Тайната на една извивка: Как Хофмайстер промени BMW и автомобилния свят завинаги

3 Ноември, 2025 14:12 4 650 8

  • извивка-
  • хофмайстер-
  • hofmeister kink-
  • bmw

Един малък, но гениален дизайнерски щрих, роден през 60-те, който днес е символ на цяла автомобилна епоха

Тайната на една извивка: Как Хофмайстер промени BMW и автомобилния свят завинаги - 1

В морето от бързи коли, карбонови влакна и дигитални екрани, често пропускаме малките, но фундаментални детайли, които формират характера на един автомобил. Един такъв недвусмислен символ, който е издържал теста на времето и е възприет от баварските производители, е прочутата Извивка Хофмайстер (Hofmeister Kink). Това не е просто каприз на дизайнерите; това е гениална сплав от функционалност и естетика.

Раждането на една икона от 1961 година

Историята на този емблематичен елемент започва през 1961 година с представянето на BMW 3200 CS и новаторската BMW "Neue Klasse" (Нова класа). Създател на този дизайнерски подпис е не друг, а тогавашният главен дизайнер на BMW, Вилхелм Хофмайстер. Неговото име е увековечено в тази фина, но категорична извивка, която представлява контрастно огъване в основата на задната колона (C-колоната), където тя среща прозореца.

Защо това е толкова значимо? Преди този момент, задните колони често са били прави и тромави. Хофмайстер прави изящно отклонение, което постига няколко ключови цели едновременно.

Първо и най-важно, извивката не е само за красота. Тя има фундаментална инженерна роля. Тази форма на колоната драстично увеличава здравината и твърдостта на каросерията. В ерата на засилена безопасност и усукване на шасито, този детайл помага на покрива да се държи здраво при по-високи натоварвания, особено при купетата и седаните. Гениално, нали?

Второ, извивката визуално свързва задната колона с тялото на автомобила, създавайки осезаема илюзия за движение и преливаща елегантност. Тя насочва погледа към задната част, подчертавайки широчината и мощта на задните колела – ключов елемент в дизайна на спортните автомобили със задно предаване.

Подписът на Бавария е копиран от всички

Въпреки че е най-тясно свързана с BMW – където е неизменен елемент във всеки модел, от Series 3 до флагмана Series 7 – тази дизайнерска "хитрост" бързо намира своите последователи. Производители като Opel, Alfa Romeo и дори някои американски марки са адаптирали подобни решения, тъй като ефектът е неоспорим: автомобилът изглежда по-солиден, по-спортен и визуално по-динамичен.

Така, когато следващия път видите автомобил на BMW - спрете за миг и се възхитете на тази малка, но могъща извивка. Тя е златното сечение на автомобилния дизайн, което доказва, че най-големите идеи често се крият в най-малките детайли.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 20 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 През 60 те

    16 1 Отговор
    Са правили коли. Аз съм фен на този период
  • 2 Мюле

    9 11 Отговор
    ауууу че е интересну. страшна хитрост
  • 3 фен

    5 5 Отговор
    В автомобилите, строени след войната, до 70-те години, има закодирани елементи и надписи по двигателя и купето, които ги правят уникални за всяка марка. Наскоро ми попадна количка 1/24, непознат дизайн, два цвята, марка Саксеринг. Това е името на завода в ГДР, където дълго време се правеше Трабант. Колата е довоенна разработка на Хорх, който след войната остава в източната зона и наготово почват да правят тоя успешен автомобил през 50-те. Разбира се, истинските собственици надали вой и спрели кражбата, а Саксеринг минали на Трабант. Всичко това показва как Америка, Европа и Япония правеха красиви и бързи коли, а Изтока не.
  • 4 по точно казано

    3 7 Отговор
    Пълни измислици. Тази извивка я имат половината коли и я нямат половината бмв-та
  • 5 Малка проверка

    2 5 Отговор
    Фактите от новите модели показва, че

    bmw iX - няма

    bmw iХ2 - няма

    bmw iХ3 - няма

    bmw iХ1 - няма

    bmw iХ2 - няма

    bmw i5 - няма

    bmw i4 - няма

    bmw XM - няма

    bmw X5 - няма

    bmw X3 - няма

    bmw X4 - няма

    bmw X1 - няма

    bmw X7 - няма

    bmw X2 - няма

    bmw 8 - няма

    bmw 6 - няма

    bmw 4 - няма

    bmw 4 coupe - няма

    bmw 1 - няма

    bmw 2 gran coupe - няма

    bmw 2 active tourer - няма

    Коментиран от #6

  • 6 незнайко

    4 1 Отговор

    До коментар #5 от "Малка проверка":

    Явно Вие очаквате едно към едно тази линия и затова не виждате детайла в колите които сте афиширал. Визирам първо БМВ ИХ3 без значение, че го пиша с български букви !

    Коментиран от #8

  • 7 Ицо

    1 0 Отговор
    Златно сечение на автомобилния дизайн е приложено в Астън Мартин. От по-новия автомобил на снимката виждам златния профил на Фердинанд Порше.
  • 8 Знайко

    0 3 Отговор

    До коментар #6 от "незнайко":

    Тази форма на колоната драстично увеличава здравината и твърдостта на каросерията-това е ключа. Макра , че очаквах да напишат нещо и за аеродинамиката и дали се подобрява.
    Е - има и минус: слънцето грее точно на вратовете на пътниците.
    Но.....като ще говорим за тази кола , ще опра до извивките чак накрая!
    И да!
    Не е толкова трудо " да пишеш с английски думи"!
    Двай учи се и сменяй ник-а на СуперЗнайко.