6 Март, 2006 00:00 675 0

Трасиран е пътят на големите транспортни обекти до 2013 г.

  • софия-
  • бъдат-
  • регионалното-
  • магистрала-
  • развитие-
  • гагаузов-
  • варна-
  • транспорта-
  • трябва-
  • концесия-
  • бургас-
  • правителството-
  • проекти-
  • момента-
  • пловдив-
  • интерес-
  • година-
  • изграждането-
  • според-
  • предвижда-
  • дадени-
  • инфраструктурните-
  • министърът-
  • горна-
  • оряховица
Всички летища без софийското, както и автомагистралите „Тракия”, „Марица”, „Струма”, „Черно море” ще бъдат дадени на концесия, а първокласни шосета и жп линиите от столицата до морето и до Видин, както и подбалканската ще бъдат модернизирани с пари от Европейския съюз в периода 2007 - 2013 г. Това предвижда "екшън планът" на правителството за инфраструктурните проекти с национално значение. Очаква се той да бъде приет от Министерския съвет през април, а след това да получи одобрение от Брюксел. До края на март трябва да е готов графикът за изпълнението на проектите, както и предложенията за законодателни промени, за да се ускори инвестиционният процес, каза министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов.

След като дълго време седмината министри от Съвета за изпълнение на инфраструктурните проекти не можеха да постигнат съгласие по приоритетите на програмата и се наложи премиерът Сергей Станишев да ги "скастри", различията между ведомствата изглеждат преодолени. Нямаме спорове, обяви министърът на държавната администрация Николай Василев. Все още обаче остава открит въпросът на чие подчинение да бъде агенция „Пътища”, която ще управлява европейските пари за първокласните пътища. Тя сега е към Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Транспортният министър Петър Мутафчиев смята, че трябва да се прехвърли към неговото, защото средствата от ЕС минават през ведомството му. Според регионалния Гагаузов и шефа на агенцията Веселин Георгиев най-подходящо е да се запази сегашното положение, а парите да се управляват от борд с участието на министрите на финансите, на транспорта и на регионалното развитие.

Става въпрос за малко над 1 млрд. евро за пътища, които се очакват от Кохезионния фонд на ЕС, чиято цел е да помогне на по-изостаналите страни да достигнат европейските стандарти. Парите ще послужат за изграждане и ремонт на девет първокласни шосета, на околовръстните рингове на Монтана, Враца и Габрово, както и за връзката между магистрала "Хемус" и софийския околовръстен път, предвижда планът. С още 1.15 млрд. евро от същия фонд ще се модернизират жп линиите София - Перник - Радомир, София - Драгоман, Мездра - Горна Оряховица и ще се електрифицира трасето Първомай - Свиленград - турската граница. Всеки момент се очаква гръцката компания "Терна" да започне изграждането на отсечката от Крумово до Първомай, която е първият етап от обекта Пловдив - Свиленград.

Според правителствения план на концесия ще бъдат дадени всички автомагистрали. Изключението е „Хемус”, чието строителство засега се замразява. Причината били недостатъчният трафик от София до Варна и липсата на инвеститорски интерес.

Според експертни оценки строителството на липсващите 118 км от "Тракия" ще струва около 250 млн. евро. В момента се изграждат два участъка - Оризово - Стара Загора и Карнобат - Бургас. Строителството на софийския околовръстен път е част от концесията на южната магистрала. Тя беше дадена на консорциум от три португалски фирми - "Лена", "Сомаг" и МСФ, без търг. Изграждането й се бави повече от година, защото се чака решението на Върховния административен съд, както и финансовият анализ от "ПрайсуотърхаусКупърс", който трябва да е готов тази седмица.

За 96-те км на магистрала "Черно море", която свързва Варна с Бургас, ще са нужни около 317 млн. евро. Най-скъпо излиза изграждането на аутобана "Струма" от София до Кулата. Отсечката от 160 км ще струва 676 млн. евро. В момента се строи участъкът от Даскалово до Дупница. Министър Гагаузов заяви, че за "Струма" има интерес от гръцки компании.

Не е ясно дали за магистрала "Марица", която свързва Пловдив с Капитан Андреево на границата с Турция, ще бъде обявявана нова концесионна процедура. В началото на 90-те години чрез търг "Салини" получи участъци от нея на концесия, а по-късно правителството на Иван Костов даде една отсечка на турския холдинг "Джейлан" като част от споразумението ток срещу инфраструктура.

Предвижда се на концесия да бъдат дадени аерогарите Бургас, Варна, Пловдив, Русе, Горна Оряховица и Търговище. Концесията на морските летищата беше спечелена от датската фирма "Копенхаген еърпортс", но съдът реши, че тя не отговаря на изискванията на конкурса. Предстои правителството да реши кой от следващите участници да бъде поканен за преговори. Швейцарско-германски консорциум има интерес към летището в Русе, каза зам.-министърът на транспорта Юджел Атила.

До края на годината трябва да приключат и концесионните процедури за пристанищните терминали "Леспорт", Сомовит, Свищов и Оряхово. Варненската компания "БМ порт" беше избрана за концесионер на пристанище "Леспорт". В момента обаче текат съдебни спорове. Реконструкцията на порт Бургас върви в момента. Националната програма за развитието на пристанищата е подложена на обществено обсъждане.

Със средства от държавния бюджет и заеми ще се модернизират четири жп линии. Това са Карнобат - Синдел, Русе - Варна, Горна Оряховица - Каспичан, София - Карлово - Зимница, като необходимите средства възлизат на 44.3 млн. евро. Министерството на транспорта настоява те да бъдат предвидени в бюджета за следващата година.

Заради големите проекти освен Закона за концесиите, който мина на първо четене в парламента, се предвиждат промени и в Закона за устройство на територията. Продължава да се обсъжда и вариант за приемането на специален закон за публично-частното партньорство. Целта е да се ускори инвестиционният процес, казаха министри.

Съветът за координация, контрол и изпълнение на инфраструктурните проекти с национално значение беше създадени с решение на правителството в края на миналата година. Членове са министрите на икономиката и енергетиката Румен Овчаров, на транспорта Петър Мутафчиев, на околната среда и водите Джевдет Чакъров, на финансите Пламен Орешарски, на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов, на земеделието и горите Нихат Кабил и на държавната администрация Николай Василев. В него участват още и директорът на агенция „Пътища” Веселин Георгиев, както и директорът на дирекция „Икономическа и социална политика” в Министерския съвет Цвета Каменова.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА