„Гражданите трябва да получават компенсации при форсмажорни прекъсвания на градския транспорт.“ Това заявиха от "Спаси София" днес в отговор на безпрецедентната транспортна блокада в София между 14 и 19 май 2025 г., когато целият наземен градски транспорт спря за шест дни. След като кметът Терзиев съобщи, че ще се търсят начини пътуващите с карти за градския транспорт да бъдат компенсирани за периода, в който услугата беше прекратена, общинските съветници Борис Бонев, Гергин Борисов и Христо Копаранов внесоха доклад с конкретни предложения за промени в Наредбата за пътуване с обществения транспорт.
„Целта е ясна – Центъра за градска мобилност да има механизми за компенсация на пътниците с дългосрочни превозни документи при спиране на услугата“, обясни Гергин Борисов – член на комисията по транспорт и пътна безопасност.
Предложението е при форсмажорно преустановяване на услугата, когато заместващ транспорт не е осигурен, притежателите на дългосрочни превозни документи по редовна и преференциална тарифа да избират как да бъдат компенсирани. „Ще има две ясни форми за компенсация – прихващане от стойността на превозната услуга за бъдещ период или удължаване на срока на валидност на картата с броя дни, в които транспортът не е функционирал„, обяснява председателят на партията Борис Бонев.
От "Спаси София" предлагат и възможност компенсацията да се прилага автоматично, след заповед на изпълнителния директор на Център за градска мобилност (ЦГМ) или с решение на Столичния общински съвет, без нужда от допълнителни документи и формуляри от страна на гражданите. „Така при сериозни нарушения в услугата – какъвто беше случая последните шест дена, пътниците няма да се налага да попълват заявления“, обяснява адв. Копаранов.
В новия текст е заложено установяването на форсмажорните обстоятелства да се извършва служебно от ЦГМ, като не се изискват доказателства от гражданите. Допълнително, се регламентира подаването на заявления онлайн или на каса, с минимални усилия от страна на засегнатите.
„„Център за градска мобилност“ ЕАД, продавайки карти, на практика сключва договор с гражданите. Липсата на процедура за компенсации при непредоставена услуга създава риск от правни претенции и съдебни разходи, които могат да натоварят бюджета на дружеството“, допълва адв. Копаранов.
От "Спаси София" очакват, че Столичният общински съвет – като принципал на транспортните оператори – ще приеме предложенията, за да се гарантира справедливо отношение към пътниците и да се избегнат бъдещи недоволства и хаос при подобни кризи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Сила
16:56 20.05.2025
2 честен ционист
16:58 20.05.2025
3 Кирил
Коментиран от #10
16:59 20.05.2025
4 Нури
17:07 20.05.2025
5 Наблюдател
Коментиран от #6
17:09 20.05.2025
6 Нури
До коментар #5 от "Наблюдател":
Терзиев е ДС Син в него Доброто е Лицемерно тоест мъртво родено17:11 20.05.2025
7 ккк
17:13 20.05.2025
8 терзийко
17:15 20.05.2025
9 Безпристрастен
17:20 20.05.2025
10 Те са в основата
До коментар #3 от "Кирил":
на протестите срещу кмета. От тези "спасители" започна стачката. На ръчно управление са от Тиквата и Пееф.17:24 20.05.2025
11 БОНКА ДА НЕ МИ СЕ НАВЕЖДА !
17:29 20.05.2025
12 Без коз
18:13 20.05.2025
13 Politico: Никола Минчев е
18:14 20.05.2025
14 Софиянец
21:01 20.05.2025
15 пак за шопите
07:29 21.05.2025
16 ПЛАЩАЙТЕЕЕ ....
10:28 21.05.2025
17 Хасан
19:44 21.05.2025