За транспортните проекти основният проблем е липсата на обща визия и стратегия за инвестиции на страните, през които минава коридорът, каза г-жа Бъдуей. Международната общност получава различни послания.
В пакта били свидетели дори как президент и премиер заявяват различни приоритети. Страните трябва да се обединят около единно становище кое първо трябва да се изгради - дали жп линията, или пътните връзки. Проблемни са недостатъчната поддръжка на инфраструктурата и сложните отчуждителни процедури.
Местните власти от региона трябва да лансират проекта за коридор N 8 като един от пилоните на Пакта за стабилност, смята кметът на столицата Стефан Софиянски. Г-жа Бъдуей обаче заяви, че има много разочарования, защото става ясно, че Пактът за стабилност не е донор и не раздава директно средства.
Само за изграждането на жп инфраструктурата у нас по коридор 8 трябват над 1 млрд. EUR. По-голямата част от необходимите дейности се планират със средства по ИСПА, кохезионния фонд и заеми от Европейската инвестиционна банка. За да стане готова жп инфраструктурата, трябва да се построи нова жп връзка между гара Гюешево и тунела Деве баир, да се реконструират жп линиите Радомир - Гюешево, Пловдив - Зимница, Зимница - Бургас, София - Пловдив и да се довърши строителството на линията Карнобат - Синдел. В инвестиционната програма на Министерството на транспорта и съобщенията до 2005 г. основно място заемат проектите по протежение на коридор 8, каза главният експерт в отдел Инвестиции на Министерството на транспорта и съобщенията Лазар Кръстев. Положението по отношение на жп линиите в Македония не е по-добро. Представителят на македонските железници Любомир Пенеловски каза, че за т. г. за работа по направление на коридора за жп инфраструктура са предвидени 450 млн. динара и ако това темпо се запази, строителството ще завърши след 25 години. На тяхна територия досега са изградени 40% от жп линиите. Има много участъци, които все още са на ниво проект и много готови отделни обекти - мостове и тунели.
По отношение на пътищата, ако започнем през 2004 и инвестираме 853 млн. EUR, те ще бъдат готови през 2015 г., смятат македонците. Проблемът там е отново липсата на средства. От българска страна сметките показват, че за довършване на пътищата по направление на коридора трябват 945 млн. EUR.
Още отсега е ясно, че поне до 2010 г. няма да се строи автомагистралата Черно море, която трябва да свързва Варна и Бургас. Резултатите от прединвестиционното проучване сочат, че натоварването е много ниско и изграждането на магистралата на този етап не е ефективно, каза директорът на дирекция Планиране и проектиране в Изпълнителна агенция Пътища Тодор Тодоров. По направлението на коридора в момента се работят два участъка на автомагистрала Тракия: Оризово - Стара Загора и Карнобат - Бургас. За други три отсечки от същата магистрала - Стара Загора - Нова Загора, Нова Загора - Сливен/Ямбол и Сливен/Ямбол - Карнобат, се търси финансиране и в агенция Пътища се надяват да го осигурят до края на годината. Има осигурени средства за автомагистрала Люлин и ако проблемите, свързани с отчуждаването, не провалят проекта, строителството трябва да започне следващата година. Пътят София - Гюешево е рехабилитиран, а за северната дъга на софийския Околовръстен път все още няма средства.
Коридор N 8 трябва да свърже Адриатическото с Черноморското крайбрежие. Той трябва да започне от гр. Дурас в Албания и да преминава през Тирана и през Скопие в Македония. На българска територия той ще започва от ГКПП Гюешево, ще преминава през София, Пловдив, Бургас и Варна. У нас пътната инфраструктура е с дължина от 639 км.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА