 1999 като дейностите по реновирането продължават до 2004 г.

    Значи за две години и половина някои могат да го построят, а други след 45 годни никаква поддръжка, за 5 години не могат да го ремонтират. Смятайте какво е било тогава и какво е сега. Дето се вика това дето е построено сега не можете да го боядисате.
  • 17 зевзек

    1 1 Отговор
    хайде запитайте се сега, защо построяването на втори мост при Видин, отне цели 50 години, комунистите паднаха от власт, дойдоха демократите, и видния румънски демократ, и президент, Траян Басеску, се изцепи пред една тяхна медия, българите ако искат втори мост, да си го построят по продължение на реката, толкова за дружбата и приятелството, между нашите два, високоинтелигентни, и висококултурни народи
  • 18 Ветеран

    2 0 Отговор
    Как може един комунистически Атентатор да се нарича Велик?
  • 19 Наистина

    0 0 Отговор
    много неща построиха комунистите в Бьлгария. С безплатния труд на трудоваците!5456
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове