Класирането и съставянето на списъците да не става в районните администрации, а в Столична община е вторият основен момент залегнал в предложението за нова наредба. Целта е да се постигне по-добра координация и баланс между свободните общински жилища и включени в списъците за настаняване граждани.
Прилагането на условията в тази наредба, ще доведе и до по-голям брой резервни общински жилища, а това от своя страна ще даде възможност да се реагира бързо при бедствия и аварии, както и за настаняване на лица в тежко здравословно състояние.
Основната причина, поради която столичният обществен посредник предлага въпросната наредба е, че за първите шест месеца от работата си, болшинството от разглежданите случаи са свързани с жилищното настаняване. Разгледаните жалби от октомври 2004 г. до март 2005 г. са 38. Проблемите са свързани най-вече с дейността по картотекиране, неспазване на срокове, изваждане от жилища, които се държат без правно основание.
Доволен съм от представения проект за наредба, каза председателят на Столичният общински съвет Владимир Кисьов. Най-вероятно наредбата няма да бъде приета в първоначалния си вид, тъй като ще премине през обсъждане на редица комисии, но основната философия, която е заложена е да има политика, допълни той. Задължение на общината е да се грижи за подслоняване на гражданите спрямо техните възможности, а общината не трябва да се превръща в брокер. Според шефът на СОС, основното е да се подслонят хората, които по една или друга причина не могат да се борят сами в обществото.
От шестмесечният отчет за работата на обществения посредник се вижда, че незаконното строителството продължава да мъчи столичани. За периода са разгледани 36 случая. Сериозен проблем е редът за обновяване и обжалване на проекти за изменение на подробни устройствени планове съгласно Закона за устройство на територията.Столичани продължават да се борят и с общинската администрация. Доказателство за това е, че броят на жалбите от нея се нареждат на трето място, след проблемите с общинските жилища и незаконното строителство. Най-често сме свидетели на мълчаливи откази и забавяне на отговори от администрацията до гражданите по вече заведени преписки, каза Стефанов. Тук намесата на обществения посредник обаче е най-ефективна. Необходимо е да се вземат мерки, които да накарат администрацията да придобие навика да отговаря в законоустановените срокове и да работи в съответствие с принципа на мълчаливото съгласие, а не на мълчаливия отказ. Един от начините, според столичният омбудсман, е да се ускори прилагането на Закона за държавния служител в тези звена, където все още не е приложен.
Оплакванията на граждани от действията на монополисти като “Топлофикация” и “Софийска вода” продължават. До края на 2005 г. кабинета на обществения посредник съвместно с “Топлофикация” ще изработят указание, за да знаят гражданите своите права.
Преписките заведени по казуси свързани с етажната собственост са малко, но за сметка на това преобладаващата част от устните консултации са свързани с междусъседски проблеми. Разглеждани са въпроси от различни сфери. Изводът обаче е, че гражданите желаят по-активно отношение на общинската администрация към проблемите на етажната собственост. Затова омбудсманът подготвя предложения към проектозакона на Министерството на регионалното развитие и благоустройство за етажната собственост.
През следващата половин година една от основните цели на омбудсмана ще бъде да запознае в детайли обществеността с правомощията, случаите и начините, при които общественият посредник може да съдейства на гражданите.
Милена Богданова
[email protected]
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА